Geld & Recht alle pijlers

Huurcontract, boetebepaling. Snap er vrij weinig van.

21-09-2020 15:10 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
De eigenaar van onze huurwoning wil deze verkopen aan een andere eigenaar. Nu hebben wij van hen dus een nieuw contract gekregen. Daar staat een heel stuk in over boetebepalingen waar het ook echt gaat over boetes van 100 per dag tot een maximum van 10.000 en ik kom er nu niet zo goed uit wanneer we dit zouden kunnen krijgen. Het is nogal een verwarrend stuk tekst, voor mij in ieder geval. Om dit goed te kunnen begrijpen waar zou ik dan naar toe kunnen. Ik voel me er toch niet fijn bij om iets te ondertekenen wat ik niet helemaal begrijp. Zit ik dalijk ineens met een dikke boete omdat ik iets verkeerd heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Helaas. Volgens mij is het zo dat - bij verkoop van een huis wat door jou gehuurd wordt - de huurovereenkomst ongewijzigd overgenomen dient te worden door de nieuwe eigenaar.

Lang leve de huurdersbescherming.

Je hoeft dus niet akkoord te gaan met de nieuwe overeenkomst. Tenzij je huidige overeenkomst van tijdelijke aard is en vernieuwd moet worden voordat het huis overgedragen wordt aan de nieuwe eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja helaas is de huidige overeenkomst van tijdelijke aard en moest deze ook vernieuwd worden.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet naar een juridisch loket om het samen even door te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Kun je aangeven in welke gevallen er sprake is van een boete?
Alle reacties Link kopieren
https://www.woonbond.nl/
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
maak een afspraak bij het juridisch loket of (gratis) spreekuur bij een advocaat. Zij kunnen naar het contract kijken en adviseren om dit wel of niet te tekenen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
parbleumondieu schreef:
21-09-2020 15:17
Kan je niet naar een juridisch loket om het samen even door te nemen?
Dit lijkt mij ook het beste

Of heb je misschien een rechtsbijstandsverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Zoek inderdaad even hulp bij iemand die iets van huurrecht weet, dat lijkt me het beste. Er zin maar heel weinig mogelijkheden voor tijdelijke verhuur aan particulieren, dus check of jouw situatie daar wel onder valt, voor hetzelfde geld heb je gewoon huurbescherming. Ik zou niets tekenen voor je dat zeker weet.

Verder: dat iets in een contract staat wil nog niet zeggen dat iets ook door de rechter afdwingbaar is(in Nederland). Je hebt gewoon huurrecht en en regels en het meeste daarvan is gestandaardiseerd, de verhuurder kan daar maar in beperkte mate iets aan toevoegen.

Succes erme
Heb je hier wat aan?

"Voor het verstrijken van de afgesproken periode moet de verhuurder de huurder schriftelijk informeren over het tijdstip van het einde van het contract. De verhuurder moet dit niet eerder dan drie maanden, maar uiterlijk een maand van tevoren doen. Indien de verhuurder dit niet doet, ontstaat een contract voor onbepaalde tijd.

Als de verhuurperiode is verlopen zonder dat de verhuurder dat in de gaten heeft, gaat het tijdelijk contract ongemerkt over in een contract voor onbepaalde tijd."

Bron:https://www.woonbond.nl/woning-zoeken-r ... act-woning
Maar de boetebepaling verwijst toch ergens naar? Een paragraaf of stuk elders in de tekst, waar het over boetes gaat? Dus bijvoorbeeld er staat bij huur te laat betalen dat de boetebepaling geldt, en dan verderop staat uitgelegd wat die boetebepaling dan is.

Laat er inderdaad even iemand naar kijken, want niet alle boetebepalingen mogen of zijn redelijk in juridische zin. Maar je zou op zijn minst uit de tekst moeten kunnen opmaken wanneer de boetes van toepassing zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even in je contract of er verwezen wordt naar de Algemene Voorwaarden. Dit is onderdeel van je huurcontract en daar staan de boete bedingen vaak wat duidelijker in uitgelegd.
Is het niet gewoon op basis van ROZ? Want dat is op zichzelf wen prima gebalanceerd contract.

Overigens, als je niet eruitkomt met de nieuwe verhuurder kan hij ook besluiten om een ander te zoeken, dus hou daar rekening mee.
Ik heb toevallig ook gehad dat ik een paar maanden geleden een nieuwe verhuurder kreeg. Het contract moet ongewijzigd blijven.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
21-09-2020 17:10
Ik heb toevallig ook gehad dat ik een paar maanden geleden een nieuwe verhuurder kreeg. Het contract moet ongewijzigd blijven.

Tenzij het contract afloopt voordat de overdracht van het huis heeft plaatsgevonden.
FitsSprits schreef:
21-09-2020 21:07
Tenzij het contract afloopt voordat de overdracht van het huis heeft plaatsgevonden.
Of al af zou lopen op een bepaalde datum, ook al is dat na de wissel van verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Lid worden van de Woonbond en dan kun je de kwestie in zijn geheel voorleggen aan een instantie die er echt verstand van heeft. Contract dat je nu hebt en het nieuwe dat je voorgelegd hebt gekregen kun je dan ook laten beoordelen. Kwestie is er belangrijk genoeg voor en lidmaatschap kost je maar een kleine 40 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven