Geld & Recht alle pijlers

Grafrechten vader na 10 jaar van ons, wat kunnen wij hiermee

21-09-2020 20:36 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar is mevrouw het zat en wil zij verder met haar leven dus krijgen wij, de kinderen het grafrecht.
Toen mijn vader overleed wilde mevrouw zeggenschap over alles en moesten wij als kinderen daarin meegaan anders zou ze ervoor zorgen dat het een stille begrafenis werd.
Nu 10 jaar later wil ze van het grafrecht af en word dit weer op ons bordje geschoven, na overleg met mijn broer hebben wij besloten dit te doen zodat mijn vader zijn plek kan blijven bestaan waar hij begraven ligt. Nu is het zo dat mijn broer er nooit komt en ik bijna nooit, dit omdat de grafsteen gemaakt is vanuit zijn vrouw en wij er dus totaal niets mee hebben of er ook maar iets op staat wat van toepassing is op ons of de band tussen vader en kinderen. Nu wij de grafrechten hebben wil ik kijken of er mogelijkheden zijn om het meer onze plek te maken. Er staat een tekst in zijn grafsteen ‘gedrukt’ die op hun band slaat (vanuit haar) dus dit krijgen we niet zomaar weg. Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene mij de juiste weg wijzen of heeft iemand ideeën wat ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
knopper wijzigde dit bericht op 21-09-2020 20:39
3.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
22-09-2020 12:14
Voor wie is het erg dat het er verwaarloosd uit ziet?
Je broer zou het kunnen oppakken als hij gaat kijken en zich er dan aan stoort. Dan heeft hij (therapeutisch?) wat te doen.

Jij kan niet verantwoordelijk zijn voor het openstaande rouwproces van je broer, en je hoeft geen deuren voor hem open te houden “voor als..”.

Zou het je broer niet opluchten als het graf weg is?
Ik vind dat erg voor mijn vader als het er verwaarloosd bij ligt. Alsof we niks om hem geven.

Klopt ik ben daar inderdaad niet verantwoordelijk voor maar mijn broer heeft ervoor gekozen om het graf te behouden de komende tien jaar en ik zie het gebeuren dat hij er nooit heen gaat en dat betekend dus dat er over 10 jaar een ontzettend onverzorgd graf bij ligt, dit kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Livingston schreef:
22-09-2020 11:31
Ik denk dat het misschien in de kern erom gaat dat jij en je broer 10 jaar lang niet verder konden in jullie rouwproces omdat het niet de plek was van je vader en de achtergebleven personen, maar voor slechts 1 persoon.

ik denk dus dat jullie er goed aan hebben gedaan om de grafrechten over te nemen voor de komende 10 jaar en ik zou denk ik de steen laten ruimen om eer een misschien stalen gedenkplaat met gravure oid. te plaatsen als een steen niet bij je vader pastte.

Ik hoop dat jullie nu de komende tijden dan eindelijk kunnen rouwen en het een plekje kunnen geven.
Dankjewel voor je lieve begripvolle bericht. De gehele steen ruimen is zeker een optie, ik ben contact aan het zoeken om te kijken naar de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Was die vrouw boos dat je het contact had verbroken en wou ze daarom niet dat je kwam?
Ik snap je boosheid wel, maar het levert je zo weinig op...
Feefeline schreef:
22-09-2020 12:45
Was die vrouw boos dat je het contact had verbroken en wou ze daarom niet dat je kwam?
Ik snap je boosheid wel, maar het levert je zo weinig op...
Ieder heeft zijn eigen proces. Boosheid kan daarvan een onderdeel zijn dus houd eens op een ander voor te schrijven hoe het moet en of het wel of niet iets oplevert. Dat is niet aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
22-09-2020 12:45
Was die vrouw boos dat je het contact had verbroken en wou ze daarom niet dat je kwam?
Ik snap je boosheid wel, maar het levert je zo weinig op...
Nee dat had er niets mee te maken, mijn broer kwam er namelijk nog wel en ze heeft hem precies zo behandeld als mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het aanpassen over vernieuwen van die grafsteen toch een kostenpost is, die in verhouding staat tot het kopen danwel verlengen van een grafrecht voor 10 jaar. Is nu je broer formeel eigenaar van het grafrecht, dan heeft hij ook de zeggenschap erover.

Wie betaalt bepaalt...

Praat er met je broer over. Ik denk dat je inderdaad veel beter af bent als de grafsteen ontdaan is van de sporen van de weduwe. En deel dan de kosten voor grafsteen en grafrecht.

Sterkte. Ik geloof dat ik wel blij ben dat mijn vader gecremeerd is.
Hi Knopper, wat verdrietig dat je zo'n tijd na het overlijden nog met zoveel wrok zit naar zijn vrouw toe. Ik hoop dat je het los kunt laten..
Ik denk dat de suggestie om een metalen plaat op de steen te (laten) maken, de goedkoopste en makkelijkste optie is.
Ik zie bv dit: https://naamborden.nl/product/rvs-geden ... gJCGvD_BwE

Geen idee wat de maat moet zijn natuurlijk, maar als je het ergens kunt bestellen, zonder ophanggaatjes, en je kit het op de steen vast, moet het lukken denk ik.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
https://www.gravure85.nl/herdenken/best ... staureren/
Alle reacties Link kopieren
knopper schreef:
22-09-2020 12:54
Nee dat had er niets mee te maken, mijn broer kwam er namelijk nog wel en ze heeft hem precies zo behandeld als mij.
Ok gelukkig dat het daar niet aan lag. Dat was bij ons wel (een van de redenen). Rot dat het dan zo lang aan je vreet. Hoop dat met herinrichten dan een plek kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
22-09-2020 12:48
Ieder heeft zijn eigen proces. Boosheid kan daarvan een onderdeel zijn dus houd eens op een ander voor te schrijven hoe het moet en of het wel of niet iets oplevert. Dat is niet aan jou.
Bijzonder dat jij dat er uithaalt. Ik schrijf to helemaal niets voor.
Alle reacties Link kopieren
Correcties kan met (goedkoop naar duurder):
1. Stenen/metalen/kunststof plaatje op grafsteen (dit plaatje kan je zo mooi en origineel maken als je wilt).
2. Gravures 'repareren'
3. De grafsteen omdraaien en de achterkant van grafsteen laten graveren
4. Nieuw grafsteen
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Feefeline schreef:
22-09-2020 13:29
Bijzonder dat jij dat er uithaalt. Ik schrijf to helemaal niets voor.
Je schrijft dat boosheid weinig oplevert letterlijk. Dat weet je niet en boosheid is een normaal onderdeel van een verwerkingsproces.
Je lijkt zo tegenstrijdig. Je bent blij met de grafrechten maar je praat er alleen maar negatief over. Je kan er niet met je broer over praten maar voor hem wil je het graf gaan aanhouden. Je hebt zelf het contact verbroken met je vader maar je neemt het haar kwalijk. Je vindt het gek dat je er destijds buiten gehouden werd terwijl je zelf het contact verbroken had.

Het lijkt wel alsof je het allemaal ontzettend tegenstrijdig en moeilijk maakt. Hoe gaat dat dan straks met je broer? Jij bent nu het graf voor hem aan het regelen omdat je er maar van uit gaat dat hij dit misschien ooit wil maar wat hij dan wil kan je niet bespreken want je kan er met je broer niet over praten? Ik zie het volgende familiedrama al weer op de loer liggen. Jij niet?
knopper schreef:
22-09-2020 12:18
Ik vind dat erg voor mijn vader als het er verwaarloosd bij ligt. Alsof we niks om hem geven.

Klopt ik ben daar inderdaad niet verantwoordelijk voor maar mijn broer heeft ervoor gekozen om het graf te behouden de komende tien jaar en ik zie het gebeuren dat hij er nooit heen gaat en dat betekend dus dat er over 10 jaar een ontzettend onverzorgd graf bij ligt, dit kan ik niet over mijn hart verkrijgen.
Maar jouw vader zit in je hoofd en je hart. Als je al "iets" van een oordeel voelt dat jouw vader nu nog over je zou kunnen vellen, denk je dan dat hij over zijn dood heen geeft om uiterlijkheden of om hoe het bij jou van binnen zit?

Waarom zou je vader wel een onverzorgd graf kunnen zien, maar niet jouw pijn en worsteling? En waarom zou hij dat afwijzen?

Wees wat milder over jezelf, ook als je probeert jezelf door de ogen van je vader te wegen. Maak voor jezelf een begripvollere vader met wie je in je hoofd gaat praten. Dat mag ook he? Besluit dat het de tijd is om jezelf te vergeven voor dingen die niet zo gelopen zijn die je had willen doen. Jij mag nu in de rol van je vader stappen en een lievere vader voor jezelf zijn.

Klinkt misschien zweverig, maar ik heb dit jaren geleden een keer voor mezelf op een rijtje gezet: mijn moeder (nog niet dood) heeft nooit de moeder kunnen zijn die ik nodig had. Zij leunde juist op mij en ik werd gestraft als ik zelf een behoefte had die niet in haar straatje paste. Ik mocht niets voelen of willen.

Mijn zoon was destijds nog klein, en ik dacht er aan hoe kwetsbaar en behoeftig hij was als baby. Als ik aan mijzelf dacht toen ik zo klein was, voelde ik alsnog een soort afkeuring voor het idee dat ik als baby ook behoefte had gehad aan veiligheid, bescherming, erkenning. Daar mocht ik van mezelf geen behoefte aan hebben. Ik voelde weerstand voor die baby die wat wilde.

Toen dacht ik; ja, maar als IK niet eens van mezelf hou en voor mijzelf als baby’tje zou willen zorgen, wie gaat het dan doen?!
Ik heb een tijd lang de gedachtenoefening gemaakt dat als ik knuffelde met mijn zoon, of als hij tegen me aan lag, dat daar in mijn hoofd een baby bij visualiseerde aan de andere kant, die ik “geadopteerd” had. Dat was ik zelf, als de personificatie van mijn jeugdbehoeften. Die had ik in gedachten in de draagdoek of lekker tegen me aan.
Het heeft mij geholpen om er van mezelf meer te mogen zijn.

Dus wees je eigen lievere vader, en blijf niet in gevecht met diegene die je niet gaf wat je nodig had, waarvoor je steeds als kind geprobeerd hebt om goedkeuring of aandacht te verdienen. Zeg tegen jezelf dat je het goed doet zoals je bent, en dat er geen tandje bij hoeft.
Wees blij voor jezelf als je die steen en dat graf kan laten voor wat het is: eis geen boetedoening om iets met die steen te moeten goedmaken. Je bent al goed!
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 22-09-2020 16:28
41.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon laten ruimen en de restanten laten cremeren en bewaren/uitstrooien?

Mijn schoonmoeder betaalt heel veel geld voor graven van haar schoonfamilie. Denk aan schoonouders en broer/zussen.
Ik vind het belachelijk.

Dit is ook de reden waarom ik gecremeerd wil worden en ergens lekker uitgestrooid. Heeft niemand er last van
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-09-2020 22:51
Ik zou de steen laten veranderen en de sporen van die vrouw uitwissen zodat het een plek wordt waar jullie je vader kunnen herdenken.
Dit inderdaad.
fsef
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 18:02
99.25% gewijzigd
En eerlijk is eerlijk. Ze had het graf ook niet aan de kinderen hoeven geven. Ze had ook de plek terug mogen geven aan de begraafplaats en het graf laten ruimen. Wat TO vertaalt naar ´het er van af willen en het op het bordje van TO gooien´ is dus eigenlijk een gunst.
-Shifty- schreef:
22-09-2020 20:10
En eerlijk is eerlijk. Ze had het graf ook niet aan de kinderen hoeven geven. Ze had ook de plek terug mogen geven aan de begraafplaats en het graf laten ruimen. Wat TO vertaalt naar ´het er van af willen en het op het bordje van TO gooien´ is dus eigenlijk een gunst.
Je herkent vast veel in stiefmoeder.
Daar ken ik jullie beide niet goed genoeg voor.
-Shifty- schreef:
22-09-2020 20:10
En eerlijk is eerlijk. Ze had het graf ook niet aan de kinderen hoeven geven. Ze had ook de plek terug mogen geven aan de begraafplaats en het graf laten ruimen. Wat TO vertaalt naar ´het er van af willen en het op het bordje van TO gooien´ is dus eigenlijk een gunst.
Volgens mij moet ze dan ruimingskosten betalen en daarom zadelt ze er nu de kinderen maar mee op.
Als je niks doet verloopt volgens mij doorgaans het grafrecht en wordt het graf geruimd zonder extra kosten.
-Shifty- schreef:
22-09-2020 22:34
Als je niks doet verloopt volgens mij doorgaans het grafrecht en wordt het graf geruimd zonder extra kosten.
Wist ik ook niet, mijn ene oma had ooit een graf (nooit bezocht) en dat is geruimd jaren geleden, mijn andere oma en opa hebben ook een graf (nooit meer bezocht), maar dat is voor eeuwig betaald door de gemeente (opa was een hoge ambtenaar). Wie het onderhoudt, geen idee. Mijn vader is gecremeerd en over zee uitgestrooid, ik draag hem in mijn hart en heb genoeg plekjes om te herdenken.

Nav dit topic een mooi gesprek met mijn dochter gehad, dood gaat iedereen, maar niemand wil erover praten hoe het na die tijd gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vreselijk voor je hoe het is gelopen. Schandelijk hoe zij met jullie is omgegaan..
Als je het niet aan kan passen: weg met de hele steen zou ik zeggen, maar ik heb geen idee of dat kan en mag. Of spray er iets op, plak het af, laat er een plant voor groeien, of zet er iets voor. Wat er ook maar nodig is voor jou om die tekst niet meer te zien en het eigen te maken.
Sterkte!
Ik zelf kies er voor om gecremeerd te worden,ik ben vorrig jaar weer eens bij het graf van mijn ouders en broers geweest en het was duidelijk dat de graven niet meer door familie werden verzorgd. Mijn moeder zei altijd ga niet naar het graf want ik ben er niet,kom nu ik leef op bezoek nu heb je er nog wat aan als ik er niet meer ben is het eenlapje grond waar je tegen aankijkt.
En ze heeft gelijk , mijn ouders broers en zus leven in mijn hart , in mijn herinneringen en in mijn verhalen.
Mijn kinderen vonden het in de eerste instantie ook moeilijk dat ik voor crematie gekozen heb tot ik ze mijn redenen heb uitgelegd,daarbij weten ze ook dat als ze willen ze ook wat van de as kunnen krijgen waar ze mee kunnen doen wat ze willen.
Laat de woede toe uit het want dit heeft met het verwerken van de manier waarop alles verlopen is te maken.Geef je emoties de kans zodat je het strakjes naast je neer kunt leggen.
Je hoeft je niet schuldig te voellen naar je vader toe als het graf niet onderhouden of geruimd word dit stuk is zijn vetantwoording dan had hij het bij leven beter moeten regelen. :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven