Paradijs Canada, daklozen Vancouver

21-09-2020 14:07 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik keek gisteren naar paradijs Canada en was echt geschokt over groot aantal daklozen.
Een groot aantal, zeker een derde werkt gewoon maar kan zich geen woning veroorloven.
Betaalbare nog goede woningen worden gesloopt, bewoners eruit gezet en dure panden voor teruggebouwd. De oude bewoner zoekt het maar uit.
Ben wel geen reislustig type maar had echt een heel ander beeld van Canada. Dit vond ik afschuwelijk.

Hoe kan het zo mis gaan in zo’n prachtig land.
Alle reacties Link kopieren
Dit is al jaren gaande hoor en niet alleen in Vancouver. Ik heb er zelf ook gewoond maar op mijn huidige salaris zou het mij ook niet meer lukken daar iets te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ooh hier in Nederland heb je economisch daklozen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een ander beeld bij Canada.
Ik denk wel dat in Nederland een zelfde probleem gaat komen. Goedkopere huurwoningen worden gesloopt en er komen alleen koopappartementen en koopwoningen voor in de plaats. Sociale woningbouw bestaat uit voornamelijk verouderde huizen en flats die gebreken vertonen. Over 10 jaar is er niet genoeg plek meer voor mensen met een laag inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk man. Waarvoor zit die overheid daar nog?!
Is in Nederland ook zo, dus ik begrijp je schok niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
21-09-2020 14:22
Ik had ook een ander beeld bij Canada.
Ik denk wel dat in Nederland een zelfde probleem gaat komen. Goedkopere huurwoningen worden gesloopt en er komen alleen koopappartementen en koopwoningen voor in de plaats. Sociale woningbouw bestaat uit voornamelijk verouderde huizen en flats die gebreken vertonen. Over 10 jaar is er niet genoeg plek meer voor mensen met een laag inkomen.

Er komen steeds meer 1-persoonshuishoudens door scheidingsgevallen, mensen die single zijn, blijven lat-ten, ouderen die langer zelfstandig moeten blijven wonen. Er is oa daardoor een tekort aan woningen, in alle lagen van het prijssegment, en grootte.

Ik zie dat nog niet snel opgelost worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
in Edmonton zag ik complete kampjes van daklozen in tentjes , ook gezinnen met kinderen.

iedereen weet het van de VS, maar Canada wordt altijd voorgespiegeld als een paradijs.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
21-09-2020 14:24
Verschrikkelijk man. Waarvoor zit die overheid daar nog?!

Omdat het op veel gebieden wél goed gaat in Canada? Hier in NL zijn ook problemen op oa woongebied. Dan deze regering ook maar weg, en wat had je er voor teruggewild? Wie denk je dat dat (al dan niet op korte termijn) gaat oplossen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2020 14:31
Omdat het op veel gebieden wél goed gaat in Canada? Hier in NL zijn ook problemen op oa woongebied. Dan deze regering ook maar weg, en wat had je er voor teruggewild? Wie denk je dat dat (al dan niet op korte termijn) gaat oplossen?
in Canada hebben ze ook heel veel problemen, maar daar hoor je nooit iets over.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken Vancouver héél goed (ben er in de afgelopen jaren vaak geweest voor meerdere weken). Downtown Vancouver (met name West-End, Yaletown en Kitsilano) en Noord-Vancouver (zeg maar, over de Lionsgate brug) zijn inderdaad peperdure gebieden waar het huizenprijzen betreft (de hoogste gemiddelde prijs van heel Canada). Dus "gewone mensen" wijken vaak uit naar randgemeentes als Richmond e.d.

Inderdaad zie je met name in West-End veel daklozen. Die verblijven daar met name omdat daar veel publiek is vanwege de vele restaurants en kroegen en ze hopen dan op wat kleingeld, een sigaret of iets anders wat ze kunnen bietsen.

Veel van die daklozen zijn echter niet afkomstig uit Vancouver, maar maken deel uit van een groep die van plaats naar plaats trekt, afhankelijk van seizoen of van de kans iets te verdienen. Ook in Montréal (wat ik ook goed ken) zie je talloze daklozen/straatfiguren, die daar ook maar een paar weken zijn en dan weer verder trekken. Opvallend is dat je die in Ottawa (nauwelijks 2 uur verwijderd van Montréal) dan weer niet of nauwelijks ziet.

De dak- en thuislozenzorg in Canada is veelal in handen van privé-liefdadigheidsorganisaties en kerken. Vanuit de overheid wordt er wel iéts gedaan (zo zijn er wel shelters in grote steden, en plaatsen waar de mensen kunnen douchen en een maaltijd krijgen, of hun noodzakelijke medicatie), maar daar houdt het wel een beetje mee op.

In Vancouver heb ik vaak even zitten praten met een jongen van een jaar of 25 die bivakkeerde op de hoek van Davie Street en Burrard Street, die had een tent gebouwd tegen het hek van de gemeenschappelijke tuin die op die hoek gelegen is. Samen met zijn hond zat hij daar heel de dag en las boeken die hij hier of daar te pakken kreeg of uit vuilnisbakken viste. Hij wilde best wat van zijn leven maken, maar dat ene duwtje dat hij nodig had, dat kleine beetje steun, ontbrak. Dat is inderdaad triest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
21-09-2020 14:32
in Canada hebben ze ook heel veel problemen, maar daar hoor je nooit iets over.

Ik zeg toch ook niet dat het op alle gebieden goed gaat? Maar het is niet het meest verschrikkelijke land om te wonen en te werken en te leven, dus veel gaat er wél goed.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
21-09-2020 14:24
Is in Nederland ook zo, dus ik begrijp je schok niet helemaal.
Nou, de meeste daklozen hier hebben geen baan volgens mij hoor.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
21-09-2020 14:39
Nou, de meeste daklozen hier hebben geen baan volgens mij hoor.
https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... uis-opvang
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2020 14:34
Ik zeg toch ook niet dat het op alle gebieden goed gaat? Maar het is niet het meest verschrikkelijke land om te wonen en te werken en te leven, dus veel gaat er wél goed.
Dat klopt ook. Gezondheidszorg is er goed geregeld, en de voorzieningen zijn uiteraard anders dan in Nederland, maar nog altijd niet slecht. Het is uiteraard ook een hele andere samenleving. Ontbijten doet niemand thuis, maar men pikt wat op in een koffietent, Starbucks of Horton's. Daar staan ze rond half 8 echt in de rij. Afspreken met vrienden is ook 9 van de 10 keer buitenshuis, in een pub of samen wat eten. In tegenstelling tot Nederland, is openbaar vervoer in de steden dé manier om van A naar B te komen, binnen de stad gebruikt vrijwel niemand de auto. En mensen lópen ook gewoon rustig een kwartier of langer om ergens te komen, dat is ook wel anders dan in Nederland, waar mensen/kinderen al zeuren dat 5 minuten lopen "bést wel ver" is...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2020 14:31
Omdat het op veel gebieden wél goed gaat in Canada? Hier in NL zijn ook problemen op oa woongebied. Dan deze regering ook maar weg, en wat had je er voor teruggewild? Wie denk je dat dat (al dan niet op korte termijn) gaat oplossen?
Ja als het goed is de regering inderdaad. Net als hier, zijn ze ook wel van plan geloof ik. Zo gaat het niet goed iniedergeval.
Alle reacties Link kopieren
Canada is een paradijs wat natuur betreft. Hoewel je met 10 betaalde vakantiedagen per jaar daar niet zo heel veel tijd hebt om van te genieten.

Het is niet het meest verschrikkelijke land om te wonen maar geloof het of niet, bepaalde dingen, zoals werken en de daarbij behorende arbeidsvoorwaarden, zijn in Nederland echt beter geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 1995 in Canada geweest en dan voornamelijk in Toronto en Montreal.
Vooral in die laatste stad viel mij de hoeveelheid dakloze jongeren op die bedelend voor de fastfood restaurants zaten...
Echt schrijnend.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook veel verslaafden aan opiaten, oa fentanyl. Juist daar, want vlakbij de grens met de US, waar ze de drugs vandaan krijgen. Plus het gematigde klimaat, wat zorgt dat het minder erg is om op straat te leven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2020 14:55
Er zijn ook veel verslaafden aan opiaten, oa fentanyl. Juist daar, want vlakbij de grens met de US, waar ze de drugs vandaan krijgen. Plus het gematigde klimaat, wat zorgt dat het minder erg is om op straat te leven.
gematigd klimaat?

in Edmonton is het in de wintermaanden verschrikkelijk koud hoor.
en een sneeuw dat er ligt.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het in Canada is maar de meeste daklozen aan de grens van Canada zijn drugsverslaafden of hebben mental health problemen, niet dat dat minder erg is. Waar ik woon zie je het ook veel, hele tenten kampen in de stad. Deze groep mensen wil vaak ook niet anders. Een kleine groep kan de huur niet meer betalen wat natuurlijk vreselijk is. Ook zijn er gezinnen die wonen in een auto en worden geholpen door scholen en andere organisaties.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
21-09-2020 14:58
gematigd klimaat?

in Edmonton is het in de wintermaanden verschrikkelijk koud hoor.
en een sneeuw dat er ligt.

De titel is toch ‘ Paradijs Canada, daklozen Vancouver’? Daar heb ik het over. En ja, daar kan het ook koud zijn. Maar in bijv Edmonton zijn de winters veel kouder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
21-09-2020 14:58
gematigd klimaat?

in Edmonton is het in de wintermaanden verschrikkelijk koud hoor.
en een sneeuw dat er ligt.
Daar hoef je niet eens voor naar Edmonton. In Ottawa, waar een vriend van ons woont, is het in de winter ook gewoon -20°C, met dikke pakken sneeuw overal, en soms kan het tot minder dan -30°C zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-09-2020 15:37
Daar hoef je niet eens voor naar Edmonton. In Ottawa, waar een vriend van ons woont, is het in de winter ook gewoon -20°C, met dikke pakken sneeuw overal, en soms kan het tot minder dan -30°C zijn.
ja bijna het hele land is in de wintermaanden waarschijnlijk kouder dan mijn diepvries.
je zou daar dakloos zijn.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2020 14:55
Er zijn ook veel verslaafden aan opiaten, oa fentanyl. Juist daar, want vlakbij de grens met de US, waar ze de drugs vandaan krijgen. Plus het gematigde klimaat, wat zorgt dat het minder erg is om op straat te leven.

Fentanyl is dan ook een uitvinding van de duivel. 100x zo sterk als heroïne, en mensen krijgen dat daar gewoon voorgeschreven als pijnstiller. Totdat ze het niet meer voorgeschreven krijgen, en ze ondertussen wel verslaafd zijn. Bizarre situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven