Dat was een vriend! :'-(

18-10-2020 09:03 227 berichten
Dit moet ik kwijt en wellicht dat er iemand is die er zijn of haar licht over wil laten schijnen. Het wordt een lang verhaal, ik ben zelf nogal breedsprakerig en ik kan het niet beknopter krijgen. Alvast excuses voor de lezer: haak af als je er geen zin meer in hebt. ;)

Het wordt wellicht ook een wat ingewikkeld verhaal. Ik hoop dat jullie het kunnen volgen, zelf ben ik er nog steeds niet helemaal uit hoe het precies zit en hoe ik hier eerlijk en objectief mee om kan gaan.

De persoon met wie ik nu een groot conflict heb leerde ik kennen toen mijn jongste in de brugklas zat en zijn zoon ook. De jongens waren bevriend en ik vond deze vader, net als ik een alleenstaand ouder, een leuke vent. We hebben zelfs heel even wat gehad met elkaar, maar dat ging al snel uit.
Ondanks de breuk zijn we bevriend gebleven en ik introduceerde hem ook bij vrienden van mij, met wie het uitstekend bleek te klikken.
Dit even terzijde, wat ik maar wil zeggen: hij werd erg sympathiek gevonden en hij is nog steeds goed bevriend met die vrienden..

Het ging, en het gaat, deze man niet voor de wind. Hij was en is bijstandsouder en hij kon zich weinig permitteren. Boodschappen deed hij op de fiets, weer of geen weer, en dat leek me best zwaar, met twee puberkinderen die nogal wat nodig hebben.

Op een dag kocht ik een oude auto, een youngtimer. Ik was verliefd op dat ding, maar al snel bleek dat de auto voor mij niet zo praktisch was, vanwege het benzineverbruik. Ik werkte op verschillende locaties op flinke afstand en voor mijn werk kon ik beter een spaarzamer auto gebruiken. Dus ik kocht een zuinig karretje en ik had de bloedmooie youngtimer eigenlijk werkeloos voor de deur staan.
Al gauw bedacht ik dat ik daar wellicht iemand een plezier mee kon doen en eigenlijk meteen kwam betreffende vriend in me op.
Ik stelde hem voor dat hij de auto van mij in bruikleen kreeg, gratis natuurlijk, maar dat hij hem wel, zolang hij erin reed, op zijn naam moest zetten. De kosten hiervoor waren niet hoog en mijn vriend schatte in dat hij dat gemakkelijk op zou kunnen brengen. De afspraken waren dat de auto terug op mijn naam zou komen te staan als hij zich het niet meer zou kunnen permitteren en dat hij hem goed zou onderhouden. "Als er iets mee is, kom dan naar mij, dan kijken we wat eraan gedaan kan worden en als jij het niet kunt betalen neem ik de verantwoordelijkheid" was de afspraak.

Hij was er erg blij mee en ik vond het heel fijn dat hij nu niet meer afhankelijk was van de fiets wanneer het heel slecht weer was en dat familiebezoek voor het gezin nu veel gemakkelijker was.

Maar....zo'n half jaar geleden kreeg ik een vreemd telefoontje van hem: dat de auto niet meer door de apk zou komen in verband met de uitstoot. "Ik ga hem verkopen voor onderdelen" zei hij. "En jij krijgt de helft. "
Verkopen?? Hij hem verkopen?? Zo waren de afspraken ook niet!!
Het was, en is, een unieke youngtimer en ik wist eventueel nog wel een bevriende monteur, die erg handig is met auto's en die er als een kind zo blij mee zou zijn. Die auto verdient een zorgzaam baasje, die mag niet naar de sloop, nog niet!!

Ik voelde me raar na het gesprek. Er was iets...ik kon mijn vinger er niet op leggen...maar ik had het gevoel dat er iets niet klopte. Waarom ik dat vermoedde wist ik niet precies, het was de manier waarop hij met me praatte. Metalig. En het feit dat hij aangaf de auto te zullen verkopen...
Later sprak ik met hem af dat de auto, tegen de tijd dat de apk eraan kwam, weer op mijn naam zou komen, zodat ik de kosten op me zou kunnen nemen.
Daarna hebben we het er nauwelijks meer over gehad.
Achteraf denk ik dat ik hem beter meteen over had kunnen nemen, maar hij gaf aan er nog graag in te willen blijven rijden.

Vorige week, toen ik de slaap der onschuldigen lag te slapen kreeg ik midden in de nacht een aantal appjes.
"Overschrijven! Nu! Ik ben er klaar mee! "
Ik vond het raar, maar ik ben weer gaan slapen. In de ochtend reageerde ik met de vraag wat er aan de hand was. Het antwoord kwam meteen, op bevelende toon gaf hij aan dat de auto overgeschreven moest worden, direct!
De apk zou pas over drie weken zijn en ik had hem al eerder verzekerd dat de auto op mijn naam zou komen, of zelfs op de naam van de monteur die er belangstelling voor had. Daar ging hij, leek het, tevreden mee akkoord.

Zijn dwingende toon maakte me kwaad. Waarom deed hij zo tegen me?
We kregen een flinke ruzie en ik was zo kwaad en teleurgesteld dat ik hem niet meer wilde zien. Maar hij probeerde me te dwingen samen met hem, diezelfde dag nog, de auto op mijn naam te laten schrijven. Omdat ik voelde dat dat mis zou gaan....ik was inmiddels enorm opgefokt...gaf ik aan dat hij de nodige codes maar bij mij in de bus moest gooien en dat ik dan de auto zou laten overschrijven. Maar hij vertrouwde me niet en wilde de codes niet aan me geven. Uiteindelijk hebben we een gemeenschappelijke vriend ingeschakeld om toezicht op mij te houden (die vriend vond het onzin, dus uiteindelijk heeft hij me die codes gegeven en ben ik alleen gegaan) en zo staat de auto nu weer op mijn naam.
Ik heb hem ook meteen laten schorsen, mijn vriend de monteur is nu lekker aan het klussen in zijn garagebox en we hopen dat hij de auto weer apk-klaar kan krijgen.

Maar nu komt het: Meteen al bleek dat de auto heel, heel, heel slecht onderhouden en ook heel beroerd behandeld was. Er ontbraken allerlei onderdelen zoals de tankdop, delen van de autoradio, schroeven en bouten in de motor, de uitlaat hing los, enz. Ik heb de auto ook zonder benzine erin teruggekregen, ik kon nog net het dichtstbijzijnde benzinestation bereiken.

Al gauw bleek, na onderzoek door mijn monteur, dat er rare dingen waren gebeurd met de motor. Of de auto nog te redden is weten we niet, hij doet zijn best, maar het is ernstig en sommige mankementen leken bijna onverklaarbaar. De motor was (en is nog steeds), enorm vervuild.
Via vrienden weet ik nu dat er regelmatig tractordiesel in gedaan is, waarschijnlijk in combinatie met benzine. Dit om geld uit te sparen..

Mijn vroegere vriend moet hebben geweten dat hij de auto simpelweg zwaar mishandeld heeft. Ik denk dat hij daarom ook zo raar deed een half jaar geleden. Ik voelde dat er iets niet klopte.

Een gemeenschappelijke vriendin probeert een lans voor hem te breken: "Armoede doet rare dingen met een mens."
Maar ik ben zo kwaad, zo verschrikkelijk teleurgesteld.

Ik vraag me af waar ik steken heb laten vallen: "Waar twee vechten hebben twee schuld" is niet voor niets een veelgebruikt gezegde.

Er zijn natuurlijk ergere dingen in het leven, maar het laat me niet los. En als ik er overdag al niet aan denk dan droom ik erover...
Cecilie schreef:
18-10-2020 11:45
Geven. Ik bedoelde de verzekering/wegenbelasting/onderhoud.
Dan sluit ik me aan bij Himalaya en Minnimouse.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-10-2020 11:45
Ik denk dat to die oh zo geweldige young timer sowieso voor te veel geld heeft gekocht en hem vervolgens aan de straatstenen niet meer kwijt kon toen ze een nieuwe auto had gekocht.

Een gratis auto krijgen klinkt aanlokkelijk dus heeft die vriend henmwaarschijnlijk zonder er goed over na te denken op zijn naam te zetten. Want het leek een buitenkansje.

Toen kwam hij er net als to achter dat het ding wel erg veel benzine slurpt en onderhoud nodig had. Het was natuurlijk niet voor niets dat to een andere auto kocht. Daarnaast was hij ook nog eens verantwoordelijk voor alle overige kosten want stond op zijn naam.

De vriend wilde de auto aan de sloop verkopen. Dat zegt heel veel over de conditie van de auto. Hij is gewoon weinig meer waard.

Dus zo royaal was to nou ook weer niet toen ze hem de auto gaf. Ze heeft zich zelf de kosten van het laten vernietigen van de auto bespaard.

Nu is de monteur in haar verhaaltje getrapt en heeft hij de auto op naam staan. De auto blijkthij zo'n slechte staat dat hij er ook weinig meer mee kan. Waarschijnlijk heeft hij lopen klagen bij to en nu is zij boos op die vriend.

Ik denk dat to binnenkort niet alleen de bijstandsvader kwijt is als vriend maar dat ze ook niet meer griend is net de automonteur.

Tjonge, jij herschrijft even de OP vanuit jouw eigen negatieve wereldbeeld en maakt het dan tot waarheid. Heel apart
Alle reacties Link kopieren
Verkoop de auto gewoon aan die monteur voor een leuk bedrag. Als vriendendienst. Dan kan je het loslaten. Dit geeft gegarandeerd ellende op de langere termijn.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm het gaat dus om een benzine slurpende oude auto (juist vooral bij kleine stukjes!) die nog te nieuw is voor de term oldtimer.
Ik denk dat de man het gevoel had een buitenkansje te krijgen en er geen raad mee wist toen het allemaal toch tegen viel.
Neemt niet weg dat hij zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen. Ik snap trouwens niet helemaal hoe het kan dat hij een half jaar geleden al de auto weg wilde doen en dat jij toen niet jouw verantwoording hebt genomen en direct de auto weer terugnam.

TO, je houdt niet van weggeven maar uitlenen, zoals je nu al meermaals gemerkt hebt zeer onverstandig.
Ik zou dus vandaag of morgen contact opnemen met je automonteur en hem 2 opties geven:
1) hij maakt de auto op jouw kosten en dan is de auto van jou TO
(kan hij hem helaas niet maken, pech voor jou op naar de sloop)
2) De auto wordt per direct op zijn naam gezet en is dus ook van hem ongeacht of hij hem aan de praat krijgt.
Laat het ding dan los, het is niet meer van jou.

Wat je ook doet "leen" dat ding niet weer uit, neem hem zelf in gebruik, verkoop hem (desnoods aan een onbekende) of breng hem naar de sloop.

Hou op met grote dingen "weggeven" of "uitlenen". Je doet jezelf er geen plezier mee maar ook degene die je het aanbied niet. Zeker als je weinig geld hebt is het vaak moeilijk verstandig te zijn als er een buitenkansje langs komt. Bespaar jullie allen lastige situaties en doe dit gewoon niet meer.

Die vriend had niet mogen dreigen, heeft de auto en jou slecht behandeld en dat verdiende je niet. Neem hier je lering nu echt uit. Harde les, pijnlijk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Poeszie schreef:
18-10-2020 11:55
Tjonge, jij herschrijft even de OP vanuit jouw eigen negatieve wereldbeeld en maakt het dan tot waarheid. Heel apart
nou dit idd.

Sugarmiss ga even een eigen topic openen
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
18-10-2020 09:10
Klinkt als een stukje voor in de Viva.

Wie leent er dan ook een unieke youngtimer uit?
Ze heeft hem niet uitgeleend. Op papier heeft ze hem weggegeven. De bijstand kan in de belastingsgegevens kijken. Dus wanneer meneer bijstand heeft dan kreeg hij problemen ivm onverwacht duur bezit wat hij niet kan verklaren. To hoe dom kun je zijn? plus belasting ivm een schenking.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Cecilie schreef:
18-10-2020 11:45
Doe dat nou niet joh, dat loepen en daar iets over zeggen, zo denkt meteen iedereen dat ik ontoerekeningsvatbaar of verstandelijk beperkt ben! Zo word ik meteen al niet meer serieus genomen! ;-)
Nee joh, dat denken mensen echt niet. Ik in ieder geval niet. Het was ook echt niet rot bedoeld.
Ben niet zo'n loeper maar las hier opmerkingen over vreemdgaan die ik niet kon plaatsen
vivautrecht85 schreef:
18-10-2020 12:41
Nee joh, dat denken mensen echt niet. Ik in ieder geval niet. Het was ook echt niet rot bedoeld.
Ben niet zo'n loeper maar las hier opmerkingen over vreemdgaan die ik niet kon plaatsen

Weet ik hoor Vivautrecht!
Maar je ziet hier vaak dat mensen aangevallen worden op iets wat ze in een ander topic hebben geplaatst.

Wat me opvalt is dat er mensen zijn die denken dat ik ergens ook egoistische/financiele motieven heb gehad hem die auto te laten gebruiken. Misschien is het lastig voor te stellen, maar ik wilde echt alleen maar hem een plezier doen. Dat was de enige reden en ook wel een beetje dat ik het leuk vond er soms nog eens, met hem, in te rijden. Maar dat is zelden gebeurd, alleen in het begin. Er waren genoeg liefhebbers die er een aardig bedrag voor over hadden, maar dat wilde ik niet. Als hij de auto goed had onderhouden had ik ook de apk willen betalen, want ik wist dat dat voor hem lastig zou worden.
Het was echt geen oud barrel, hij reed als een zonnetje, 1 op 14. Maar als je elke dag rond de 150 km moet rijden kun je beter een zuiniger auto hebben. Als ik hem alleen voor in de buurt nodig had gehad had ik hem absoluut voor mezelf gehouden.

O, wat betreft de bijstand: zoveel was de auto nou ook niet waard hoor. Misschien 2000-2500 euro. En dat mag een alleenstaand ouder gewoon bezitten.
Hmmm je “ geeft” een oude auto weg aan iemand die geen cent te makken heeft die voor jezelf veels te duur is.
Wat klopt hier niet?
Dubbel
anoniem_254365 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 16:03
99.08% gewijzigd
*2020* schreef:
18-10-2020 15:50
Hmmm je “ geeft” een oude auto weg aan iemand die geen cent te makken heeft die voor jezelf veels te duur is.
Wat klopt hier niet?
Die auto was niet veel te duur voor mij. Ik had hem ook kunnen houden voor de mooi. Maar dan had hij hier zielig buiten gestaan zonder dat hij veel gebruikt werd.
Cecilie schreef:
18-10-2020 15:58
Denk je dat er op geen enkele manier overlegd is en dat ik niet telkens aan hem heb gevraagd of hij het wel aan zou kunnen?
Heb ik niet heel duidelijk gezegd, en ook hier geschreven dat ik de auto weer op mijn naam zou laten schrijven als hij iets niet meer kon betalen?
Misschien is dit wel de reden dat ik zo oeverloos schrijf...ik ben bang dat ik feiten vergeet die er wel degelijk toe doen.
Maar goed....sommige mensen lezen daaroverheen.
Cecilie schreef:
18-10-2020 16:00
Die auto was niet veel te duur voor mij. Ik had hem ook kunnen houden voor de mooi. Maar dan had hij hier zielig buiten gestaan zonder dat hij veel gebruikt werd.
Daat ligt niemand wakker van.
Alle reacties Link kopieren
Mosterd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maar jij vind hem te duur kosten met woon werk verbruik maar als hij een baan vind kost die zelfde auto niet te duur?
Alle reacties Link kopieren
Cecilie schreef:
18-10-2020 16:00
Die auto was niet veel te duur voor mij. Ik had hem ook kunnen houden voor de mooi. Maar dan had hij hier zielig buiten gestaan zonder dat hij veel gebruikt werd.
Je wilde hem niet verkopen, je wilde hem niet schenken, je wilde hem niet houden.
En nu met de monteur hetzelfde verhaal.

Maak een beslissing en hou je eraan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
*2020* schreef:
18-10-2020 16:19
Maar jij vind hem te duur kosten met woon werk verbruik maar als hij een baan vind kost die zelfde auto niet te duur?

Buiten de stad wel, in de stad niet, afhankelijk natuurlijk van wat hij verdient. Maar hij wilde klussen en hovenieren in de stad en dan is zo'n auto heel handig.
Maar nogmaals, en dan stop ik er voorlopig mee, want er ligt hier nog een stapel werk: als hij had laten weten dat hij het niet kon betalen dan had ik de auto meteen weer op mijn naam laten schrijven. Dan had hij hem zeker nog kunnen lenen af en toe. Alles was van tevoren heel goed doorgesproken. Hij was er ontzettend blij mee. Ik ga dat nu niet nog eens herhalen hoor, ik blijf aan de gang zo.
Doreia* schreef:
18-10-2020 16:22
Je wilde hem niet verkopen, je wilde hem niet schenken, je wilde hem niet houden.
En nu met de monteur hetzelfde verhaal.

Maak een beslissing en hou je eraan.

Lees nou ff alles lieverds, dan hoef ik niet steeds weer alles uit te leggen: de monteur krijgt hem als hij weer in orde is en dan neem ik er afstand van.
Ik blijf herhalen zo.

Nou echt hoor: :byee:
Alle reacties Link kopieren
Cecilie schreef:
18-10-2020 16:29
Lees nou ff alles lieverds, dan hoef ik niet steeds weer alles uit te leggen: de monteur krijgt hem als hij weer in orde is en dan neem ik er afstand van.
Ik blijf herhalen zo.

Nou echt hoor: :byee:

Maar waarom dan pas? Waarom geef/verkoop je die auto nu alvast niet aan hem?
Cecilie schreef:
18-10-2020 16:29
Lees nou ff alles lieverds, dan hoef ik niet steeds weer alles uit te leggen: de monteur krijgt hem als hij weer in orde is en dan neem ik er afstand van.
Ik blijf herhalen zo.

Nou echt hoor: :byee:
Daar reageren we op, lieverd :facepalm:

Eerst die caravan die je weggeeft, toen die precious youngtimer van je die en nu ga je voor een derde keer iets weggeven. Kansloos :byee:
Cecilie schreef:
18-10-2020 11:38


In het geval van de monteur laat ik het los. Ik vertrouw erop dat hij de auto, indien deze gerepareerd kan worden, goed blijft onderhouden. en zo niet....dan is dat heel jammer, maar mijn zaak niet meer.

Een ezel stoot zich: ik heb iets dergelijks al eerder meegemaakt. Toen gaf ik een alleenstaande moeder mijn geliefde caravan inclusief de volledige inboedel, ik maakte er te weinig gebruik van.

Achteraf had ik de caravan beter kunnen houden. Ze heeft hem helemaal uitgewoond en de campingeigenaar uiteindelijk geen stageld meer betaald. Dat eens zo mooie ding is afgevoerd naar de sloop.



Het is een beetje mijn makke: ik geef graag dingen weg.
Je makke is alleen maar dat je denkt dat jij nog zeggenschap hebt over spullen die je hebt weggegeven.
Alle reacties Link kopieren
Fijne vriend :(

Iets krijgen/in bruikleen wat je leven wat makkelijker maakt en dan bewust de boel afraggen. En als kers op de vriendschappelijke taart ook nog de helft van een opbrengst bij verkoop menen te kunnen claimen.

Die vriend kun je maar beter kwijt zijn..
Inderdaad Bemby, van mij hoeft het ook niet meer. Ik ben alle gevoel van sympathie voor hem kwijt. Zo zonde.
Dit had ik ook nooit van hem verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Dus je solfert iemand in de bijstand - die niet voor niets al tijden alles op de fiets doet - een auto op die duur is qua benzine én qua onderhoud.

En dan schrik je dat ie geen / nauwelijks geld heeft voor benzine en onderhoud.
En niet-zo-koosjere-alternatieven gaat zoeken om het ding toch te laten rijden.


En het is blijkbaar niet eens de eerste keer dat je mensen zo van de wal in de sloot helpt. Dus je leert niet eens bij (iets met ezel en steen).



Het kan ook nog zijn dat hij schuldeisers achter zich aan had.
Die wisten dat er intussen een auto op zijn naam stond.

Liever dan snel snel de auto terug op jouw naam zetten ipv dat een deurwaarder of weet-ik-wie dat ding komt ophalen.

Of dat ie zijn bijstand dreigde kwijt te spelen omdat de gemeente lucht kreeg van deze "gratis" auto.

Hij zal écht wel een reden hebben gehad waarom het ineens zo snel moest gaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
@Wissewis, onderhoud was op kosten van TO. Heeft ze al een aantal keer gezegd nu.
En wat verzin je er een hoop bij over deurwaarders en bijstand kwijtraken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven