Eerste tijd na een scheiding

17-10-2020 07:22 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik lig momenteel in een scheiding. Mijn (ex)man en ik hebben 2 kinderen. We wonen nu nog in 1 huis, maar over een tijdje zou ik toch graag willen verhuizen.

Ik zou graag van degene die ook gescheiden zijn willen weten hoe jullie kind(eren) het ervaren hebben in de beginperiode dat jullie in een ander huis gingen wonen.
Alle reacties Link kopieren
...
reficul wijzigde dit bericht op 17-10-2020 20:53
98.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je het de kinderen al verteld? Slapen jullie al apart? Wij hebben vlak voordat ik mijn huis kreeg gezegd dat we apart gaan wonen. Na een week ging ik apart wonen en kwam ex nog regelmatig met de kinderen mee eten hier. Zo konden ze rustig aarden in mijn huis en bleef het hoofdverblijf even in ons oude huis. We hebben dat in de loop der tijd steeds verder afgeschaald en nu bij het halen of brengen doen we nog even koffie. Ook vieren we de verjaardagen nog samen. Je moet wel je kinderen op de eerste plaats kunnen zetten, dat konden wij gelukkig. Maar ik kan mij voorstellen als je mishandelt of bedrogen bent dat dat een stuk ingewikkelder is.

Heb je al zicht op een huis?
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
17-10-2020 07:38
Heb je het de kinderen al verteld? Slapen jullie al apart? Wij hebben vlak voordat ik mijn huis kreeg gezegd dat we apart gaan wonen. Na een week ging ik apart wonen en kwam ex nog regelmatig met de kinderen mee eten hier. Zo konden ze rustig aarden in mijn huis en bleef het hoofdverblijf even in ons oude huis. We hebben dat in de loop der tijd steeds verder afgeschaald en nu bij het halen of brengen doen we nog even koffie. Ook vieren we de verjaardagen nog samen. Je moet wel je kinderen op de eerste plaats kunnen zetten, dat konden wij gelukkig. Maar ik kan mij voorstellen als je mishandelt of bedrogen bent dat dat een stuk ingewikkelder is.

Heb je al zicht op een huis?

Dat lijkt me wel een mooie manier, maar wat je zegt: daar moet je wel nog goed voor kunnen samenwerken op het gebied van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
17-10-2020 07:38
Heb je het de kinderen al verteld? Slapen jullie al apart? Wij hebben vlak voordat ik mijn huis kreeg gezegd dat we apart gaan wonen. Na een week ging ik apart wonen en kwam ex nog regelmatig met de kinderen mee eten hier. Zo konden ze rustig aarden in mijn huis en bleef het hoofdverblijf even in ons oude huis. We hebben dat in de loop der tijd steeds verder afgeschaald en nu bij het halen of brengen doen we nog even koffie. Ook vieren we de verjaardagen nog samen. Je moet wel je kinderen op de eerste plaats kunnen zetten, dat konden wij gelukkig. Maar ik kan mij voorstellen als je mishandelt of bedrogen bent dat dat een stuk ingewikkelder is.

Heb je al zicht op een huis?
We hebben het de kinderen idd al wel verteld.

We willen en zetten de kinderen ook absoluut op de eerste plek. We wilden eerst zelfs gescheiden in 1 huis samen blijven wonen.
Maar ik weet dat ik dat uiteindelijk niet trek en hij ook niet. Ik ben jarenlang bedonderd en het voelt voor mijn eigenwaarde niet goed hier te blijven. Ik wil ook echt los van hem komen en dat gaat niet lukken onder 1 dak.

Wel heel fijn hoe jullie het gedaan hebben. Dat is ook hoe ik het voor me zie. Rustig afbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn jullie kinderen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
17-10-2020 07:59
Hoe oud zijn jullie kinderen?
Dit lijkt me ook handig om er iets over te kunnen zeggen.

Wij waren pubers toen mijn ouders uit elkaar gingen en volgens mij ging overgang best soepel. Mijn moeder bleef wel in ouderlijk huis wonen. Vriendin is net gescheiden en zoon is 1,5. Die zal snel niet meer weten dat het ooit anders was dan om en om bij pa en ma.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nog 4 maanden samen als gezin in huis gewoond na de mededeling dat wij uit elkaar gingen. De kinderen hebben hierdoor de zoektocht naar een huis van mijn ex meegekregen en zijn mee geweest bij een bezichtiging. De verdeling van de spullen deden we ook “gewoon” met verhuisdozen in het zicht. De kinderen waren erg nieuwsgierig hoe het in papa’s nieuwe huis zou zijn, ik bleef wonen in de woning waar ze zijn opgegroeid.

Maar de eerste tijd moest ik erg wennen aan het feit dat ik de kinderen maar de halve week bij mij heb. Ik moest echt een nieuw ritme vinden. De kinderen leken er redelijk doorheen te gaan. Kregen een nieuwe kamer bij hun vader er waren steeds nieuwe dingen daar, bij mij was alles “gewoon en saai”. Dat botste in het begin wel eens. Waar ik nu tegen aan loop is dat zij hier te gast zijn en niet meedraaien in het huishouden. Het is een combi van puber en recalcitrant zijn. Niets wordt opgeruimd, doen niets uit hun zelf enz. Dat heb ik dus te lang laten lopen en is niet makkelijk terug te draaien. 1 kind is dat jaar blijven zitten, de ander haalde het net aan. Omdat wij als ouders niet meer functioneerden was dat de rekening die zij gepresenteerd kregen. Dat vond ik wel erg. Nu 2 jaar later hebben wij hier stabiliteit en rust.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Ja ik moest ook erg wennen aan de halve tijd kinderen. Heb heel wat afgejankt en in slechte kroegen vertoeft om maar niet alleen te zijn in het weekend. Het heeft mijn hart gebroken. Maar ik heb mijn draai gevonden. Ik mis het kerngezin maar niet mijn ex. Ik heb een nieuwe relatie en die heb ik op dezelfde manier in ons leven laten groeien als dat ik ex eruit heb laten lopen. Heel rustig en echt eerst laten wennen. Dat gaat ook goed. Ook met ex en huidige man. Het is niet makkelijk. Zeker als je bedrogen bent niet. Dat was bij ons niet aan de hand. Scheelt enorm. Dat besef ik mij heel goed. Mijn ex is geen slechte man, we passen alleen compleet niet bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer later uitgebreid. Alvast bedankt dat jullie de ervaringen delen met mij.
Onze kinderen zijn 6 en 9 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd is wel handig om te weten ja. Oh, 6 en 9 lees ik nu.

Kinderen waren hier 5 en 7, ex ging bij zijn ouders logeren, dat voelde vrij natuurlijk voor de kinderen. Toen ex 5 maanden later eindelijk de sleutel kreeg van een eigen appartement merkten we dat dit de kinderen veel deed, voor hen was het nu pas echt definitief.

We vieren verjaardagen samen, drinken koffie bij halen / brengen en gaan soms nog met elkaar een dagje uit. Afgelopen jaar de vakantie gedeeld, eerste week op de camping was ik er, op de overdrachtsdag zijn we met elkaar een dagje weg geweest, daarna heeft ex mijn plek overgenomen en ging ik naar huis. De kinderen hebben dus twee relaxte vakantieweken gehad zonder heen en weer gesleept te worden.
Alle reacties Link kopieren
@vindjedatecht - Ik ga je even volgen.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Aan de reacties te lezen moesten de kinderen toch wel erg wennen dus.
Ik vind het zo lastig dat wij als ouders zijnde ze dit aandoen.
Ik voel me schuldig dat ik voor mezelf wil kiezen door dit huis te verlaten. Mijn (ex)man wil wel graag dat we samen blijven voor de kinderen. Al dan niet getrouwd.
Hij vindt, eigenlijk net als ik, dat als ik hier wegga, dat ik dus mezelf op de eerste plek zet en niet de kids.
Maar nadat ik erachter ben gekomen dat hij me bedrogen heeft, voel ik wel dat ik zo niet verder kan en wil.
Alle reacties Link kopieren
Tja, met dat vreemdgaan heeft jouw ex zichzelf op de eerste plek gezet. Het is m.i. toch algemeen bekend dat vreemdgaan, in veel gevallen, tot een breuk leidt. Beetje smerig dat hij nu de verantwoordelijkheid van de breuk bij jou legt. Waarom ga je daar in mee, hij heeft jullie vertrouwensbasis geschaad. Echt leen je niet voor dit soort trucs. Echt niet oké hoor, van jouw ex, ondanks deze kut actie doet hij alsof hij het slachtoffer van jullie scheiding is. En door mee te gaan in deze truc maak je het voor jezelf moeilijker om voor jezelf (en je kinderen) op te komen. Jullie scheiden, dus jullie beiden zijn verantwoordelijk. En als je ex niet wil scheiden dan had hij niet vreemd moeten gaan, hij moet dus niet zo zielig doen.
Alle reacties Link kopieren
Vindjedatecht schreef:
17-10-2020 11:11
Aan de reacties te lezen moesten de kinderen toch wel erg wennen dus.
Ik vind het zo lastig dat wij als ouders zijnde ze dit aandoen.
Ik voel me schuldig dat ik voor mezelf wil kiezen door dit huis te verlaten. Mijn (ex)man wil wel graag dat we samen blijven voor de kinderen. Al dan niet getrouwd.
Hij vindt, eigenlijk net als ik, dat als ik hier wegga, dat ik dus mezelf op de eerste plek zet en niet de kids.
Maar nadat ik erachter ben gekomen dat hij me bedrogen heeft, voel ik wel dat ik zo niet verder kan en wil.
Wat een vervelende reactie!

Ik ben een kind van ouders die bij elkaar woonde voor de kinderen, dat is juist de reden dat ik dat niet heb gedaan toen ik en mijn ex gingen scheiden. Wat een ellende, 2 ouders die eigenlijk niet meer samen wilde zijn in 1 huis.

Ik ben nu 6 jaar gescheiden en moet zeggen het heeft wel een paar jaar geduurd maar nu loopt alles goed en hebben de kinderen hun plek gevonden. Ik was vanaf dag 1 blij met de rust en mijn keuze. Egoïstisch? Ik vind van niet . De kinderen geven nu zelf aan dat ik na de scheiding een veel rustigere, ontspannendere, gezelliger moeder geworden ben.
Alle reacties Link kopieren
Vindjedatecht schreef:
17-10-2020 11:11
Aan de reacties te lezen moesten de kinderen toch wel erg wennen dus.
Ik vind het zo lastig dat wij als ouders zijnde ze dit aandoen.
Ik voel me schuldig dat ik voor mezelf wil kiezen door dit huis te verlaten. Mijn (ex)man wil wel graag dat we samen blijven voor de kinderen. Al dan niet getrouwd.
Hij vindt, eigenlijk net als ik, dat als ik hier wegga, dat ik dus mezelf op de eerste plek zet en niet de kids.
Maar nadat ik erachter ben gekomen dat hij me bedrogen heeft, voel ik wel dat ik zo niet verder kan en wil.
Verschrikkelijk dat gevoel, kan me dat nog goed herinneren. :hug:

Ik ben in het huis gebleven. Vond ik heel moeilijk, maar als we het toen zouden verkopen dan had ik een hoop schuld gehad. Ex is ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijk en toen was het huis alleen van mij.

Maar voor mij is het nooit geheel fijn meer geworden in dat huis. Voor de kinderen was het wel fijn. Heb er nog jaren gewoond.

Ik heb sinds begin 2020 een ander huis. De twee inwonende kinderen zijn pubers nu.
Wilden alsnog niet verhuizen, maar ik heb doorgezet. Kon het goed verkopen en was het zat.
Blij ik heb doorgezet, ben heel blij in mijn nieuwe woning.

Hoe reageren de kinderen erop tot heden?
Alle reacties Link kopieren
MariaKaz schreef:
17-10-2020 10:19
@vindjedatecht - Ik ga je even volgen.

Maak je op dit moment hetzelfde mee?
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
17-10-2020 11:36
Tja, met dat vreemdgaan heeft jouw ex zichzelf op de eerste plek gezet. Het is m.i. toch algemeen bekend dat vreemdgaan, in veel gevallen, tot een breuk leidt. Beetje smerig dat hij nu de verantwoordelijkheid van de breuk bij jou legt. Waarom ga je daar in mee, hij heeft jullie vertrouwensbasis geschaad. Echt leen je niet voor dit soort trucs. Echt niet oké hoor, van jouw ex, ondanks deze kut actie doet hij alsof hij het slachtoffer van jullie scheiding is. En door mee te gaan in deze truc maak je het voor jezelf moeilijker om voor jezelf (en je kinderen) op te komen. Jullie scheiden, dus jullie beiden zijn verantwoordelijk. En als je ex niet wil scheiden dan had hij niet vreemd moeten gaan, hij moet dus niet zo zielig doen.

Dank je voor je reactie! Fijn om zulke dingen te lezen. Want door dit soort reacties blijft het wel helder in mijn hoofd hoe ik mij onder deze situatie voel.
Zoals jij het verwoord, zo wil ik het ook zien. Ik ben idd niet degene die hier schuldig aan is. Althans, enkel dat ik ook niet gewerkt heb aan onze relatie toen het slecht ging.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
17-10-2020 12:05
Wat een vervelende reactie!

Ik ben een kind van ouders die bij elkaar woonde voor de kinderen, dat is juist de reden dat ik dat niet heb gedaan toen ik en mijn ex gingen scheiden. Wat een ellende, 2 ouders die eigenlijk niet meer samen wilde zijn in 1 huis.

Ik ben nu 6 jaar gescheiden en moet zeggen het heeft wel een paar jaar geduurd maar nu loopt alles goed en hebben de kinderen hun plek gevonden. Ik was vanaf dag 1 blij met de rust en mijn keuze. Egoïstisch? Ik vind van niet . De kinderen geven nu zelf aan dat ik na de scheiding een veel rustigere, ontspannendere, gezelliger moeder geworden ben.

Ik denk ook dat ik een leukere moeder zal zijn als alle spanningen en frustraties uit mijn lijf zijn. Heb jaren met spanningen geleefd, doordat we veel ruzie hebben gehad de afgelopen jaren.
De koek is gewoon echt op.
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
17-10-2020 12:07
Verschrikkelijk dat gevoel, kan me dat nog goed herinneren. :hug:

Ik ben in het huis gebleven. Vond ik heel moeilijk, maar als we het toen zouden verkopen dan had ik een hoop schuld gehad. Ex is ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijk en toen was het huis alleen van mij.

Maar voor mij is het nooit geheel fijn meer geworden in dat huis. Voor de kinderen was het wel fijn. Heb er nog jaren gewoond.

Ik heb sinds begin 2020 een ander huis. De twee inwonende kinderen zijn pubers nu.
Wilden alsnog niet verhuizen, maar ik heb doorgezet. Kon het goed verkopen en was het zat.
Blij ik heb doorgezet, ben heel blij in mijn nieuwe woning.

Hoe reageren de kinderen erop tot heden?

Dat is ook de reden dat ík hier weg wil. Ik wil niet meer in dit huis wonen, wil opnieuw beginnen. Maar ik moet naar die stap toegroeien. Merk dat alle reacties er wel voor zorgen dat ik ook echt voel dat ik voor mezelf wil kiezen. Maar het maakt het wel moeilijk omdat ik het gevoel heb dat dit ten koste gaat van onze kinderen. Zij zijn uiteindelijk de dupe. Ik word wel weer gelukkig zonder mijn (ex)man. Maar de kinderen worden hier wel door gevormd.
Nu ik dit zo typ ben ik weer zo boos op hem dat hij het risico heeft genomen dat ik erachter zou komen en wij dus gaan scheiden.
Bah, wat kunnen mensen toch een egoïsten zijn!
Alle reacties Link kopieren
Vindjedatecht schreef:
17-10-2020 13:03
Dat is ook de reden dat ík hier weg wil. Ik wil niet meer in dit huis wonen, wil opnieuw beginnen. Maar ik moet naar die stap toegroeien. Merk dat alle reacties er wel voor zorgen dat ik ook echt voel dat ik voor mezelf wil kiezen. Maar het maakt het wel moeilijk omdat ik het gevoel heb dat dit ten koste gaat van onze kinderen. Zij zijn uiteindelijk de dupe. Ik word wel weer gelukkig zonder mijn (ex)man. Maar de kinderen worden hier wel door gevormd.
Nu ik dit zo typ ben ik weer zo boos op hem dat hij het risico heeft genomen dat ik erachter zou komen en wij dus gaan scheiden.
Bah, wat kunnen mensen toch een egoïsten zijn!
Vreselijk egoistisch! En dan dat tegen jou zeggen dat je alleen aan jezelf denkt ppff.

Nee, ik geef je gelijk. Blijf je in de buurt, kunnen de kinderen op dezelfde school blijven?

Als ik het toen had gekund had ik ook gekozen voor een ander huis.
Alle reacties Link kopieren
Je ex man spoort niet als hij jou de alleen de zwarte piet wil toespelen! Je bent er samen bij als het slechter gaat maar vreemdgaan is een egoïstische keuze. Hij wist neem ik aan wat de consequentie zou zijn als hij vreemd ging?
Toch wel zaak om zijn ontrouw als partner niet te verwarren met zijn rol als vader. Ik weet dat sommige mensen daar anders over denken maar in de praktijk zijn de kinderen de dupe als je hem slecht afschildert. Ik hoop voor de kinderen dat dat je lukt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, gelukkig zegt hij niet dat ik de schuldige ben in deze. Maar hij vindt wel dat ik voor mijzelf kies als ik hier wegga.
Hij wil wel samen blijven voor de kids.
En hij snapt wel dat door zijn vreemdgaan het voor mij definitief is dat we uitelkaar gaan. Maar wil dat het liefst samen in dit huis blijven.
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 17-10-2020 13:59
9.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
17-10-2020 13:34
Toch wel zaak om zijn ontrouw als partner niet te verwarren met zijn rol als vader. Ik weet dat sommige mensen daar anders over denken maar in de praktijk zijn de kinderen de dupe als je hem slecht afschildert. Ik hoop voor de kinderen dat dat je lukt.
Gelukkig kan ik dat absoluut los zien van zijn rol als vader! Dat is ook de reden dat ik de kinderen co-ouderschap gun. Hij houdt absoluut net zoveel van de kids als ik. Daar wil ik zeker niet tussen gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Vindjedatecht schreef:
17-10-2020 13:57
Gelukkig kan ik dat absoluut los zien van zijn rol als vader! Dat is ook de reden dat ik de kinderen co-ouderschap gun. Hij houdt absoluut net zoveel van de kids als ik. Daar wil ik zeker niet tussen gaan zitten.
Fijn dat je dat kunt. Blijft ruk natuurlijk. Maar hij is vader en ex partner. Snap de andere partij wel hoor. Door vreemdgaan blijkt hij ook gewoon geen fijn mens. Maar vreemdgaan maakt m niet perse een slechte vader. Hij heeft daarmee wel alles op het spel gezet. Maar het is een mens en die maken fouten. Je geeft zelf ook aan dat je weinig deed toen het slecht ging. Het is vaak gewoon niet zo zwart wit he. Blijf jezelf in de spiegel aan kunnen blijven kijken en zet je ego zo nu en dan even opzij. Daar varen je kinderen wel bij. Moeilijk. Maar uiteindelijk trek jij aan het langste eind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven