Vriendschap kwijt?

01-10-2020 08:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kennen elkaar inmiddels 12 jaar en ik denk dat we sinds 10 a 11 jaar met elkaar omgaan. We volgden dezelfde studie. Voorheen was ze één van mijn betere vriendinnen, ook al woonde (en woont) ze op een uurtje rijden van mij. Toen we elkaar leerden kennen, zat ik in een lange relatie. Zij was vrijgezel. Desondanks ging ik bijna ieder weekend met haar mee op stap.

In 2016 zette ik - na een 8-jarige relatie - een punt achter mijn relatie. Mijn zin in stappen (de kroeg werd ingeruild voor de discotheek) nam toe. Inmiddels werkten we beiden en had mijn vriendin een vriend. We gingen wat minder intensief met elkaar om. Wanneer ik haar vroeg om wat te doen, kreeg ik structureel als antwoord dat ze eerst moest kijken of haar vriend dan wat anders te doen had. Ik stelde regelmatig activiteiten voor, waaronder terrassen, maar ook stappen. Zij gaf aan dat haar behoeften waren veranderd, dat ze er niet meer voor voelde om nog op stap te gaan. Ik begreep het en vond het prima. Nadien ondernamen we andere activiteiten die we beiden leuk vonden.

Ze vertelde me een keer dat haar vriend structureel 3 a 4 avonden in de week met zijn vrienden afsprak en dat ze daarom meer kon ondernemen.
Ik heb sinds 2 jaar weer een vriend en woon sinds 2 maanden na een flinke verbouwing samen. Toen ze hier kwam kijken, zei ze: “best prima toch om te beginnen?”, terwijl vriend en ik dit huis niet als beginnerswoning hebben gekocht en het helemaal naar onze smaak hebben opgeknapt. Ze vult steeds vaker dingen (negatief) in. Ze heeft ook al een keer gezegd dat mijn vader autisme leek te hebben (ze kwam vroeger bij mij en mijn ouders over de vloer). Mijn vader heeft niet eens autisme (begrijp me niet verkeerd, als hij het zou hebben, dan zou ik daar oké mee zijn). Dit deed mij best wel pijn.

Daar waar ik haar eerder maandelijks zag, zie ik haar inmiddels 2 a 3 keer per jaar. Het is voor mij genoeg. Ik heb meer vriendinnen, ik werk 32 uur in de zorg, ik heb mijn familie in de buurt wonen en ik heb natuurlijk mijn vriend.
Ze drong zichzelf afgelopen week aan me op: “wat doe je zaterdag?” (terwijl we over 2 weken hebben afgesproken), waarop ik aangaf dat vriend en ik nog even aan het klussen gaan in ons huis waarop zij antwoordde: “daar heb je de hele week toch de tijd voor?”. Dit soort opmerkingen maakte ze vaker.
Ik ben altijd heel flexibel geweest (lees: nooit voor mijzelf opgekomen), maar de maat was voor mij vol. Ik gaf aan dat ik het niet prettig vond en dat haar reacties mij een beklemd gevoel gaven, waarop ik als vraag kreeg wat mij bezielde en dat ze mij helemaal niet beklemde en dat die opmerking een grap was. Toen ik haar uitlegde dat het voor mij beklemd en dus niet prettig voelde en dat ik dat aan wilde geven ook al was ze dat niet van mij gewend, gaf ze als enige antwoord: oké, duidelijk. Dan stel ik niks meer voor.

Nu is het inmiddels ruim een week geleden en er is geen woord meer gewisseld. Ik vind het vervelend dat op het moment dat ik voor mijzelf opkom, ‘mij iets mankeert’ in haar ogen. Dat terwijl ze één van mijn betere vriendinnen was (is?).
Ik weet het niet zo goed meer. Ergens ben ik er klaar mee, anderzijds was het ook wel prima om elkaar af en toe te zien...
Klinkt alsof ze jaloers is. Ieder uitje met vriend af moeten/willen stemmen terwijl hij zelf de helft van de tijd weg is klinkt niet als een fijne relatie, maar het op jou botvieren is makkelijker dan het toegeven.

Goed dat je voor jezelf op komt. Je bent geen boksbal
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een nogal manipulatieve manier van haar om jouw agenda op die manier te beheren, en als je aangeeft dat je het niet prettig vind dan is dat zo, of het nou een grapje was of niet.

Klinkt alsof jullie uit elkaar zijn gegroeid. Dat kan, en ook dan kun je nog wel een vriendschap behouden natuurlijk. Maar de manier waarop ze reageert zou voor mij genoeg zijn om afstand in te bouwen, op z'n minst.

Jammer, zeker, maar het leven gaat door.
Alle reacties Link kopieren
En deze vriendin is leuk?
Jij vind dat een vriendin kan zeggen dat jouw vader autisme heeft?

Sorry hoor maar denk dat je deze vriendin gewoon moet laten gaan.
Vriendinnen komen en gaan in de loop van de jaren.

Soms lig je niet meer op 1 lijn in de vriendschap en dat is normaal want je krijgt een ander leven met de jaren.
Blijf in jezelf geloven !
Friends have a reason and a season.

De koek is op in deze vriendschap. Kijk gewoon terug op de mooie tijden die jullie hebben beleefd en verkas deze vriendin naar je bredere kennissenkring. Dit hoeft allemaal niet in zware gesprekken besproken te worden. Zolang je voor jezelf je verwachtingen bijstelt scheelt het al een heel stuk. En wees dankbaar voor de periode dat jullie het samen wel leuk hadden.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 01-10-2020 08:12
9.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Helaas veranderen vriendschappen en mensen ook vaak. Op een gegeven moment groei je gewoon uit elkaar en is de klik niet meer zoals het vroeger was. Als kind/tiener kan een vriendschap heel anders zijn dan wanneer je volwassen wordt en een relatie hebt. Ik persoonlijk hou er ook niet van als een vriendin van mij haar vriend altijd op de eerste plaats zet en haar vriendinnen aan de kant laat dus ik snap je irritatie... en een echte vriendin hoort niet zulke opmerking temaken, ze lijkt een beetje jaloers vind ik maar ik kan het ook mis hebben sinds ik niet weet wat er in haar hoofd omgaat. Je zou met haar hierover kunnen praten en kijken waar de vriendschap nog lijdt maar helaas veranderen mensen,situaties en vriendschappen met de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Jij mag er best klaar mee zijn. Ze is niet eens aardig tegen je.
En dat ging allemaal via de app natuurlijk? Sorry, maar dan vraag je om gezeik.

Maar wees eens eerlijk, had je wel zin in die afspraak over 2 weken?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
01-10-2020 08:17
En dat ging allemaal via de app natuurlijk? Sorry, maar dan vraag je om gezeik.

Maar wees eens eerlijk, had je wel zin in die afspraak over 2 weken?
Dat is dus het vreemde: eigenlijk niet, maar als ik er eenmaal ben, dan is het altijd heel gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je je ongenoegen aan haar kenbaar hebt gemaakt! Zij probeert je vervolgens emotioneel te manipuleren dus prima dat deze vriendschap zou eindigen. Jullie zijn elkaar ontgroeid! Dit kan wel even pijn gaan doen maar zij klinkt niet leuk.
Kies voor jezelf.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Overigens klinkt het ook of zij zelf ook een beetje klaar is met de vriendschap. Misschien ergert zij zich ook wel aan dingen van jou. Altijd weer dat huis of ander gezeur. Ik roep maar wat hoor!

Maar dan is het dus niet erg om een stap terug te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit met een vriendin ja die ik dus echt 32 jaar ken vanaf de kleuter tijd, maar de laatste jaren is ze steeds negatiever, let ik heb cptss veel meegemaakt tegenslagen heb ik nog steeds maar in haar.ogen heb ik een makkelijker leven beter huis en alles beter, ze zeikt elke keer mijn man af maar wel appen voor zijn hulp maar vindt hem wel lui en uitkering trekker, mijn man is chronisch ziek en afgekeurd. Ze wil altijd alleen afspreken andere vindt ze niet goed genoeg roddelt over andere en praat met de ander mee, na een incident dat ze ons gecontroleerd heeft of een van ons thuis is omdar we niet gelijk te hulp konden zoeken kregen we voor de zoveelste keer een grote bek als een kind van 12.

Bij mij gaat het helemaal niet vlekkenloos studie valt tegen, werk uren kwijt weinig geld moet het alleen doen alles maar in haar ogen heb ik het beter terwijl zij niets te kort heeft en mij zul je niet horen.

Dus to slecht gedrag en jaloezie is heel lastig ze zal zo blijven en je gaf al aan dat je 2 a 3 x per jaar genoeg vond zo begon het ook bij mij ik heb haar nu geblockt hoe rot ook maar ik had geen zin meer in die toxic gebeuren koste.mij te veel energie! Kies voor je zelf hier in en sorry voor het lange verhaal.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
01-10-2020 08:22
Overigens klinkt het ook of zij zelf ook een beetje klaar is met de vriendschap. Misschien ergert zij zich ook wel aan dingen van jou. Altijd weer dat huis of ander gezeur. Ik roep maar wat hoor!

Maar dan is het dus niet erg om een stap terug te nemen.
Ja of ze heeft tijd over (haar vriend gaat 3/4 avonden structureel uit) en wil dat TO dat in komt vullen?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
01-10-2020 08:22
Overigens klinkt het ook of zij zelf ook een beetje klaar is met de vriendschap. Misschien ergert zij zich ook wel aan dingen van jou. Altijd weer dat huis of ander gezeur. Ik roep maar wat hoor!

Maar dan is het dus niet erg om een stap terug te nemen.
Dat kan natuurlijk, maar dan kijk ik ook naar het feit dat ik er genoegen mee nam toen zij aangaf andere behoeften dan mij te hebben... ik heb mij daar ook op aangepast.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
01-10-2020 08:25
Ja of ze heeft tijd over (haar vriend gaat 3/4 avonden structureel uit) en wil dat TO dat in komt vullen?
Dit gevoel heb ik heel sterk.
Schatkaart schreef:
01-10-2020 08:25
Dat kan natuurlijk, maar dan kijk ik ook naar het feit dat ik er genoegen mee nam toen zij aangaf andere behoeften dan mij te hebben... ik heb mij daar ook op aangepast.
Je begrijpt me verkeerd. Wat ik bedoel is dat zij, terecht of onterecht, misschien ook wel dingen niet meer leuk vindt aan jou. Dus onbewust zijn jullie gevoelens wederzijds, dat maakt het makkelijker om afstand te nemen. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, het gaat erom dat jullie het minder leuk hebben samen en geen steun meer aan elkaar hebben.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 01-10-2020 08:30
3.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te kijken naar die opmerking over je huis. 'Best prima toch om mee te beginnnen' wat ongelooflijk naar en zuur. Ze weet dat het een koophuis is en dat jullie lang geklust hebben. Zo denigrerend. Zelfs al zou je dat denken dan kun je nog wat beters zeggen.

(doet me denken aan toen mijn vader mijn nieuwe kamer helemaal behangen en geschilderd had en een vriendin (toen middelbare school) kwam kijken en vroeg: Blijft dit erop? :biggrin: )
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
01-10-2020 08:29
Je begrijpt me verkeerd. Wat ik bedoel is dat zij, terecht of onterecht, misschien ook wel dingen niet meer leuk vindt aan jou. Dus onbewust zijn jullie gevoelens wederzijds, dat maakt het makkelijker om afstand te nemen. Het gaat er niet om wie gelijk heeft, het gaat erom dat jullie het minder leuk hebben samen en geen steun meer aan elkaar hebben.
Ik snap je hoor. Sorry, mijn opmerking was niet aanvallend bedoeld, maar dat kan natuurlijk ook nog inderdaad.
rumforviva schreef:
01-10-2020 08:12
Friends have a reason and a season.

De koek is op in deze vriendschap. Kijk gewoon terug op de mooie tijden die jullie hebben beleefd en verkas deze vriendin naar je bredere kennissenkring. Dit hoeft allemaal niet in zware gesprekken besproken te worden. Zolang je voor jezelf je verwachtingen bijstelt scheelt het al een heel stuk. En wees dankbaar voor de periode dat jullie het samen wel leuk hadden.
Dit. Het is geen vriendin meer.
Schatkaart schreef:
01-10-2020 08:36
Ik snap je hoor. Sorry, mijn opmerking was niet aanvallend bedoeld, maar dat kan natuurlijk ook nog inderdaad.
Nee, ik zag het niet als aanvallend hoor!
Waar ik een ongelooflijk hekel aan heb is wanneer je iemand aanspreekt op iets hij/zij zegt dat het een grap was.

Een vriendin van vroeger die leek erg op de vriendin die jij beschrijft. Ik heb héél veel opmerkingen genegeerd (van die steken onder water die haar onzekerheden keer op keer onthulden) maar wanneer ik haar een keer daarop aansprak dan was het een grap.

Eindelijk is het contact verbroken en heb ik niks meer van haar gehoord. En elke keer als ik nu aan haar denk dan is het: wat fijn dat zij niet meer in mijn leven is.

De energiezuigende werking van zulke figuren merk je pas achteraf. Het is niet alleen om wát ze zeggen, maar ook wat ze niet zeggen.

Wens haar het beste en ga verder met je leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het maar op zijn beloop laat. Ik denk dat zij dat ook zal doen.
Over 2 weken zo'n beetje hebben we met elkaar afgesproken. Ik laat het bij haar liggen (wat zij waarschijnlijk ook zal denken)...
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof het al heel lang niet meer zo leuk is en dat de maat voor jou nu gewoon vol begint te raken. Die opmerking over je huis is ook echt gewoon heel raar. Ik ken ook mensen die dat soort dingen zeggen met een soort argeloosheid waardoor het lijkt of het heel normaal is, maar dat is het dus gewoon niet en het gaat heel vervelend knagen als mensen vaak zo tegen je doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
01-10-2020 09:22
Waar ik een ongelooflijk hekel aan heb is wanneer je iemand aanspreekt op iets hij/zij zegt dat het een grap was.
Inderdaad. Of dat ze iets zeggen in de trant van 'je moet niet zo happen'.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dat van dat huis is echt onbeschoft en heel onaardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven