advies installeren en beheren androi telefoon zoon (10)

04-10-2020 12:25 39 berichten
Wij begrepen dat er vanaf groep 7 wat lessen zouden komen over slim omgaan met digitale media etc. en dat er een groepsapp zou komen, dus dat het een handig moment was om zoon wat meer digitale uitrusting te geven.

Nu heeft mijn man een (tweedehands) iphone, en ik gebruik een aantal apps via mijn ipod. Ik heb een eenvoudige telefoon om mee te bellen en sms'en; onderweg gebruik ik al die apps en functies niet, en ik ben onhandig, dus ik vind het voorlopig heel fijn om een apparaat dat veel kan en duur is, thuis te laten als ik op stap ga naar de winkel of de hond uitlaten ofzo. Mijn telefoontje is ook heel fijn klein en stootvast zonder zo'n enorm touchscreen scherm. Het enige jammere is dat ik geen whatsapp heb, en natuurlijk wordt mijn ipod steeds oude, dus helaas kan ik niet alle nieuwe apps installeren. Maar we hebben niet zo veel geld, dus ik laat het zo als het nog even kan.

Nu had een zwager een telefoon over, en heeft die aan ons gegeven voor onze zoon. Het is een android. Nu ben ik dus aan het kijken hoe ik dat ding kan inrichten voor mijn zoon, maar ik ben gewoon nog niet zo thuis in de android dingen. Ik loop een beetje vast in wat handig is: eerst had ik mijn eigen google account (waar ik weinig actief mee doe) op zijn telefoon gezet, maar dat zit zoon toch soort van vastgeknoopt aan mijn profiel. Toen wilde ik zijn google-account er op zetten dat hij via school heeft (voor google hangouts) met een school emailadres. Maar daar zit het beheer weer bij school, en krijgt hij een "werkprofiel" en geen prive-profiel waar ik iets mee kan.

Toen dacht ik dat ik (al lezend) wel een family-link app zou kunnen openen op mijn eigen profiel, en daarmee een account voor mijn zoon beheren. App op mijn ipod gezet, maar daar lukte het niet om een account voor mijn zoon aan te maken. Laptop er bij gepakt, en daarmee geprobeerd. Maar als ik de reviews lees over die app, zie ik erg veel kritiek.
Ik heb geen zin om de hele boel te moeten reguleren vanuit een app met allerlei rare beperkingen. Ik heb ook geen zin om nu een actief google account te moeten gebruiken voor iedere app die mijn zoon mag downloaden. Mijn google account is gekoppeld aan een heel oud hotmailadres dat ik amper gebruik.

Zoon heeft al een (oudere) ipad en ipod, en daar kan ik gewoon alles op zetten via mijn eigen apple account, en pas als ik mijn code invoer, kan ij downloaden.

Hoe doen anderen dit?
Wat geeft de hele tweede alinea met de vraag te maken?

Ik snap geen biet van je vraag.
Mijn kinderen hadden destijds gewoon zelf het beheer van de telefoon en op gezette tijden wilden wij even meekijken met wat er gebeurde in de verschillende groepen.

Voor elke app die ze installeren wilden hadden ze onze mondelinge toestemming nodig. App zonder toestemming geïnstalleerd? Gesprekje over voeren en dóór.
Alle reacties Link kopieren
Anderen geven hun kinderen pas een telefoon als ze het vertrouwen hebben dat ze er mee om kunnen gaan.

Gewoon een eigen googleaccount voor je zoon, en als je het nodig vind controleer je incidenteel wat hij er mee doet.

Waarom zou jij controle moeten over elke app die hij op zijn telefoon zet?
Andersom schreef:
04-10-2020 12:32
Wat geeft de hele tweede alinea met de vraag te maken?

Ik snap geen biet van je vraag.
Dat is typisch voor deze TO. Lappen met overbodige tekst :P
nimbus schreef:
04-10-2020 12:36
Anderen geven hun kinderen pas een telefoon als ze het vertrouwen hebben dat ze er mee om kunnen gaan.

Gewoon een eigen googleaccount voor je zoon, en als je het nodig vind controleer je incidenteel wat hij er mee doet.

Waarom zou jij controle moeten over elke app die hij op zijn telefoon zet?
Omdat het een kind van 10 is?

Maar dat kan prima door gewoon af te spreken dat jij de baas blijft over die telefoon en dus ook af en aan kijkt wat hij doet.

To maakt het heel ingewikkeld. Ouders zijn de baas over die telefoon, bij apps even vragen en als er dingen gebeuren die TO of andere ouder niet oke vinden, bespreken, app laten verwijderen of manier of soort berichtjes bespreken ect en in ergste geval de telefoon weer ( tijdelijk) afpakken.
blijmetmij schreef:
04-10-2020 12:25


Hoe doen anderen dit?
Ik heb het ze zelf laten doen, dat ging veel sneller :D

Ze hadden allebei al een tijd een eigen laptop toen ze een telefoon kregen, dus mijn regels (eerst toestemming vragen voor je je ergens aanmeldt en zo) waren al genoegzaam bekend.
Waarom heeft je zoon nog geen eigen gmail-adres?
Als je dingen gaat koppelen dan kan hij binnen no time ook in jouw accounts.

Je kunt er 'n app friendlocator op zetten om te kunnen zien waar hij is.
PietjeBello schreef:
04-10-2020 12:39
Dat is typisch voor deze TO. Lappen met overbodige tekst :P
Ow, ik had niet gekeken maar verklaard het meteen.
En bij ons zat kind onder mijn gmail en microsoftaccount.

Ze kregen op school een emailaccount, naamkind en school@gmailaccount. Maar voor thuiswerken, niets met de telefoon te maken.

En nu op de middelbare heeft ze een eigen g-mailadres. Maar wel aan mijn account gekoppeld. En telefoon hangt ook aan een gezinsaccount van miicrosoft met mijn gmail eraan.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 04-10-2020 12:45
25.65% gewijzigd
PietjeBello schreef:
04-10-2020 12:39
Dat is typisch voor deze TO. Lappen met overbodige tekst :P

Het is hier ook nooit goed. Is iemand kort en bondig is er gezeik. Is iemand royaal met info kan er door de lezers blijkbaar niet meer gefilterd worden en is er ook gezeik.
Eigen Google account en emailadres. Waarnodig meekijken en voor de rest hem zijn lol gunnen op zijn telefoon. Laat hem zelf zijn telefoon inrichten. Dat kan hij prima!
Onze kinderen zijn geen actieve deelnemers aan de groepsapp, maar grijpen wel in of verlaten de groep als het te gortig wordt.

Zij gebruiken de telefoon voornamelijk om muziek te luisteren, snapchat te bekijken en tiktokkers te volgen.

Let op dat je een androidtoestel hebt welke je wel goed kunt updaten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je zoon het zal laten doen. Je geeft het al aan. Je bent er niet handig mee. Laat hem zelf een google account aanmaken op zijn telefoon. Kijk mee. Vraag of elke dag zijn telefoon mag checken. Kies een kinder veiligheidsapp, deze zijn gratis: http://ipus4family.eu/nl/modules/safety/3/1

De rest kan hij ook in de klas vragen en bespreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Okee; de eerste alinea heb ik geschreven omdat onze zoon met de playstation, en ipad al riant aan zijn schermtijd komt. en het een voortdurende strijd is om hem de boel te laten afsluiten. Zonder die ontwikkeling en begeleiding van school, zie ik nu nog geen grote toegevoegde waarde aan een eigen telefoon. Het NUT zou juist zijn dat ze leren omgaan met een telefoon voordat ze naar het VO gaan, en al een beetje beter leren om dingen zelf te begrenzen. Maar zover is mijn zoon nog niet.

Wij zien de telefoon als een manier om contacten te kunnen onderhouden; groepsapp van de klas etc. Ook leuk als hij daardoor wat aansluiting zou kunnen vinden bij andere familie (opa/oma en neven en nichten) die allemaal in een familieapp zitten. En als ze voor de les iets moeten opzoeken ofzo; prima.
Hij mag er van mij spotify op, en de luisterbieb, en nog wat van zulke relatief "nuttige" apps, maar we hadden besloten dat het ding echt niet is voor games.

Nu wil zoon er juist vooral games op zetten; hij vind dat er bij regen op school (als ze niet buiten mogen spelen in de pauze) maar weinig leuks te doen is. Ik vind die tijd juist nuttig voor interactie met anderen, en het lijkt me zonde als hij dan ook nog gaat zitten gamen.
Bovendien hebben we de afgelopen tijd wat nieuwe games op de PS gezet en gekeken of zoon wat meer vrijheid aan kan, maar dat leidt tot zulk ontzettend vervelend gedrag; gewoon meer dan een half uur doorgaan, schreeuwen, niet aan tafel komen "want het is zo spannend" etc. Dat doet hij ook als hij filmpjes zit te kijken over games.

Hij mag echt lol beleven aan games, maar hij moet ook over wat anders kunnen praten en niet de hele tijd met zijn gedachten al weer bij zijn games zijn...
Eigen gmail adres aanmaken en afspreken dat je af en toe ook op de tel kijkt (bv whatsapp, beetje in de gaten houden), zo'n volg-app is helemaal niet nodig lijkt mij.
Oh, kind mag tel niet mee naar school trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze 11-jarige (net 11, groep 8) is het zo ingesteld dat man een melding krijgt en het moet goedkeuren als zoon nieuwe apps op de telefoon zet. Verder heeft hij een eigen Gmail account en weet hij dat wij zo af en toe eens zijn telefoon bekijken. En dat is het.
Stel je niet te veel voor van de begeleiding van school, jullie moeten hem zelf leren hoe hij moet omgaan met de verleidingen en valkuilen van een mobiele telefoon.
Voor mijn kind heb ik wel family link geïnstalleerd. Wat ik handig vind, is dat haar telefoon niet meer online kan na een tijdstip dat ik bepaald heb. Tegelijkertijd is ze best verantwoordelijk, dus het was niet eens echt nodig. Het scheelt wel dat ze de constante stroom aan appjes van klasgenoten en vriendinnen na bedtijd niet meer hoort.
Lente19251003 schreef:
04-10-2020 13:34
Bij onze 11-jarige (net 11, groep 8) is het zo ingesteld dat man een melding krijgt en het moet goedkeuren als zoon nieuwe apps op de telefoon zet. Verder heeft hij een eigen Gmail account en weet hij dat wij zo af en toe eens zijn telefoon bekijken. En dat is het.
Met welke app heb je dat geregeld?
En hebben jullie allemaal
Android toestellen? Ik vind de combinatie van Apple en android zo onhandig.
Betty_Slocombe schreef:
04-10-2020 13:45
Stel je niet te veel voor van de begeleiding van school, jullie moeten hem zelf leren hoe hij moet omgaan met de verleidingen en valkuilen van een mobiele telefoon.
Voor mijn kind heb ik wel family link geïnstalleerd. Wat ik handig vind, is dat haar telefoon niet meer online kan na een tijdstip dat ik bepaald heb. Tegelijkertijd is ze best verantwoordelijk, dus het was niet eens echt nodig. Het scheelt wel dat ze de constante stroom aan appjes van klasgenoten en vriendinnen na bedtijd niet meer hoort.
Nou dat was wat mij idd erg handig leek; tussen 20:00 en 8:00 gewoon geen discussie. Ik twijfel alleen nog of het bv zou zijn om in bed nog even een luisterboek te luisteren in het donker ofzo. Zoon heeft veel moeite om in slaap te vallen. Donker activeert het slaaphormoon, maar hij hoeft zich dan niet wakker te “vervelen” in bed. Als hij nog mag lezen, zit hij wel weer in het licht, dus dan duurt het langer om slaperig te worden.
Maar ja: zulke subtiele uitzonderingen zullen wel niet kunnen met die app.

Daar heeft zoon nu zijn iPod voor, maar helaas is de luisterbieb ineens naar een andere app overgestapt en daarvoor is het besturingssysteem van de iPod helaas te oud...
blijmetmij schreef:
04-10-2020 13:05
Okee; de eerste alinea heb ik geschreven omdat onze zoon met de playstation, en ipad al riant aan zijn schermtijd komt. en het een voortdurende strijd is om hem de boel te laten afsluiten. Zonder die ontwikkeling en begeleiding van school, zie ik nu nog geen grote toegevoegde waarde aan een eigen telefoon. Het NUT zou juist zijn dat ze leren omgaan met een telefoon voordat ze naar het VO gaan, en al een beetje beter leren om dingen zelf te begrenzen. Maar zover is mijn zoon nog niet.

Wij zien de telefoon als een manier om contacten te kunnen onderhouden; groepsapp van de klas etc. Ook leuk als hij daardoor wat aansluiting zou kunnen vinden bij andere familie (opa/oma en neven en nichten) die allemaal in een familieapp zitten. En als ze voor de les iets moeten opzoeken ofzo; prima.
Hij mag er van mij spotify op, en de luisterbieb, en nog wat van zulke relatief "nuttige" apps, maar we hadden besloten dat het ding echt niet is voor games.

Nu wil zoon er juist vooral games op zetten; hij vind dat er bij regen op school (als ze niet buiten mogen spelen in de pauze) maar weinig leuks te doen is. Ik vind die tijd juist nuttig voor interactie met anderen, en het lijkt me zonde als hij dan ook nog gaat zitten gamen.
Bovendien hebben we de afgelopen tijd wat nieuwe games op de PS gezet en gekeken of zoon wat meer vrijheid aan kan, maar dat leidt tot zulk ontzettend vervelend gedrag; gewoon meer dan een half uur doorgaan, schreeuwen, niet aan tafel komen "want het is zo spannend" etc. Dat doet hij ook als hij filmpjes zit te kijken over games.

Hij mag echt lol beleven aan games, maar hij moet ook over wat anders kunnen praten en niet de hele tijd met zijn gedachten al weer bij zijn games zijn...

Mogen kinderen dan hun telefoon?

Op veel basisscholen mag dat niet, ook niet in de pauze of tijdens de overblijf.

Op onze school gaan de telefoons om 8:30 in de tas en mogen er om 15:00 weer uit.

Als er al eens gegamed mag worden dan gebeurt dat op de Chromebooks. Alleen op spelletjesmiddag (op donderdag of vrijdag voor de kerstvakantie) mogen soms een half uurtje telefoons gebruikt worden voor gamen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 04-10-2020 14:50
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onze kinderen het zelf laten uitzoeken. Ik hield wel zicht op wat ze deden. Dat was ook gewoon bespreekbaar.soms hadden ze hulp nodig, soms moest iets eraf omdat ik het niks vind.
Ik stimuleer mijn kinderen juist om terughoudend te zijn met groepsapps,en appen in het algemeen. Zo leuk gaat dat vaak niet. Ik zie veel gedoe en een overload aan info langskomen in ieder geval.
En in de (groeps)apps van sport en school zie ik veel sociale druk en controle. Dat vind ik zorgelijk dan teveel schermtijd ,en heeft bovendien ook een groot aandeel in die schermtijd.
Telefoons mogen hier ook niet mee naar school (van school),behalve als ze een game/spelletjesmiddag houden,zo eens per 2 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem ook een luisterboekapparaat of mp3 geven en na 20 uur de telefoon beneden laten.
Alle reacties Link kopieren
Uit een ander topic herinner ik me dat je zoon autisme en adhd heeft. De dingen rondom schermen die je noemt (lastig los kunnen komen van de schermen, alleen maar over de games praten) hebben daar ook mee te maken. Hebben jullie bijvoorbeeld wel eens geprobeerd ‘schakeltijd’ (transition time) in te lassen? Of je verdiept in hyperfocus?

Jij wil die telefoon voor zoon niet, dat is duidelijk. Je hebt geen vertrouwen in zoon, geen vertrouwen in de lessen op school en de tijd/energie niet om het zelf te gaan begeleiden. En dus wil je controleren. Alles wat je voorstelt/noemt is in feite een poging om een reden te vinden om zoon die telefoon niet te geven.

Wat ik zou doen: compromissen sluiten. Zet bijvoorbeeld een paar luisterboeken op die iPod (van hardcopy naar digitaal is niet zo moeilijk) of regel een ouderwetse discman om luisterboeken mee te luisteren in het donker. Dan kan de telefoon beneden blijven. Laat hem wel een of twee spelletjes op de telefoon zetten, maar stel als voorwaarde dat er een sociaal en/of activerend element in zit. Pokémon Go en Harry Potter: Wizards Unite dagen je bijvoorbeeld uit om naar buiten te gaan. In TownShip en Hay Day zit een samenwerk-element. Roblox en Minecraft bieden ook iets sociaals aan. Zou dus best goed kunnen zijn voor je zoon.

Jij kan willen dat je zoon met klasgenoten gaat kletsen in de pauzes, maar zoon lukt dat (nog) niet. Je kunt dat af gaan dwingen, maar je kunt ook een oplossing zoeken die wel bij zoon past. En als dat een spelletje is, dan is het een spelletje. Wat vind je erger: dat hij het spelletje speelt en zo contact heeft/kan maken met zn klasgenoten (onderwerp om over te praten en iets om samen te doen) of dat hij helemaal geen contact heeft met klasgenoten?
Celaena_Aelin schreef:
04-10-2020 16:51
Uit een ander topic herinner ik me dat je zoon autisme en adhd heeft. De dingen rondom schermen die je noemt (lastig los kunnen komen van de schermen, alleen maar over de games praten) hebben daar ook mee te maken. Hebben jullie bijvoorbeeld wel eens geprobeerd ‘schakeltijd’ (transition time) in te lassen? Of je verdiept in hyperfocus?

Jij wil die telefoon voor zoon niet, dat is duidelijk. Je hebt geen vertrouwen in zoon, geen vertrouwen in de lessen op school en de tijd/energie niet om het zelf te gaan begeleiden. En dus wil je controleren. Alles wat je voorstelt/noemt is in feite een poging om een reden te vinden om zoon die telefoon niet te geven.

Wat ik zou doen: compromissen sluiten. Zet bijvoorbeeld een paar luisterboeken op die iPod (van hardcopy naar digitaal is niet zo moeilijk) of regel een ouderwetse discman om luisterboeken mee te luisteren in het donker. Dan kan de telefoon beneden blijven. Laat hem wel een of twee spelletjes op de telefoon zetten, maar stel als voorwaarde dat er een sociaal en/of activerend element in zit. Pokémon Go en Harry Potter: Wizards Unite dagen je bijvoorbeeld uit om naar buiten te gaan. In TownShip en Hay Day zit een samenwerk-element. Roblox en Minecraft bieden ook iets sociaals aan. Zou dus best goed kunnen zijn voor je zoon.

Jij kan willen dat je zoon met klasgenoten gaat kletsen in de pauzes, maar zoon lukt dat (nog) niet. Je kunt dat af gaan dwingen, maar je kunt ook een oplossing zoeken die wel bij zoon past. En als dat een spelletje is, dan is het een spelletje. Wat vind je erger: dat hij het spelletje speelt en zo contact heeft/kan maken met zn klasgenoten (onderwerp om over te praten en iets om samen te doen) of dat hij helemaal geen contact heeft met klasgenoten?
Wat vul je ontzettend veel voor mij in, en voor mijn zoon. Wat ik eigenlijk wil, wat ik niet weet, wat mijn zoon niet wil...

Zelf ook ergens last van?

De VRAAG was hoe je een Android inricht, welke apps je kan gebruiken om de boel mee in te richten en te beheerden en hoe het gaat als je als ouder een iPod of iPhone hebt, maar je kind dus een Android.

Ik hoef geen gezeur over vertrouwen of gebrek daaraan. Dit is gepost bij DIGI. Het gaat gewoon om info uitwissselen over toepassingen.

Iemand anders noemde al dat bij heb op school de telefoon juist niet mee mag, of niet in de pauze. Ik vind het zelf ook niet heel logisch klinken, dus ik zal ook eens aan school vragen hoe hun beleid er nou uit ziet. Wij wilden een beetje aansluiten bij dat beleid, maar ik heb er nog niets over gehoord dus we hebben “de regels” nog niet vastgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven