Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niet zo bang als in maart

24-09-2020 09:47 201 berichten
In maart was ik erg bang en angstig voor corona. Ondanks dat de situatie nu weer heftiger is dan in de zomer, merk ik dat ik er minder angstig voor ben. Ik ben er wat meer gelaten in geworden. Net alsof ik een beetje afgestompt ben geraakt ervoor ofzo.

overigens hou ik me nog gewoon netjes aan de regels, het is niet dat het me allemaal niks meer interesseert, maar het is nu meer uit een soort gewoonte dan uit angst.

Herkennen meer mensen dit?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 13:33
Akwasigeheugen, of account gehackt? ;)
Nogmaals jij zei dat die 98% bestaat uit mensen met een verkoudheidje of geen klachten, dat is pertinent niet waar.
DS1971 schreef:
24-09-2020 13:32
Waar ik mij helemaal aan stoor is als ik lees in de Telegraaf dat er heel sensationeel wordt gesteld dat zorgverleners gaan stoppen met werken als het straks weer zo erg wordt op de IC's.

Allemaal olie op het vuur. Doe normaal.
Ik stoor me ook aan die zorgmedewerkers die klagen. Dit is GVD je werk en je hebt de hele zomer uitgerust. Overigens klagen er ook heel veel niet hoor. Ik heb zelfs collega’s die zich hebben laten omscholen omdat ze het juist nu tof vinden om op de ic te werken.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-09-2020 10:10
Ik denk dat het heel normaal is als je ziet dat indertijd werd gezegd dat 10-20% die besmet zou raken in het ziekenhuis terecht zou komen en 4-5% zou overlijden, terwijl nu het RIVM zegt dat bij 98% de ziekte mild verloopt (verkoudheidsklachten of niet merkbaar).

Het gevaar is dus met ruim factor 10 overschat in het begin.

Dus heel logisch als je factor 10 minder bang bent daarvoor. ;)
ardni schreef:
24-09-2020 13:35
Nogmaals jij zei dat die 98% bestaat uit mensen met een verkoudheidje of geen klachten, dat is pertinent niet waar.
Ze zei toch mild verloop?
ardni schreef:
24-09-2020 13:35
Nogmaals jij zei dat die 98% bestaat uit mensen met een verkoudheidje of geen klachten, dat is pertinent niet waar.
Mild of weinig klachten.

En als je dan op RIVM kijkt zeggen ze over milde klachten dat het verkoudheidsklachten zijn met eventueel verhoging.

Vervolgens roep jij pertinent niet waar. Dat is op zijn minst een overdrijving.
Melofkim schreef:
24-09-2020 13:36
Ik stoor me ook aan die zorgmedewerkers die klagen. Dit is GVD je werk en je hebt de hele zomer uitgerust. Overigens klagen er ook heel veel niet hoor. Ik heb zelfs collega’s die zich hebben laten omscholen omdat ze het juist nu tof vinden om op de ic te werken.
Ik vind het ook idioot om te klagen daarover in de zin van dit ga ik potverdorie niet nog een keer doen.

Snap dat het zwaar is, maar om nu je rug te keren naar je werk in deze bijzondere omstandigheden, dat getuigt wat mij betreft van een heel ondermaats ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel.

Maar goed, ik denk dan ook dat het slechts om een enkeling gaat. :)
Melofkim schreef:
24-09-2020 12:46
Ik zou niet weten waarom je (als je niet in de risicogroep valt) bang zou zijn om zelf corona te krijgen. 99,9 procent kans dat je het overleeft, 80 procent dat je er niets van merkt.
De kans dat je doodgaat in het verkeer is groter.
Ik ben niet zo goed in statistiek en rekenen, maar ik zie dat er in 2019 661 verkeersdoden waren in Nederland en in 2020 zijn er tot nog toe 6.296 corona-doden. Hoe bereken je die kans dan ook al weer?
anoniem_228669 wijzigde dit bericht op 24-09-2020 13:45
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
24-09-2020 13:36
Ze zei toch mild verloop?
Nogmaals de definitie van mild is in de laatste briefing alles wat niet in het ziekenhuiskomt, letterlijk alles.
    verkoudheidje
      2 keer een snotneus
        weken 40 graden koorts
          longontsteking , koorts, luchtweginfectie zonder ziekenhuisopname
            mensen die zich nog nooit zo fantastisch hebben gevoeld maar dan toch corona hebben.
              Weken uit de running, maanden uit de running, niet uit de running.

              Alles.
              Alle reacties Link kopieren
              dianaf schreef:
              24-09-2020 13:20
              Eigenlijk doe ik dit ook. Ik mag alleen niet zo vaak naar kantoor als ik zou willen, terwijl kantoor wel al coronaproef is ingericht...

              Bij ons is het ook coronaproof ingericht, waarbij ongeveer 70% van de werkplekken gebruikt kan worden. Omdat een aantal collega's liever thuis blijft werken, kan ik weer vrijwel fulltime naar kantoor. 4 dagen kantoor, halve dag thuis, net als BC.
              I'm not lazy
              I'm on energy saving mode
              ardni schreef:
              24-09-2020 13:45
              Nogmaals de definitie van mild is in de laatste briefing alles wat niet in het ziekenhuiskomt, letterlijk alles.
                verkoudheidje
                  2 keer een snotneus
                    weken 40 graden koorts
                      longontsteking , koorts, luchtweginfectie zonder ziekenhuisopname
                        mensen die zich nog nooit zo fantastisch hebben gevoeld maar dan toch corona hebben.
                          Weken uit de running, maanden uit de running, niet uit de running.

                          Alles.
                          Ja en? Dan heeft 98% toch mild verloop zoals zij zei?
                          Wat je onder mild verloop verstaat is dan weer een tweede. Jij bent het blijkbaar niet eens met de definitie van het rivm.
                          Maar dat je zei dat het ‘pertinent onjuist’ was is dus volkomen onzin.
                          Alle reacties Link kopieren
                          -jolijn- schreef:
                          24-09-2020 13:43
                          Ik ben niet zo goed in statistiek en rekenen, maar ik zie dat er in 2019 661 verkeersdoden waren in Nederland en in 2020 zijn er tot nog toe 6.296 corona-doden. Hoe bereken je die kans dan ook al weer?

                          Hoeveel van de corona doden vielen niet onder een risicogroep?
                          En hoeveel van de verkeersdoden vallen niet onder de corona risicogroep?
                          I'm not lazy
                          I'm on energy saving mode
                          -jolijn- schreef:
                          24-09-2020 13:43
                          Ik ben niet zo goed in statistiek en rekenen, maar ik zie dat er in 2019 661 verkeersdoden waren in Nederland en in 2020 zijn er tot nog toe 6.296 corona-doden. Hoe bereken je die kans dan ook al weer?
                          Dat is statistiek voor slimmere mensen ;-)
                          Jij zet nu de kans dat je doodgaat aan corona als je het al hebt tegenover de kans dat je doodgaat in het verkeer als je in het verkeer zit. Dat klopt niet. Je moet kijken naar de kans dat je corona krijgt en vervolgens ook overlijdt. Die is hoogstens zo’n 0,001 denk ik? En dat is vergelijkbaar met de kans te verongelukken.
                          Begrijp je het?
                          Iedereen begeeft zich in het verkeer, niet iedereen krijgt corona. Dus is de kans in het verkeer te verongelukken groter.

                          Absolute cijfers zeggen niks hè? Er gaan jaarlijks meer motorrijders dood dan speedboatbestuurders. Maar als jij geen motor hebt en wel een speedboot, loop je toch echt meer kans bij een speedbootongeluk om te komen.
                          Alle reacties Link kopieren
                          Melofkim schreef:
                          24-09-2020 13:51
                          Ja en? Dan heeft 98% toch mild verloop zoals zij zei?
                          Wat je onder mild verloop verstaat is dan weer een tweede. Jij bent het blijkbaar niet eens met de definitie van het rivm.
                          Maar dat je zei dat het ‘pertinent onjuist’ was is dus volkomen onzin.
                          Nee ik ben het er niet mee eens als er wordt gezegd dat mild inhoud dat men in die groep enkel verkoudheidsklachten heeft , dat is gewoon niet waar . Dat is namelijk wat ze zei 98% mild tot geen klachten en dat zijn volgens haar enkel verkoudheidsklachten of mensen die klachten vrij zijn.

                          Wellicht weet je niet wat verkoudheidsklachten zijn:

                          neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn.
                          That's it.



                          Ik denk dat iedereen tekent voor die variant, een beetje snotteren,een beetje niezen,niks meer aan doen.

                          Deze hele discussie ten spijt ik denk dat zedie 98% toch beter moeten toelichten ,want niemand weet wat de verdeling binnen die groep is.
                          Het kan namelijk prima zijn dat van die 98% 80% alleen verkoudheidsklachten heeft, 2 procent langdurige klachten en de rest een griepje.
                          We weten het gewoon niet. Ook omdat er een hele grote groep niet inzichtelijk is want als je positief test en geen klachten hebt,of koortsklachten en hoestklachten red je het wel met het assortiment van de Etos. Pas bij een longontsteking, langdurige koorts ,of een ongewijzigds ziektebeeld trek je meestal aan de bel bij de huisarts.
                          ardni wijzigde dit bericht op 24-09-2020 14:09
                          50.49% gewijzigd
                          Alle reacties Link kopieren
                          Melofkim schreef:
                          24-09-2020 13:36
                          Ik stoor me ook aan die zorgmedewerkers die klagen. Dit is GVD je werk en je hebt de hele zomer uitgerust. Overigens klagen er ook heel veel niet hoor. Ik heb zelfs collega’s die zich hebben laten omscholen omdat ze het juist nu tof vinden om op de ic te werken.
                          Pardon? De hele zomer uitgerust? Ik heb ook een gedeelte van mijn zomervakantie ingeleverd. Ik heb 8 overuren kunnen opnemen sinds de eerste golf. Dus hoezo uitgerust?
                          Ik ga dit keer wel weer hard aan het werk, maar ik laat mijn overuren niet meer verder oplopen. Tenzij er dienst opdrachten gegeven gaan worden.
                          Sun.lover schreef:
                          24-09-2020 14:03
                          Pardon? De hele zomer uitgerust? Ik heb ook een gedeelte van mijn zomervakantie ingeleverd. Ik heb 8 overuren kunnen opnemen sinds de eerste golf. Dus hoezo uitgerust?
                          Ik ga dit keer wel weer hard aan het werk, maar ik laat mijn overuren niet meer verder oplopen. Tenzij er dienst opdrachten gegeven gaan worden.
                          Dat vind ik erg kinderachtig.
                          Alle reacties Link kopieren
                          Melofkim schreef:
                          24-09-2020 14:08
                          Dat vind ik erg kinderachtig.
                          Waarom?
                          Sun.lover schreef:
                          24-09-2020 14:27
                          Waarom?
                          Als je in de zorg gaat werken weet je dat de kans er is dat er drukkere tijden voorkomen. Net als in andere sectoren.

                          Ik heb ook ontzettend veel overuren gemaakt in hoogtij coronadagen. Niet in de zorg overigens. Maar het was echt heel pittig.

                          Nu is het rustiger maar als ik weer extra nodig ben dan is dat zo. We doen het met zijn allen toch?
                          Alle reacties Link kopieren
                          HoleyMalonely schreef:
                          24-09-2020 14:36
                          Als je in de zorg gaat werken weet je dat de kans er is dat er drukkere tijden voorkomen. Net als in andere sectoren.

                          Ik heb ook ontzettend veel overuren gemaakt in hoogtij coronadagen. Niet in de zorg overigens. Maar het was echt heel pittig.

                          Nu is het rustiger maar als ik weer extra nodig ben dan is dat zo. We doen het met zijn allen toch?
                          Maar hoe lang kan je dat vragen?
                          Ik heb nog ver over de 100 overuren staan. Er is al aangegeven dat de vakanties weer ingetrokken gaan worden als het weer toeneemt.
                          Ik werk bijna fulltime met daarnaast een studie.
                          Hoe moet ik dat dan doen? Alleen nog maar werken, studeren en slapen? En hoe lang moeten we dan extra werken volgens jou?
                          Bij ons zie je nu mensen met een burnout uitvallen.
                          Sun.lover schreef:
                          24-09-2020 14:47
                          Maar hoe lang kan je dat vragen?
                          Ik heb nog ver over de 100 overuren staan. Er is al aangegeven dat de vakanties weer ingetrokken gaan worden als het weer toeneemt.
                          Ik werk bijna fulltime met daarnaast een studie.
                          Hoe moet ik dat dan doen? Alleen nog maar werken, studeren en slapen? En hoe lang moeten we dan extra werken volgens jou?
                          Bij ons zie je nu mensen met een burnout uitvallen.
                          Tsja, het is even alle hens aan dek voor velen.
                          Alle reacties Link kopieren
                          DS1971 schreef:
                          24-09-2020 14:51
                          Tsja, het is even alle hens aan dek voor velen.
                          Tsja....
                          Alle reacties Link kopieren
                          Melofkim schreef:
                          24-09-2020 13:36
                          Ik stoor me ook aan die zorgmedewerkers die klagen. Dit is GVD je werk en je hebt de hele zomer uitgerust. Overigens klagen er ook heel veel niet hoor. Ik heb zelfs collega’s die zich hebben laten omscholen omdat ze het juist nu tof vinden om op de ic te werken.
                          De hele zomer uitgerust?
                          Want toen waren de ziekenhuizen dicht en waren er geen COVID patiënten en ‘gewone’ patiënten?
                          Alle reacties Link kopieren
                          Fakama schreef:
                          24-09-2020 14:58
                          De hele zomer uitgerust?
                          Want toen waren de ziekenhuizen dicht en waren er geen COVID patiënten en ‘gewone’ patiënten?

                          Ik geloof direct dat het dit jaar veel drukker is dan normaal in de ziekenhuizen. Maar het is niet de enige sector waarin het veel drukker is en waar mensen alleen maar overuren opbouwen.
                          I'm not lazy
                          I'm on energy saving mode
                          Alle reacties Link kopieren
                          malibu82 schreef:
                          24-09-2020 15:10
                          Ik geloof direct dat het dit jaar veel drukker is dan normaal in de ziekenhuizen. Maar het is niet de enige sector waarin het veel drukker is en waar mensen alleen maar overuren opbouwen.
                          Dat ben ik met je eens maar dat wil niet zeggen dat de zorgmedewerkers de hele zomer hebben uitgerust.
                          malibu82 schreef:
                          24-09-2020 15:10
                          Ik geloof direct dat het dit jaar veel drukker is dan normaal in de ziekenhuizen. Maar het is niet de enige sector waarin het veel drukker is en waar mensen alleen maar overuren opbouwen.
                          Precies. Ik als arts had het druk. Mijn vriendin die bij een krant werkt, was net zo druk. Een andere vriend die voor de klas stond ook (met opeens online onderwijs inrichten). En wat te denken van politie en handhavers?
                          Ik ben een beetje klaar met zorgpersoneel dat loopt te zeuren over moeheid. Iedereen is moe, niemand heeft uitgebreid vakantie gehad. Houd op met dat geslachtoffer.
                          Fakama schreef:
                          24-09-2020 15:17
                          Dat ben ik met je eens maar dat wil niet zeggen dat de zorgmedewerkers de hele zomer hebben uitgerust.
                          Ik bedoel dat de zomer redelijk normaal was. Of word je ook al moe van een normale werklast?

                          Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
                          Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

                          Terug naar boven