Moet je alles maar moeten kunnen posten op social media?

14-09-2020 15:57 152 berichten
Ik las vandaag dit bericht op nu.nl: https://www.nu.nl/binnenland/6077322/om ... tocht.html

Iemand had wat geplaatst over de sinterklaas intocht en daar kwamen op z'n zachtst gezegd niet zulke leuke reacties op waardoor de plaatser aangifte heeft gedaan tegen enkele reageerders. Sommigen boden excuses aan en hadden spijt van wat ze gepost hadden en bedoelden het niet zo maar hebben alsnog een taakstraf en/of geldboete gekregen.

Ik was zelf in eerste instantie verbaasd dat daar een hele rechtszaak over is maar aan de andere kant vind ik het ook goed want als je ziet hoe sommige mensen reageren op bepaalde berichten. Niet alleen op de berichten over Sinterklaas maar ook BLM, Corona, de NS, het kabinet etc. En waarom?! Omdat iedereen een mening mag hebben en dat mag verkondigen op social media?!

Wat vinden jullie ervan dat deze reageerders nu op de vingers getikt zijn door de rechter? Zou dit vaker moeten gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Er ligt alleen nog maar een eis, uitspraak komt pas in november.

Verder vind ik het diep triest wat er allemaal geuit wordt online
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens, ik zie soms echt opmerkingen waar mn broek van afzakt. Respectloos, haatdragend, uitlokkend.

Zeker goed als hier extra aandacht voor komt en mensen nadenken voordat ze er vanuit gaan dat alles maar zomaar gezegd kan worden omdat het van achter je computer is.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen begrijpen niet zo wat mening is en in deze situatie vind ik zo'n aangeboden cursus (boete + taakstraf) wel op zijn plaats. Hopelijk gaat de rechter erin mee.
Alle reacties Link kopieren
In het normale leven kan en mag je niet zomaar alles roepen, waarom zou dat wel op het internet mogen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het kan geen kwaad om mensen eens wat meer bewust te maken dat wat je post ook gevolgen kan hebben. Misschien gaan mensen dan eens nadenken voordat ze bedreigingen uiten, oproepen tot haat en geweld, schelden., etc etc Maar ik heb er een hard hoofd in. Op twitter woedt een loopgravenoorlog.
Heel goed dat er paal en perk aan wordt gesteld. Ik wordt soms echt droevig van wat ik lees, en dan zit ik nog niet eens op twitter.
Ik denk dat het hele systeem zichzelf de das omdoet als er niet wordt ingegrepen.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-09-2020 16:10
Het kan geen kwaad om mensen eens wat meer bewust te maken dat wat je post ook gevolgen kan hebben. Misschien gaan mensen dan eens nadenken voordat ze bedreigingen uiten, oproepen tot haat en geweld, schelden., etc etc Maar ik heb er een hard hoofd in. Op twitter woedt een loopgravenoorlog.
Dit ja.
Het is werkelijk idioot wat er op social media allemaal gezegd wordt. Nu zit ik op Twitter, maar ik post eigenlijk nooit wat. Op een dag zag ik een link naar Twitter, ik weet niet eens meer precies waarover het ging, ik meen dat het iets met boa's te maken had.
In ieder geval waagde ik het er iets over te typen, iets heel gewoons, maar ik had dus wel een mening.
Joh, wat er gebeurde!! Ik werd voor linkse kut uitgemaakt en voor achterlijke trol en weet ik veel voor wat nog meer allemaal.
Nou was ik vooral enorm verbaasd. Ik post namelijk zo goed als nooit wat, maar het was wel even een shock, dat mensen dat deden, dat ze daar energie in staken.

En ja...ik vind dat mensen die met de bewuste bedoeling te kwetsen op social media mogen worden aangepakt. Helaas wordt er achteraf altijd beweerd dat het niet zo bedoeld was. Laf hoor, sta dan voor je "mening" en geef toe dat je het gewoon zo bedoelde.
Ik gebruik mijn twitter ook niet meer maar wat ik af en toe voorbij zie komen op Facebook en Instagram dan vraag ik me regelmatig af: Hoe krijg je het uit je toetsenbord?!

Heb het idee dat mensen zich veilig wanen, zo lekker achter de computer of je telefoon. Maar ze beseffen niet wat het met een ander doet. Ben zelf een keer dood gewenst door iemand en die persoon was nog wel een bekende van mij. Toen ik hem er op aansprak schrok hij wel even, had blijkbaar niet door dat ik dat bericht en reacties zou lezen, en zei dat ik het niet persoonlijk op moest vatten en blabla... Hoe moet ik het dan opvatten?!
Bijzonder (maar inmiddels helaas wel voorspelbaar) dat de anti-KOZP een boete/taakstraf krijgen, maar over de opruiers van de andere kant wordt met geen woord over gerept.
redbulletje schreef:
14-09-2020 16:57
Bijzonder (maar inmiddels helaas wel voorspelbaar) dat de anti-KOZP een boete/taakstraf krijgen, maar over de opruiers van de andere kant wordt met geen woord over gerept.
Over voorspelbaar gesproken.


Je kunt je mening op 100 manieren formuleren. Kies voor een normale.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-09-2020 16:57
Bijzonder (maar inmiddels helaas wel voorspelbaar) dat de anti-KOZP een boete/taakstraf krijgen, maar over de opruiers van de andere kant wordt met geen woord over gerept.
Het komt van beide kanten en het is van beide kanten onacceptabel kutgedrag. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het terecht dat er grenzen gesteld worden en dat doodverwensers aangepakt worden. Maar in het kader van rechtsgelijkheid vind ik ook dat als de één vervolging kan ontlopen door achteraf afstand te nemen van zijn woorden, gemeend of niet, dat dan ook voor andere mensen moet gelden.
.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
14-09-2020 16:57
Ik gebruik mijn twitter ook niet meer maar wat ik af en toe voorbij zie komen op Facebook en Instagram dan vraag ik me regelmatig af: Hoe krijg je het uit je toetsenbord?!

Heb het idee dat mensen zich veilig wanen, zo lekker achter de computer of je telefoon. Maar ze beseffen niet wat het met een ander doet. Ben zelf een keer dood gewenst door iemand en die persoon was nog wel een bekende van mij. Toen ik hem er op aansprak schrok hij wel even, had blijkbaar niet door dat ik dat bericht en reacties zou lezen, en zei dat ik het niet persoonlijk op moest vatten en blabla... Hoe moet ik het dan opvatten?!
dit.., ik lees meestal de comments onder berichten en soms wil ik echt reageren maar dan denk ik laat maar zonde van mijn energie.
meeste zijn ook gewoon trollen die willen alleen maar rellen en uitlokken.
soms lees ik de commentaren van mensen die ik ken en dan denk ik ook :facepalm:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Het gaat bij een heleboel mensen al mis bij Art. 1 van de Grondwet. Men denkt alles te kunnen en mogen zeggen onder het mom van 'vrijheid van meningsuiting' maar ook dan word je gewoon geacht je aan de wet te houden. Doe je dat niet dan kun je vervolgd worden.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-09-2020 16:10
Het kan geen kwaad om mensen eens wat meer bewust te maken dat wat je post ook gevolgen kan hebben. Misschien gaan mensen dan eens nadenken voordat ze bedreigingen uiten, oproepen tot haat en geweld, schelden., etc etc Maar ik heb er een hard hoofd in. Op twitter woedt een loopgravenoorlog.
Klopt. Maar de blokkeerfunctie werkt daar prima, net als de negeerknop. Gelukkig zijn er ook super leuke accounts daar. Ik kom er nog steeds graag.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
impala schreef:
14-09-2020 17:05
Ik vind het terecht dat er grenzen gesteld worden en dat doodverwensers aangepakt worden. Maar in het kader van rechtsgelijkheid vind ik ook dat als de één vervolging kan ontlopen door achteraf afstand te nemen van zijn woorden, gemeend of niet, dat dan ook voor andere mensen moet gelden.
Nou, dit dus!

Iemand die iets bedreigends over Rutte (meen ik?) schreef vorige week, die heeft al 'n taakstaf in the pocket.
Echt, helemaal prima die taakstraffen, maar dan wél beide kanten aanpakken en niet blijven wegkijken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-09-2020 16:57
Bijzonder (maar inmiddels helaas wel voorspelbaar) dat de anti-KOZP een boete/taakstraf krijgen, maar over de opruiers van de andere kant wordt met geen woord over gerept.
:rofl:
ook voor jou: er is alleen nog maar een eis en geen veroordeling
smulrol wijzigde dit bericht op 14-09-2020 17:27
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-09-2020 17:05
Ik vind het terecht dat er grenzen gesteld worden en dat doodverwensers aangepakt worden. Maar in het kader van rechtsgelijkheid vind ik ook dat als de één vervolging kan ontlopen door achteraf afstand te nemen van zijn woorden, gemeend of niet, dat dan ook voor andere mensen moet gelden.
Degene die nu op de zitting waren hebben daar 2 jaar de tijd voor gehad. Ter zitting is dat redelijk laat, maar er is dus nog geen uitspraak dus wacht even af zou ik zeggen
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-09-2020 17:23
Nou, dit dus!

Iemand die iets bedreigends over Rutte (meen ik?) schreef vorige week, die heeft al 'n taakstaf in the pocket.
Echt, helemaal prima die taakstraffen, maar dan wél beide kanten aanpakken en niet blijven wegkijken.
Hier een uitleg waarom de een wel en de ander niet: https://www.parool.nl/nederland/waarom- ... ~b8a5bdb9/
En inderdaad het is pas een eis maar ik verwacht dat ze zowiezo wel straf krijgen want waarom zou de rechter de eis van het OM naast zich neerleggen?! Dan geef je mensen nog meer het gevoel dat ze alles maar uit het toetsenbord mogen rammen.

En nu gaat het toevallig over de tegenstanders maar ik neem aan dat de voorstanders die zich teveel hebben laten gaan ook wel aangepakt worden. Want of je nu voor of tegen die Pieten bent, sommige dingen zijn gewoon niet acceptabel.
Alle reacties Link kopieren
misschien hebben deze lui wel een advocaat die heeft zitten slapen, ik weet niet hoeveel invloed je zelf kan hebben op kans op schikkingsvoorstel.

Laten we ook niet vergeten dat er 200 man in die live chat blijkbaar de beest hebben uitgehangen en er een kleine selectie nu aan de rechter mag komen toelichten hoe en waarom ze zo te keer gaan
Het lijkt wel of vooral " domme" mensen discussies aangaan op Facebook.
Bij het bericht dat bv Burger King vegetarische burgers gaat verkopen, reageert iemand heel boos dat het daar draait om vlees?? ( een burger kan vanalles zijn)
Maar wat voor last heeft die man er van als er vegetarische burgers worden verkocht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven