Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niet zo bang als in maart

24-09-2020 09:47 201 berichten
In maart was ik erg bang en angstig voor corona. Ondanks dat de situatie nu weer heftiger is dan in de zomer, merk ik dat ik er minder angstig voor ben. Ik ben er wat meer gelaten in geworden. Net alsof ik een beetje afgestompt ben geraakt ervoor ofzo.

overigens hou ik me nog gewoon netjes aan de regels, het is niet dat het me allemaal niks meer interesseert, maar het is nu meer uit een soort gewoonte dan uit angst.

Herkennen meer mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
24-09-2020 12:09
Ik zie het ook zo: doodsbang zijn is ook niet goed voor je gezondheid.
Ik snap het in sommige situaties echt wel hoor, maar probeer het niet te doen. Meer dan je aan de regels houden kun je niet doen. Je hebt er zo weinig aan om je 24/7 heel erg druk te maken, het virus gaat er niet mee weg.
Dat ook nog eens. De kans dat ik betrokken raak bij een auto-ongeluk, van de trap val, of heel beroerd wordt omdat ik te oude filet americain eet is allemaal groter dan dat ik corona krijg. En voor al die dingen ben ik niet bang en er al helemaal niet mee bezig.
Zo ook met corona. Ik hou me aan de maatregelen, ik begrijp ze, sta er nog wel ongeveer achter ook, maar het raakt me verder niet, mentaal.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ardni schreef:
24-09-2020 11:44
`Dit is gewoon pertinent niet waar hoor.
Dat zegt het RIVM zeker niet, dat zeg jij.
https://www.ed.nl/binnenland/corona-geh ... ~a29bbfff/

Het goede nieuws is dat het bevestigt dat Covid-19 in het overgrote deel van de gevallen (98 procent is het uitgangspunt van het RIVM) een mild verloop kent en mensen er niet of nauwelijks last van hebben.
DS1971 schreef:
24-09-2020 12:20
https://www.ed.nl/binnenland/corona-geh ... ~a29bbfff/

Het goede nieuws is dat het bevestigt dat Covid-19 in het overgrote deel van de gevallen (98 procent is het uitgangspunt van het RIVM) een mild verloop kent en mensen er niet of nauwelijks last van hebben.
Ah, daar komt die 98% vandaan! Dank.
ninanoname schreef:
24-09-2020 12:12
Dat ook nog eens. De kans dat ik betrokken raak bij een auto-ongeluk, van de trap val, of heel beroerd wordt omdat ik te oude filet americain eet is allemaal groter dan dat ik corona krijg. En voor al die dingen ben ik niet bang en er al helemaal niet mee bezig.
Zo ook met corona. Ik hou me aan de maatregelen, ik begrijp ze, sta er nog wel ongeveer achter ook, maar het raakt me verder niet, mentaal.
Ik heb hetzelfde.
ardni schreef:
24-09-2020 12:06
Nogmaals dat is niet waar, Alles wat niet in het ziekenhuis komt valt onder de term van mild tot klachten vrij, dat is de 98%
Dat zijn dus ook de mensen die nog maanden uit de running zijn, 3 weken ziek zijn (longontsteking,futloos 40 graden korst, benauwd etc)en daarna alsnog niet kunnen werken, de groep met een verkoudheidje en de groep zonder klachten.

Mild is dus zeker niet een verkoudheidje of een klein keelpijntje.
Graag daar dan de bron van.

Ik lees dit over milde klachten op de site van de RIVM:

Heb je milde klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius?

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte
Alle reacties Link kopieren
https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf
Mocht je de uitleg erbij willen dan kun je wellicht een keer de briefing kijken.

Zie de verdeling:
  • Mild to weinig klachten 98% (+/-) Dit is dus vrij uiteenlopend, maar niet alleen de verkoudheidjes,keelpijntjes en hoestjes en de klachtevrije mensen)
  • Ziekenhuis 1,5 % (+/-)
  • IC 0,35 % (+/-)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 12:25
Graag daar dan de bron van.

Ik lees dit over milde klachten op de site van de RIVM:

Heb je milde klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius?

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte
Ik heb gisteren in een ander topic geplaatst wat er in onze omgeving als "mild"is ge(mis)diagnostiseerd en ik kan je vertellen dat was veel, maar mild waren de klachten niet. Mogelijk valt het wel onder een mild verloop als het in het algehele ziektebeeld wordt geplaats.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. In maart was ik bang, nu allang niet meer.

Ik heb me vooral bang laten maken door de media in maart. Ik hield me volledig aan de maatregelen, maar werd al bang als er iemand op 1 meter afstand voorbij fietste. Ook vond ik de supermarkt opeens eng. Andere mensen werden "eng".
Hielp het? Nee, in die paar weken tijd ben ik 2x snotverkouden geweest terwijl ik alleen woon, thuis werkte en niemand zag binnen die anderhalve meter. Mijn weerstand was slecht, ik vermoed grotendeels door die angst.

Ik heb toen een mediastop ingesteld, een week lang geen nieuws, krant, corona pijler op het forum of tv (was toch allemaal corona). Gewoon een boek lezen 's avonds :-D . En met de dag werd ik rustiger. Sindsdien kan niemand mij meer bang krijgen voor corona. Wat voor nieuwsberichten er ook worden gepubliceerd, wat voor dreigende taal ook wordt geuit, het komt bij mij niet meer binnen zoals in maart.

Hou ik me aan de maatregelen? Eerlijk gezegd maar matig. Ik weiger mijn handen "stuk te wassen" en ik ontloop het gebruik van desinfectiemiddel zoveel mogelijk. Afstand hou ik wel redelijk, maar ik maak me allang niet meer druk als mensen me op kortere afstand passeren. Ik ben gestopt met thuiswerken en werk alweer een paar maanden op kantoor. Ik ontloop drukte niet, maar zoek het ook niet specifiek op. Ik blijf wel thuis bij klachten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik zou niet weten waarom je (als je niet in de risicogroep valt) bang zou zijn om zelf corona te krijgen. 99,9 procent kans dat je het overleeft, 80 procent dat je er niets van merkt.
De kans dat je doodgaat in het verkeer is groter.
ardni schreef:
24-09-2020 12:38
https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf
Mocht je de uitleg erbij willen dan kun je wellicht een keer de briefing kijken.

Zie de verdeling:
  • Mild to weinig klachten 98% (+/-) Dit is dus vrij uiteenlopend, maar niet alleen de verkoudheidjes,keelpijntjes en hoestjes en de klachtevrije mensen)
  • Ziekenhuis 1,5 % (+/-)
  • IC 0,35 % (+/-)
Dank daarvoor.

Blijft staan dat het roepen dat als je corona hebt gehad dat het dan heel normaal is om langdurig klachten te houden zoals oververmoeidheid volstrekt onbewezen is. Het komt voor, maar laten we er niet iets van maken wat het niet (bewezen) is. Dat is paniekzaaierij.
DS1971 schreef:
24-09-2020 12:52
Dank daarvoor.

Blijft staan dat het roepen dat als je corona hebt gehad dat het dan heel normaal is om langdurig klachten te houden zoals oververmoeidheid volstrekt onbewezen is. Het komt voor, maar laten we er niet iets van maken wat het niet (bewezen) is. Dat is paniekzaaierij.
Eens! Ik zou wel eens willen weten wat de cijfers hiervan zijn. Het rivm hoor ik er nooit over.
Ik reageer averechts op al dat ‘het is geen griepje’ en ‘dodelijk virus’ en ‘langdurige klachten’ geroep. Dat is gewoon bullshit. Dan denk ik: ik ga me niet aan maatregelen houden op basis van bullshit paniekzaaierij.

Waarom ik me wel aan de maatregelen houd? Vanwege de waarheid:
- we moeten kwetsbaren beschermen
- de IC’s moeten niet te vol raken

Verder heb ik echt een broertje dood aan die bangmakerij. Voor mij is de kans om dood te gaan aan covid of langdurige klachten te krijgen net zo groot als de kans om onder een bus te komen. Ik ga daar niet de hele tijd bang voor lopen zijn.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 12:52
Dank daarvoor.

Blijft staan dat het roepen dat als je corona hebt gehad dat het dan heel normaal is om langdurig klachten te houden zoals oververmoeidheid volstrekt onbewezen is. Het komt voor, maar laten we er niet iets van maken wat het niet (bewezen) is. Dat is paniekzaaierij.
Dat heb ik niet gezegd, jij plaatst hier iets wat niet correct is:

98% heeft milde tot geen symptonen, hierbij had jij het over een verkoudheidje tot geen klachten.
Dat zet jij hier zelf neer en dat is zeer zeker niet bewezen.
Het enige wat ik hier neer zet is wat er onder die 98% valt, en dat het nogal een brede range is en dat noem jij paniekzaaierij?
Dat zijn toch gewoon de feiten als je met zo een niets zeggende verdeling werkt.
Zowel zonder klachten als in het ergste geval waarbij een ziekenhuisopname niet nodig behoren tot die groep, terwijl ik nu al weet dat ik als "mild'geval met een simpel longontsteking en luchtwegklachten (als onderdeel van een) wel in het ziekenhuis zal belanden en dan ook zo de statistieken in ga.

Dus zo zwart wit is het niet, het is wat mij betreft her en der aardig grijs.
Melofkim schreef:
24-09-2020 12:59
Ik reageer averechts op al dat ‘het is geen griepje’ en ‘dodelijk virus’ en ‘langdurige klachten’ geroep. Dat is gewoon bullshit. Dan denk ik: ik ga me niet aan maatregelen houden op basis van bullshit paniekzaaierij.

Waarom ik me wel aan de maatregelen houd? Vanwege de waarheid:
- we moeten kwetsbaren beschermen
- de IC’s moeten niet te vol raken

Verder heb ik echt een broertje dood aan die bangmakerij. Voor mij is de kans om dood te gaan aan covid of langdurige klachten te krijgen net zo groot als de kans om onder een bus te komen. Ik ga daar niet de hele tijd bang voor lopen zijn.
Hier precies hetzelfde. Het lijkt wel alsof het kabinet denkt dat alleen bange mensen voorzichtig zijn, maar je kunt ook prima verantwoordelijk zijn zonder bang te zijn. Zeker nu steeds meer mensen doorkrijgen dat ze niet bang hoeven te zijn, terwijl er nog steeds wel angstcommunicatie plaatsvindt. Dat werkt averechts, je raakt het draagvlak kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-09-2020 11:27
Het gaat wat mij betreft niet alleen om sterfte. Er zijn nare restverschijnselen, erger dan bij griep of longontsteking. Wat 2 forummers hier in dit topic al schreven: een dertiger die nu maanden later nog steeds benauwdheid ervaart en niet meer kan doen wat ze voor de besmetting deed, en zelfs een mid-twintiger die nog steeds veel last heeft, maanden na de genezing.
Niet iedere besmette persoon heeft die benauwdheid, maar een flink aantal wel, en dat heeft toch ook behoorlijke impact op je leven.
Precies dit. Ik ben niet bang om dood te gaan. Maar ik heb toch echt liever een flinke buikgriep waardoor ik na een week weer mezelf ben dan Corona. Ik schrik er gewoon van dat ik er nu nog last van heb en dat vind ik niet normaal. Dit is niet een gewone griep.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
24-09-2020 12:56
Eens! Ik zou wel eens willen weten wat de cijfers hiervan zijn. Het rivm hoor ik er nooit over.
Als je als gezond mens zonder chronische aandoening een slechte griep hebt met een flinke longontsteking kun je ook de zak zijn hoor.


Als ik een slechte griep krijg met een longontsteking heb ik echt een groot probleem, maar dat is omdat ik ongeacht hoe gezond ik mij ook voel onder een risico groep val en op bepaalde momenten last heb van mijn aandoening. Dus in een jaar zonder griep ben ik soms 2x drie weken uit de running, met griep en longontsteking: laten we het er op houden dat het mij in het verleden meerdere jaren studieachterstand heeft geschonken. Ik ben niet bijzonder, er zitten toch best wat mensen in mijn risico groep.

Dus Corona prima, ik zit niet op een flinke griep of Corona te wachten, ongeacht wat jij typt over , mortaliteitscijfer(geen idee waarom je daar zo vaak over hebt) . Als je er niet dood aan gaat valt het wel mee, nee ik belast mijn werkgever, de zorg en mijn gezin.
Alleen al door het feit dat je vanwege je aandoening toch soms net wat eerder wordt opgenomen,waarom zou ik het risico nemen een ziekenhuis bed bezet te houden terwijl er ook mensen zijn die met dezelfde chronische ziekte genoodzaakt zijn meer risico te lopen.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
24-09-2020 12:45
Ik herken het. In maart was ik bang, nu allang niet meer.

Ik heb me vooral bang laten maken door de media in maart. Ik hield me volledig aan de maatregelen, maar werd al bang als er iemand op 1 meter afstand voorbij fietste. Ook vond ik de supermarkt opeens eng. Andere mensen werden "eng".
Hielp het? Nee, in die paar weken tijd ben ik 2x snotverkouden geweest terwijl ik alleen woon, thuis werkte en niemand zag binnen die anderhalve meter. Mijn weerstand was slecht, ik vermoed grotendeels door die angst.

Ik heb toen een mediastop ingesteld, een week lang geen nieuws, krant, corona pijler op het forum of tv (was toch allemaal corona). Gewoon een boek lezen 's avonds :-D . En met de dag werd ik rustiger. Sindsdien kan niemand mij meer bang krijgen voor corona. Wat voor nieuwsberichten er ook worden gepubliceerd, wat voor dreigende taal ook wordt geuit, het komt bij mij niet meer binnen zoals in maart.

Hou ik me aan de maatregelen? Eerlijk gezegd maar matig. Ik weiger mijn handen "stuk te wassen" en ik ontloop het gebruik van desinfectiemiddel zoveel mogelijk. Afstand hou ik wel redelijk, maar ik maak me allang niet meer druk als mensen me op kortere afstand passeren. Ik ben gestopt met thuiswerken en werk alweer een paar maanden op kantoor. Ik ontloop drukte niet, maar zoek het ook niet specifiek op. Ik blijf wel thuis bij klachten.
Eigenlijk doe ik dit ook. Ik mag alleen niet zo vaak naar kantoor als ik zou willen, terwijl kantoor wel al coronaproef is ingericht...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Paling schreef:
24-09-2020 13:12
Hier precies hetzelfde. Het lijkt wel alsof het kabinet denkt dat alleen bange mensen voorzichtig zijn, maar je kunt ook prima verantwoordelijk zijn zonder bang te zijn. Zeker nu steeds meer mensen doorkrijgen dat ze niet bang hoeven te zijn, terwijl er nog steeds wel angstcommunicatie plaatsvindt. Dat werkt averechts, je raakt het draagvlak kwijt.
Dit denk ik ook. Bij mij werkt het wel zo. Mijn motivatie om ‘mee te doen’ zakt alleen maar door journalisten die IC-beelden laten zien met als begeleidende tekst ‘zo erg is het’ en mensen hier/op social media die blijven herhalen hoe kut covid is.
Het is niet zo heel erg. Punt.
Maar het is WEL erg voor kwetsbaren en WEL erg voor de zorg. Daarom moeten we mee doen.
Alle reacties Link kopieren
badmuts111 schreef:
24-09-2020 10:35
Ik heb het in maart gehad en ik heb nog steeds last van kortademigheid en 0,0 conditie. Ben halverwege de 30 en had een prima conditie hiervoor.
Dit maakt mij wel een beetje 'bang'. Aan de ene kant hoor ik genoeg verhalen van mensen die het gehad hebben met amper klachten. Aan de andere kant dus ook ander soort verhalen. Ik ben nog geen 40, sportief. Ben daarom op zich niet bang, maar lijkt me toch wel erg om zo'n lange nasleep te hebben, lang niet meer te kunnen sporten etc.
ardni schreef:
24-09-2020 13:08
Dat heb ik niet gezegd, jij plaatst hier iets wat niet correct is:

98% heeft milde tot geen symptonen, hierbij had jij het over een verkoudheidje tot geen klachten.
Dat zet jij hier zelf neer en dat is zeer zeker niet bewezen.
Het enige wat ik hier neer zet is wat er onder die 98% valt, en dat het nogal een brede range is en dat noem jij paniekzaaierij?
Dat zijn toch gewoon de feiten als je met zo een niets zeggende verdeling werkt.
Zowel zonder klachten als in het ergste geval waarbij een ziekenhuisopname niet nodig behoren tot die groep, terwijl ik nu al weet dat ik als "mild'geval met een simpel longontsteking en luchtwegklachten (als onderdeel van een) wel in het ziekenhuis zal belanden en dan ook zo de statistieken in ga.

Dus zo zwart wit is het niet, het is wat mij betreft her en der aardig grijs.
Ik reageerde op het volgende met die 98%:
Marana schreef:
24-09-2020 11:27
Het gaat wat mij betreft niet alleen om sterfte. Er zijn nare restverschijnselen, erger dan bij griep of longontsteking. Wat 2 forummers hier in dit topic al schreven: een dertiger die nu maanden later nog steeds benauwdheid ervaart en niet meer kan doen wat ze voor de besmetting deed, en zelfs een mid-twintiger die nog steeds veel last heeft, maanden na de genezing.
Niet iedere besmette persoon heeft die benauwdheid, maar een flink aantal wel, en dat heeft toch ook behoorlijke impact op je leven.
En ik ben duidelijk geweest hoe ik daarop kom.

Laten we wel zijn, in eerste instantie gaf jij aan dat ik die 98% zelf verzon, terwijl je later ook aangeeft dat de RIVM dat zegt. Het is hier geen wedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Paling schreef:
24-09-2020 13:12
Hier precies hetzelfde. Het lijkt wel alsof het kabinet denkt dat alleen bange mensen voorzichtig zijn, maar je kunt ook prima verantwoordelijk zijn zonder bang te zijn. Zeker nu steeds meer mensen doorkrijgen dat ze niet bang hoeven te zijn, terwijl er nog steeds wel angstcommunicatie plaatsvindt. Dat werkt averechts, je raakt het draagvlak kwijt.
:shout:
Voor mij wel in elk geval.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Melofkim schreef:
24-09-2020 13:25
Dit denk ik ook. Bij mij werkt het wel zo. Mijn motivatie om ‘mee te doen’ zakt alleen maar door journalisten die IC-beelden laten zien met als begeleidende tekst ‘zo erg is het’ en mensen hier/op social media die blijven herhalen hoe kut covid is.
Het is niet zo heel erg. Punt.
Maar het is WEL erg voor kwetsbaren en WEL erg voor de zorg. Daarom moeten we mee doen.
Waar ik mij helemaal aan stoor is als ik lees in de Telegraaf dat er heel sensationeel wordt gesteld dat zorgverleners gaan stoppen met werken als het straks weer zo erg wordt op de IC's.

Allemaal olie op het vuur. Doe normaal.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 13:28
Ik reageerde op het volgende met die 98%:



En ik ben duidelijk geweest hoe ik daarop kom.

Laten we wel zijn, in eerste instantie gaf jij aan dat ik die 98% zelf verzon, terwijl je later ook aangeeft dat de RIVM dat zegt. Het is hier geen wedstrijd.



Ik zei dat wat jij er neerzette pertinent niet waar was jij gaf namelijk aan dat 98% een verkoudheidje heeft of geen klachten.
Dat klopt niet.
De opbouw van die 98% is wat mij betreft een zwart gat, aangezien het nogal uiteenlopend is.
Daarnaast heb ik gisteren diezelfde 98% gebruikt in een ander topic, dus wellicht kwam het op jou zo over, maar over het percentage had ik het niet wel over de interpretatie ervan.
ardni wijzigde dit bericht op 24-09-2020 13:34
13.85% gewijzigd
ardni schreef:
24-09-2020 13:32
Ik zei dat wat jij er neerzette pertinent niet waar was jij gaf namelijk aan dat 98% een verkoudheidje heeft of geen klachten.
Dat klopt niet.
De opbouw van die 98% is wat mij betreft een zwart gat, aangezien het nogal uiteenlopend is.
Akwasigeheugen, of account gehackt? ;)
ardni schreef:
24-09-2020 11:44
`Dit is gewoon pertinent niet waar hoor.
Dat zegt het RIVM zeker niet, dat zeg jij.
Angstcommunicatie. Goede.
Van het begin af aan erger ik me hier enorm aan. Media doen eraan mee. Ook die Mustafa van de NOS met dat continue ‘zo erg is het in Italië’ en ‘NL gaat Italië achterna’ (wat nooit gebeurd is).
Ik vind het heel storend. Media moeten toch objectief zijn? Houd je bij de feiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven