Ruzie met een vriendin

28-09-2020 00:01 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hoop dat jullie miss wat tips hebben, want ik ben ten einde raad.

Ikzelf ben 26 en heb een hele hechte vriendengroep. Nu had ik een hele goede vriendin waar ik vaak dingen mee ging doen.

Sinds een maand merk ik aan haar dat er iets aan de hand is. In het begin heb ik het eerst even gelaten in de hoop dat het wat beter zou gaan.
Nu heb ik haar vandaag benaderd en gevraagd wat er aan de hand is, ze is blijkbaar dus boos op mij. Alleen het probleem is dat ikzelf niet weet wat ik fout heb gedaan. Ik heb een paar keer gevraagd wat ik nu fout heb gedaan en ze wilt er niks over kwijt.

Ikzelf vind het best oneerlijk om niet te mogen weten wat ik fout heb gedaan en dat dan toch iemand boos op mij is.

Nu zitten we allebei in dezelfde vriendengroep en zullen elkaar dus wel af en toe zien. Voor mij is het heel moeilijk om te weten hoe ik me zal gedragen als ik haar weer zie, omdat ikzelf nu ook wel boos op haar ben omdat ze niks wilt zeggen.

Wat zouden jullie doen? Ik heb al mijn excuses aangeboden voor hetgeen wat ik gedaan zou hebben.

Gr.
Hoe doe je dat? Een excuus aanbieden voor hetgeen je gedaan hebt als je niet weet wat het is geweest?
Bij een echt en goed excuus benoem je wat je hebt gedaan en beter had kunnen laten of anders had kunnen aanpakken, en benoem je wat het met de ander gedaan kan hebben. Dat gaat een beetje lastig als je geen idee hebt wat er mis is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niks doen, eerlijk gezegd zou ik ook niet mijn excuses aanbieden als ik niet weet waarvoor. Ik zou haar beleefd groeten en me verder richten op anderen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
28-09-2020 00:04
Hoe doe je dat? Een excuus aanbieden voor hetgeen je gedaan hebt als je niet weet wat het is geweest?
Bij een echt en goed excuus benoem je wat je hebt gedaan en beter had kunnen laten of anders had kunnen aanpakken, en benoem je wat het met de ander gedaan kan hebben. Dat gaat een beetje lastig als je geen idee hebt wat er mis is.
Ik wil ook graag mijn excuses aanbieden voor hetgeen wat ik gedaan zou hebben, maar gaat een beetje lastig inderdaad als ik niet weet wat ik fout heb gedaan. Daarom zou ik ook graag willen weten wat er aan de hand is zodat ik een goed excuus kan aanbieden, maar helaas wilt ze mij de reden niet geven
Hoe kun je nu excuses aanbieden als je niet weet wat je verkeerd hebt gedaan.

Ik vind het vrij kinderachtig om niet tegen iemand te zeggen waaròm je kwaad bent.
Dat jij dan op je beurt daarvoor weer kwaad wordt, daar moet ik een beetje mee lachen, straks is iedereen kwaad op iedereen.

Laat ze nog een aantal dagen met rust en benader haar dan nog een keer. Spreek vooral kalm als een volwassen vrouw, dat maakt de andere ook rustig.

Samen in dezelfde vriendengroep zitten is vervelend, maar als zij er niks over wil zeggen (en blijft volharden) dan zal er niks anders opzitten dan haar te negeren en met de andere groepsleden plezier te maken.

Sterkte hoor!
Alle reacties Link kopieren
Hoop niet dat het onze vriendengroep gaat aantasten, omdat ze bijvoorbeeld dingen gaat rondzeggen. Daar ben ik eerlijk gezegd best bang voor...
Welke dingen zou ze gaan rondzeggen?
Alle reacties Link kopieren
Sini8 schreef:
28-09-2020 00:20
Hoop niet dat het onze vriendengroep gaat aantasten, omdat ze bijvoorbeeld dingen gaat rondzeggen. Daar ben ik eerlijk gezegd best bang voor...
Dat begrijp ik. Ga anders leuke dingen met de anderen doen. Als zij dan wat zeggen, zeg dan: "ZIj heeft inderdaad gezegd dat ze boos is, maar wil niet zeggen waarom." Haal dan je schouders op en zeg: "Dan kan ik er ook niks mee." en ga verder met de leuke activiteit. Laat je niet verleiden tot roddelen.

Niet meer achter vriendin aanlopen, want lijkt wel alsof ze een soort machtspelletje speelt. Hoogstens zeg je nog hetzelfde als het bovenstaande (ik kan niks ermee als ik niet weet wat er is) en dan verder geen aandacht meer aan haar schenken.
Ik zou wel een beetje klaar zijn met de vriendin en haar kinderachtige gedoe. Zelfs als het weer goed komt, zou ik haar wat meer op afstand houden.
zonmuis wijzigde dit bericht op 28-09-2020 00:40
15.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
28-09-2020 00:36
Welke dingen zou ze gaan rondzeggen?
Miss hetgene wat ik fout heb gedaan en dat de andere het ook niet leuk vinden wat ik heb gedaan. Ik weet niet zogoed als ze er andere bij gaat betrekken
Alle reacties Link kopieren
Maak je er niet te druk om. Focus je op de andere mensen in de vriendgroep, en wellicht ook erbuiten.

Juist door wat andere vrienden te hebben, word je misschien minder angstig (en krampachtig) om wat er in deze vriendengroep gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
28-09-2020 00:38
Dat begrijp ik. Ga anders leuke dingen met de anderen doen. Als zij dan wat zeggen, zeg dan: "ZIj heeft inderdaad gezegd dat ze boos is, maar wil niet zeggen waarom." Haal dan je schouders op en zeg: "Dan kan ik er ook niks mee." en ga verder met de leuke activiteit. Laat je niet verleiden tot roddelen.

Niet meer achter vriendin aanlopen, want lijkt wel alsof ze een soort machtspelletje speelt. Hoogstens zeg je nog hetzelfde als het bovenstaande (ik kan niks ermee als ik niet weet wat er is) en dan verder geen aandacht meer aan haar schenken.
Ik zou wel een beetje klaar zijn met de vriendin en haar kinderachtige gedoe. Zelfs als het weer goed komt, zou ik haar wat meer op afstand houden.
Een ding is zeker, denk niet dat we ooit nog echt vriendinnen zullen worden, ookal wilt ze het ooit goedmaken dan zou ik dat denk ik niet meer willen. Ik vind het vooral heel moeilijk dat ik niet weet wat er aan de hand is en vind het heel jammer dat hierdoor de vriendschap is verbroken
Alle reacties Link kopieren
Sini8 schreef:
28-09-2020 00:20
Hoop niet dat het onze vriendengroep gaat aantasten, omdat ze bijvoorbeeld dingen gaat rondzeggen. Daar ben ik eerlijk gezegd best bang voor...
Als zij niet tegen jou wil zeggen wat je hebt fout gedaan maar wel tegen jullie vrienden groep... Dan had ik haar subiet geloost als vriendin. Met dit soort vrienden/vriendinnen heb je geen vijanden nodig... sufmuts :@
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Wauw, wat Kinderlijk/puberaal... wel boos zijn maar niet willen zeggen waarom.
Alle reacties Link kopieren
Sini8 schreef:
28-09-2020 00:40
Miss hetgene wat ik fout heb gedaan en dat de andere het ook niet leuk vinden wat ik heb gedaan. Ik weet niet zogoed als ze er andere bij gaat betrekken

andereN
andereN
andereN

Want meervoud dus.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
28-09-2020 00:38
Dat begrijp ik. Ga anders leuke dingen met de anderen doen. Als zij dan wat zeggen, zeg dan: "ZIj heeft inderdaad gezegd dat ze boos is, maar wil niet zeggen waarom." Haal dan je schouders op en zeg: "Dan kan ik er ook niks mee." en ga verder met de leuke activiteit. Laat je niet verleiden tot roddelen.

Niet meer achter vriendin aanlopen, want lijkt wel alsof ze een soort machtspelletje speelt. Hoogstens zeg je nog hetzelfde als het bovenstaande (ik kan niks ermee als ik niet weet wat er is) en dan verder geen aandacht meer aan haar schenken.
Ik zou wel een beetje klaar zijn met de vriendin en haar kinderachtige gedoe. Zelfs als het weer goed komt, zou ik haar wat meer op afstand houden.
Dit inderdaad. Vooral het laatste, ik zou er wel klaar mee zijn. Dan maar niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Jullie gaan dus ook als groep met elkaar om? Is het dan niet een idee om een andere vriendin in vertrouwen te nemen en haar te vragen waarom de ander boos is? En anders bellen of appen dat je graag goed wilt maken maar dat je dan wel wilt weten wat je goed moet maken en anders is het jammer maar dan verbreek je de vriendschap. Dan kan je er een punt achter zetten.
Of ze zegt wat er is. Of niet. Lekker laten gaan.

Of heb je wel ergens een idee en ben je daarom zo bang dat ze gaat roddelen er over?
Ik heb ook ooit zo'n vriendin gehad en voor mij was het einde oefening. Prima als je boos op me bent, maar heb dan ook de ballen om te zeggen waarom. Boos zijn zonder de reden te geven is naar en vervelend.

Mocht ze de rest van je vriendinnen inlichten over jouw oh zo vreselijke actie en zij gaan daarin mee, dan is het tijd om andere vrienden te zoeken. Mijn ervaring is dat vriendengroepen sowieso niet werken en ellende, roddel en achterklap met zich meebrengen.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt iets heel erg fout had gedaan dan wist je dat heus nog wel, hoor, dan zou je op zijn minst wel een idee hebben waar ze boos om is. De reden dat ze het niet wil zeggen is waarschijnlijk omdat ze diep in haar hart zelf wel snapt dat haar boosheid volstrekt onredelijk is.

Ik zou het echt laten en zo gewoon mogelijk doen. Als zij de hele tijd met een boze kop passief-agressief gaat zitten zijn en anderen probeert mee te krijgen in haar rare kamp dan snijdt ze zichzelf alleen maar in de vingers - of niet, maar dan spoort die hele club niet en moet je sowieso blij zijn dat je ervan verlost bent. Vriendengroepen waar je ieder moment ten prooi kan vallen aan rare roddels en achterbakse ruzies waarvan je zelf niet eens wist dat je eraan meedeed kan je beter kwijt dan rijk zijn. Maar zo ver is het nog niet, de kans is groot dat zij alleen maar zichzelf belachelijk maakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ben je iets vergeten? Verjaardag, overlijden, trouwdag?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
28-09-2020 08:42
Ben je iets vergeten? Verjaardag, overlijden, trouwdag?
Nee niks. Ben in mijn hoofd teruggegaan om te kijken wat ik dan fout gedaan zou hebben, maar kan echt niks bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Maar sowieso: voor je je excuses aanbiedt moet je toch eerst weten of je wel echt spijt hebt van wat je hebt gedaan? Misschien is het wel een compleet onterecht verwijt. Ga je dan echt op voorhand al je excuses aanbieden?

Ik vind dat a) een beetje zinloos maar b) ook nogal onderdanig. Alsof je bereid bent door het stof te kruipen als zij maar niet meer kwaad is, zelfs al weet je niet eens waarom ze überhaupt kwaad is.

De kans lijkt mij echt zeer aanwezig dat het een kulreden is, anders had ze het je onderhand heus wel voor je voeten gegooid.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je hebt het al een paar keer gevraagd en ze doet heel kinderachtig. Als jij zeker weet dat jij niets verkeerds hebt gedaan, zou ik haar echt negeren. Kinderachtig gedoe.
Wat een kinderachtig gedrag, zeg.
Alle reacties Link kopieren
Als je bent vreemd gegaan met haar vriend of uitgebreid over haar hebt geroddeld met andere leden van de vriendengroep dan hoeft ze niets te zeggen. Dan zou je zelf moeten snappen waarom ze boos op je is.

Kan je echt niets bedenken wat je fout zou hebben gedaan dan moet je haar gewoon in haar sop laten gaar koken. Ik zou in dat geval ook zeker geen excuses hebben aangeboden.

Je gaat toch geen excuses aanbieden als je volgens jou niets fout hebt gedaan. Ik snap dan ook niet goed waarom je bang bent voor wat zij anderen in de groep gaat vertellen.

Voordeel is wel dat je dan weet wat ze tegen je heeft en als het niet klopt kan je dat dan toch gewoon weerleggen.

X zegt dit over mij maar dat klopt niet. Bovendien heb ik gevraagd wat er was maar toen wilde ze niets zeggen.

Ze klinkt als een naar jaloers type die jou de vriendengroep uit wil hebben. Negeer haar gewoon en doe normaal tegen de anderen. Dan zie zij wel hoe jij echt bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven