Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nieuwe persconferentie

16-09-2020 16:51 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie?

Ik verwacht weer mondkapjes in de grote steden en gevolgen voor horeca en samenkomsten. Ik hoop zo dat het VO open blijft.....
Alle reacties Link kopieren
In elke regio zijn veel middelbare scholen, lijkt me, maar ik denk niet dat ze zich daar als eerste op gaan richten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
16-09-2020 17:21
Gelukkig vooralsnog 0% op dagopvang voor mensen met een verstandelijke beperking. Ik ben echt als de dood dat het kinderdagcentrum van mijn zoon weer dichtgaat. De volgende keer waren daar helemaal geen richtlijnen voor en hebben ze de scholen gevolgd in de landelijke sluiting.
Dat gaat zeker niet gebeuren en ook de scholen niet. Daar vinden de besmettingen helemaal niet plaats en de schade zou veel te groot zijn. Dat wil echt niemand met hoor.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
16-09-2020 17:29
Maar die zijn tot nu toch nog helemaal geen besmettingshaarden gebleken?
O sorry mijn bericht is helemaal niet duidelijk. Rondom mijn huis zitten veel middelbare scholen en ik hoorde vanmorgen dat er meerdere leerlingen positief getest zijn. Dit bericht kwam van een moeder die haar kinderen op het voortgezet onderwijs heeft. Ik heb het zelf nergens gelezen.

Maar het zou mij niets verbazen dat ze sluiten als het hard oploopt.
Alle reacties Link kopieren
Besmettingen zitten niet bij vo scholieren. In sommige regios wel bij studenten. Woon zelf in regio rijnmond, net op de buitenrand, dus ben benieuwd wat het gaat inhouden (school dochter bijv buiten de veiligheidsregio).

Vraag me ook af of er reisrestricties van en naar die regios komen. Maar dat zou echt niet te handhaven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
16-09-2020 17:34
Maar het zou mij niets verbazen dat ze sluiten als het hard oploopt.
Mij wel, aangezien scholen helemaal geen grote besmettingshaarden zijn. Dat zou dan weer net zo zijn als in maart: scholen sluiten om een daad te stellen, niet omdat daar het grote gevaar zit. Ik mag echt hopen dat ze verstandiger zijn deze keer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
16-09-2020 17:36
Besmettingen zitten niet bij vo scholieren. In sommige regios wel bij studenten. Woon zelf in regio rijnmond, net op de buitenrand, dus ben benieuwd wat het gaat inhouden (school dochter bijv buiten de veiligheidsregio).

Vraag me ook af of er reisrestricties van en naar die regios komen. Maar dat zou echt niet te handhaven zijn.
Als het bericht dus klopt zit het hier wel bij vo leerlingen.

Maar ik heb dus nergens iets gelezen. Dat hoorde ik toevallig vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 17:33
Dat gaat zeker niet gebeuren en ook de scholen niet. Daar vinden de besmettingen helemaal niet plaats en de schade zou veel te groot zijn. Dat wil echt niemand met hoor.
Rationeel gezien weet ik dat je gelijk hebt, vandaar mijn reactie op Green17 dat het me zou verbazen. Maar het blijft wel knagen. We hebben het in maart, april en mei redelijk kunnen oplossen, maar het is de vraag of we het weer zo kunnen oplossen als het zover komt. Vandaar dat ik, al kan ik wel beredeneren dat de kans klein is, toch benauwd ervoor ben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Green17 schreef:
16-09-2020 17:38
Als het bericht dus klopt zit het hier wel bij vo leerlingen.

Maar ik heb dus nergens iets gelezen. Dat hoorde ik toevallig vandaag.
Ja dat kan best bij die leerlingen zitten, maar het is al best een tijdje duidelijk dat bestemmingen van kind -> ouder niet veel voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
16-09-2020 17:29
Misschien een avondklok voor de jongeren?
Wat is het nut daarvan? En waarom dan alleen voor jongeren?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de pleuris uitbreekt als ze de scholen weer zouden sluiten
Alle reacties Link kopieren
Bij allebei mijn kinderen (op verschillende middelbare scholen) zijn er leerlingen besmet (en op één van de 2 ook een docent).
Dit is regio Leiden/Noordwijk. Maar brandhaarden zijn het niet, "gevallen" staan los van elkaar.
Green17 schreef:
16-09-2020 17:34
O sorry mijn bericht is helemaal niet duidelijk. Rondom mijn huis zitten veel middelbare scholen en ik hoorde vanmorgen dat er meerdere leerlingen positief getest zijn. Dit bericht kwam van een moeder die haar kinderen op het voortgezet onderwijs heeft. Ik heb het zelf nergens gelezen.

Maar het zou mij niets verbazen dat ze sluiten als het hard oploopt.
Hooguit wordt een klas een paar dagen naar huis gestuurd, maar meestal alleen het clubje meteen om de leerling heen. Als het op een school echt te gek wordt zal er misschien eentje een paar dagen dicht gaan. Maar scholen sluiten uit voorzorg dat gaat niet meer gebeuren.
Susan schreef:
16-09-2020 17:40
Rationeel gezien weet ik dat je gelijk hebt, vandaar mijn reactie op Green17 dat het me zou verbazen. Maar het blijft wel knagen. We hebben het in maart, april en mei redelijk kunnen oplossen, maar het is de vraag of we het weer zo kunnen oplossen als het zover komt. Vandaar dat ik, al kan ik wel beredeneren dat de kans klein is, toch benauwd ervoor ben.
Dat snap ik en er zullen wel weer allerlei vage types paniek gaan zaaien in de media, maar massaal sluiten van scholen is het allerlaatste dat ze zullen doen. Ik denk ook dat Rutte daar best spijt van heeft en het rivm vond het altijd al onzin.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
16-09-2020 17:44
Hooguit wordt een klas een paar dagen naar huis gestuurd, maar meestal alleen het clubje meteen om de leerling heen. Als het op een school echt te gek wordt zal er misschien eentje een paar dagen dicht gaan. Maar scholen sluiten uit voorzorg dat gaat niet meer gebeuren.
Ik denk in dat geval wel de hele klas aangezien ze niet de hele tijd in dezelfde samenstelling rondlopen en dus alle kinderen uit de klas wel kans hebben om met die besmette leerling in contact te zijn geweest, dat is niet zo makkelijk te achterhalen. Maar hopelijk/waarschijnlijk niet meer hele scholen op voorhand inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Een groot deel van de klassen van mijn kinderen zit overigens thuis met verkoudheidsklachten. Gelukkig worden er wat lessen online gegeven
Ik hoop juist dat kinderen met alleen een loopneus juist naar school mogen.
Susan schreef:
16-09-2020 17:47
Ik denk in dat geval wel de hele klas aangezien ze niet de hele tijd in dezelfde samenstelling rondlopen en dus alle kinderen uit de klas wel kans hebben om met die besmette leerling in contact te zijn geweest, dat is niet zo makkelijk te achterhalen. Maar hopelijk/waarschijnlijk niet meer hele scholen op voorhand inderdaad.
Hier in de omgeving zijn op alle scholen al besmettingen geweest bij leerlingen. Alleen degenen die ernaast hebben gezeten moeten zich laten testen en thuis bijven. En degenen die bv in de pauze of buiten school langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter zijn geweest. Dat was telkens een handjevol kinderen per besmetting. Vaak zijn kinderen ook al thuis als ze klachten hebben en dan hoeft niemand thuis te blijven.
Alle reacties Link kopieren
KirstenQY schreef:
16-09-2020 17:48
Een groot deel van de klassen van mijn kinderen zit overigens thuis met verkoudheidsklachten. Gelukkig worden er wat lessen online gegeven
Ik hoop dat ze hier wat aan doen, als dat kan tenminste. Het is niet houdbaar een hele winter lang, voor niemand niet. Maar goed, ik weet de oplossing niet maar heb wel de indruk dat ik steeds hoor dat kinderen nauwelijks een rol spelen in het geheel, dus in dat opzicht klinkt het niet logisch dat ze bij elke verkoudheid thuis moeten blijven. Verkoudheid komt zo vaak voor bij kinderen
Edelhertje schreef:
16-09-2020 17:49
Ik hoop juist dat kinderen met alleen een loopneus juist naar school mogen.
Dit zou inderdaad heel veel schelen, mits het risico relatief laag is uiteraard.
granny71 schreef:
16-09-2020 17:42
Wat is het nut daarvan? En waarom dan alleen voor jongeren?
Minder samenscholing? Hier hangen ze tot een uur of 10 s avonds samen op een pleintje en het zijn grote groepen.

Ze hebben het park hier al eerder gesloten van 18:00 - 10:00 uur in de ochtend. Was heel handig want je moet door het park om bij de scholen te komen. Regio Rotterdam.
In het nieuwsbericht dat hier eerder gepost is, hint De Jonge naar maatregelen gericht op 'jongeren' (studentenleeftijd) en horeca.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
16-09-2020 18:05
Minder samenscholing? Hier hangen ze tot een uur of 10 s avonds samen op een pleintje en het zijn grote groepen.

Ze hebben het park hier al eerder gesloten van 18:00 - 10:00 uur in de ochtend. Was heel handig want je moet door het park om bij de scholen te komen. Regio Rotterdam.
Maar het "besmettingsgevaar" kijkt niet op de klok.
Of ze nu tot 24 uur rondhangen/voetballen of tot 22 uur.
Dat maakt natuurlijk geen donder uit.
En een heel park sluiten slaat natuurlijk al helemaal nergens op.
Paling schreef:
16-09-2020 16:55
Tuurlijk blijft het VO open.
Mijn zoon wordt elke keer naar huis gestuurd bij elke nies of hoest. (en dan heb ik het niet over nies- en hoestaanvallen.

Dus ik heb liever dat ze of dicht gaan met online lessen, of iets minder hysterisch met het wegsturen van leerlingen.

Ik denk dat er een avondklok komt, wellicht overal in (amsterdam) grote steden mondkapjes.
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
16-09-2020 18:06
In het nieuwsbericht dat hier eerder gepost is, hint De Jonge naar maatregelen gericht op 'jongeren' (studentenleeftijd) en horeca.
Alsof die niet al genoeg last hebben van alle (onzin) maatregelen
Alle reacties Link kopieren
Ik mag toch hopen dat er niet weer maatregelen gaan komen, ik werk in de horeca en wij hebben er al een behoorlijke klap van gekregen.
Ja als het nodig is zal vast moeten, maar het is niet alleen de horeca waar geen tot weinig afstand word gehouden, zoals ik het zie word er in de supermarkten, parken enz ook geen afstand gehouden.

Ben benieuwd vrijdag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven