Werk & Studie alle pijlers

Wat betalen aan vriend

17-10-2020 12:07 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend is voor mij een vriendendienst aan het uitvoeren. Het is iets dat ik zelf niet kan. Je hebt er bepaald materiaal en gereedschap voor nodig wat ik zelf niet heb. Als ik het zou laten doen kost het ongeveer 500 euro. Wat zou een redelijke vergoeding zijn?
Die 500 euro.


Of minimaal de materiaalskosten plus 100 euro.
200 euro. Zeker deze crisis in ogenschouw nemende.
Implicieert een 'vriendendienst' niet dat hij er geen vergoeding voor hoeft? Kun jij in ruil niets voor hem terugdoen als hij iets nodig heeft? Of je doet iets in natura, je kookt voor hem? Uit eten kan nu even niet.

Die 500 euro zou ik wat gek vinden, want dan kan je net zo goed iemand inhuren.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
17-10-2020 12:10
Die 500 euro.


Of minimaal de materiaalskosten plus 100 euro.
500 is toch geen vriendendienst meer?
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
17-10-2020 12:11
Implicieert een 'vriendendienst' niet dat hij er geen vergoeding voor hoeft? Kun jij in ruil niets voor hem terugdoen als hij iets nodig heeft? Of je doet iets in natura, je kookt voor hem? Uit eten kan nu even niet.

Die 500 euro zou ik wat gek vinden, want dan kan je net zo goed iemand inhuren.
Ja het is een vriendendienst. Aan de andere kant weet ik ook dat hij erg druk is met een verbouwing. En komt hij dit toch op zijn vrije zaterdag doen. 500 vind ik inderdaad ook wat veel. Hij heeft zelf materiaal meegenomen. Als ik dat zou moeten kopen was ik denk al wel minstens 100 euro kwijt. Ik zat zelf aan 200 te denken.
winkelfanaat schreef:
17-10-2020 12:14
500 is toch geen vriendendienst meer?
Klopt.
Alle reacties Link kopieren
Materiaalkosten sowieso.

Voor het overige, geen idee. Mijn broer of schoonzus hoeft mij niet te betalen, maar een (thuis)etentje wordt gewaardeerd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
En het noemen van een bedrag zonder materiaal kosten is sowieso moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het hem gewoon... Zeg dat je blij bent met zijn hulp en vraag of hij er wat voor wil hebben of dat je iets terug kunt doen voor hem. Dan leg je het initiatief bij hem en heb jij een schoon geweten.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
17-10-2020 12:16
Vraag het hem gewoon... Zeg dat je blij bent met zijn hulp en vraag of hij er wat voor wil hebben of dat je iets terug kunt doen voor hem. Dan leg je het initiatief bij hem en heb jij een schoon geweten.
Dat heb ik gedaan maar dan zegt hij “niets” 😉
madamecannibale schreef:
17-10-2020 12:14
Ja het is een vriendendienst. Aan de andere kant weet ik ook dat hij erg druk is met een verbouwing. En komt hij dit toch op zijn vrije zaterdag doen. 500 vind ik inderdaad ook wat veel. Hij heeft zelf materiaal meegenomen. Als ik dat zou moeten kopen was ik denk al wel minstens 100 euro kwijt. Ik zat zelf aan 200 te denken.
Doen!
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
17-10-2020 12:18
Dat heb ik gedaan maar dan zegt hij “niets” 😉

Dan vraag je of je voor hem mag koken (ik noem maar wat). Als ik hier iemand over de vloer heb om te helpen met iets, dan hangt daar sowieso de voorwaarde aan vast dat hij of zij blijft eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, joh, ik vergoed je sowieso de materiaalkosten. Hier is 200 euro.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hij is druk met een verbouwing zeg je. Dan zou ik hem een aantal keer van een warme maaltijd voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het heel vervelend vinden als ik iemand ga helpen omdat ik dat gewoon uit vriendschap wil doen, dat diegene me vervolgens geld en dan ook nog zoveel geeft. Alsof ik een soort ingehuurde werker ben. Dat zou me echt beledigen.
Am Yisrael Chai!
Ik niet. Ik zou het heel fijn en netjes vinden als iemand toch mijn tijd en arbeid/kunde op prijs zo stellen.
Ook al heb ik het zelf aangeboden. Of had het niet gehoeven.

Als je daar beledigd over bent spoor je niet.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2020 12:40
Ik zou het heel vervelend vinden als ik iemand ga helpen omdat ik dat gewoon uit vriendschap wil doen, dat diegene me vervolgens geld en dan ook nog zoveel geeft. Alsof ik een soort ingehuurde werker ben. Dat zou me echt beledigen.
Ja, dat. Behalve de materiaalkosten want vriend hoeft dat niet te betalen.

Verder kun je natuurlijk een vriendendienst terugdoen, koken tijdens zijn verbouwing is een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
17-10-2020 12:42
Ik niet. Ik zou het heel fijn en netjes vinden als iemand toch mijn tijd en arbeid/kunde op prijs zo stellen.
Ook al heb ik het zelf aangeboden. Of had het niet gehoeven.

Als je daar beledigd over bent spoor je niet.
Nee, je spoort niet als je eerst zegt "niets" maar dat eigenlijk niet meent.

Ik zeg alleen dingen die ik meen dus als ik zeg dat ik ergens niets voor wil hebben en je respecteert me als je vriendin, dan ga je me dus geen 200 euro geven. Ik ben geen zwerver en niet aan de bedelstaf en ik ben ook je personeel niet, dat geld geef je maar aan een ander als je ervan af moet maar niet aan mij. Ik zei namelijk dat ik er niets voor wilde hebben.

Als ik er wel wat voor wil hebben dan zeg ik op die vraag: "de materiaalkosten graag". Of "de materiaalkosten en 25 euro per uur." Of "250 euro lijkt me redelijk" . En net zoals ik verwacht dat je me dan ook zonder gezeik hetgeen geeft wat ik vraag, verwacht ik ook dat ik zonder gezeik "niets' krijg als ik "niets" vraag.
Am Yisrael Chai!
Met familie en vrienden moet je wandelen en niet handelen.

Vriendendienst wordt hier dus nooit voor betaald en gaat over en weer.

Over en weer kan ook op de zeer lange termijn. Mijn zwager heeft voor een klusje hier thuis heel veel kleine stukjes hout gezaagd met zijn cirkelzaag. Ik heb hun gordijnen ingekort zodat ze bij mijn nichtje pasten.

Over en weer omvat vaak een heel lange termijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hooguit 100 euro doen, dat is de schatting van de materiaalkosten, toch? Ik zou echt niets geven voor de gemaakte uren, want daarover is hij sowieso wel duidelijk geweest.
-nienke- wijzigde dit bericht op 17-10-2020 12:54
2.30% gewijzigd
Materiaal wel vergoeden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een idee hoeveel de materiaalkosten bedragen?

Ik zou zeggen dat ik er heel erg blij mee ben en dat ik niet wil dat hij er zelf op moet toeleggen, dus dat ik op zijn minst de materiaalkosten en zijn benzine e.d. wil vergoeden.
Dat bedrag zeer royaal naar boven afronden "zodat hij er een keer wat van kan gaan drinken/eten als dat weer kan" en vervolgens aanbieden één of meerder keren voor hem te koken of zo. Of hem ergens anders mee helpen waar jij goed in bent. Of aanbieden een keer te komen helpen schoonmaken bij zijn verbouwing als tegen-vriendendienst?

Of zet alvast een afspraak in de agenda voor een etentje over een week of 6 (door te schuiven als de horeca dan nog niet open is) waarop je hem wil trakteren?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-10-2020 12:54
Materiaal wel vergoeden natuurlijk.
Hoezo natuurlijk? Je kunt toch gewoon zeggen "oh, ik voel me een beetje bezwaard als jij er kosten aan hebt, zal ik je dan op zijn minst de materiaalkosten geven?" En dan zegt diegene zelf wel of hij dat wil.

Ik schilder bijvoorbeeld best vaak en veel (in huis) en heb soms maar 1 plankje of 1 randje in een bepaalde kleur, maar dan wel een hele bus verf nodig. Ik kom dus om in de verf in allerlei kleuren. Niemand hoeft mij dus voor verf te betalen als ik laten we zeggen een kastje voor je kom schilderen, ik vind het leuk om te doen, ik had de verf toch liggen, ik zeg niet voor niks "niets" op de vraag wat ik wil hebben.

Misschien is zoiets hier ook wel aan de hand, had die vriend dat laminaat gewoon over uit zijn oude huis ofzo, of had hij dat hout of wat het ook is dat ie bij TO doet gewoon zelf liggen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Materiaalkosten en dan 50 (ochtend) of 100 (hele dag) euro erbij zou ik doen.
Of 50 euro en een pakketje met wat lekkers ofzoiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven