Dreumes doet peuter pijn

16-09-2020 19:40 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze jongens zijn 3,5 en 1,5. Ondanks dat peuter ouder is, zijn ze qua kracht zeker aan elkaar gewaagd.
Dreumes heeft sinds paar dagen dat hij als iets hem niet zijn broer pijn doet. Ookal is het niet zijn schuld dat dreumes boos doet. Zo heeft hij hem deze week geslagen met speelgoedhamer op zijn hoofd en aan de haren getrokken. Nee zeggen vindt hij vooral grappig en doet het dan nog een keer. Ik vind het zielig voor peuter.

Ik haal hem uit situatie als het gebeurt, maarja peuter heeft dan al pijn.

Iemand ervaringen/tips om dit te voorkomen? Het gebeurt vooral net voor etenstijd als ze allebei moe zijn maar dus nog moeten eten voor ze gaan slapen.

Of is het kwestie van uitzitten?
Alle reacties Link kopieren
Aija schreef:
16-09-2020 19:53
Ik herken het van toen mijn dochters jonger waren, met idd ook het dieptepunt toen jongste 1,5-2 jaar was, en een bijtertje... Ze raakte gefrustreerd omdat ze het niveau van de oudste niet haalde, kon dat verbaal nog niet voldoende uiten en HAP. Pure frustratie. Oudste doet geen vlieg kwaad en liet het maar gebeuren.
We hebben oudste wat weerbaarder gemaakt zodat ze het in ieder geval meteen op een gillen zette (dan wisten wij dat we alles uit onze handen moesten laten vallen). Jongste haalden we weg en namen we apart in de gang, om te blijven uitleggen dat het niet mag, dat ze oudste pijn deed en wat wel lief is (aaien, kusje, knuffel).
En verder was het toch ook echt uitzitten tot jongste meer kon, minder gefrustreerd raakte en zich verbaal beter kon uiten. Inmiddels zijn ze 4,5 en 6 en nog steeds zal de jongste boosheid eerder fysiek uiten dan de oudste (iets wegsmijten bv), dus het is ook wel echt een karakterdingetje
Ja onze oudste is wel weerbaar bij anderen, maar tegenover zijn broertje toch vooral lief. Kindje bij kdv had ook die bijtfase waar mijn toen net twee jarige het paar keer moest ontgelden. Dat was inderdaad ook jongste van 2 en toen nog niet verbaal.

Jongste begint wel verbaler te worden, maar het is denk ik inderdaad deel het niet mee kunnen. Hij kijkt echt op tegen grote broer en wil alles kunnen wat hij ook kan.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 21:30
Die heb ik niet eens meer :-$.
Huh, waarom niet dan? Voor dit soort situaties zijn die dingen gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier is dreumes echt niet zo gezeglijk dat ze een uur in de stoel zit en dat wil ik ook liever niet, aangezien ze tijdens het eten ook moet zitten. Wij hebben een traphekje tussen de keuken en de kamer (oorspronkelijk voor de hond voor als we veel bezoek hebben) die ik dan dicht doe. Kleuter in de kamer en dreumes in de keuken. Die rommelt dan om me heen, ik speel een soort eenvoudige versie van balletje balletje met bekertjes met een stukje tomaat er onder ofzo, alles wat werkt om t enigzins rustig te houden en voor kleuter even rust in de tent. Soms staat tijdens het koken ook de tv aan, hangt kleuter op de bank en rommelt dreumes er omheen, dat ligt een beetje aan de stemming en behoefte van beide.
suykerspin wijzigde dit bericht op 16-09-2020 21:47
Reden: Typfout! Trapveldje moet traphekje zijn
0.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ohja en dreumes wordt wel altijd even apart gezet en moet daarna sorry zeggen.. dan gaat ie heel lief naar zijn zus en krijgt ze een aai.. En dan is alles weer koek en ei :heart:
Alle reacties Link kopieren
Teckeltje88 schreef:
16-09-2020 20:32
Leuk idee van die kinderstoel maar onze dreumesRambo heeft na 5 min haar komkommer, tomaat, etc wel op en een puzzeltje, boekje, of filmpje kan haar ook niet langer dan 5 min bekoren. Volgens mij is de dreumes van to ook een vrij ondernemend type die ik niet rustig een half uur met een boekje in een stoel zie zitten. Onze dreumes begint iig na maximaal 15 min te krijsen uit uit uit. Daarna gaat ze huilen. Ik kan dan echt niet chill meer koken. Het helpt overigens wel om peuter dan op de bank te zetten met z'n favo filmpje en dreumes scharrelt dan wat rond. Als ze maar niet hun zinnen zetten op hetzelfde speeltje :whip:
Ja die kinderstoel daar vurmt ie zich wel uit :-$ dus dan is het gevaar eerder dat ie eraf kieper dus de triptrap is zonder kinderset inmiddels.

Die komkommer etc. Krijgen ze hier dus samen voor de tv. En dat gaat vaak goed tot ineens in paar seconden de vlam in de pan slaat.
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
16-09-2020 21:30
Ik vroeg ook of ze wel (genoeg) slapen overdag. Vervelend gedrag zie ik hier vooral als de kinderen moe/oververmoeid zijn.
Als hij meer slaapt overdag, slaapt hij in de avond pas na 21:00 en is hij in ochtend weer niet wakker te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
-Dudette- schreef:
16-09-2020 21:32

Verder verwacht ik dat het vanzelf beter zal gaan als dreumes gaat praten en zich kan uiten. Maar een driftkikker is t wel.. :-$
Ja onze peuter heeft wel temperament, maar zijn broertje de dubbele dosis.
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
16-09-2020 21:34
Huh, waarom niet dan? Voor dit soort situaties zijn die dingen gemaakt.
Omdat hij er met 8 maanden al niet meer in zat en we paar maanden terug zijn verhuisd. Iets meeverhuizen wat niet gebruikt wordt vond ik zonde.
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 21:36
Ja die kinderstoel daar vurmt ie zich wel uit :-$ dus dan is het gevaar eerder dat ie eraf kieper dus de triptrap is zonder kinderset inmiddels.

Die komkommer etc. Krijgen ze hier dus samen voor de tv. En dat gaat vaak goed tot ineens in paar seconden de vlam in de pan slaat.
Dreumes haar benen zijn te dik om zich eruit te wurmen maar anders zou ze 't doen. In de ikea kan ze het wel. Dus ik snap je.

Die vlam in de pan herken ik hoor. Lastig en fase. Gaat wel weer over voor nu zo veilig mogelijk maken en accepteren dat het soms mis gaat is mijn motto. Ik hoor het hier in de buurt ook hoor dat het zo gaat bij siblings.
Alle reacties Link kopieren
-Dudette- schreef:
16-09-2020 21:36
Ohja en dreumes wordt wel altijd even apart gezet en moet daarna sorry zeggen.. dan gaat ie heel lief naar zijn zus en krijgt ze een aai.. En dan is alles weer koek en ei :heart:
Ja hier moet hij ook even broer knuffel geven naderhand. Dan is het vaak zo goed maar van die hamer had peuter gewoon een bult dus dat duurde iets langer.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 21:40
Omdat hij er met 8 maanden al niet meer in zat en we paar maanden terug zijn verhuisd. Iets meeverhuizen wat niet gebruikt wordt vond ik zonde.
Ok, snap ik, maar nu gaan mensen allerlei dingen verzinnen als in een kinderstoel zetten, bestek, eten, voor de tv etc. terwijl daar juist een box voor bedoeld is. Bijna niemand komt op dat idee, dat begrijp ik niet helemaal. Waarom ingewikkeld doen als het makkelijk kan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn 1,5 jarige klimt wel uit de box, niet uit de kinderstoel...(ze zit in de triptrap vast met zo'n tuigje) met dank aan broerlief die haar geleerd heeft al haar speelgoed op te stapelen en er dan op te klimmen. Stort zich als een of andere kamikaze piloot over de rand van de box
suykerspin wijzigde dit bericht op 16-09-2020 22:15
0.18% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 21:38
Als hij meer slaapt overdag, slaapt hij in de avond pas na 21:00 en is hij in ochtend weer niet wakker te krijgen.
Maar misschien slaat hij dan niet zijn broertje de hersens in. 't Is maar een idee...
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
16-09-2020 21:30
Die heb ik niet eens meer :-$.
Je zou ook tijdelijk een campingbedje in de kamer kunnen zetten.

Voor mijn gevoel kijk je iets teveel naar je eigen gemak.
- je zult moeten koken, dus de (kleine!) kinderen zijn dan zonder voldoende toezicht. Hoezo dat? Dat hij een kinderstoel niet fijn vindt is jammer, het gaat om de veiligheid van peuter!
- meer slapen overdag? Neee, want dan slaapt hij ‘s avonds pas te laat. En ‘s ochtends niet snel genoeg wakker. Lijkt me vooral jouw ongemak. Maar vermoeide kinderen zijn vaak echt draken! Probeer het gewoon eens!
- Box niet meeverhuisd want hij zat er nooit in. Waarom niet? T staat vast niet mooi in je nieuwe huis en dreumes krijst vast en zeker alles bij elkaar als hij erin zit. Maar helaas, hij is blijkbaar nog te klein om alleen te kunnen spelen zonder onveilige situaties te creëren. Soms heb je even een plek nodig om je kind veilig te kunnen stallen. Daar zijn die dingen voor gemaakt toch!

Probeer even wat meer met je peuter mee te denken!
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt vooral te focussen op welke tips je niet uit kunt voeren. Waarom zet je niet je peuter gezellig bij je in de keuken zoals ik al opperde?
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet koken (of groot deel voorbereiden) op een rustiger moment? Als je jongste ‘s middags op bed ligt bijvoorbeeld? Dan hoef je tegen etenstijd niet zo lang weg te zijn uit de kamer.
Alle reacties Link kopieren
moizer schreef:
16-09-2020 22:42
Je zou ook tijdelijk een campingbedje in de kamer kunnen zetten.
Heb ik ook niet ;-), want nog nooit gaan logeren

Voor mijn gevoel kijk je iets teveel naar je eigen gemak.
- je zult moeten koken, dus de (kleine!) kinderen zijn dan zonder voldoende toezicht. Hoezo dat? Dat hij een kinderstoel niet fijn vindt is jammer, het gaat om de veiligheid van peuter!
zoals je kan lezen, klimt hij er uit
- meer slapen overdag? Neee, want dan slaapt hij ‘s avonds pas te laat. En ‘s ochtends niet snel genoeg wakker. Lijkt me vooral jouw ongemak. Maar vermoeide kinderen zijn vaak echt draken! Probeer het gewoon eens!
Ze zullen toch uit bed moeten om op tijd bij kdv te zijn ;-)
- Box niet meeverhuisd want hij zat er nooit in. Waarom niet? T staat vast niet mooi in je nieuwe huis en dreumes krijst vast en zeker alles bij elkaar als hij erin zit. Maar helaas, hij is blijkbaar nog te klein om alleen te kunnen spelen zonder onveilige situaties te creëren. Soms heb je even een plek nodig om je kind veilig te kunnen stallen. Daar zijn die dingen voor gemaakt toch!
Het ging prima als ze beiden er niet in zaten, dus waarom zou ik hem wel mee hebben verhuisd ;-). Ik ken in mijn omgeving ook geen kinderen die daar na eerste verjaardag nog in zitten dus zo gek is geen box niet.

Probeer even wat meer met je peuter mee te denken!
Ik denk aan mijn peuter daarom vraag ik tips. Maar het moet wel haalbaar zijn en realistisch.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
16-09-2020 23:06
Je lijkt vooral te focussen op welke tips je niet uit kunt voeren. Waarom zet je niet je peuter gezellig bij je in de keuken zoals ik al opperde?
Als peuter moe is, wil hij graag gewoon tv kijken. Als peuter wel in keuken erbij zit, staat nummer twee ook in de keuken ;-). Hekje ertussen is met open keuken helaas geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Mataranka schreef:
16-09-2020 23:32
Kun je niet koken (of groot deel voorbereiden) op een rustiger moment? Als je jongste ‘s middags op bed ligt bijvoorbeeld? Dan hoef je tegen etenstijd niet zo lang weg te zijn uit de kamer.
Dat probeer ik op dagen dat ik niet werk te doen. Op werkdagen haal ik dat helaas niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
17-09-2020 09:53
Dat probeer ik op dagen dat ik niet werk te doen. Op werkdagen haal ik dat helaas niet altijd.
En is het een idee om op de dag dat je/je partner vrij bent, een deel van het koken van de volgende dag te doen? Ik herken je problemen goed, met een (nu) kleuter van bijna 5 en een peuter van bijna 3. Zeker de peuter is een onwijze klimmer, die overal en nergens op/uit/overheen klimt. Niet te vergelijken met onze oudste. Uit de box klimmen deed hij ruim voordat hij een jaar was, uit zijn ledikant klom hij met slaapzak en al voor zijn 2e verjaardag en de tuigjes van zijn kinderstoel leken puur voor decoratie: het was net Houdini hoe hij zich daar uit wist te wurmelen.

Ons schema werkt al een tijd zo: man is op maandag vrij, dus hij kookt die dag ook iets wat we dinsdag kunnen eten (bijv. alvast de pastasaus, dan dinsdag alleen nog pasta koken etc). Ik ben op woensdag vrij, en zet dan iets klaar voor donderdag (gisteren een pan couscous gemaakt die vanavond alleen nog opgewarmd hoeft te worden). Het is even wat meer vooruit denken omdat je op de werkdagen van jullie beide dus niet iets als aardappelen, groente en vlees eet (kost veel te veel tijd op die dagen). Eten dat meer tijd kost, eten we dus op maandag, woensdag en in het weekend. Maar nu dat ritme er eenmaal in zit, scheelt het ons echt heel veel stress qua vermoeide kinderen + we kunnen op tijd eten op de dagen dat we beide werken.
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
16-09-2020 21:34
Huh, waarom niet dan? Voor dit soort situaties zijn die dingen gemaakt.
Die heb ik ook echt al heel lang niet meer hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven