Geld & Recht alle pijlers

Bankrekeneningen scheiden enz

14-09-2020 17:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ben opzoek naar goeie tips. Kom er zelf, na aanmodderen en proberen, niet echt uit. Of, nouja het is nog steeds niet naar wens...

Jullie een goed idee???

Wij hebben een poos terug een verbouwproject gekocht. We betalen de verbouwing van eigen geld, dus geen depot of lening etc.

Wij hebben 2 betaalrekeneningen en 1 spaarrekening.

Op 1 rekening komt het salaris van mijn man en daar worden ook alle vaste lasten afgehaald. De variabele lasten (huishouden, sporten, kado's en kleding etc) worden ook daar afgehaald. Als er iets verbouwd gaat worden word dat ook daar van gehaald (vaak na overhevelen van spaargeld).

Sparen per maand kunnen we, maar vaak gaat dat (nu nog) in het huis en verbouwen. Dus soms word er iets overgeheveld van vaste rekening naar de spaar, om er later weer af te plukken voor iets voor de verbouw.

Al met al vind ik het heel onoverzichtelijk geworden. Ik heb al een tijdje de 2e betaalrekening gebruikt voor de variabele lasten (huishoudrekening bij wijze van), maar dat handigt me ook niet. Ook een tijdje die 2e rekening gebruikt voor het verbouwen. Ook niet erg handig vonden we... willen geen heel groot bedrag op een 'pinpas' hebben staan.

Hebben jullie een goed idee??
Je hebt geen geld op een pinpas 'staan'.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 17:07
0.00% gewijzigd
En veel gezinnen hebben 1 gezamelijke spaarrekening en een gezamelijke huishoudrekening. En dan nog een eigen betaalrekening ernaast.

Met het online instellen van potjes en automatische boekingen af en op en een app om snel even wat te regelen, zie ik niet zo wat probleem is.

Je kijkt er elke week een 10 minuten naar, even checken of alles nog loopot zoals bedoelt en klaar.
Wij hebben één vastelastenrekening met spaarpotjes eraan hangen. Daar hebben we ook geen pinpas van. Eén boodschappenrekening. En beide een eigen rekening en eigen spaarpotjes.
Salaris komt binnen op onze eigen rekening, er gaat een (groot ;-D) percentage naar de vastelastenrekening en vervolgens wordt vanaf daar doorgeboekt naar de boodschappenrekening en de spaarpotjes.
Die spaarpotjes zijn huis, auto, vakantie, kinderen... etc.
Je kan bijna overal zelf limieten invoeren aan wat je dagelijks, wekelijks of maandelijks pint. Of contant kan opnemen per week.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het onoverzichtelijke bij jullie eerder zit in het gedoe met overschrijven van spaar naar betaal voor de verbouwingskosten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gezamenlijke rekening hier doen we iedere maand beide hetzelfde bedrag op storten. Word voor vaste lasten en boodschappen gebruikt. Hebben we allebei een betaalrekening waar onze salaris op gestort word. En allebei een spaarrekening.
Pluk de dag...
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie daarnaast ook beiden een eigen rekening?
Het nut van twee gedeelde privébetaalrekeningen zie ik niet in.

Wat hier werkt: ieder een persoonlijke betaal- en spaarrekening waar de inkomsten op binnenkomen. Een gezamenlijke betaal- en spaarrekening waar we beiden geld naar over maken. Ten tijde van de verbouwing/verhuizing stond er relatief veel op die gezamenlijke betaalrekening, want je moet inderdaad om de haverklap vrij grote bedragen overmaken.

Voor een overzicht van de soorten kosten die je maakt, kun je bij de meeste betaalrekeningen wel categorieën aanmaken (mijn bank heeft automatische categorieën die je zelf kan aanpassen). Daarmee heb je een maandelijks overzicht van wat er is uitgegeven aan boodschappen / verbouwing / vaste lasten / entertainment.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op de spaarrekening ook potjes; kinderen, vakantie, buffer, en verbouwen. Maar als ik iets uit en potje moet halen om te gebruiken, moet ik dat eerst naar de betaalrekening kieperen om op te kunnen nemen en vind dat mega- irritant en onoverzichtelijk werken. Geen big probleem, maar erger me er wel aan...
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
14-09-2020 17:09
Denk dat het onoverzichtelijke bij jullie eerder zit in het gedoe met overschrijven van spaar naar betaal voor de verbouwingskosten.
Juist dat ja!!
nadine1988 schreef:
14-09-2020 17:12
Wij hebben op de spaarrekening ook potjes; kinderen, vakantie, buffer, en verbouwen. Maar als ik iets uit en potje moet halen om te gebruiken, moet ik dat eerst naar de betaalrekening kieperen om op te kunnen nemen en vind dat mega- irritant en onoverzichtelijk werken. Geen big probleem, maar erger me er wel aan...
Nou als dat je grootste probleem is... dat is toch niet zo veel moeite?
Nou, 2 seconden werk op je app.
Alle reacties Link kopieren
Overigens maar 1 vaste lasten- rekening, omdat wij maar 1 inkomen hebben. Dito voor sparen
Alle reacties Link kopieren
VInd je de kosten van de verbouwing onoverzichtelijk worden, of waar al je geld naartoe gaat?
In het eerste geval vind ik het makkelijk gewoon een Excel bij te houden welke uitgaven er allemaal voor de verbouwing zijn.
Inzicht in al je uitgaven zijn genoeg gratis huishoudboekjes voor en anders kun je ook Excel gebruiken per categorie uitgaven, dit geeft je inzicht wat je waaraan uitgeeft en of je dat teveel of juist te weinig (bijv sparen) vindt.

Voordeel als je dat inzicht eenmaal hebt is dat je wel makkelijker kan werken met 1 variabele kosten rekening en 1 vaste lasten rekening. Je weet dan namelijk hoeveel je ongeveer maandelijks nodig hebt voor boodschappen, kleding etc. en dat kan op rekening 1. Vaste lasten weet je ook: dat zet je op rekening 2. Rest richting spaar. Dan kun je op het moment dat je voor de vebouwing dingen betaalt, dit van de spaar afhalen en op bijv. de vaste lasten rekening zetten (er zijn daar dan verder geen variabele lasten dan de verbouwing, dus nog makkelijk te filteren). Op je spaar kun je als je het makkelijk vindt ook meestal potjes maken. 1 verbouwing, 1 kosten auto, 1 vakantie, 1 voor later etc.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij zelf ook een inkomen? Dat mis ik in je verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
14-09-2020 17:15
Heb jij zelf ook een inkomen? Dat mis ik in je verhaal.
Nee, 1 inkomen hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mis in het verhaal. Is je spaarrekening en bankrekening van 1 bank of 2 banken? Dan maakt het misschien inderdaad onoverzichtelijk. Alles op 1 bankrekening, en daar potjes maken met spaardoelen. Dit werkt voor mij het beste.
Je kunt nou eenmaal geen rekeningen betalen rechtstreeks vanaf de spaarrekening.

Waar wil je meer overzicht over? Over de maandelijkse lasten? Over de verbouwingskosten?
Alle reacties Link kopieren
Betalingen van eigen geld, jij hebt geen inkomen. Hoe doe je dat?

Eén rekening gebruiken en teveel naar de spaar. Bij een grote uitgave weer terugboeken. Lijkt mij met 1 inkomen vrij simpel.

Excel of een app gebruiken voor het bijhouden van de verbouwkosten.
nadine1988 schreef:
14-09-2020 17:14
Overigens maar 1 vaste lasten- rekening, omdat wij maar 1 inkomen hebben. Dito voor sparen
Heb je zelf wel een eigen rekening?
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
14-09-2020 17:53
Betalingen van eigen geld, jij hebt geen inkomen. Hoe doe je dat?
Hoe bedoel je dat?
Luci_Morgenster schreef:
14-09-2020 17:02
Je hebt geen geld op een pinpas 'staan'.
Ik verbaas me meer over ‘dat handigt me ook niet’.
Alle reacties Link kopieren
Als je veel verbouwingskosten hebt, kun je ervoor kiezen om de tweede betaalrekening daarvoor te gebruiken en bv maandelijks een bedrag van de spaarrekening naar die rekening over te maken, evt automatisch als dat kan.

Wij hebben geen langdurige grote verbouwing maar doen het als volgt:
Salarissen komen binnen op betaalrekening A. Standaard wordt op de dag na de salarisbetaling een bedrag overgeboekt naar betaalrekening B (voor alle vaste lasten, van deze rekening gaan alleen automatische afschrijvingen, geen pinpas) en de spaarrekening. Wat overblijft op betaalrekening A gebruiken we voor boodschappen, kleding, uitjes, kleine dingen voor in huis, etc. Doen we een grote uitgave en staat er niet genoeg geld meer op de rekening, boek ik over van de spaar. Anders gewoon van de rekening tot het geld op is. Als er eind van de maand nog geld over is, boeken we dat extra naar de spaar (maar meestal is het eerder andersom, maar dat is niet erg omdat ik Standaard wel een flink bedrag naar de spaarrekening boek)
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
14-09-2020 17:53
Betalingen van eigen geld, jij hebt geen inkomen. Hoe doe je dat?

Eén rekening gebruiken en teveel naar de spaar. Bij een grote uitgave weer terugboeken. Lijkt mij met 1 inkomen vrij simpel.

Excel of een app gebruiken voor het bijhouden van de verbouwkosten.
Wat een rare vraag, misschien heeft de partner van TO wel een topbaan of was er een erfenis.
bergje65 wijzigde dit bericht op 14-09-2020 18:23
10.24% gewijzigd
nadine1988 schreef:
14-09-2020 17:58
Hoe bedoel je dat?
Dat je moet gaan werken mop. Niet je zo afhankelijk opstellen. Is niet gezond en niet verstandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven