Tips peuter zindelijkheid

26-09-2020 15:15 17 berichten
Hallo allemaal,

Onze peuter van 2,5 is al maanden druk met het concept potje/wc. Ze gaat er graag op zitten, soms met kleren aan, soms met blote billen. Ook op de kinderopvang gaat ze vaak met de zindelijke kindjes mee naar de wc.

Maar... er is in al die maanden letterlijk nog nooit iets in de wc beland. Op zich niet erg, we hebben de tijd en ik hou het voor haar graag luchtig, maar ik ben wel benieuwd of er tips zijn om dit te doorbreken. De standaardtips kan ik nog niet zoveel mee omdat het dus echt gewoon nooit lukt. Maar ze wil wel graag.
Alle reacties Link kopieren
Het komt als zij er aan toe is. Geef het gewoon tijd.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Zorgen dat er water in haar buurt klettert als ze bloot op haar potje zit?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof ze er gewoon nog niet aan toe is, ze moet bewust kunnen gaan plassen. Ik zou het gewoon afwachten, ze is nog zo jong. Komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dat je denkt dat ze graag wil? Is ze er verdrietig onder dat het niet lukt?
Zo ja, dan zou je met extra (lekker) drinken de succeskans kunnen vergroten. En leuke dingen aanbieden op het potje/wc om de tijd die ze erop zit iets te verlengen.
Maar als je geen verdriet ziet, dan kan het ook zijn dat het mee hobbelen met de meute en zo nu en dan op het potje zitten, voor haar al voldoenend genoeg is. Misschien hoeft dat voor haar helemaal niet met een plas als resultaat?
Alle reacties Link kopieren
In haar blootje laten lopen zodat ze écht voelt wat er gebeurt. Had je eigenlijk afgelopen weken moeten doen, toen het zulk lekker weer was.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
26-09-2020 15:55
In haar blootje laten lopen zodat ze écht voelt wat er gebeurt. Had je eigenlijk afgelopen weken moeten doen, toen het zulk lekker weer was.
Dit heeft bij ons uiteindelijk gewerkt. Potje in de buurt zetten en alleen een onderbroek (en bovenkleding) aan. Wel doorzetten, want in het begin is het een vieze boel. Vanaf dag 4 viel het kwartje en was ze zindelijk.

Je kunt haar ook op haar potje zittend film laten kijken of laten spelen.
Alle reacties Link kopieren
Wat iemand ook al noemde. Luier uit, onderbroekje aan, het gaat een paar keer mis en dan heeft ze het snel door wat er gebeuren moet. Mijn beide kinderen waren binnen een paar dagen dag en nacht zindelijk.
Luierbroekje en de tijd nemen.
Niet ieder kind is even snel mbt de echte zindelijkheid. Die heeft met signalen te maken en hormonen.
En die is niet af te dwingen door natte onderbroeken.
Alle reacties Link kopieren
Als ze 16 zijn, zijn de meesten wel zindelijk, kunnen ze zonder zijwieltjes fietsen, en hebben ze een zwemdiploma.
Kalm aan en rap een beetje.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-09-2020 16:47
Luierbroekje en de tijd nemen.
Niet ieder kind is even snel mbt de echte zindelijkheid. Die heeft met signalen te maken en hormonen.
En die is niet af te dwingen door natte onderbroeken.
Dat is waar. Maar als je niet echt een idee hebt van wat er eigenlijk gebeurt wordt het wel heel lastig. Mijn dochter werd zindelijk doordat ze een wat ouder vriendinnetje had dat op een dag zonder luier rondhuppelde en naar de wc ging. Dat wilde zij ook. Dus van de ene op de andere dag duwde ze de luier weg: Wil niet meer.
Ik was nog niet zover, dus geen potje in huis. Dus tja, dan moet je op de wc plassen. Dat was goed. En dat ging uiteraard faliekant mis de eerste keer ;-D. Ze had geen idee.

Was met één ongelukje geregeld. Ze was toen wel 'al' twee jaar en acht maanden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Luier uit doen? Bij voorkeur wanneer je een aantal dagen thuis kunt zijn. Dan proberen of ze dan op het potje of de wc wilt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een jaar af en aan interesse gehad in de wc. Van 2 tot 3 zeg maar. De tweede helft daarvan af en toe eens per ongeluk op het potje. En ineens was ze met 3 jaar en 1 maand in een week zindelijk.

Laat het ze leuk vinden en als het tijd is komt het goed. Interesse is niet hetzelfde als er klaar voor zijn
-Rosings- schreef:
26-09-2020 18:19
Mijn dochter heeft een jaar af en aan interesse gehad in de wc. Van 2 tot 3 zeg maar. De tweede helft daarvan af en toe eens per ongeluk op het potje. En ineens was ze met 3 jaar en 1 maand in een week zindelijk.

Laat het ze leuk vinden en als het tijd is komt het goed. Interesse is niet hetzelfde als er klaar voor zijn
Dat is fijn om te horen :-)

Ik heb ook geen idee of ze er klaar voor is - en dat maakt me ook niet echt uit. Ze hoeft pas over 1,5 jaar naar school :) Maar ze is zelf soms zo teleurgesteld dat er dan niks komt en dat vond ik toch wat sneu. Daar kwam eigenlijk mijn vraag vandaan, maar ik begrijp uit de reacties al wel dat er behalve afwachten en het leuk houden er weinig aan te doen is :P
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft ook heel lang zo’n periode gehad. Toen het één keer “per ongeluk” lukte had hij daarna vaker succes.
Echt zindelijk zijn was hij dan weer relatief laat mee (maar wel op tijd voor school).
Het gaat echt helemaal vanzelf goed komen.
Komt vanzelf wel. Elk kind is hierin anders. Onze dochter had wel af en toe op het potje gezeten, soms kwam er iets en soms niet. Met 2,5 (tijdens een ontzettend drukke verjaardag) kwam ze naar me toe met de mededeling dat ze moest plassen. Op de wc gezet en dat was het. Nooit een ongelukje gehad en in de nacht nog wel een luier aan gehad een paar maanden, maar die was steeds droog. Hier dus geen gedoe met natte onderbroeken of in haar blootje laten lopen met dagen ongelukjes. Ze was zindelijk voor we er zelf mee bezig waren.
Ik zou dus gewoon afwachten tot ze zelf gaat aangeven dat ze moet. Dat gevoel moet ze gaan herkennen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven