Kleuter deels met groep 3 mee laten doen

27-09-2020 23:01 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen wiens kind in de kleuterklas al deels mee mocht draaien met groep 3 of in de eigen klas groep 3 stof kreeg aangeboden (echt leren lezen of rekenen). Waarin deed jouw kind mee / welke stof kreeg je kind aangeboden? Hoe werkte het in de praktijk, hoe heeft je kind het ervaren en hoe pakte het uiteindelijk uit? Was het een fijne tussenoplossing tussen vervelen en versnellen, of had het vervelende neveneffecten? Gaf het een goede uitgangsbasis in groep 3 of leidde het uiteindelijk tot toch een hele klas versnellen (en was dat prima, of had je het achteraf dan liever toch meteen gedaan) of tot ultieme verveling in groep 3?

Achtergrond:
Onze dochter van 5,5 past eigenlijk deels in groep 2 en deels in groep 3. Ze zit in groep 2 en loopt voor op het gebied van lezen en rekenen. Samen met haar juf kwamen we eropuit dat ze de groep 2 stof op deze gebieden al helemaal beheerst. Ook de extra materialen voor de kleuters zullen op dit gebied haar weinig uitdaging meer bieden volgens de juf, want die is ze ook al voorbij. Sociaal zit ze echter wel prima op haar plek in groep 2 en ze kan/moet op andere vlakken wel nog dingen leren. Hoewel we van de juf zouden mogen proberen om haar te versnellen en als het niet gaat dan dat weer terugdraaien, neigen we op dit moment meer ernaar haar toch in groep 2 te houden.

De vraag is dan wel: hoe kan ze zonder een volledige klas te versnellen toch uitdaging krijgen en nieuwe dingen leren, liefst op alle vlakken, dus ook op de gebieden waar ze al sterk in is? Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dochter echt uit te dagen op verschillende vlakken zonder aan de groep 3 stof te komen. En dan is het zoeken naar een balans tussen genoeg uitdaging geven zonder al het gras van groep 3 alvast weg te maaien.

Dochter zelf wil graag nieuwe dingen leren en zou deels meedoen met groep 3 zeker geen straf vinden. Ik hoor vaak de uitspraak 'laat kleuters lekker spelen', maar dochter houdt niet van fantasiespel en bouwen en heeft al vanaf het begin een hekel gehad aan de huishoek en bouwhoek. Stilzitten en werkhouding zullen denk ik ook geen probleem vormen. De juf heeft haar in de afgelopen weken een paar keer mee laten doen met groep 3 en dat ging haar prima af.

Wat op zich handig is, is dat dochter in een groep 2/3 combinatieklas zit. Een stukje van de dag meedraaien met groep 3 is wat dat betreft dus geen eng of geïsoleerd verhaal, maar hetzelfde lokaal, dezelfde juf en bekende kinderen. Deels meedraaien is voor mij ook logischer dan in haar eentje tussen de spelende groep 2-ers zelfstandig groep 3 werk moeten doen, want dat werkt denk ik niet echt. Dochter is ook niet zo initiatiefrijk en autodidactisch dat ze uit zichzelf bij een tekening spontaan een heel verhaal gaat schrijven ofzo. Maar waarin laat je een kind dan meedoen met groep 3? Leren lezen, leren rekenen, leren schrijven of van alles een beetje? Ik zie voor alles voors en tegens.

Uiteraard gaan we dit verder met de juf bespreken en zal zij zeker ook haar ideeën en ervaring hebben. In ons vorige gesprek leek ze echter een beetje naar 'alles of niets' te sturen, dus of gewoon groep 2 met wat in de praktijk matig aansluitende verrijking, ofwel volledig door naar groep 3 (voor de juf zijn deze opties natuurlijk ook wel een stuk makkelijker dan een programma op maat). Terwijl juist zo'n combigroep volgens mij mooie kansen zou moeten kunnen bieden. Om goed beslagen ten ijs te komen ben ik dus heel benieuwd welke tussenvormen er mogelijk zijn en hoe die uit kunnen pakken.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Mijn jongste kreeg in 2ekleuterklas extra werkjes en andere werkjes. Plusles. Meer uitdaging in puzzels en spellen en ook al wat echt lezen en schrijven.

Gewoon als de rest ook werkjes kreeg. Niets spannends. Daarna naar groep 3 gegaan en daar zelfde, nu in groep 4 leest ze eind groep 5 en rekenen krijgt ze plus les.

Vind prima zo. Zolang ze blij is en genoeg uitdaging krijgt.
De klas is er en de leerkracht stelt het voor. Waarom niet dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Hier ook een kleuter van 5,5 die erg rap gaat. Vooralsnog geeft school aan dat ze hem genoeg uitdaging kunnen bieden in groep 2. Ze zoeken het dan niet zozeer in lezen en rekenen, want dat bieden ze dan vooral aan als 'leuke speel activiteiten' (want zo ervaart mijn kleuter dat). De werkjes zijn juist vooral gericht op datgene wat hij niet zo leuk vindt, omdat dat ook de dingen zijn waar hij minder sterk in is. En die proberen ze dan aan te passen op een manier zodat het wel leuk is voor hem. Tot nu toe lukt dat goed.

Het scheelt wel dat ze hier een plusklas voor kleuters hebben. Dus die klas is er ook wat meer op gericht om te verrijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak kreeg je dochter werkjes Luci? En hoe boden ze het lezen en schrijven aan?

In mijn dochters klas doen ze nauwelijks aan werkbladen enzo voor kleuters. Volgens mij is mijn oudste in groep 2 zo'n 3x met een werkblad thuisgekomen. Ze spelen in de hoeken, knutselen, doen dingen met constructiematerialen, doen aan ontwikkelingsgericht onderwijs met een themahoek en doen spelenderwijs rekendingen met de groep (bewegend leren: bijv. gezamenlijk 5 sprongen maken of 10 takjes zoeken op het schoolplein - lastig om op maat te maken voor een kind dat tot 200 telt). Plusklas/plusles hebben ze ook niet.
nicole123 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:24
9.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 23:15
De klas is er en de leerkracht stelt het voor. Waarom niet dan?
Wat bedoel je? Waarom niet volledig versnellen naar groep 3?
nicole123 schreef:
27-09-2020 23:21
Hoe vaak kreeg je dochter werkjes Luci? En hoe boden ze het lezen en schrijven aan?

In mijn dochters klas doen ze nauwelijks aan werkbladen enzo voor kleuters. Volgens mij is mijn oudste in groep 2 zo'n 3x met een werkblad thuisgekomen. Ze spelen in de hoeken, knutselen, doen dingen met constructiematerialen, doen aan ontwikkelingsgericht onderwijs met een themahoek en doen spelenderwijs rekendingen met de groep (bewegend leren: bijv. gezamenlijk 5 sprongen maken of 10 takjes zoeken op het schoolplein - lastig om op maat te maken voor een kind dat tot 200 telt). Plusklas/plusles hebben ze ook niet.
Elke dag op meerdere momenten. Speciale spellen en losse werkbladen en andere boekjes en ook veel digitaal. Nu nog.
Ze gaat nu met ander klasgenootje de boeken voor eind groep 5 halen bij de bieb van de andere klas.
En digitaal andere opdrachten.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 23:25
Elke dag op meerdere momenten. Speciale spellen en losse werkbladen en andere boekjes en ook veel digitaal. Nu nog.
Ze gaat nu met ander klasgenootje de boeken voor eind groep 5 halen bij de bieb van de andere klas.
En digitaal andere opdrachten.
Oh, dat klinkt goed. En geen ultieme verveling gehad dus in groep 3, omdat ze daar ook weer verder kon en uitdaging op maat kon krijgen?
nicole123 schreef:
27-09-2020 23:23
Wat bedoel je? Waarom niet volledig versnellen naar groep 3?
Bijvoorbeeld. Laat haar volledig meedoen met groep 3. Al is het eerste voor een proefperiode?

Want als ze in groep 2 niets zo veel extra hebben en doen aan extra werk, werkbladen en plusles is er geen andere echte keus toch? En ze zit al in een combigroep. Kind hoeft niet naar een vreemde klas.

Werkt het niet kan ze gewoon weer mee doen de werkjes en lesprogramma van groep 2.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 23:32
5.70% gewijzigd
nicole123 schreef:
27-09-2020 23:29
Oh, dat klinkt goed. En geen ultieme verveling gehad dus in groep 3, omdat ze daar ook weer verder kon en uitdaging op maat kon krijgen?
Nee. Maar daar kwam corona ook nog even kijken. ;)
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar, oké ... laat maar meedoen.

Maar wat gebeurt er volgend jaar in 3 / 4?
De stof van 3 kent ze dan voor een groot deel, maar tegelijk ga je haar dan toch in 3 willen houden voor het sociale en dat kleine beetje dat ze nog niet beheerst?

En is er dan ook een combi-klas of zit je dan écht met 2 verschillende juffen met alle praktische problemen van dien.


Ik zou er eerder op gaan mikken dat ze dit jaar 2 en 3 combineert - waarbij ze in de praktijk vooral in 3 meedraait - en dat ze dan gewoon met de oudste groep meegaat naar groep 4.
Dus zonder dat ze zich daar ook zelf eindeloos veel vragen bij stelt.


Wanneer wordt ze 6? Januari 2021? Of pas in mei of juni 2021?
Zou voor mij ook een licht verschil maken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met deels versnellen in groep 2/3. Wel met deels versnellen in groep 5 en verder.

Mijn dochter is deels versneld. Haar rekenen is verder wel goed, maar niet goed genoeg om te versnellen. Ook voor schrijven, executieve vaardigheden en sociale omgeving is het goed dat ze niet versneld.

Maar sinds groep 5/6 moest ze daadwerkelijk met haar spulletjes naar groep 7/8 om de instructies voor begrijpend lezen en later ook spelling te krijgen. Dat gaf soms stress omdat ze weleens de tijd vergat, spullen vergat etc. Ze zat in feite in twee groepen en dat was soms ook sociaal gezien lastig. Ook was de start in eerste instantie wat stroef omdat ze moest omschakelen van juf, maar ook omdat ze de tekst wel begreep maar de vraagstelling of een bepaald begrip nog niet. Idem met spelling. Daar is nu niets meer van te merken, ze gaat weer als een trein. Ze zit nu in groep 7 en doet qua spelling met groep 8 mee (combi 7/8) en met begrijpend lezen zit ze in een plusgroep. Dat ze nu al in de juiste groep zit, geeft haar wel rust. Ze hoort nu gewoon in een groep met 1 juf.

Misschien bloeit je dochter wel op als ze uitgedaagd wordt en zijn de dingen die ze nog te leren heeft prima op te vangen. Als ze zich nu wat verveelt dan komt dat gedrag niet ten goede. Als het er in zit, hou je het niet tegen. De vraag is wat ze in groep 2 nog te leren heeft, wat niet in groep 3 te doen is. Verwacht alleen niet dat ze gelijk tot de top behoort.

En als ze toch deels versneld gaat ze volgend schooljaar dan met groep 3 en 4 meedoen en hoe gaat school dat organiseren als ze dan naar een andere lokaal moet. Groep 3 is vooral veel lezen en schrijven, als ze dat beheerst wat moet ze dan nog doen in groep 3? Alleen voor het rekenen en sociaal is dat dan te weinig. Ook is de structuur in groep 3 totaal anders dan in groep 4 en verder.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om te kijken of ze aan het eind van dit schooljaar voldoende schoolrijp en vaardig is voor groep 4... Dat is je eigenlijke vraag.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-09-2020 23:30
Bijvoorbeeld. Laat haar volledig meedoen met groep 3? Want als ze in groep 2 niets hebben en doen aan extra werk, werkbladen en plusles is er geen andere echte keus toch? En ze zit al in een combigroep. Kind hoeft niet naar een vreemde klas.

Werkt het niet kan ze gewoon weer mee doen de werkjes en lesprogramma van groep 2.
Taal- en rekenwerkjes kan ze denk ik prima op groep 3 niveau doen. Maar school is meer dan dat, voor alles behalve lezen en rekenen zou ik dochter niet in groep 3 willen hebben. Nu versnellen naar groep 3 betekent de rest van haar schooltijd altijd de jongste van de klas zijn en gezien dochters karakter (afwachtend, verlegen) zal de oudste zijn haar sociaal beter liggen dan de jongste zijn. Als ik naar de kinderen in de groep kijk dan past dochter sociaal ook veel meer in groep 2. Ze is in veel opzichten nog wel echt een kleuter, heeft goede vriendjes in groep 2. Kan ook op bijv. het gebied van fijne motoriek (knutselen, constructie: veel aandacht voor in groep 2) en sociale vaardigheden (assertiviteit) veel leren in groep 2. Ik zou haar daarom niet volledig in groep 3 willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is van begin van het jaar, dus ruim 5,5 nu. Maar zou in groep 3 wel echt de jongste zijn, met een een aardig gat boven haar. En sociaal denk ik aardig verzuipen, terwijl ze het nu goed naar haar zin heeft met haar vriendjes.
Alle reacties Link kopieren
De oudste en de jongste zijn jonge leerlingen. De jongste zelfs van december.
Vanaf de kleuters kregen zij verdieping en dit is zo gebleven tm groep 8. Een plus map en een plus klas km zo de uitdaging te houden.

Lastige is dat als ze sociaal emotioneel nog niet zo ver is dit wel tegen kan gaan werken. Mijn jongste werd in december 6 en ging na de zomervakantie naar groep 3. Sociaal emotioneel zat ze op haar eigen leeftijd maar verder liep ze op alle fronten ver voor.
Het sociaal emotionele heeft haar veel in de weg gezeten en nu nog steeds. Ze zit nu met haar 11 jaar op de middelbare en dat is soms nog wel eens lastig.

Ik zou persoonlijk erg oppassen met versnellen en meer insteken op verdieping.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
27-09-2020 23:37
En als ze toch deels versneld gaat ze volgend schooljaar dan met groep 3 en 4 meedoen en hoe gaat school dat organiseren als ze dan naar een andere lokaal moet. Groep 3 is vooral veel lezen en schrijven, als ze dat beheerst wat moet ze dan nog doen in groep 3? Alleen voor het rekenen en sociaal is dat dan te weinig. Ook is de structuur in groep 3 totaal anders dan in groep 4 en verder.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om te kijken of ze aan het eind van dit schooljaar voldoende schoolrijp en vaardig is voor groep 4... Dat is je eigenlijke vraag.
Nee, mijn eigenlijke vraag is hoe je haar zodanig uitdaging kunt geven zonder dat je de groep 3 stof er allemaal doorheen jast en ze inderdaad wel over moet naar groep 4, terwijl ze er sociaal en motorisch nog niet aan toe is. Of in de spagaat zit van te goed voor groep 3, maar wel hiaten voor groep 4. Want fysiek deels in groep 3 en deels in groep 4 lijkt me inderdaad geen goed idee.

Mijn idee is dat als je haar bijv. zodanig uitdaging zou geven in leren lezen dat ze op M3 niveau zit aan het begin van groep 3, dat ze dan mooi met de Zon-lijn mee kan doen. Dan is het helemaal niet zo erg als ze daarin een voorsprong heeft in groep 3, er lezen wel meer kinderen in de Zon-lijn. Maar ik weet niet of dat in de praktijk goed haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter zit ook in groep 2 van een combinatie 2/3 klas. Er is heel kort gesproken over versnellen, maar omdat ze emotioneel super goed op haar plek is in deze groep, willen we dat allemaal niet.

Groep 2 moet in haar klas ook elke dag een werkje doen. Maar dat kan net goed een fysiek werkje zijn; zoals bouw een boot van Kapla of iets dergelijks.

Ze wordt in april 6, maar kan aardig rekenen t/m 20, kan zelf lezen en alle letters in blok schrijven.

Sinds een paar weken zit ze in een plusklas. Daar doen ze echt verbreding. Het gaat nu over kunst geloof ik? Erg leuk voor haar en we zien wel wat de tijd brengt. School heeft er gelukkig vrij veel expertise in 🙂
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
27-09-2020 23:53
Nee, mijn eigenlijke vraag is hoe je haar zodanig uitdaging kunt geven zonder dat je de groep 3 stof er allemaal doorheen jast en ze inderdaad wel over moet naar groep 4, terwijl ze er sociaal en motorisch nog niet aan toe is. Of in de spagaat zit van te goed voor groep 3, maar wel hiaten voor groep 4. Want fysiek deels in groep 3 en deels in groep 4 lijkt me inderdaad geen goed idee.

Mijn idee is dat als je haar bijv. zodanig uitdaging zou geven in leren lezen dat ze op M3 niveau zit aan het begin van groep 3, dat ze dan mooi met de Zon-lijn mee kan doen. Dan is het helemaal niet zo erg als ze daarin een voorsprong heeft in groep 3, er lezen wel meer kinderen in de Zon-lijn. Maar ik weet niet of dat in de praktijk goed haalbaar is.
Het punt is dat je niet kunt stoppen. Technisch lezen is wat anders als begrijpend lezen. De AVI gaat over technisch lezen. DMT gaat over tempo lezen. Als ze het lezen goed oppakt dan stopt ze niet bij M3 als er op school niets meer wordt aangeboden. Letters en lezen kan overal.

Mijn dochter ging niet lezend naar groep 3, zat eind groep 3 in M4. Ze zat niet eens in de zonlijn. Mooie voorsprong maar niet meer dan dat. Eind groep 4 was ze AVI-uit. Wat betekent dat ze technisch las op het niveau van groep 7/8. Er is in groep 4 geen extra verrijking, verdieping of pluswerk aan haar gegeven en ze zat beroerd in haar vel mede daardoor. Er is destijds wel gecompact en extra schrijfwerk gegeven vanwege een motorische achterstand. Iets wat haar nog verder frustreerde. En toch deed ze het en is ze qua lezen uit zichzelf zo vooruit gegaan.

Die motorische achterstand van mijn dochter is trouwens van dien aard dat ze er nu een diagnose voor heeft. Ze heeft in groep 6 therapie gehad voor o.a. schrijven, veters strikken en balbeheersing. Ook heeft de ib'r met haar gewerkt aan mindset en executieve vaardigheden. Met die achtergrond was volledig versnellen teveel geweest en was deze vorm van maatwerk nodig. Maar makkelijk was het niet.

En als ze snel leert, voelt dat voor jou als jassen maar voor haar niet. Altijd de jongste heeft nadelen, altijd je vervelen of maar bezig gehouden worden zodat je zoet bent, ook. Ik weet van verschillende kinderen bij ons op school die groep 3 hebben overgeslagen. Daar zitten ook stillere en echt jonge kinderen tussen maar dat trekt ook snel genoeg bij.
Alle reacties Link kopieren
Je kan natuurlijk ook altijd gaan zoeken naar een andere school.
Waar ze haar in groep 2 wél verdieping kunnen geven zonder gelijk de groep 3-stof boven te halen. (En waarbij ze volgend jaar waarschijnlijk identiek hetzelfde doen, zodanig dat ze in groep 8 doodloopt.)


Volgend jaar gewoon alles opnieuw zien qua lezen en rekenen lijkt mij dood-saai en geestdodend voor 't kind.


Desnoods zou ik zelf gaan zoeken naar extra taken en uitdagingen die ze op school kan doen.


Ze hoeft ook niet persé groep 3 te skippen.
Je kan ook bijvoorbeeld zien waar ze volgend jaar of over 2 jaar mentaal staat en of groep 4 of 5 geskipt kan worden.

Of zelfs waar ze tegen 't eind van 't jaar staat. Op 8 à 9 maanden kan er immers ook al veel veranderen. Kan ook zijn dat ze aan 't eind van 't jaar zelf vraagt "mam, pap, wat moet ik gaan doen in groep 3, ik kan toch lezen, schrijven en rekenen, mag ik niet ineens mee naar groep 4?".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is van maart en is toen hij net zes was met een paar anderen gewoon in groep twee met de leeslijn (Lijn 3) gestart. Daar is nooit echt over gesproken, ze kregen gewoon net als de anderen de werkjes waar ze op dat moment aan toe waren. Hij zit op een Montessorischool, dat scheelt wel denk ik.
In de middenbouw (combi groep 3, 4, 5) werd aan het begin van groep 3 de leeslijn wel 'klassikaal' aangeboden, maar daar zaten die vier jongens dan niet bij. Die gingen verder waar ze gebleven waren. Pas in groep 5 had ik een beetje het idee dat hij bezig gehouden werd met verbreding in plaats van alvast verder te gaan met groep 6-stof. Zoon vond dat zelf overigens prima. Het viel hem dit schooljaar wel tegen dat hij nu in groep 6 / bovenbouw ineens weer echt moet werken ;-).
tja
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 28-09-2020 13:17
99.55% gewijzigd
Mijn jongste kreeg in groep 2 heel veel uitdaging. Juist, omdat ze nog niet gebonden waren aan een programma met werkbladen en vaste lessen was het heel makkelijk om de opdrachten uitdagender voor hem te maken. Hij heeft zich dat jaar nooit verveeld en deed allerlei leuke projecten met kinderen uit hogere groepen. Aan het einde van groep hebben ze hem een account van Veilig leren lezen aangeboden en heeft hij zichzelf leren lezen (ook omdat verrijken makkelijker is als een kind kan lezen).

In groep 3 wordt meer klassikaal les gegeven en ging hij elke dag met de klasseassistent rekenen, hij las in zijn eigen boeken en deed de zonlijn (die eigenlijk te makkelijk was). Zoon begon zich ondanks alle inspanningen te vervelen en is toen halverwege het jaar naar groep 4 gegaan.
Dat heeft niet heel opgeleverd aangezien hij a. worstelt met aansluiting (nog steeds) en b. de stof nog steeds te makkelijk is.

Ik kan je niet adviseren. Ik heb met mijn kinderen alle varianten wel gehad: niet versnellen, deels meewerken met een hogere groep, eigen programma in de eigen groep, volledig versnellen. En ik weet serieus niet of het een beter is dan het ander. Met deels meewerken in een hogere groep zou ik wel oppassen. Dit leidde er bij mijn oudste zoon toe dat hij aan het einde van de basisschool de stof gewoon nog een keer moest herhalen (er was op rekenvlak niets meer te doen voor hem en de leerkracht had er ook duidelijk geen zin in). Dat werkte niet echt bevorderend of motiverend.
Alle reacties Link kopieren
Als school je de kans heeft geboden waarom dan niet proberen? Een deel van de tijd in groep 3, is het voor je kind niet fijn dan draai je het gewoon terug.

Als ze het hier hadden aangebiden had ik het gelijk gedaan. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Ze vind het niks en na een paar weken draaien jullie het terug, laat haar trakteren in de groep 3 waar ze niet blijft en jullie twijfel is weg. Werkt het wel en zit ze dan nog lekkerder in haar vel is dat helemaal mooi, de rest van haar school carrière kunnen ze op die school dan kennelijk zulke oplossingen bieden als het verdiepen en verbreden in de klas niet afdoende is.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, wel met een kind dat van groep 1 naar groep 3 ging (nu 4vwo, is heel goed gedaan).
Ik zou een beetje bang zijn dat groep 3 dan wel erg tegen gaat vallen omdat ze dan al een stuk voorloopt op de rest. Dan is het doodsaai als je weer opnieuw moet beginnen met alle letters. Maar dan is ze waarschijnlijk weer niet zo ver dat ze heel groep 3 kan skippen.
Misschien kan ze andere dingen extra doen komend jaar, die minder met lezen en schrijven te maken hebben?
Muziek (noten lezen bijvoorbeeld) , Engels leren, zoiets. Zodat ze toch een beetje meer te doen geeft?
(Mijn eerste ingeving, verder uiteraard geen expert op dit gebied)
Hangmat schreef:
28-09-2020 06:42
Geen ervaring mee, wel met een kind dat van groep 1 naar groep 3 ging (nu 4vwo, is heel goed gedaan).
Ik zou een beetje bang zijn dat groep 3 dan wel erg tegen gaat vallen omdat ze dan al een stuk voorloopt op de rest. Dan is het doodsaai als je weer opnieuw moet beginnen met alle letters. Maar dan is ze waarschijnlijk weer niet zo ver dat ze heel groep 3 kan skippen.
Misschien kan ze andere dingen extra doen komend jaar, die minder met lezen en schrijven te maken hebben?
Muziek (noten lezen bijvoorbeeld) , Engels leren, zoiets. Zodat ze toch een beetje meer te doen geeft?
(Mijn eerste ingeving, verder uiteraard geen expert op dit gebied)
Dat zou ook mijn angst zijn. Groep 3 is sowieso al best een saai jaar natuurlijk.

Anderzijds is het wel heel belangrijk om in te spelen in de interesses van een kind. Dus op het moment dat een kind interesse krijgt in lezen is het wel belangrijk om dat aan te bieden. Jongste mocht, toen hij goed had leren lezen voor de klas vertellen over de boeken (sterrenkunde) die hij las. En als de klas het over cijfers had, kwam hij met negatieve en halve getallen en daar speelde de leerkracht dan heel handig op in (onze leerkracht in groep 2 was geweldig).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven