Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niet zo bang als in maart

24-09-2020 09:47 201 berichten
In maart was ik erg bang en angstig voor corona. Ondanks dat de situatie nu weer heftiger is dan in de zomer, merk ik dat ik er minder angstig voor ben. Ik ben er wat meer gelaten in geworden. Net alsof ik een beetje afgestompt ben geraakt ervoor ofzo.

overigens hou ik me nog gewoon netjes aan de regels, het is niet dat het me allemaal niks meer interesseert, maar het is nu meer uit een soort gewoonte dan uit angst.

Herkennen meer mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik herken het niet, ik ben best 'hetzelfde' bang. Maar dat is bij mij niet echt weg geweest. Ik ben namelijk vooral bang voor de mensen om me heen die extra risico lopen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ja een beetje. Ik was al niet superangstig, maar nu heb ik echt het idee dat het virus qua heftige ziekteverschijnselen wel is afgezwakt. Desalniettemin hou ik me strikt aan de regels. Maar vooral voor een ander. Voor mezelf ben ik sowieso niet zo bang.
Bij mij is het ook een beetje zo. Niet dat ik nou heel bang was voor de ziekte voor mezelf, al behoor ik denk ik wel een beetje in een risicogroep, maar wel voor mensen om mij heen. Nu maak ik me nog steeds wel zorgen, maar ik heb het veel meer geaccepteerd als normaal onderdeel van het leven - en we zijn volgens mij ook ietsje beter geworden in de behandeling van de ziekte, dat scheelt ook wel. En het einde is nu in zoverre in zicht, dat men al vrij ver met het vaccin is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf nooit als bang gezien, maar wel voorzichtig. Aan de ene kant 'als ik het krijg, dan krijg ik het' aan de andere kant me vooral aan de voorzorgsmaatregelen houden, en zoveel mogelijk thuisblijven, om het niet te krijgen.

Ik behoor zelf tot een risicogroep maar kan me eigenlijk niet voorstellen zo ziek te worden. Ik maak me wel meer zorgen over de nonchalance, die inmiddels ingeslopen is, waardoor besmetting 'dichterbij' komt.
Later is nu
Dit is gewenning en ja ik herken het.
In maart volgde ik de ontwikkelingen nog op de voet, maar ondertussen interesseert het me nauwelijks nog.
Je ziet hetzelfde in conflictsituaties. De eerste bommen boezemen angst in, maar na een periode herpakken de mensen hun normale leven.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
24-09-2020 09:51
Ja een beetje. Ik was al niet superangstig, maar nu heb ik echt het idee dat het virus qua heftige ziekteverschijnselen wel is afgezwakt. Desalniettemin hou ik me strikt aan de regels. Maar vooral voor een ander. Voor mezelf ben ik sowieso niet zo bang.
Ook als mensen als Jaap van Dissel zeggen dat dat niet zo is, en dat we de laatste tijd vooral ‘mazzel’ gehad hebben dat de mensen die besmet werden, niet heel kwetsbaar waren, maar dat nu verschuift?

Ik ben voor mezelf ook niet heel bang. Liever wordt ik niet ziek, maar als het toch gebeurt, dan is dat maar zo. Ik maak me wel zorgen over wat er de komende maanden allemaal gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Voor mezelf was ik in maart ook niet bang. Wel was ik een beetje bang dat mijn ouders of opa ziek zouden worden. Dat heb ik nu nog steeds. Maar ik laat het wel wat meer los. Het heeft geen nut om er over te stressen.
Je kunt niet eindeloos bang zijn. Gelatenheid hoort erbij, je pakt uiteindelijk altijd je leven zo goed en zo kwaad als het kan weer op. Goed dat je je wel aan de maatregelen houdt.

Ik heb in mijn directe omgeving alleen maar kwetsbare mensen dus ik blijf wel bang. Tegelijkertijd kan ik niet eindeloos bang blijven, dus als ik de mensen niet zie, is de angst ook wel echt minder. Wanneer ik ze zie, ben ik wel spastisch aan het handen wassen, 1.5 meter afstand aan het houden, de andere kant op aan het ademen en ventileren dat het een lieve lust is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook minder angstig, maar ik vind afgestompt dan weer zo negatief. Zo zie ik het helemaal niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in maart Corona gehad. Ben midden 20er en heb 3 dagen aan een ademhalingsapparaat gezeten. Nu heb ik nog last van hartkloppingen, kortademigheid en kan nog nauwelijks sporten.

Ik ben bang om het nog een keer te krijgen. Er zijn al mensen die het al voor de 2de keer hebben dus groepsimmuniteit werkt niet.

Ik ben veel thuis, heb ook hobbies die je thuis kunt doen. Ik loop elke dag een rondje buiten in de polder om aan mijn conditie te werken. Boodschappen laat ik bezorgen en verder shop ik veel online, dat deed ik toch al.
Ik ben er nooit bang voor geweest. Op het begin wel erg voorzichtig geweest, vooral omdat ik toen nog dacht dat het tijdelijk was en dat het even aanpoten was en klaar. Blijkt toch niet zo te zijn :proud:

Inmiddels ben ik wel een stuk lakser (niet het juiste woord, maar ik kan even geen ander woord ervoor vinden) geworden. Zie het in mijn omgeving ook. Mensen gaan toch weer verjaardagen vieren etc.
Ik denk dat het heel normaal is als je ziet dat indertijd werd gezegd dat 10-20% die besmet zou raken in het ziekenhuis terecht zou komen en 4-5% zou overlijden, terwijl nu het RIVM zegt dat bij 98% de ziekte mild verloopt (verkoudheidsklachten of niet merkbaar).

Het gevaar is dus met ruim factor 10 overschat in het begin.

Dus heel logisch als je factor 10 minder bang bent daarvoor. ;)
Ik ben wat relaxter onder de situatie. Maar ik vind het nog steeds wel eng, er is maar één iemand in mijn omgeving die het tot nu toe heeft gehad. Diegene is begin 20 en heeft maanden later nog klachten. Ik vrees dat de rest ook nog wel eens aan de beurt komt als het zo door gaat. En dan zal het toch even spannend worden.
anoniem_394611 wijzigde dit bericht op 24-09-2020 10:15
2.12% gewijzigd
Ik ben nooit echt angstig geweest, maar heb het wel altijd serieus genomen. Ik volg dus wel netjes alle regels op.
Ik ben nooit bang geweest. Voor gezonde jonge mensen is de kans om dood te gaan aan corona belachelijk klein, dat was in maart al duidelijk. De kans dat je onder een bus loopt is groter en daar ben ik ook niet bang voor.
DS1971 schreef:
24-09-2020 10:10
Ik denk dat het heel normaal is als je ziet dat indertijd werd gezegd dat 10-20% die besmet zou raken in het ziekenhuis terecht zou komen en 4-5% zou overlijden, terwijl nu het RIVM zegt dat bij 98% de ziekte mild verloopt (verkoudheidsklachten of niet merkbaar).

Het gevaar is dus met ruim factor 10 overschat in het begin.

Dus heel logisch als je factor 10 minder bang bent daarvoor. ;)
Een half procent overlijdt.

Die 3,5 procent waar weleens over gesproken wordt is het percentage positief getesten dat overlijdt. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen die corona krijgen.

De who schat dat 0,5 procent van de mensen die corona krijgt overlijdt (en diverse studies wijzen op een percentage van 0,3 of 0,4).

In de VS gaan veel meer jongeren dood aan griep dan aan covid.
Ik ben niet bang en ook nooit geweest. Ik werk nog steeds thuis dus wat dat betreft zal er voor mij niet zoveel meer veranderen.

Mijn ouders moesten allebei een medische ingreep (een ervan een erg zware) die door Corona is uitgesteld, maar gelukkig konden zij in de zomer geholpen worden en zijn ze nu helemaal hersteld. Daar ben ik blij om.

Verder ben ik gewoon voorzichtig, maar ik kwam al nooit echt op drukke plekken. Wat ik niet meer doe is bijvoorbeeld op zaterdagmiddag naar de stad, maar dat vind ik niet zo’n groot offer.
Ken overigens niet veel mensen die het gehad hebben. Een aangetrouwd familielid van mij is besmet geraakt maar heeft niet de huisgenoten besmet. Was binnen twee weken ook weer aan het werk, beetje verlopen als een griep.
Alle reacties Link kopieren
Ik was in maart banger dan nu.

Ik durfde op een bepaald moment nauwelijks de straat op vanwege alle mensen die ik tegen kwam op straat, zowel lopend als op de fiets. En het was toen ook best druk op straat vanwege het mooie weer. Uit nood ging ik 's ochtends vroeg maar een eindje fietsen op het industrieterrein. :facepalm:
Ook maakte ik constant deurklinken schoon.

Inmiddels sta ik daar wel iets relaxter in.
Maar ik ben nog steeds erg voorzichtig. Ik zoek de drukte absoluut niet op. Ook niet buiten. Ik probeer van iedereen 1,5 m afstand te houden.
Ik ben toch best wel bang om het te krijgen (risicogroep) en mijn familie behoort grotendeels tot een risicogroep. Al zijn we op het oog gezonde mensen.

Ik ken via via 2 mensen die het gehad hebben (gezonde 40'ers) en zij hebben beide nog behoorlijk last van de gevolgen. (Zeer slechte conditie, erg moe.)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het in maart gehad en ik heb nog steeds last van kortademigheid en 0,0 conditie. Ben halverwege de 30 en had een prima conditie hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
24-09-2020 09:51
Ja een beetje. Ik was al niet superangstig, maar nu heb ik echt het idee dat het virus qua heftige ziekteverschijnselen wel is afgezwakt. Desalniettemin hou ik me strikt aan de regels. Maar vooral voor een ander. Voor mezelf ben ik sowieso niet zo bang.
Ik dacht en denk er hetzelfde over. Ik was toen al niet erg angstig. Het virus is zwakker geworden. Ik ben nu nog steeds niet erg angstig.
World of Warcraft: Legion
ik ben banger , omdat het hier (in het Noorden) actiever is.
Alle reacties Link kopieren
De enige zorg die ik heb is dat de datum waarop wij weer kunnen/mogen werken, wellicht wéér met een paar maanden verschoven gaat worden. Ik zit straks al bijna een jaar te wachten tot het weer mag, terwijl de rest van de maatschappij leeft en werkt alsof er niks aan de hand is. Heel vervelend is dat.

Bang voor de ziekte an sich ben ik niet.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Melofkim schreef:
24-09-2020 10:18
Een half procent overlijdt.

Die 3,5 procent waar weleens over gesproken wordt is het percentage positief getesten dat overlijdt. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen die corona krijgen.

De who schat dat 0,5 procent van de mensen die corona krijgt overlijdt (en diverse studies wijzen op een percentage van 0,3 of 0,4).

In de VS gaan veel meer jongeren dood aan griep dan aan covid.
Ik heb mij in die zin vergist dat ik dacht dat het 4,3% was, maar het ging wel over de mortaliteit in zijn algemeenheid:

https://www.google.nl/amp/s/www.cnbc.co ... ought.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven