Dat was een vriend! :'-(

18-10-2020 09:03 227 berichten
Dit moet ik kwijt en wellicht dat er iemand is die er zijn of haar licht over wil laten schijnen. Het wordt een lang verhaal, ik ben zelf nogal breedsprakerig en ik kan het niet beknopter krijgen. Alvast excuses voor de lezer: haak af als je er geen zin meer in hebt. ;)

Het wordt wellicht ook een wat ingewikkeld verhaal. Ik hoop dat jullie het kunnen volgen, zelf ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe het precies zit en hoe ik hier eerlijk en objectief mee om kan gaan.

De persoon met wie ik nu een groot conflict heb leerde ik kennen toen mijn jongste in de brugklas zat en zijn zoon ook. De jongens waren bevriend en ik vond deze vader, net als ik een alleenstaand ouder, een leuke vent. We hebben zelfs heel even wat gehad met elkaar, maar dat ging al snel uit.
Ondanks de breuk zijn we bevriend gebleven en ik introduceerde hem ook bij vrienden van mij, met wie het uitstekend bleek te klikken.
Dit even terzijde, wat ik maar wil zeggen: hij werd erg sympathiek gevonden en hij is nog steeds goed bevriend met die vrienden..

Het ging, en het gaat, deze man niet voor de wind. Hij was en is bijstandsouder en hij kon zich weinig permitteren. Boodschappen deed hij op de fiets, weer of geen weer, en dat leek me best zwaar, met twee puberkinderen die nogal wat nodig hebben.

Op een dag kocht ik een oude auto, een youngtimer. Ik was verliefd op dat ding, maar al snel bleek dat de auto voor mij niet zo praktisch was, vanwege het benzineverbruik. Ik werkte op verschillende locaties op flinke afstand en voor mijn werk kon ik beter een spaarzamer auto gebruiken. Dus ik kocht een zuinig karretje en ik had de bloedmooie youngtimer eigenlijk werkeloos voor de deur staan.
Al gauw bedacht ik dat ik daar wellicht iemand een plezier mee kon doen en eigenlijk meteen kwam betreffende vriend in me op.
Ik stelde hem voor dat hij de auto van mij in bruikleen kreeg, gratis natuurlijk, maar dat hij hem wel, zolang hij erin reed, op zijn naam moest zetten. De kosten hiervoor waren niet hoog en mijn vriend schatte in dat hij dat gemakkelijk op zou kunnen brengen. De afspraken waren dat de auto terug op mijn naam zou komen te staan als hij zich het niet meer zou kunnen permitteren en dat hij hem goed zou onderhouden. "Als er iets mee is, kom dan naar mij, dan kijken we wat eraan gedaan kan worden en als jij het niet kunt betalen neem ik de verantwoordelijkheid" was de afspraak.

Hij was er erg blij mee en ik vond het heel fijn dat hij nu niet meer afhankelijk was van de fiets wanneer het heel slecht weer was en dat familiebezoek voor het gezin nu veel gemakkelijker was.

Maar....zo'n half jaar geleden kreeg ik een vreemd telefoontje van hem: dat de auto niet meer door de apk zou komen in verband met de uitstoot. "Ik ga hem verkopen voor onderdelen" zei hij. "En jij krijgt de helft. "
Verkopen?? Hij hem verkopen?? Zo waren de afspraken ook niet!!
Het was, en is, een unieke youngtimer en ik wist eventueel nog wel een bevriende monteur, die erg handig is met auto's en die er als een kind zo blij mee zou zijn. Die auto verdient een zorgzaam baasje, die mag niet naar de sloop, nog niet!!

Ik voelde me raar na het gesprek. Er was iets...ik kon mijn vinger er niet op leggen...maar ik had het gevoel dat er iets niet klopte. Waarom ik dat vermoedde wist ik niet precies, het was de manier waarop hij met me praatte. Metalig. En het feit dat hij aangaf de auto te zullen verkopen...
Later sprak ik met hem af dat de auto, tegen de tijd dat de apk eraan kwam, weer op mijn naam zou komen, zodat ik de kosten op me zou kunnen nemen.
Daarna hebben we het er nauwelijks meer over gehad.
Achteraf denk ik dat ik hem beter meteen over had kunnen nemen, maar hij gaf aan er nog graag in te willen blijven rijden.

Vorige week, toen ik de slaap der onschuldigen lag te slapen kreeg ik midden in de nacht een aantal appjes.
"Overschrijven! Nu! Ik ben er klaar mee! "
Ik vond het raar, maar ik ben weer gaan slapen. In de ochtend reageerde ik met de vraag wat er aan de hand was. Het antwoord kwam meteen, op bevelende toon gaf hij aan dat de auto overgeschreven moest worden, direct!
De apk zou pas over drie weken zijn en ik had hem al eerder verzekerd dat de auto op mijn naam zou komen, of zelfs op de naam van de monteur die er belangstelling voor had. Daar ging hij, leek het, tevreden mee akkoord.

Zijn dwingende toon maakte me kwaad. Waarom deed hij zo tegen me?
We kregen een flinke ruzie en ik was zo kwaad en teleurgesteld dat ik hem niet meer wilde zien. Maar hij probeerde me te dwingen samen met hem, diezelfde dag nog, de auto op mijn naam te laten schrijven. Omdat ik voelde dat dat mis zou gaan....ik was inmiddels enorm opgefokt...gaf ik aan dat hij de nodige codes maar bij mij in de bus moest gooien en dat ik dan de auto zou laten overschrijven. Maar hij vertrouwde me niet en wilde de codes niet aan me geven. Uiteindelijk hebben we een gemeenschappelijke vriend ingeschakeld om toezicht op mij te houden (die vriend vond het onzin, dus uiteindelijk heeft hij me die codes gegeven en ben ik alleen gegaan) en zo staat de auto nu weer op mijn naam.
Ik heb hem ook meteen laten schorsen, mijn vriend de monteur is nu lekker aan het klussen in zijn garagebox en we hopen dat hij de auto weer apk-klaar kan krijgen.

Maar nu komt het: Meteen al bleek dat de auto heel, heel, heel slecht onderhouden en ook heel beroerd behandeld was. Er ontbraken allerlei onderdelen zoals de tankdop, delen van de autoradio, schroeven en bouten in de motor, de uitlaat hing los, enz. Ik heb de auto ook zonder benzine erin teruggekregen, ik kon nog net het dichtstbijzijnde benzinestation bereiken.

Al gauw bleek, na onderzoek door mijn monteur, dat er rare dingen waren gebeurd met de motor. Of de auto nog te redden is weten we niet, hij doet zijn best, maar het is ernstig en sommige mankementen leken bijna onverklaarbaar. De motor was (en is nog steeds), enorm vervuild.
Via vrienden weet ik nu dat er regelmatig tractordiesel in gedaan is, waarschijnlijk in combinatie met benzine. Dit om geld uit te sparen..

Mijn vroegere vriend moet hebben geweten dat hij de auto simpelweg zwaar mishandeld heeft. Ik denk dat hij daarom ook zo raar deed een half jaar geleden. Ik voelde dat er iets niet klopte.

Een gemeenschappelijke vriendin probeert een lans voor hem te breken: "Armoede doet rare dingen met een mens."
Maar ik ben zo kwaad, zo verschrikkelijk teleurgesteld.

Ik vraag me af waar ik steken heb laten vallen: "Waar twee vechten hebben twee schuld" is niet voor niets een veelgebruikt gezegde.

Er zijn natuurlijk ergere dingen in het leven, maar het laat me niet los. En als ik er overdag al niet aan denk dan droom ik erover...
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
18-10-2020 09:18
Onjuist. De tenaamstelling van het kenteken van een auto zegt helemaal niets over het eigendom van de auto, hoewel dat heel vaak wordt gedacht
Hoe kan to dan aantonen dat het haar auto is als de auto is overgeschreven?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die het heel raar vind dat jij bevriend bleef met iemand die je beschuldigde van vreemdgaan??
Alle reacties Link kopieren
Waarom verkocht je die unieke youngtimer niet toen je een zuinigere auto’s kocht, maar liet je hem voor de deur staan en ging daarna bedenken wat je er mee wilde?

Waarom heb je niets over de afspraken op papier gezet?

Waarom heb je een van beide auto’s niet af en toe aan je vriend uitgeleend zodat hij boodschappen in de regen kon doen, of een keer naar de Efteling er mee?

Het was voor hem met zijn bijstandsuitkering geen probleem om die benzineslurpende auto te verzekeren, wegenbelasting te betalen en vol te tanken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eames6 schreef:
18-10-2020 09:15
O, en over dat verkopen in onderdelen: het eerste wat ik dacht, dat hij de auto heeft gebruikt bij illegale praktijken en daar de sporen van wil uitwissen,
En wat voor praktijken dacht je precies aan dat hij onderdelen wil verkopen? Meeste criminele nevenactiviteiten doe je niet met een auto die aan jou te linken is. Je pikt er een en steekt hem naderhand aan of je duwt hem het kanaal in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een raar verhaal.

Waarom heb je niet direct gereageerd toen hij aangaf: “ik ga hem verkopen en jij krijgt de helft”? Je had toch rustig kunnen zeggen dat het gewoon jouw auto is (ook al staat hij op zijn naam) en dat jij uiteindelijk degene bent die dit soort dingen bepaalt. Ik krijg het idee dat je daar een belangrijk punt hebt laten liggen. Toen was je niet duidelijk en daadkrachtig genoeg, hebt het laten aanslepen en ging het van kwaad tot erger.

Maar dat is allemaal achteraf.

Denk dat je vooral nu een wijze les kunt trekken uit dit drama: Wees voortaan minder naïef en grijp eerder in. Wellicht dat je deze man toch minder goed hebt ingeschat. Fijn dat je een vriend wilt helpen, maar wanneer er geld of bezittingen in het spel zijn moet je erg op je hoede zijn. Of in ieder geval hele goede afspraken maken (op papier).

Kortgezegd: het siert je dat je deze man hebt willen helpen. Hij heeft daar misbruik van gemaakt. Maak daarom nu de balans op: neem je verlies, denk een volgende keer twee keer na voordat je zoiets aanbiedt en zet in dit geval de vriendschap op een zacht pitje.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Sinned77 schreef:
18-10-2020 09:18
Eigen schuld, jij zadelt een vader in de bijstand op met jouw auto die hij gewoon niet kan betalen, je dwingt hem om die auto op naam te zetten en gaat vervolgens klagen dat hij hem niet goed heeft onderhouden. Als hij daarna van de auto af wil moet dat ook nog op jouw tempo. Wat denk je zelf nu van je eigen verhaal? Jij zat hier fout.
ze heeft hem toch niet gedwongen? Daar is hij zelf ook bij.
En van de auto af willen in haar tempo, is dat dat meteen moet als hij midden in de nacht dat aangeeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hem met het aanbod boven zijn stand hebt laten leven.

Auto’s zijn duur in onderhoud, verzekering en benzine. En natuurlijk is de eerste gedachte om alleen incidenteel van de auto gebruik te maken. Maar in de praktijk blijkt het wel zo ontzettend handig en ach de weersvoorspellingen zeggen dat het vanmiddag misschien kan gaan regenen..

Dat je de auto afgekaaid terug krijgt is jammer. Dat hij er vanwege geldgebrek andere brandstof in stopt is dom maar wel logisch vanuit zijn standpunt.

Sommige mensen zijn nou eenmaal minder zuinig op spullen die ze zelf niet hebben hoeven aanschaffen.
Doreia* schreef:
18-10-2020 09:16
De auto stond op zijn naam.
Dan was de auto niet meer van jou.
Je hebt hem geschonken, want hij betaalde alles voor de auto. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud. Jij had er niets meer mee van doen.

Onbegrijpelijk.
Dit die keus om de auto op zijn naam te zetten snap ik echt niet . Daarmee gaf je al je rechten op .
Alle reacties Link kopieren
Hele volksstammen die boodschappen op de fiets doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
18-10-2020 09:20
Hoe kan to dan aantonen dat het haar auto is als de auto is overgeschreven?

Als TO kan aantonen dat ze de auto heeft gekocht, bijvoorbeeld door middel van een aankoopbewijs of transactie.
Ik denk dat TO niet duidelijk genoeg was over dat het haar auto was en zou blijven, ook al schreven ze het over op zijn naam. Ik denk dat hij dacht dat hij de auto kreeg, en dat hij er dus mee kon doen wat hij wou. Vandaar zijn opmerking over dat hij de auto wou verkopen. Hij heeft zich niet gerealiseerd dat die auto ooit in goede staat terug moest naar TO. Hij had helemaal geen geld om die auto te gebruiken.

Ik herhaal nog maar eens wat ik echt heel raar vind: waarom geef je een auto die voor jezelf te duur is in gebruik in bruikleen aan iemand die geen geld heeft voor een auto? Hoe dacht je dat hij brandstof en onderhoud zou kunnen betalen?
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
18-10-2020 09:25
Dit die keus om de auto op zijn naam te zetten snap ik echt niet . Daarmee gaf je al je rechten op .


Nee, dat deed ze niet. Kenteken op naam zetten betekent niet dat je het eigendom overdraagt.
Sinned77 schreef:
18-10-2020 09:21
En wat voor praktijken dacht je precies aan dat hij onderdelen wil verkopen? Meeste criminele nevenactiviteiten doe je niet met een auto die aan jou te linken is. Je pikt er een en steekt hem naderhand aan of je duwt hem het kanaal in.
Ik heb geen ervaring in het criminele circuit, dus een precies antwoord kan ik je niet geven. Meer een soort onderbuikgevoel. Het is toch super raar om een auto die niet van jezelf is in onderdelen te willen verkopen?
FitsSprits schreef:
18-10-2020 09:27
Nee, dat deed ze niet. Kenteken op naam zetten betekent niet dat je het eigendom overdraagt.
In elk geval geval moeilijk te bewijzen dat het niet zo is als hij anders beweert , tenzij ze iets op papier heeft staan .
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
18-10-2020 09:18
Eigen schuld, jij zadelt een vader in de bijstand op met jouw auto die hij gewoon niet kan betalen, je dwingt hem om die auto op naam te zetten en gaat vervolgens klagen dat hij hem niet goed heeft onderhouden. Als hij daarna van de auto af wil moet dat ook nog op jouw tempo. Wat denk je zelf nu van je eigen verhaal? Jij zat hier fout.
Mee eens. Waar heeft die bijstandsvader een auto voor nodig? Boodschappen en familiebezoek? Je intentie was misschien goed maar wel heel naief. Je had blijkbaar de verwachting dat hij je 'youngtimer' zou behandelen als jij. Maar hij 'mishandelde' de auto. Als die auto jou zoveel waard was had JIJ er in de eerste instantie anders mee om moeten gaan; namelijk niet uitlenen/tijdelijk doorverkopen. En een contract waarin de staat werd beschreven en dat je hem ook weer in dezelfde staat terug wilde lijkt me ook heel logisch.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 18-10-2020 09:40
7.32% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
18-10-2020 09:26
Als TO kan aantonen dat ze de auto heeft gekocht, bijvoorbeeld door middel van een aankoopbewijs of transactie.
Heel mager bewijs. Want de auto staat niet op haar naam, niet bij haar geparkeerd, ze betaalt er niet een rekening voor. Het enige wat ze heeft is het recht van eerste terug verkrijging als hij er klaar mee is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
18-10-2020 09:27
Ik heb geen ervaring in het criminele circuit, dus een precies antwoord kan ik je niet geven. Meer een soort onderbuikgevoel. Het is toch super raar om een auto die niet van jezelf is in onderdelen te willen verkopen?
Nou niet als je weet dat je m naar de mallemoeren hebt geholpen en hem niet meer terug durft te geven.
Dat hij er midden in de nacht mee bezig is, zou kunnen betekenen dat hij er ook buikpijn van heeft en erover loopt te malen.

Of hij heeft er iemand mee aangereden in diezelfde nacht en wil niet als dader aangewezen worden... ;-)
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
18-10-2020 09:26
Als TO kan aantonen dat ze de auto heeft gekocht, bijvoorbeeld door middel van een aankoopbewijs of transactie.
Nou nee... dat bewijs enkel dat ze de auto ooit heeft gekocht... om een auto op een andere naam te zetten is actie van de eigenaar nodig, dat bewijst dat ze er dus afstand van heeft gedaan en dat er een andere eigenaar is.

Die verzekering wegenbelasting en benzine dient te betalen van een bijstandsuitkering.

Wat ik begrijp is dat vriend er 3 weken voor de keuring mee kwam dat de auto meteen van zijn naam moest. Ik snap dat want hij kan hem financieel niet door de keuring krijgen en kan dus een boete krijgen als de auto te lang niet gekeurd is. Kan de beste man niet betalen van zn uitkering...

Dit is eigenlijk een cadeau waar veel kosten aan verbonden zijn.. kosten die hij niet kan betalen en wellicht het cadeau aannam omdat het gebaar zo lief was.
Alle reacties Link kopieren
En wat ik ook vreemd vind: Waarom had je twee auto’s?

Als ik een auto heb die me niet bevalt/te duur is of onpraktisch dan moet ik dus op zoek naar een andere auto.
En wanneer ik die heb gevonden dan ruil ik de oude auto daarop in.

Waarom is dat bij jou niet zo gegaan?

Je wilt van je oude auto af omdat hij te duur is in het gebruik en vervolgens koop je een andere en houdt de oude auto aan?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Niet meer bevriend raken met een overspelige ex. En zeker geen auto's weggeven aan mensen die je niet al een hele tijd echt kent en vertrouwt.

Neem, je verlies, leer je les en weer hem verder uit je leven. Ik zelf zou nog wel aangeven wat voor een klojo ik het vindt en waarom en dan weg ermee.


Bewaar wel zijn apjes mbt het onderwerp, mocht er iets raars oppoppen later dan kan je dat misschien nog wel ergens voor nodig hebben.


Ow, en.. als iemand zo weinig geld heeft dan heeft hij ook geen geld voor een verzekering en benzine en onderhoud. Dus het is een cadeau die hem altijd geld kost. Dus dat hij goedkope tractorbenzine gaat gebruiken is natuurlijk debiel maar ergens logosch in zijn hoofd. Anders kan hij daar helemaal niet rijden.
Alle reacties Link kopieren
Een youngtimer is zo duur om te onderhouden, dat is toch niet te doen voot iemand in de bijstand. Dat is over het algemeen water naar de zee dragen. Hoe kon je denken dat dit een goed idee was?
TO, het zijn best wel harde reacties terwijl je misschien hoopte op medeleven omdat deze vriend stom heeft gedaan met je auto. Het is een harde les. Sorry, maar zo zien wij het helaas.

Wat ga je nu doen?
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 09:42
15.91% gewijzigd
Wat een hoop items bij elkaar voor een topic op een zondagochtend.
Is de auto geen metafoor? Ik kan mij dit gewoon niet voorstellen.
FitsSprits schreef:
18-10-2020 09:27
Nee, dat deed ze niet. Kenteken op naam zetten betekent niet dat je het eigendom overdraagt.
Jawel hoor. Vaak zie je dat dit bij junks of niet zo slimme mensen wordt gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven