Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoever ben je bereid te reizen naar testlocatie?

16-09-2020 18:15 85 berichten
Mijn dochter (vo) heeft verkoudsheidklachten en moet zich officeel van school laten testen. Echter de dichtbijzijnde testlocatie waar plaats is is 120 km enkele reis verder en ook pas vrijdag.
Ik weiger om 240 km te reizen voor een test dus wil haar weer naar school sturen zodra ze 24 uur klacht vrij is.

Hoe ver ben je bereid te reizen?

Totaal aantal stemmen: 126

0-10 km (52%)
10-50 km (42%)
50-100 km (2%)
onbeperkt (4%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeker geen 240 km in de auto gaan zitten daarvoor. Hier was het ongeveer 20 km, naar de dichtstbijzijnde stad, en dat is prima. Maar veel verder moet het niet worden hoor, zeker niet wanneer je pas dagen later getest kunt worden. Misschien dat ik mijn kind nog een dagje extra thuis zou houden voor de zekerheid, maar dat is het dan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen auto en geen partner. Ook geen familieleden die mij met klachten in de auto zouden willen nemen.

Dus ik ben in geval van testen aangewezen op de fiets. Die testlocatie is hier op 5km afstand (maar zit nu vol voor de komende dagen, hoorde ik).

Alles wat verder dan 10km is ga ik niet op de fiets doen, zeker niet bij luchtwegklachten waardoor ik mogelijk niet fit helemaal ben.

Eigenlijk vind ik dat er niet goed nagedacht is over die testlocaties. Allemaal op industrieterreinen (hier in de regio althans), ver weg van het centrum of woonwijken. Sowieso zit er tussen verschillende locaties behoorlijke afstand. En in landelijke gebieden moet je sowieso vaak al 25-30km afleggen naar de dichtstbijzijnde. Hoe dan? Als je geen auto hebt en geen 60km retour kunt fietsen?
stippensokken schreef:
16-09-2020 18:45
Hier ook geen auto en geen partner. Ook geen familieleden die mij met klachten in de auto zouden willen nemen.

Dus ik ben in geval van testen aangewezen op de fiets. Die testlocatie is hier op 5km afstand (maar zit nu vol voor de komende dagen, hoorde ik).

Alles wat verder dan 10km is ga ik niet op de fiets doen, zeker niet bij luchtwegklachten waardoor ik mogelijk niet fit helemaal ben.

Eigenlijk vind ik dat er niet goed nagedacht is over die testlocaties. Allemaal op industrieterreinen (hier in de regio althans), ver weg van het centrum of woonwijken. Sowieso zit er tussen verschillende locaties behoorlijke afstand. En in landelijke gebieden moet je sowieso vaak al 25-30km afleggen naar de dichtstbijzijnde. Hoe dan? Als je geen auto hebt en geen 60km retour kunt fietsen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estlocatie
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit de dichtstbijzijnde sowieso al op minimaal 25 km afstand. Ik woon op het platteland inderdaad. Ik hoop maar dat ik geen klachten krijg, ik werk in de zorg en zoveel dagen wachten is echt niet te doen. We zijn al dik onderbezet.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
16-09-2020 18:42
Lichamelijk niet mogelijk.
Maar zelfs als dat wel kon gaat niemand meer dan 10 km fietsen als je klachten hebt
Niet per se voor jou maar voor sommige mensen kan misschien een fietstaxi uitkomst bieden voor 'korte' afstanden.
Of ik zou fietsen is afhankelijk van de zwaarte van de klachten en misschien het weer. Desnoods rustig aan en goed ingepakt.
lientje69 schreef:
16-09-2020 18:47
Bij ons zit de dichtstbijzijnde sowieso al op minimaal 25 km afstand. Ik woon op het platteland inderdaad. Ik hoop maar dat ik geen klachten krijg, ik werk in de zorg en zoveel dagen wachten is echt niet te doen. We zijn al dik onderbezet.
Voorrangsregeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het al eens gelezen inderdaad.
Maar niet iedereen heeft een testlocatie op fietsafstand.

Afgelopen weekend had ik mijn oma aan de lijn, ze woont 'in de provincie' op bijna 30km van de dichtstbijzijnde teststraat. Ze is ver in de 80, heeft geen rijbewijs en kan kleine stukjes fietsen, geen 60km op een dag.
In het hypothetische geval dat ze klachten krijgt, mag ze niet in het OV en ook niet met een taxi. Ze heeft geen scootmobiel of zoiets.
Moet een familielid haar dan in de auto meenemen? Met alle risico's van dien?
Alles op fiets- en loopafstand lijkt me prima, en ook redelijk. Maar dan houdt het wel op, wat mij betreft.

Toevallig wilde mijn dochter zich vandaag laten testen. Ze moest haar postcode intypen en toen verscheen er in beeld: Den Helder, vrijdag.

Haha! Hoe komt een meisje uit Amsterdam zonder rijbewijs in Den Helder? Zij heeft er dus vanaf gezien en kijkt het nog even aan. (De tip over sommige huisartsen die testen, gaan we morgen uitproberen. Dat zou fijn zijn.)

Mijn zus moest zich onlangs ook verplicht laten testen toen ze zich ziek meldde op haar werk. Ze had alleen keelpijn. De testlocatie was heel ver weg, maar ze had geen keus en liet zich testen (negatief). Ze zei: "Dat gebeurt me dus niet nog een keer; volgende keer houd ik mijn mond als ik ziek ben."

Waarom zijn er niet meer testlocaties? Deze methode gaat natuurlijk niet werken, mensen zijn goed, maar niet gek.
Alle reacties Link kopieren
2km, want zo ver zit de dichtsbijzijnde testlocatie. Ik woon alleen en heb geen rijbewijs, dus heb ook geen mogelijkheid om op een verdere locatie te testen.

En zo krijg je dus dat mensen zich straks, en terecht, niet meer gaan laten testen. Dit probleem moet heel snel opgelost worden.
flaffy wijzigde dit bericht op 16-09-2020 18:58
29.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
16-09-2020 18:53
Moet een familielid haar dan in de auto meenemen? Met alle risico's van dien?
Dat mag dus niet.

Thuis laten testen zal wel een wachttijd van een aantal weken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Teststraat zit hier 5 minuten lopen van mijn huis. Daar wil ik wel heen, maar verder niet. Ik heb geen auto.
Zeepje-uit-de-zee schreef:
16-09-2020 18:17
Zelfs bij een positieve corona test mag je naar school als je 24 uur geen klachten hebt dus ik zie geen probleem om haar naar school te sturen. Mentor was het er ook mee eens.
Na 7 dagen. Maar mocht ze positief zijn kun je wel anderen waarschuwen die bij haar in de buurt zijn geweest. Vrienden/vriendinnen die anderen ook weer kunnen besmetten?
Met 120 km denk ik: maak er gelijk een leuk dagje uit van :-)
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
16-09-2020 19:04
Met 120 km denk ik: maak er gelijk een leuk dagje uit van :-)
Zou ik ook zeggen.

Maar als kind écht besmet zou zijn, zou ik dat risico toch liever niet nemen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
granny71 schreef:
16-09-2020 18:56
Dat mag dus niet.

Thuis laten testen zal wel een wachttijd van een aantal weken hebben.
Dat weet je dus helemaal niet zeker.
stippensokken schreef:
16-09-2020 18:53
Ik had het al eens gelezen inderdaad.
Maar niet iedereen heeft een testlocatie op fietsafstand.

Afgelopen weekend had ik mijn oma aan de lijn, ze woont 'in de provincie' op bijna 30km van de dichtstbijzijnde teststraat. Ze is ver in de 80, heeft geen rijbewijs en kan kleine stukjes fietsen, geen 60km op een dag.
In het hypothetische geval dat ze klachten krijgt, mag ze niet in het OV en ook niet met een taxi. Ze heeft geen scootmobiel of zoiets.
Moet een familielid haar dan in de auto meenemen? Met alle risico's van dien?
Lees nou eens. Er wordt dan gezocht naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
16-09-2020 19:04
Met 120 km denk ik: maak er gelijk een leuk dagje uit van :-)
Dat mag dus niet. Na een afspraak gemaakt te hebben moet je in quarantaine tot je de uitslag hebt.
Je mag dus alleen naar de testlokatie rijden en weer terug.
Zelfs tanken mag alleen bij een onbemand tankstation.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik woon, is de dichtstbijzijnde testlocatie al verder dan 10 km. Dus 10-50 vind ik acceptabel. Maar goed, ik heb twee auto's voor de deur staan dus geen probleem om even te rijden.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
16-09-2020 19:05
Dat weet je dus helemaal niet zeker.
Kennis moet 2 weken wachten op thuistest en ik kan me niet voorstellen dat ze een uitzondering is.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
16-09-2020 19:08
Kennis moet 2 weken wachten op thuistest en ik kan me niet voorstellen dat ze een uitzondering is.
Tegen dan is ze - zelfs als ze Corona zou hebben - waarschijnlijk toch genezen?
Of ze moet het héél zwaar hebben zitten.

Compleet geschifte termijn dus.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
16-09-2020 19:05
Zou ik ook zeggen.

Maar als kind écht besmet zou zijn, zou ik dat risico toch liever niet nemen.
Het was een grapje :-) maar moet ineens denken aan die verassingsreizen van het Kruidvat: boek nu uw test in een verrassingslocatie in Nederland ;-)
Tess1981 schreef:
16-09-2020 19:04
Na 7 dagen. Maar mocht ze positief zijn kun je wel anderen waarschuwen die bij haar in de buurt zijn geweest. Vrienden/vriendinnen die anderen ook weer kunnen besmetten?
Dat is ook de reden waarom mijn dochter zich wilde laten testen: ze heeft heel veel mensen gezien (studentenvereniging, studie, allemaal op afstand, maar toch...) Ze zal het vast wel overleven als ze positief test, ze is nog jong, maar de kans op heel veel besmettingen is gewoon aanwezig en daar voelt ze zich verantwoordelijk voor. Terecht. Maar dan moet ze naar Den Helder?! Zou het niet logisch zijn om die testlocatie enigszins bereikbaar te maken?
samarinde schreef:
16-09-2020 18:54
De testlocatie was heel ver weg, maar ze had geen keus en liet zich testen (negatief). Ze zei: "Dat gebeurt me dus niet nog een keer; volgende keer houd ik mijn mond als ik ziek ben."
Heel begrijpelijk. Dit gaat natuurlijk mis op deze manier. De besmettingen lopen op en dan zijn de gevallen die niet kunnen/willen testen er nog geeneens bij opgeteld. Die mensen gaan na 24 uur klachtenvrij weer de hort op, want wie gaat er nou 7 dagen binnen zitten zonder positieve test. Ik hoop idd dat hier snel een oplossing voor komt.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
16-09-2020 19:09
Tegen dan is ze - zelfs als ze Corona zou hebben - waarschijnlijk toch genezen?
Of ze moet het héél zwaar hebben zitten.

Compleet geschifte termijn dus.
Enige reden dat ze zich moet laten testen is dat ze een afspraak wil maken bij de huisarts voor een longfunctie onderzoek en dat mag alleen met een negatieve test.
Ze heeft (buiten wat hoesten ivm astma) geen klachten
Zeepje-uit-de-zee schreef:
16-09-2020 18:21
Er zit er hier een op loopafstand. Maar die is tot Kerstmis 2030 volgeboekt.
:rofl: Sorry, is niet om te lachen, maar schoot wel in de lach:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven