Kind kan niet slapen

21-09-2020 09:30 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kind van 10 kan sinds een aantal weken slecht in slaap komen. Er is eigenlijk niets aan de hand (geen pijn, piekert niet) maar maakt zich inmiddels wel heel druk óf ze wel in slaap kan komen. Dus dat houd het probleem in stand denk ik.
Is vervolgens heel bang dat wij wel slapen maar zij nog niet. Gaat dan huilen en maakt zichzelf overstuur. Met natuurlijk niet slapen tot gevolg. Heel sneu.

Wat we hebben geprobeerd:
Even eruit
Boekje lezen
Bad voor slapen gaan
Matras op onze kamer
Rustige slaapmuziek aan.
Tabletje melatonine

Maar alles resulteert erin dat ze er meer en meer gefixeerd raakt op het niet kunnen slapen. Ze is nu al bezig met over twee weken, dan gaat ze op kamp en vást niet kunnen slapen.

Wie heeft een gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Ze hoeft ook niet te slapen, als ze stil blijft liggen rust ze ook wel uit.
Zei mijn moeder altijd tegen mij:)
Dat kan ze ook op kamp doen.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
21-09-2020 09:32
Ze hoeft ook niet te slapen, als ze stil blijft liggen rust ze ook wel uit.
Zei mijn moeder altijd tegen mij:)
Dat kan ze ook op kamp doen.
De mijne ook tegen mij :)
Probeer eens te achterhalen wat er zo erg is aan niet slapen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang duurt het dan voor ze in slaap valt?

En gewoon dat boekje lezen erin houden? Met een beetje gedimd licht. Maakt niet uit hoe lang ze leest?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is 8 en valt ook moeilijk in slaap (hij piekert dan weer wel, over van alles en nog wat, van speelgoed tot wereldproblematiek).
De laatste tijd lees ik in bed nog voor, of hij leest zelf en daarna blijf ik bij hem zitten tot hij slaapt. Soms zing ik zelfs (heel kinderachtig) liedjes, dan concentreert hij zich op de liedjes en kan zo niet nadenken over Trump of corona. ;-)

Als ik dat een week of wat doe, gaat het zelf slapen ook weer stukken beter.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde. Wij geven ook aan dat hij uitrust als hij ligt. Heeft minder slaap nodig, toch wil ik hem wel op een normale tijd naar bed doen om dus uit te rusten, minder prikkels te hebben. Hij leest soms nog even en komt heel af en toe eruit om wat water te drinken.

Op kamp zullen er veel meer kinderen niet slapen ;-).
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
21-09-2020 09:40
Hier hetzelfde. Wij geven ook aan dat hij uitrust als hij ligt. Heeft minder slaap nodig, toch wil ik hem wel op een normale tijd naar bed doen om dus uit te rusten, minder prikkels te hebben. Hij leest soms nog even en komt heel af en toe eruit om wat water te drinken.

Op kamp zullen er veel meer kinderen niet slapen ;-).
Maar op een gegeven moment wel. Die van mij ligt echt tot 4 uur wakker, en tegen die tijd is de rest toch meestal wel onder zeil.
Bij hem helpt het wel als de begeleiding het weet, en af en toe vraagt hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik had als kind ook inslaapproblemen en op kamp was ik altijd de eerste die lag te slapen. Alles wat er op de slaapzaal gebeurde, ging totaal langs me heen.

Mijn eigen dochter slaapt ook laat in. Zij is nog enorm actief op de late avond. Zelf maakt ze zich daar helemaal niet druk om, ik een beetje, maar ik hou me dan ook maar voor dat ze door in bed te liggen ook uitrust. Bij haar helpt het wel een beetje als ze in bed naar een muziekje luistert. Hoeft niet per se een rustig pianomuziekje te zijn, als het maar niet al te druk is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar dit, hoewel het bij mijn 10 jarige al jaren zo is. Vanmiddag ook afspraak op slaappoli.
Het enige wat ik ook kan zeggen is haal de druk eraf. Als ze niet in slaap valt dan rust ze toch wel uit.
En ik zou niet gaan experimenteren met melatonine.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
21-09-2020 09:32
Ze hoeft ook niet te slapen, als ze stil blijft liggen rust ze ook wel uit.
Zei mijn moeder altijd tegen mij:)
Dat kan ze ook op kamp doen.
Mijn moeder ook🤣 ik zeg dat dus ook tegen haar. Maar ik kan er de vinger niet op krijgen waarom het zo’n probleem is. Ik krijg de indruk dat ze het heel naar vind dat iedereen slaapt behalve zij. Omdat het nou eenmaal wel handig is om op een gegeven moment in slaap te vallen (wat natuurlijk ook wel gebeurd)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
21-09-2020 09:35
Hoe lang duurt het dan voor ze in slaap valt?

En gewoon dat boekje lezen erin houden? Met een beetje gedimd licht. Maakt niet uit hoe lang ze leest?
Gisteren was het 22:30.
Alle reacties Link kopieren
groenbankstel schreef:
21-09-2020 09:49
Gisteren was het 22:30.
En is ze daarna gewoon uitgerust?
Alle reacties Link kopieren
groenbankstel schreef:
21-09-2020 09:49
Gisteren was het 22:30.
O, dat redt mijn dochter ook regelmatig met gemak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Eerder in bed leggen en een boek lezen
Bij mijn zoon was het voornamelijk het doorslapen. Op een gegeven moment is het ook een gewoonte om 's nachts naar papa en mama te gaan. Wat ons ook heel erg heeft geholpen is een zwaartedeken. Sindsdien slaapt hij heel goed. Hij wordt er ook lekker rustig van en kan er goed door ontspannen. Dat kan natuurlijk toeval zijn of tussen zijn oren zitten. Maar maakt mij niet uit, probleem is opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend TO! Wel herkenbaar! Al gaat het nu goed. Gaat ze elke dag om de zelfde tijd naar bed? Hier helpt ritme wel. Na het avondeten geen schermpjes, minimaaal een uur buitenspelen, douchen en dan naar bed. In bed nog een uur lezen.
Intotheunknown schreef:
21-09-2020 10:02
Vervelend TO! Wel herkenbaar! Al gaat het nu goed. Gaat ze elke dag om de zelfde tijd naar bed? Hier helpt ritme wel. Na het avondeten geen schermpjes, minimaaal een uur buitenspelen, douchen en dan naar bed. In bed nog een uur lezen.
Inderdaad dat ook!
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
21-09-2020 09:53
En is ze daarna gewoon uitgerust?
Mwa. Ze heeft wel een kort lontje. Dus het zou wat dat betreft beter zijn als ze wat meer slaap krijgt.

Misschien is langer lezen nog een goeie om te testen. Ze leest nu een half uur ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
En meditatie/natuurmuziek zachtjes aanzetten? Helpt hier erg goed.
If you can dream it you can do it
Alle reacties Link kopieren
groenbankstel schreef:
21-09-2020 10:06
Mwa. Ze heeft wel een kort lontje. Dus het zou wat dat betreft beter zijn als ze wat meer slaap krijgt.

Misschien is langer lezen nog een goeie om te testen. Ze leest nu een half uur ongeveer.
Gewoon laten lezen tot ze in slaap valt.
Alle reacties Link kopieren
groenbankstel schreef:
21-09-2020 10:06
Mwa. Ze heeft wel een kort lontje. Dus het zou wat dat betreft beter zijn als ze wat meer slaap krijgt.

Misschien is langer lezen nog een goeie om te testen. Ze leest nu een half uur ongeveer.
Zou ik idd doen. Hier was het eerst ook een half uur, maar een uur werkt beter. Nu doet kind soms zelfs al na 3 kwartier de lamp uit om te gaan slapen. Een half uur was te kort.
groenbankstel schreef:
21-09-2020 10:06
Mwa. Ze heeft wel een kort lontje. Dus het zou wat dat betreft beter zijn als ze wat meer slaap krijgt.

Misschien is langer lezen nog een goeie om te testen. Ze leest nu een half uur ongeveer.
Dus ze gaat om 22.00u naar bed en leest tot 22.30u?
Dan zou ik haar bv een (half) uur eerder naar bed doen en laten lezen tot ze zich slaperig voelt.
Mijn kind heeft ook tijd nodig om in slaap te vallen. Te vroeg naar bed doen maakt die tijd te lang maar bij te laat is er te weinig tijd om te ontspannen (oa met lezen).
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze gaat rond 2000/2030 naar bed en leest dan tot 2100.
Maar lezen tot ze in slaap valt is een goeie! Die gaan we vanavond gelijk proberen.
groenbankstel schreef:
21-09-2020 10:22
Nee, ze gaat rond 2000/2030 naar bed en leest dan tot 2100.
Maar lezen tot ze in slaap valt is een goeie! Die gaan we vanavond gelijk proberen.
Oh oke, dat klinkt meer logisch.
Hopelijk helpt langer lezen. Misschien een rustgevend muziekje erbij?
Ik weet dat het rot is, als je kind het vervelend vindt als hij niet kan slapen. Al is het hier slechts met periodes.
Oudste slaapt chronisch slecht. Van alles al geprobeerd van melatonine tot slaappoli. Kind vond die opmerking je rust toch wel uit een vreselijke dooddoener. Ze was moe, hoezo ze rust wel uit.
Het enige wat bij ons hielp was bij ons slapen. Dat was blijkbaar in die mate geruststellend dat ze daar wel kon slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven