Bakken, bakken, bakken. Koekjes, koeken, cake.

26-07-2020 23:47 679 berichten
Na het koken ben ik inmiddels verzot geraakt aan bakken. En dan voornamelijk koekjes en koeken. Iedere zondagochtend sta ik in de keuken om weer wat lekkers te bakken. Vooral omdat ik het leuk vindt want het meeste deel ik uit aan de buren omdat ik zelf een GBP heb gehad.
Wie bakt er ook graag en wil zijn/haar favoriete koekrecepten delen?
De afgelopen weken heb ik gebakken; amandelkoekjes, cake met citroen en Griekse yoghurt, speculaasjes en volgende week staan er gevulde koeken op het programma.

Kom maar door met die lekkere recepten. Buitenlandse recepten zijn zeker ook welkom.
mayolijn28 schreef:
18-09-2020 22:26
Haha ja ik kan hem een keer uitnodigen om de printable te testen 😉
Ik heb het tot nu toe met mijn eigen kinderen gemaakt, die kunnen alleen koekjes steken en deeg snoepen 😆

Haha Prada, ik zat ook echt al weken te wachten tot ik weer kon bakken.
Succes met afvallen, hopelijk valt de operatie van de buikwandcorrectie mee.
Dankjewel. Lief van je.
Alle reacties Link kopieren
Ja, samen vindt hij zeker gezellig. Hij had zelf gevraagd of hij mocht komen helpen. Maar hij zei: tante, jij vindt bakken en koken echt heel leuk he? Ik vind het ook leuk, maar mijn papa en mama niet.

Dus ik dacht misschien een leuk verjaardagscadeau. En dan mag hij hem best mee naar mij toenemen om samen te bakken 😉
mayolijn28 schreef:
18-09-2020 22:40
Ja, samen vindt hij zeker gezellig. Hij had zelf gevraagd of hij mocht komen helpen. Maar hij zei: tante, jij vindt bakken en koken echt heel leuk he? Ik vind het ook leuk, maar mijn papa en mama niet.

Dus ik dacht misschien een leuk verjaardagscadeau. En dan mag hij hem best mee naar mij toenemen om samen te bakken 😉
Zo leuk om met kinderen samen te bakken. Mijn kleindochter van 2.5 nam de koekjes in de koektrommel mee naar huis en liet hem niet meer los. Wel mocht iedereen proeven haha.
Alle reacties Link kopieren
mayolijn28 schreef:
18-09-2020 22:40
Ja, samen vindt hij zeker gezellig. Hij had zelf gevraagd of hij mocht komen helpen. Maar hij zei: tante, jij vindt bakken en koken echt heel leuk he? Ik vind het ook leuk, maar mijn papa en mama niet.

Dus ik dacht misschien een leuk verjaardagscadeau. En dan mag hij hem best mee naar mij toenemen om samen te bakken 😉
Dan vind hij vast een heel leuk cadeau! Ik vond het vroeger ook super leuk om samen met mn moeder in de keuken bezig te zijn.
prada schreef:
18-09-2020 22:42
Zo leuk om met kinderen samen te bakken. Mijn kleindochter van 2.5 nam de koekjes in de koektrommel mee naar huis en liet hem niet meer los. Wel mocht iedereen proeven haha.
Dat is zo schattig. Mn buurmeisje is ook altijd supertrots op haar zelfgemaakte koekjes/cake/watdanook.
Alle reacties Link kopieren
Wat een schattig meisje Prada!
Alle reacties Link kopieren
1 cup bruine basterd suiker
1 cup witte suiker
2 eieren
113 gram zachte boter
113 gram pure chocola (gesmolten)
1 cup bloem
halve cup cacao poeder
halve theelepel baking soda
snufje zout
halve cup chocolade stukjes

meng de suiker en de eieren
voeg de boter toe
voeg de gesmolten chocola toe
voeg de bloem, cacaopoeder, baking soda, zout en chocolade stukjes toe

het is vrij plakkerig deeg.

maak balletjes van het deeg ter grote van een walnoot. leg ze op een bakplaat. let op het deeg loopt erg uit.
bak 13 minuten op ca 175 graden

voor ca 24 koekjes.

ik bak altijd de helft. Van de rest maak ik een rol in plastic folie en die vries ik in.
uit de vriezer direct in dikke plakken snijden en bakken als het ontdooit is
mikado123 wijzigde dit bericht op 19-09-2020 18:56
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mayolijn28 schreef:
18-09-2020 21:34
Heeft iemand nog een tip voor een leuk bakboek (kookboek mag ook) voor een 9-jarige jongen?
waarschijnlijk alleen bij de kringloper te krijgen, maar in de blue band reeks zitten ook kinderboeken. Heel die reeks is trouwens heel duidelijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte gisteren eindelijk deze eens:
Afbeelding (http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-chocoladetaart/).
Heel makkelijk en superlekker. De helft van het recept was een prima taartje van 18 cm, en daarvan hadden we aan de helft genoeg voor met drie als toetje (met een beetje ijs). Vanavond eten we het dus nog een keer :-)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
may_ka schreef:
19-09-2020 17:37
Ik maakte gisteren eindelijk deze eens:
Afbeelding (http://www.degroenemeisjes.nl/vegan-chocoladetaart/).
Heel makkelijk en superlekker. De helft van het recept was een prima taartje van 18 cm, en daarvan hadden we aan de helft genoeg voor met drie als toetje (met een beetje ijs). Vanavond eten we het dus nog een keer :-)
:kwijl:
Alle reacties Link kopieren
Hoi bakliefhebbers,

Copy-paste van een net gestart topic (eten/kookwonders-cakerecept-met-stroop- ... #p31925361), maar prada verwees me naar hier. :)

Er was eens... een heel erg lekker recept in de familie, walnotencake met koffieglazuur. Helaas is na een rigoureuze opruimactie bij de verhuizing van mijn ouders het receptenboekje waar dit in stond weggegooid... Het is een recept van verrrrr voor het internettijdperk. Google hielp mij niet.

Met wat tips van meer ervaren bakkers kan ik misschien toch een heel eind komen?

De basis was een ronde cake in een springvorm met gehakte walnoten door het beslag, en met schenkstroop i.p.v. suiker. Verder waren er volgens mij geen bijzondere ingrediënten in het spel: iets van bloem (of zelfrijzend bakmeel?), eieren en boter o.i.d.?
Die walnoten en veel stroop, door het beslag, dat is 100% zeker.

De cake werd gebakken, en vervolgens afgemaakt met een glazuur van poedersuiker en sterke oploskoffie. En natuurlijk wat walnoten ter versiering.

Wie helpt mij om op basis van deze summiere informatie tot een cakerecept te komen? :) Het glazuur is simpel, dat gaat wel lukken.

Groetjes van een zwangere flipje met walnotencake-cravings. :roll:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
20-09-2020 21:31
Hoi bakliefhebbers,

Copy-paste van een net gestart topic (eten/kookwonders-cakerecept-met-stroop- ... #p31925361), maar prada verwees me naar hier. :)

Er was eens... een heel erg lekker recept in de familie, walnotencake met koffieglazuur. Helaas is na een rigoureuze opruimactie bij de verhuizing van mijn ouders het receptenboekje waar dit in stond weggegooid... Het is een recept van verrrrr voor het internettijdperk. Google hielp mij niet.

Met wat tips van meer ervaren bakkers kan ik misschien toch een heel eind komen?

De basis was een ronde cake in een springvorm met gehakte walnoten door het beslag, en met schenkstroop i.p.v. suiker. Verder waren er volgens mij geen bijzondere ingrediënten in het spel: iets van bloem (of zelfrijzend bakmeel?), eieren en boter o.i.d.?
Die walnoten en veel stroop, door het beslag, dat is 100% zeker.

De cake werd gebakken, en vervolgens afgemaakt met een glazuur van poedersuiker en sterke oploskoffie. En natuurlijk wat walnoten ter versiering.

Wie helpt mij om op basis van deze summiere informatie tot een cakerecept te komen? :) Het glazuur is simpel, dat gaat wel lukken.

Groetjes van een zwangere flipje met walnotencake-cravings. :roll:
Ha ik zat net even een rondje te googelen en kwam deze tegen. Misschien zit hij hierbij?

https://www.grootmoedersgebak.be/2015/1 ... et-koffie/

https://eten-en-drinken.infonu.nl/recep ... ecept.html

http://www.culinette.nl/walnootcake-torta-di-noci/

Bij die laatste wordt ook stroop gebruikt maar niet als basis.
Hier staat op dit moment een cake in de oven. Hopelijk lukt hij want het is eeuwen geleden dat ik een cake gebakken heb haha.
Alle reacties Link kopieren
hopelijk lukt je cake prada! en het zou toch erg leuk zijn als het gezochte recept bij jouw suggesties zit zodat flipje haar craving kan stillen.
ik bak nu een wsldkornbrood en heb dit weekend een appelcake gemaakt, verderop in deze week word er nog een bananenbrood gebakken.
de chocoladetaart heb ik opgeslagen, die ga ik ook zeker eens maken. hij klinkt heerlijk! :heart:
Ja ik hoop inderdaad dat het recept erbij zit voor Flipje. Zou toch jammer zijn als zo'n familierecept verloren zou gaan.

Jij bent ook weer lekker bezig. Waldkornbrood, dat kan ik ook wel eens maken. Dat is mijn favoriete broodsoort.
Alle reacties Link kopieren
ja onze ook, zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
https://www.laurasbakery.nl/mijn-favori ... gstaarten/

Oeioei, zo fout!! De een lijkt nog lekkerder dan de ander! Zoon is over een maand jarig. Ik ben benieuwd wat hij gaat kiezen!
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
20-09-2020 21:31
Hoi bakliefhebbers,

Copy-paste van een net gestart topic (eten/kookwonders-cakerecept-met-stroop- ... #p31925361), maar prada verwees me naar hier. :)

Er was eens... een heel erg lekker recept in de familie, walnotencake met koffieglazuur. Helaas is na een rigoureuze opruimactie bij de verhuizing van mijn ouders het receptenboekje waar dit in stond weggegooid... Het is een recept van verrrrr voor het internettijdperk. Google hielp mij niet.

Met wat tips van meer ervaren bakkers kan ik misschien toch een heel eind komen?

De basis was een ronde cake in een springvorm met gehakte walnoten door het beslag, en met schenkstroop i.p.v. suiker. Verder waren er volgens mij geen bijzondere ingrediënten in het spel: iets van bloem (of zelfrijzend bakmeel?), eieren en boter o.i.d.?
Die walnoten en veel stroop, door het beslag, dat is 100% zeker.

De cake werd gebakken, en vervolgens afgemaakt met een glazuur van poedersuiker en sterke oploskoffie. En natuurlijk wat walnoten ter versiering.

Wie helpt mij om op basis van deze summiere informatie tot een cakerecept te komen? :) Het glazuur is simpel, dat gaat wel lukken.

Groetjes van een zwangere flipje met walnotencake-cravings. :roll:
Mocht het je nou niet zelf lukken iets vergelijkbaars te maken, kun je altijd binnenlopen bij je bakker denk ik om het hen te vragen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb nu een bananenbrood in de bbm zitten, geen idee of dat lukt. dat vertel ik over een uurtje nog wel
Succes. Mijn cake was gisteren prachtig geworden :heart:
Alle reacties Link kopieren
hij is iets te nat, maar smaakt goed en is gaar. ik denk/hoop dat het natte er wel af gaat met afkoelen dus ik ben niet ontevreden :-)
Hmm, ik hou er wel van als het een beetje nattig is. Net als natte cake, vind ik ook heerlijk. Maar fijn dat hij goed smaakt.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
22-09-2020 18:43
hij is iets te nat, maar smaakt goed en is gaar. ik denk/hoop dat het natte er wel af gaat met afkoelen dus ik ben niet ontevreden :-)
Wat voor meel heb je gebruikt? Alleen amandelmeel of (ook) ander meel? Ik gebruik altijd een mix van amandelmeel en volkorenmeel.
Wat ook lekker is als je hem alsnog te nat vindt: plakje bananenbrood even in de broodrooster vlak voor het opeten.
Alle reacties Link kopieren
dank voor de tip. ik heb alleen amandelmeel gebruikt, zal volgende keer eens een ander meel erbij doen.
Alle reacties Link kopieren
Met alleen amandelmeel wordt het inderdaad wat compacter/vochtiger. Je kan ook amandelmeel en havermout gebruiken.
Hier een link over bakken met amandelmeel

https://www.laurasbakery.nl/bakken-met-amandelmeel/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven