Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Moet werkgever mondkapje vergoeden voor zorgmedewerker?

21-09-2020 14:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er maar niet uit. Ik kom voor mijn werk bij cliënten thuis van alle leeftijden en achtergronden. Ik draag mondkapjes als we buiten niet af kunnen spreken en ik dus naar binnen moet.
Gevraagd om enkele tientjes van mijn werkgever om uitwasbare te kopen, gebruik nu prive mondkapjes maar die drogen niet snel genoeg. Werkgever wil niets vergoeden. Echter worden de officiëel veilige kapjes wel vergoedt voor collega's die in risicogroep vallen.
Ik mag niet videobellen, bestuur heeft besloten dat we weer huisbezoeken doen.

Vraag me af hoe dit is geregeld bij anderen in vergelijkbaar werkveld?
Alle reacties Link kopieren
Maar in de zorg worden de mondkapjes toch door de overheid geregeld?
lilalinda schreef:
21-09-2020 15:15
Maar in de zorg worden de mondkapjes toch door de overheid geregeld?
klopt
Alle reacties Link kopieren
Normaal moet de werkgever betalen voor het materiaal dat je nodig hebt om je werk (veilig) te kunnen doen.
Bij ons worden mondkapjes (en andersoortig benodigd materiaal) door de werkgever betaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet eens in de zorg maar op een productiebedrijf. Zelf onze werkgever verstrekt ons mondmaskers.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk moet dat.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat moeten ze. Stel dat je een laptop nodig hebt voor je werk, dan horen zij die ook gewoon aan te schaffen. Die hoef je ook niet zelf te kopen.

Heb je al eens contact opgenomen met de OR. Bij ons zit de OR daar boven op.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gevraagd of je wegwerp mondkapjes kunt krijgen?

Kan me voorstellen dat het boekhoudtechnisch lastig is om jou een paar tientjes uit te betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn werkgever zijn de afspraken dat ik binnen anderhalve meter afstand moet houden. Dus hoeven ze niets te vergoeden. Echter komt 'deze doelgroep' regelmatig dichterbij, maken hun huis soms weken niet schoon en ventileren gebeurt amper.
Ik heb hier oprecht moeite mee, ik heb mijn privé leven aangepast om minder risico te lopen. Mijn weerstand is niet top. Wat absoluut ook belangrijk is, ik wil kans op het besmetten van cliënten zo klein mogelijk houden. Ik bezoek er 5 per dag, en collega's gaan ook naar dezelfde cliënten. Tel maar uit wat er kan gebeuren als een collega (onbewust) corona heeft en zonder bescherming doorwerkt. Ik heb het gevoel dat ik word weggezet als paniekerig, en begin me af te vragen of ik overdrijf?
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-09-2020 15:33
Heb je al gevraagd of je wegwerp mondkapjes kunt krijgen?

Kan me voorstellen dat het boekhoudtechnisch lastig is om jou een paar tientjes uit te betalen.
Dat heb ik voorgesteld omdat ze die wegwerp helemaal niet willen vergoeden. Inmiddels ben ik zelf al 40 euro armer aan wegwerp maskers. Vandaar geprobeerd naar een middenweg te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
21-09-2020 15:32
Ja dat moeten ze. Stel dat je een laptop nodig hebt voor je werk, dan horen zij die ook gewoon aan te schaffen. Die hoef je ook niet zelf te kopen.

Heb je al eens contact opgenomen met de OR. Bij ons zit de OR daar boven op.
Wegens herkenbaarheid kan ik niet helemaal open zijn, maar ik kan iig niet aankloppen bij OR.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie verplicht om een mondkapje te dragen? Of is het iets wat jij graag wilt?

In het tweede geval is de werkgever niet verplicht om ze te verstrekken, da is het je eigen keuze.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als jij om he werk te kunnen doen je niet binnen 1,5m van de cliënt hoeft te zijn is beschermende kleding/masker niet nodig.
Ofwel als je dat toch doet zijn de kosten voor jou. Overigens die maskers helpen te zorgen dat jij de cliënt niet besmet. Andersom helpt dat niet, alleen bij een medisch mondmasker.

Gewoon op 1,5m blijven en eventueel een raam open.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-09-2020 15:15
Maar in de zorg worden de mondkapjes toch door de overheid geregeld?
Alleen in pure nood als een instelling besmet is en zelf niks meer geeft of kan inkopen.
Niet voor preventie.

En dan kost het geld.
Wat weer in een regeling verhaald kan worden en in maart wellicht terug komt als vergoeding.
Je werkgever is verplicht om te zorgen dat jij veilig kan werken. Daar horen nu dus mondkapjes bij als je in de zorg werkt of een beroep hebt waar afstand houden niet kan.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
21-09-2020 15:39
Zijn jullie verplicht om een mondkapje te dragen? Of is het iets wat jij graag wilt?

In het tweede geval is de werkgever niet verplicht om ze te verstrekken, da is het je eigen keuze.
Dat zegt mijn werkgever ook. Vind het wel vreemd dat collega's uit risico groep ze wel cadeau krijgen. De kans op besmetting is voor hen niet groter of kleiner.
Maar ik begrijp er niets meer van, veel berichtgeving spreekt elkaar tegen.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
21-09-2020 15:42
Als jij om he werk te kunnen doen je niet binnen 1,5m van de cliënt hoeft te zijn is beschermende kleding/masker niet nodig.
Ofwel als je dat toch doet zijn de kosten voor jou. Overigens die maskers helpen te zorgen dat jij de cliënt niet besmet. Andersom helpt dat niet, alleen bij een medisch mondmasker.

Gewoon op 1,5m blijven en eventueel een raam open.
cliënten komen binnen 1.5 meter van haar, zullen we hun dan maar laten betalen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb er nog een stel die ik niet prettig vind, heb je daar wat aan?
Alle reacties Link kopieren
Wintermuts20 schreef:
21-09-2020 15:44
Dat zegt mijn werkgever ook. Vind het wel vreemd dat collega's uit risico groep ze wel cadeau krijgen. De kans op besmetting is voor hen niet groter of kleiner.
dat zal werkgever wel doen, om ze aan het werk te houden
economische afweging
Alle reacties Link kopieren
Wanneer mijn werkgever wil dat ik een mondkapje draag mag hij daar zelf voor zorgen.

Wanneer ik mijn werk niet kan doen zonder binnen de 1.5 meter te komen dan doe ik mijn werk niet. Met klachten kunnen ze bij je werkgever terecht.
Niet geschoten is altijd mis
Ik vroeg een tijdje geleden ook om mondkapjes vanuit mijn werkgever, omdat ik soms met de bus naar werk kom en het dan verplicht is. Ik gaf aan dat ik het een beetje duur vond worden om dit zelf steeds te moeten aanschaffen en het is immers voor de veiligheid van clienten en collegas belangrijk dat ik met de verplichte bescherming naar mijn werk kan komen, zij hebben er baat bij zeg maar.
Ik kreeg als oplossing 3 mondkapjes van stof die wasbaar zijn, gemaakt door de moeder van een collega, ze zagen het niet zitten de papieren wegwerp mondkapjes te verstrekken hiervoor.
voor mij een prima oplossing, het is alleen maar voor het reizen naar werk en terug.
Mocht er in het verpleeghuis waar ik werk weer corona zijn ,worden er wel papieren mondkapjes verstrekt vanuit de werkgever.
Maar in jouw geval moet je ook echt naar clienten toe met een mondkapje en moet werkgever dus jou de middelen verstrekken om je werk veilig te kunnen uitvoeren.
Het is goed hoor met ze, heb pas sinds kort werkjasjes en moest daarvoor altijd in eigen kleding werken, die ik dus zelf apart moest kopen en de wasvergoeding was er jaren geleden al afgehaald.
Dan ook nog zelf mondkapjes regelen, je eigen pennen meenemen, je eigen mobiel moeten gebruiken om in te loggen in het systeem en je eigen handzeep meenemen als je aangeeft dat het vel van je handen afvalt door die agressieve zeep van ze waar je jezelf 1000 keer per dag mee moet wassen.
Nog even en dan moeten we de werkgever gaan betalen om te mogen werken ;)
Ik zou ook duidelijk grenzen gaan stellen. Geen werkzaamheden doen die binnen 1,5 meter moeten en bij je clienten aangeven dat ze echt op afstand moeten blijven. Willen ze dat niet dan zou ik weggaan en het melden bij je werkgever,
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk mogen we alleen mondkapje dragen als we wachten op de testuitslag. Meer vind mijn baas niet nodig... Ik kan geen 1,5 meter afstand houden want moet ze douchen etc.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt alles vergoed wat nodig is volgens de RIVM richtlijnen. Dus als je afstand kunt houden, je niet op crisis bezoek moet terwijl er mensen Corona klachten hebben of positief getest is, wordt er niks vergoed.
Maar als je bijv geen afstand kunt houden, er klachten zijn in het gezin en ik moet langs, kan ik alle pbm's van werkgever krijgen die nodig zijn.

Ik kom ook wel eens in minder schone huizen en stel dan gewoon zelf voor een raampje open te zetten, of was m'n handen als ik binnenkom en weg ga. Als ik het niet vertrouw qua hygiëne drink ik bijv ook niks. Als mensen er naar vragen geef ik uitleg waarom. Vaak zijn ze zich er echt niet bewust van dat je bij zoveel mensen thuis komt en daardoor meer risico loopt..
Wintermuts20 schreef:
21-09-2020 15:44
Dat zegt mijn werkgever ook. Vind het wel vreemd dat collega's uit risico groep ze wel cadeau krijgen. De kans op besmetting is voor hen niet groter of kleiner.
Maar ik begrijp er niets meer van, veel berichtgeving spreekt elkaar tegen.


Dat is natuurlijk omdat die groep zich anders af gaat melden voor het werk en dat een arts het daar mee eens zal zijn.

Als ik jou was en ik voelde me niet veilig en het werd afgedaan met gedraai, dan had ik me ziek gemeld. Waarom zou je risico's lopen voor je werk die je zelf zou vermijden? Het zijn ook omstandigheden waarin het ook gewoon verstrekt moet worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven