Bang alleen naar huis fietsen

19-09-2020 22:35 152 berichten
hi allemaal,

Ik ben een vijfdejaars student aan de uni en elke week ga ik met vriendinnen uit in de stad. Nu vanwege Corona is dit uiteraard niet meer echt mogelijk en gaan we vaak gewoon in een café zitten of op het terras. De meeste vriendinnen wonen in de stad of net over de brug. Ook ik woon dichtbij de café’s, ongeveer 5 minuten fietsen. Het probleem is nu dat ik best angstig ben om het laatste stukje alleen te fietsen. Het is zeg maar een best brede straat met bomen met na ongeveer 30 seconde aan beide kanten huizen. Het laatste stuk is ongeveer 2 minuten, maar toch vind ik het heel vervelend. Heeft iemand tips om minder bang te zijn? Ik kan uiteraard vragen of er een vriendin meefietst maar toch voel ik me dan een beetje bezwaart en ook zij moet dan dat stukje alleen terug. Ik heb overigens al zelfverdediging les gehad maar merk niet dat dit echt iets geholpen heeft. Ik wil ook weer niet als enige om 22:00 uur richting huis keren en en aan deze angst toegeven.
Alle reacties Link kopieren
Bleh lastig. Ik ben ook angstig hiervoor. Ik belde vroeger vaak met iemand. Misschien ook een idee voor jou. Gewoon even aan de telefoon met iemand zijn tot je thuis bent. :)
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Een alarm die je om je hals kan dragen en aan kunt drukken als je in een vervelende situatie terrecht komt ?
Misschien geeft je dat een veiliger gevoel
Blijf in jezelf geloven !
Herkenbaar. Ik vind het ook vreselijk. Ik stuur altijd een bericht aan iemand (partner bijv.) als ik vertrek zodat hij mij sowieso binnen een bepaalde tijd verwacht. Daarnaast fiets ik hard. Zonder oordopjes in zodat ik geluiden om me heen kan horen.

En ik heb mijn telefoon zo ingesteld dat als ik 3x snel achter elkaar druk (dat lukt in je broekzak) dat er dan een noodmelding uitgaat.
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 19-09-2020 22:41
21.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik een bepaald stukje eng vind met de fiets, dan ga ik bellen. Voelt ergens veiliger. Sowieso ben ik dan afgeleid maar mocht er iets gebeuren weet die persoon met wie je belt dat ook gelijk en waar je bent, want dat zeg ik dan ook.
Je zou dus met die vriendinnen kunnen bellen die ook vertrekken, je moeder of weet ik veel wie.
05-2019 schreef:
19-09-2020 22:39
Een alarm die je om je hals kan dragen en aan kunt drukken als je in een vervelende situatie terrecht komt ?
Misschien geeft je dat een veiliger gevoel

Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken maar dit kost volgens mij €90 en dat vind ik toch best prijzig
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik belde inderdaad ook iemand. Dan is het stukje zo voorbij.
Thanks voor de tips tot nu toe! Bellen is inderdaad een optie! Ik wist niet dat er zoveel vrouwen dit hebben! Ik vind thuis aankomen ook geen pretje, dat stilstaan als ik mijn fiets op slot zet..
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
19-09-2020 22:41
Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken maar dit kost volgens mij €90 en dat vind ik toch best prijzig
Nee die moeten er echt wel goedkoper zijn. Anders haal je zo'n deur en raam alarm bij de action en fabriceert je er iets van.

https://www.bol.com/nl/p/persoonlijk-al ... HwQAvD_BwE

https://www.bol.com/nl/p/persoonlijk-al ... 123179660/

Google even op persoonlijk alarm er zijn al alarmen beneden de 10 euro. Gewoon even goed zoeken.
05-2019 wijzigde dit bericht op 19-09-2020 22:53
46.14% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik denk dat veel vrouwen dit hebben hoor. Het zal je maar gebeuren.

Ik raak ook altijd in de stress als ik in de avond thuiskom en de sleutel niet meteen in de deur krijg. Dan ga ik ook paniekerig on mij heen kijken of er iemand naar mij toesluipt. O_o
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
19-09-2020 22:41
Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken maar dit kost volgens mij €90 en dat vind ik toch best prijzig
Hoeft echt niet hoor, ik heb er eentje van bol.com, €15,- ofzo. Zoek op ‘persoonlijk alarm’. Ik heb er eentje met een pinnetje erin die om je hals hangt. Als je er een ruk aan geeft schiet het pinnetje eruit en maakt hij echt bizar veel herrie (harder dan autoalarm)
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenbaar, ik fiets ook niet meer alleen in het donker. Vroeger had ik altijd pepperspray mee en belde ik ook vaak ondertussen.
Alle reacties Link kopieren
Huisgenoot appen of bellen dat je eraan komt en die alvast de deur open laten doen en in de deuropening laten wachten?
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
19-09-2020 22:41
Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken maar dit kost volgens mij €90 en dat vind ik toch best prijzig
Heb je een iPhone? Daar kan je een noodoproep doen door een bepaalde knoppen combo in te drukken. Bij mij is dat de uit-knop en een volumeknop lang ingedrukt houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat ook toen ik nog ging stappen. Echt een heel naar onveilig gevoel.
Wat erg eigenlijk, dat zoveel vrouwen dit ervaren...
Redballoon schreef:
19-09-2020 22:52
Ik had dat ook toen ik nog ging stappen. Echt een heel naar onveilig gevoel.
Wat erg eigenlijk, dat zoveel vrouwen dit ervaren...
Het is heel triest eigenlijk ja. Ik laat me er inmiddels ook door tegen houden, helaas. Durf ‘s avonds ook niet meer de deur open te doen na meerdere overvallen in de buurt. Bepaalde straten vermijd ik. De stad durf ik ‘s avonds niet meer in mijn eentje in. Dingen die ik voorheen wel deed, maar die ik tegenwoordig echt te “eng” vind.
Een fluitje in de zak doen.
Alle reacties Link kopieren
Yep. Ik laat mij er ook door weerhouden. Ik ga sowieso niet met het openbaar vervoer (en zeker niet in de avond). Ik ga ook niet in de avond alleen naar de stad of iets anders. Hoogstens van de voordeur naar de auto.

Bizar maar helaas nodig voor mijn gevoel. Ik heb zelf nare ervaringen gehad.
Emboldened by the flame of ambition
Helaas ook herkenbaar. Gelukkig zelf nooit wat engs meegemaakt en vriendinnen ook niet voor zo ver ik weet. Maar het idee dat je zo kwetsbaar bent. Vreselijk!

Dat persoonlijk alarm vind ik een fijne tip!

Ik zet altijd mijn locatie aan op whatsapp en stuur dat naar mijn vriend.
Ook herkenbaar. Ben nu 42 en heb het nog. Vind het s nachts ook maar stil op straat, niemand die je hoort. Zeker nu met corona. Ik had vroeger ook pepperspray.
De keuze is aan jou. Of je doet aan een avondklok in je eigen stad en doet niet meer wat je leuk vindt of je vindt je kracht. Woman up.
Meer smaken zijn er niet.
En ik vind het nogal irreel, die paar minuten fietsen zoveel te laten bepalen.
Oh en btw ik heb ook nare ervaringen gehad. Ben een keer lastig gevallen in een taxi door de taxichauffeur.
Skadí schreef:
19-09-2020 22:56
Yep. Ik laat mij er ook door weerhouden. Ik ga sowieso niet met het openbaar vervoer (en zeker niet in de avond). Ik ga ook niet in de avond alleen naar de stad of iets anders. Hoogstens van de voordeur naar de auto.

Bizar maar helaas nodig voor mijn gevoel. Ik heb zelf nare ervaringen gehad.
Wat vervelend dat je nare ervaringen hebt gehad :hug:

Dat lijkt mij ook niet helpen om rustig je gang te gaan kan ik me voorstellen.

Ov heb ik zelf minder moeite mee. Op veel stations/perrons/haltes zijn camera’s. Dat vind ik altijd wel een geruststelling. Ook zijn de nachttreinen in de randstad vaak behoorlijk druk.
pilatespas schreef:
19-09-2020 22:59
Oh en btw ik heb ook nare ervaringen gehad. Ben een keer lastig gevallen in een taxi door de taxichauffeur.
Wat naar! Precies de reden waarom ik nooit alleen een taxi pak.

Mannen hebben echt geen idee waar ‘wij vrouwen’ mee te maken hebben :-(
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig allerlei apparatuur op je telefoon, of wat je kunt kopen, maar ik denk dat als je onverwacht bruut van je fiets af word getrokken door een hele sterke man, dat het dan lastig word om dat ene knopje of die cijfer combi of die whatever in te drukken/toetsen

Maar waar komt die angst vandaan TO, heb je ooit iets engs meegemaakt?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven