Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kind verkouden

12-09-2020 07:17 65 berichten
Mijn kind is verkouden, geen verhoging. Maandag mag hij dus niet naar school. Ik zit er best een beetje mee, aangezien hij vanaf zijn geboorte de hele herfst en winter (soms ook nog in de zomer) verkouden is. Hij is al eens getest op een allergie, maar dat heeft hij niet.

Ik had gehoopt dat hij er overheen gegroeid zou zijn. Maar helaas.... De ellende begint dus nu. Wat zijn nu precies de landelijke richtlijnen, mag hij wel naar school als hij getest is op corona. Hij is nu in groep 3 gestart en gaat anders wel heel veel missen.
Ik denk dat je even contact op moet nemen met school.

Je hebt landelijke richtlijnen, maar per school kan het ook weer verschillen.
Het huidige RIVM-beleid is dat hij na een negatieve uitslag inderdaad naar school mag. Zie de beslisboom voor 7-12 jarigen. Die leeftijden zijn wat misleidend want eigenlijk bedoelen ze groep 3-8, de groep is namelijk leidend.

Sterkte... hier ook dagenlang een verkouden kind thuis moeten houden en weet hoe frustrerend dat is (ook voor het kind zelf, die ik ons geval te jong was om echt te snappen waarom ze niet naar de psz mocht terwijl ze dolgraag wilde... maar ze hoestte en dan mag het dus echt niet ). Het enige verzachtende is dat alle ouders met jonge kinderen op het moment in hetzelfde schuitje zitten...

Er is trouwens pas een heel topic over ditzelfde onderwerp geweest (‘zoon verkouden, niet naar school’).
Hij mag wel naar school als dit bekende klachten zijn. Zie de RIVM beslisboom.
Alle reacties Link kopieren
Dus testen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zie de informatie op rijksoverheid.nl. Daar staat ook een beslisboom voor kinderen (0-6 oftewel tm groep 2 en 7-12 vanaf groep 3). Niet de leeftijd maar de groep is leidend. Jouw kind valt dus net in de "thuisblivjen met verkoudheid, tenzij dit gebruikelijke klachten vanwege astma/hooikoorts zijn. Een gewone seizoensverkoudheid (,ook als kind dat elk jaar heeft) is thuisblijven.

Zie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Voor kinderen in groep 3 of hoger gelden de normale regels voor thuisblijven:

- bij verkoudheidsklachten of andere klachten die passen bij COVID-19 (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging, koorts vanaf 38 graden Celsius en/of plotseling verlies van reuk of smaak);
- als een huisgenoot van het kind koorts (boven 38 graden Celsius) en/of last van benauwdheid heeft.

En de beslisboom:
https://ajnjeugdartsen.nl/wp-content/up ... 030920.pdf
MariaDeJong schreef:
12-09-2020 07:29
Hij mag wel naar school als dit bekende klachten zijn. Zie de RIVM beslisboom.
Dat zou ik eerst met huisarts én school bespreken. Ik kan uit de op niet opmaken of kind in de herfst het ene virus na het andere oppikt - dus gewoon heel vatbaar is, of een soort chronische allergie heeft.
Livia, ik lees de beslisboom echt anders hoor. Het zijn bekende klachten. Gewoon aar school dus.
Sorry, heb gelijk hier een bericht geplaatst. Had ook even kunnen googlen. Ik zie nu inderdaad ook een beslisboom.

Ik ben benieuwd of ik nu elke maand een test moet gaan doen. Er zullen inderdaad heel veel kinderen zijn die dit hebben. Vraag me echt af of er genoeg testen zijn over 4 maanden. We zullen zien!!!
-Livia- schreef:
12-09-2020 07:36
Dat zou ik eerst met huisarts én school bespreken. Ik kan uit de op niet opmaken of kind in de herfst het ene virus na het andere oppikt - dus gewoon heel vatbaar is, of een soort chronische allergie heeft.
Met huisarts besproken. Die was het met me eens.
Met school niet besproken, want beslisboom en huisarts en dan is de school ook nog een plasje laten doen nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
12-09-2020 07:38
Sorry, heb gelijk hier een bericht geplaatst. Had ook even kunnen googlen. Ik zie nu inderdaad ook een beslisboom.

Ik ben benieuwd of ik nu elke maand een test moet gaan doen. Er zullen inderdaad heel veel kinderen zijn die dit hebben. Vraag me echt af of er genoeg testen zijn over 4 maanden. We zullen zien!!!
Is de beslisboom niet vanuit school gecommuniceerd dan?
Ik heb hem hier vanuit het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang en de basisschool per mail ondervangen, juist om zoveel mogelijk duidelijkheid te creëren over wanneer een kind niet mag komen en wanneer wel.
MariaDeJong schreef:
12-09-2020 07:29
Hij mag wel naar school als dit bekende klachten zijn. Zie de RIVM beslisboom.
Ja, maar het is geen hooikoorts of astma. Ik weet toch niet of het geen Corona is! Kan het dus niet maken om hem naar school te sturen.
Koffiepot schreef:
12-09-2020 07:49
Is de beslisboom niet vanuit school gecommuniceerd dan?
Ik heb hem hier vanuit het kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang en de basisschool per mail ondervangen, juist om zoveel mogelijk duidelijkheid te creëren over wanneer een kind niet mag komen en wanneer wel.
Nee, niet gezien.
estherjansen81 schreef:
12-09-2020 07:54
Ja, maar het is geen hooikoorts of astma. Ik weet toch niet of het geen Corona is! Kan het dus niet maken om hem naar school te sturen.
Ook als wel hooikoorts weet je pas na testen of het Corona is.
Sterker nog, de klachten bij kinderen kunnen zo mild zijn dat je het amper merkt. Dan kan je kind dus nooit naar school.
estherjansen81 schreef:
12-09-2020 07:54
Ja, maar het is geen hooikoorts of astma. Ik weet toch niet of het geen Corona is! Kan het dus niet maken om hem naar school te sturen.

Plus, een verkouden juf moet thuis blijven. Kwestie van tijd voordat er klassen naar huis worden gestuurd als iedereen zijn kind naar school stuurt met "bekende" klachten.
MariaDeJong schreef:
12-09-2020 07:58
Ook als wel hooikoorts weet je pas na testen of het Corona is.
Sterker nog, de klachten bij kinderen kunnen zo mild zijn dat je het amper merkt. Dan kan je kind dus nooit naar school.
Ja, maar dan hadden ze wel kunnen zeggen dat kinderen ook met verkoudheidsklachten naar school mogen. Het is ook mild, een beetje snotterig en licht hoesten.
Gewoon even testen.
Ik snap niet waarom kinderen met alleen een verkoudheid gelijk getest moeten worden. Dit zorgt voor zoveel drukte op de teststraat. Het lijkt mij beter om je kind gewoon thuis te houden tot de loopneus weer weg is.

Zelfs met negatieve test is het niet handig om je kind verkouden naar school te sturen want dan worden andere kinderen ook weer verkouden
Duomarker schreef:
12-09-2020 08:40
Ik snap niet waarom kinderen met alleen een verkoudheid gelijk getest moeten worden. Dit zorgt voor zoveel drukte op de teststraat. Het lijkt mij beter om je kind gewoon thuis te houden tot de loopneus weer weg is.

Zelfs met negatieve test is het niet handig om je kind verkouden naar school te sturen want dan worden andere kinderen ook weer verkouden
Er zijn kinderen maandenlang verkouden. Het lijkt mij dan niet zo wenselijk om thuis te blijven al die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Je merkt toch of het hooikoortsklachten zijn als je verschilt merkt na innemen hooikoortstablet.
Felidaes schreef:
12-09-2020 07:26
Ik denk dat je even contact op moet nemen met school.

Je hebt landelijke richtlijnen, maar per school kan het ook weer verschillen.
Precies. Volgens de landelijke richtlijnen mag je kind na een negatieve uitslag gewoon weer naar school, maar bij ons mag dat dus niet. Want kind kan de leerkracht aansteken en die moet dan thuisblijven, testen, etc. Dus hier het dringende verzoek om je kind pas weer naar school te sturen als het volledig klachtenvrij is.

Ik zal mijn kind dan ook niet snel laten testen want het moet hoe dan ook thuisblijven tot de klachten over zijn. De kans dat die over zijn vóórdat er plek is voor een test en je de uitslag hebt, is groot..
anoniem_390828 wijzigde dit bericht op 12-09-2020 09:06
16.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel van deze domme topics gaan er nog komen?
Zoek gewoon even tussen de topics in deze pijler of er al 1 is over verkoudheid, hoe moeilijk kan het zijn...
Alle reacties Link kopieren
Hier moest dochter ook al 2 dagen thuisblijven van de week, snotterig en een beetje hoesten. Onwijs vervelend want wij moeten wel gewoon werken (ik heb net een nieuwe baan en kan in principe niet thuis werken, man zit vaak met afspraken/klanten). Gelukkig wilde oma wel oppassen, maar school ‘eist’ dat je in dit geval thuis inlogt en digitaal meedoet met de les. Dat lukt echt niet bij een oma van 81 (en ‘s ochtends geen tijd van ons om alles uit te leggen en installeren, ze was ineens verkouden geworden in de ochtend) dus helaas pindakaas.

Maar ik hou mijn hart vast voor de komende winter want dochter is normaal gesproken van de herfst tot het voorjaar heeeeeeel vaak verkouden. Hoe we dat moeten organiseren, geen idee....
Het is nu zaterdag he, mijn kind was 2 weken terug ook maar 2 dagen verkouden. Hoeft niet lang te zijn. Dus gewoon even afwachten. Als het inderdaad zo is dat dit terugkerende klachten zijn zou het in principe chronisch kunnen zijn. Man heeft hooikoorts (getest) die is echt bijna de helft van het jaar door verkouden. Die neemt tabletten en een prik en die gaat dus ook gewoon naar het werk.

Ik merk wel dat scholen er verschillend in staan. Bij ons mag je met verkoudheid niet. Maar bij andere scholen wel en dan niet i.c.m koorts.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het is ook gewoon een heel gedoe vind ik. Gisteren van 08:00 uur tot 15:00 uur om de 20 minuten gebeld om een afspraak proberen te maken voor een test voor mijn kind. De testlocaties zijn zeer overbelast, net als het afsprakencentrum. Het voelt ook overdreven om zoveel moeite te doen als je kind verkouden is.
Maar ik hou me wel aan de richtlijnen, want dat is de enige manier om het nog een beetje onder controle te houden.
Ook ik houd mijn hart vast voor de komende periode....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven