(On)bewust genieten?

19-10-2020 21:07 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vanochtend tijdens mijn routineuze fietsrit met mijn zoontje naar de speeltuin gingen mijn gedachten weer eens met me aan de wandel. Ik besefte me dat ik weinig geniet van het leven, weinig plezier haal uit hetgeen ik meemaak. Zeker nu in deze coronatijd zijn mijn dagen en weken veelal hetzelfde. Twee dagen met mijn zoontje die elke week ongeveer hetzelfde ingevuld worden, twee dagen naar kantoor, twee dagen thuiswerken. Een avond schoonmaken, een avond boodschappen doen, op zaterdag een stuk fietsen, misschien een keer naar de stad of een uurtje naar m'n verzorgpaard. Maar het is allemaal hetzelfde. Dag in, dag uit. Ik leef, maar ik leef niet echt, ofzo? Ik doe het allemaal, maar ik beleef er weinig plezier aan. Natuurlijk vind ik het leuk om met mijn zoontje naar de kinderboerderij te gaan, maar ik ben vaak in mijn hoofd alweer bezig met 'het volgende' (bijv. naar huis om lunch voor hem te maken en hem naar bed te brengen, omdat ik in zijn slaapje moet werken).

Hoe ervaren jullie dat? Hoe zorg je ervoor dat je je bewust bent van het moment en daar ook écht van geniet/kunt genieten?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Dat heb ik na een periode van veel stress en hollen weer geleerd toen ik begon met fotograferen in de natuur. Toen moest ik weer stilstaan en me echt bewust zijn van mijn omgeving. Echt kijken.
Heeft me veel goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Zo is het leven op dit moment. Ik probeer wel meer in het moment te leven. Foto's maken in de natuur oa. Ik zoek zelf ook paddenstoelen. Sindsdien houd ik meer van de herfst. Ik loop elke dag 30 min of doe yoga.

Vroeger danste ik veel maar dat gaat al 8 maanden niet in paren.
Ik kan geen kerstbrunch plannen.
Geen vakantie.
Normaal nam ik mijn nichte veel op stap maar momenteel kom ik ook niet verder dan muffins bakken, speeltuin en een ijsje halen. Zelfs de kinderactiviteiten in de bieb zijn gecanceld.

De uitlaatklep is weg.
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-10-2020 21:16
3.38% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn je hobby's? Waar krijg je een blij gevoel van? Wat deed je als kind graag? Zou die dingen onderzoeken en daarvan dagelijks wat toevoegen aan je leven.
Hoe zorg je ervoor dat je je bewust bent van het moment en daar ook écht van geniet/kunt genieten?

Ik zou hem anders neerzetten.

Hoe zorg je ervoor dat je écht geniet/kunt genieten en je daar bewust bent van het moment?

Oftewel, wat vind je echt heel leuk om te doen?
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
19-10-2020 21:16
Wat zijn je hobby's? Waar krijg je een blij gevoel van? Wat deed je als kind graag? Zou die dingen onderzoeken en daarvan dagelijks wat toevoegen aan je leven.

Dat is een goede vraag. Daar worstel ik al een tijd mee. Geen idee. Er is -hoe triest dat ook klinkt- maar weinig waar ik een blij gevoel van krijg. Of waar ik van ontspan. Een boekje voorlezen met m'n zoontje op schoot voordat hij naar bed gaat. Bij mijn ouders gaan eten. De hele zaterdagavond op de bank met Netflix. Dat vind ik allemaal fijn en relatief ontspannend. Ik voel me vooral continu opgejaagd en gestresst. Mijn werk vraagt veel van me, ik zit middenin een therapietraject, ik heb continu het gevoel dat er nog zaken zijn die ik moet doen/afhandelen/regelen/etc. Dat maakt het lastig om te ontspannen.

Ik ga graag uit eten, maar dat kan nu niet. Kickboksen was mijn uitlaatklep, maar dat kan niet meer vanwege een blessure. Ik hou van zingen en dansen, maar zowel een koor als dansles is niets voor mij. Bezig zijn met paarden, dat is het enige dat me echt iets brengt, maar dat is ook niet zomaar te regelen (en maneges vind ik afschuwelijk).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Mooiste zou zijn als je de druk om te genieten helemaal weg kunt nemen bij jezelf. De nadruk van het altijd maar fijn moeten hebben, geeft vaak het tegenovergestelde effect.

Verwonder je over je gedachten dat je zo graag in het nu wilt leven. Dat is toch ook alleen maar een hersenspinsel?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik doen het samen, houden elkaar hier een beetje bij de les.
Door voor de zondagmiddag wat lekkere hapjes in huis te halen en muziek uit te zoeken.
Of door een doordeweekse avond te pakken om samen te gaan wandelen of gewoon een film kijken.

In mijn eentje ben ik er minder goed in, hoewel een spontane vrije dag, me het gevoel wel geeft
Ik voel me vooral continu opgejaagd en gestresst

Misschien maar eens minder doen. Ook op je werk. Je werk vraagt veel van je. Wat gebeurt er als je niet alles probeert te doen?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook niet echt een eenvoudige tijd op dit moment.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
19-10-2020 21:16
Wat zijn je hobby's? Waar krijg je een blij gevoel van? Wat deed je als kind graag? Zou die dingen onderzoeken en daarvan dagelijks wat toevoegen aan je leven.
Dit inderdaad! Heb zelf altijd van jongs af aan passies gehad,waar ik me volledig in kwijt kon.Soms hele voor hand liggende als lezen,films kijken.Soms ging ik aktief op pad en was zoekende.Omdat ik nl wel vermoedens had,dat ik iets leuk zou vinden.Maar dat dan nog niet zelf had ondervonden.Zo ben ik jarenlang bij martial arts en later bij tennis gekomen en heb dat intensief beoefend.Nu ligt het momentum bij zelf (korte) films maken,en veel onderzoek en trainingen op gebied van 'healthy aging' doen (zowel theorie als praktijk,mindfullness,voeding e.d.).
Het gemeenschappelijk kenmerk is dat ik op het moment wanneer ik ermee bezig ben ,er ook volledig in opga.En even alle sores van alledag van me af kan zetten/vergeten.En dat ik me erna 'opgeladen' (soms vol endorfinen) voel.En ik plan die momenten/uren ook wekelijks vast in.Ik heb die ook nodig om me ook op langere termijn goed te blijven voelen. :-]
Een heel toevallige,maar nu wel prettige bijkomstigheid is dat meerdere van m'n passies prima alleen te doen zijn.Dus ik hoef ze nu in corona-tijd niet los te laten.Juist in zo'n vreemde tijd als nu wel waardevol.Maar als je bv een teamsport als 'uitlaatklep' of passie hebt, lijkt het me best zwaar om dat juist in deze tijd te moeten missen :(
nighttripper wijzigde dit bericht op 19-10-2020 22:10
28.43% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Ik lees mee. :|
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je het gevoel hebt altijd nog veel moet regelen en doen. Is het een idee om je eens te verdiepen in een bullet journal/een dagboek/dingen ‘van je af schrijven’?

Daarnaast vraag ik me ook af: gun je jezelf de rust wel? Gun je jezelf om ‘in het moment’ te zijn? Stel dat je je zoontje 5 minuten later in bed hebt voor zijn slaapje... vergaat dan de wereld? Ben je automatisch je baan kwijt als dat een keer gebeurt? Of maak je het je, met die strakke planning, misschien moeilijker dan het is?
Alle reacties Link kopieren
Terwijl je het nooit beter zal krijgen dan nu, in materieel opzicht en qua leeftijd en kracht. Het kan alleen maar achteruit gaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik leef eigenlijk altijd in het moment. Zo zit ik in elkaar, ik kan het ook niet niet doen. Maar over het algemeen besta ik. Ik leef pas als er een probleem op te lossen is. Is dat opgelost dan ga ik weer in de besta-modus.

Ik zou eigenlijk ook niet weten wat genieten zou moeten zijn. Hoewel ik in het moment leef, ervaar ik dat nooit als genieten, ook niet als ik dingen doe die ik leuk vind. Ik ben bezig met wat ik op dat moment doe en dan bestaat er niets anders. Is het voorbij dan ben ik het eigenlijk alweer vergeten.

Ik ervaar dan ook zelden stress, dat is echt alleen als ik vooruit kijk of mogelijke problemen anticipeer. Dat is niet zo'n prettig gevoel. Ik denk dat het niet voelen in het moment het teken van genieten is of zo, want gevoelens zijn een gevolg van gedachten en ik denk dan niet. Lastig uitleggen.
Dat gezeik altijd over moeten genieten, ik ben er allergisch voor eigenlijk.

Niet van jou TO maar het idee dat je zou moeten genieten van sleur en bladibla.
spell68 schreef:
19-10-2020 22:55
Ik leef eigenlijk altijd in het moment. Zo zit ik in elkaar, ik kan het ook niet niet doen. Maar over het algemeen besta ik. Ik leef pas als er een probleem op te lossen is. Is dat opgelost dan ga ik weer in de besta-modus.

Ik zou eigenlijk ook niet weten wat genieten zou moeten zijn. Hoewel ik in het moment leef, ervaar ik dat nooit als genieten, ook niet als ik dingen doe die ik leuk vind. Ik ben bezig met wat ik op dat moment doe en dan bestaat er niets anders. Is het voorbij dan ben ik het eigenlijk alweer vergeten.

Ik ervaar dan ook zelden stress, dat is echt alleen als ik vooruit kijk of mogelijke problemen anticipeer. Dat is niet zo'n prettig gevoel. Ik denk dat het niet voelen in het moment het teken van genieten is of zo, want gevoelens zijn een gevolg van gedachten en ik denk dan niet. Lastig uitleggen.

Veel spirituele zoekers zouden een moord doen voor jouw "lege" toestand 😄

Een leven zonder stress en onnodige drama is ook veel waard. En ik denk dat genieten best overrated is, na elke kick kun je weer op zoek gaan naar de volgende. Rust heeft ook een rijkdom die onderschat wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
19-10-2020 23:13
Veel spirituele zoekers zouden een moord doen voor jouw "lege" toestand 😄

Een leven zonder stress en onnodige drama is ook veel waard. En ik denk dat genieten best overrated is, na elke kick kun je weer op zoek gaan naar de volgende. Rust heeft ook een rijkdom die onderschat wordt.
Ja, dat zou zo maar kunnen. Ik heb een vriendin die de hele dag emoties ervaart. Je ziet het niet aan de buitenkant, maar van binnen is het een grote brok stress blijkbaar. Ik heb alleen geen idee hoe zij zich voelt. Als het hetzelfde is als die keer dat ik liefdesverdriet had, nou dan snap ik dat ze graag een leeg hoofd zou willen hebben, wat was dat een klotetijd zeg. Ik werd doodmoe van al dat gevoel.

Zoals gezegd, ik zou niet weten wat genieten moet zijn. Het is voor mij net zo'n zinloze term als "gezelligheid", maar wellicht dat sommige die in de toekomst denken een soort van "voorgenieten" hebben en mensen die terugkijken een soort van "nagenieten". Iedereen zit anders in elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, fijn om hier herkenning in te vinden.

Celaena_Aelin schreef:
19-10-2020 21:57
Je zegt dat je het gevoel hebt altijd nog veel moet regelen en doen. Is het een idee om je eens te verdiepen in een bullet journal/een dagboek/dingen ‘van je af schrijven’?

Daarnaast vraag ik me ook af: gun je jezelf de rust wel? Gun je jezelf om ‘in het moment’ te zijn? Stel dat je je zoontje 5 minuten later in bed hebt voor zijn slaapje... vergaat dan de wereld? Ben je automatisch je baan kwijt als dat een keer gebeurt? Of maak je het je, met die strakke planning, misschien moeilijker dan het is?

Van me afschrijven heeft in 't verleden niet gewerkt, op dit moment voelt dat ook als nog iets 'moeten', terwijl ik al blij ben als ik 's avonds even een uurtje tv kan kijken.

Ik ben de laatste tijd wel wat flexibeler geworden in vasthouden aan een bepaalde routine, ook wat tijden betreft, daar zit de crux niet echt in. Zo'n strakke planning heb ik dus niet (meer).

spell68 schreef:
19-10-2020 23:23
Ja, dat zou zo maar kunnen. Ik heb een vriendin die de hele dag emoties ervaart. Je ziet het niet aan de buitenkant, maar van binnen is het een grote brok stress blijkbaar. Ik heb alleen geen idee hoe zij zich voelt. Als het hetzelfde is als die keer dat ik liefdesverdriet had, nou dan snap ik dat ze graag een leeg hoofd zou willen hebben, wat was dat een klotetijd zeg. Ik werd doodmoe van al dat gevoel.

Zoals gezegd, ik zou niet weten wat genieten moet zijn. Het is voor mij net zo'n zinloze term als "gezelligheid", maar wellicht dat sommige die in de toekomst denken een soort van "voorgenieten" hebben en mensen die terugkijken een soort van "nagenieten". Iedereen zit anders in elkaar.

Zo ervaar ik het ook, denk ik. Al begint het bij mij fysiek. Ik voel me fysiek continu opgejaagd en gestresst, dat gevoel dat je hebt als je echt over 5 min. de deur uit moet om je bus te halen, maar eigenlijk je tanden nog moet poetsen, je tas moet inpakken en je kat eten geven, dus dat je echt flink moet haasten om dat te halen. Dat zorgt vervolgens voor een druk hoofd, met een miljoen gedachten, en dat zorgt weer voor bijbehorende emoties.

Ik omschrijf 'genieten' als blij zijn, rust en ontspanning ervaren (zowel in mijn lijf als in mijn hoofd), veel lachen, dat is wanneer ik me gelukkig voel. Dat kan ik op het moment zelf beseffen, dat ik bijv. tijdens mijn laatste vakantie tegen mijn moeder zei: "Heerlijk he? Zo 's avonds laat met een serie languit op de bank, in de tuin omdat het nog steeds 30 graden is, zak chips op schoot, peuter ligt prinsheerlijk te slapen". Dan ben ik me er dus wel degelijk van bewust dat ik geniet. En soms achteraf, dat iemand me bijv. vraagt hoe mijn weekend was en dat ik vertel dat ik iets heb gedaan en op dat moment besef dat ik daar erg van genoten heb.

Waar ik tegenaan loop is dat ik dat gevoel, dat blij, ontspannen en gelukkig zijn, echt maar heel sporadisch meemaak. Terwijl ik dat ook zou willen voelen als ik met mijn zoontje in de speeltuin ben, of met mijn ouders samen eet op hun oppasdag, i.p.v. me alweer drukmaken om 'het volgende' op de lijst voor die dag.
mcsteamy wijzigde dit bericht op 20-10-2020 11:11
Reden: Let's eat grandma
0.05% gewijzigd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
ik besefte me dat
ik realiseerde me dat

Verder: als je alles voor erná al goed geregeld hebt (bijvoorbeeld tijd vrijgehouden om boodschappen te doen), dan hoef je daar niet meer over te piekeren in de momenten ervoor (terwijl je nog in de speeltuin bent). Werk anders met lijstjes zodat je het niet meer kan vergeten en dan hoef je er dus ook niet meer over te piekeren.

Ik zelf heb altijd veel oog voor detail (pun intended), ik zie die paddestoel waar iedereen zomaar aan voorbij loopt, die mooie wolken, dat kindje dat net iets grappigs doet. Kijk gewoon eens wat meer om je heen terwijl je ergens fietst of loopt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Onrust en stress zorgen dat je niet goed kunt ontspannen. Ergens van kunnen genieten doe je als je ontspanning ervaart.
Soms lukt dat gewoon niet zo goed.
Probeer eens om bewust wat langzamer te lopen. Haal rustig adem. Soms helpt dat al.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
20-10-2020 10:58
ik besefte me dat
ik realiseerde me dat

Verder: als je alles voor erná al goed geregeld hebt (bijvoorbeeld tijd vrijgehouden om boodschappen te doen), dan hoef je daar niet meer over te piekeren in de momenten ervoor (terwijl je nog in de speeltuin bent). Werk anders met lijstjes zodat je het niet meer kan vergeten en dan hoef je er dus ook niet meer over te piekeren.

Ik zelf heb altijd veel oog voor detail (pun intended), ik zie die paddestoel waar iedereen zomaar aan voorbij loopt, die mooie wolken, dat kindje dat net iets grappigs doet. Kijk gewoon eens wat meer om je heen terwijl je ergens fietst of loopt.

Thanks, even extra scherp op zijn. Slecht geslapen dankzij mijn peuter in de ik-wil-liever-bij-mama-slapen-fase en een moeder die dat pertinent niet toestaat ;)

Dat vind ik dus lastig. Ik werk al met lijstjes, ik heb meer dan voldoende overzicht. Het is ook niet echt piekeren of zorgen maken, het is echt stress ervaren van het nog iets/veel moeten na wat ik op dat moment aan het doen ben.

LaverneB schreef:
20-10-2020 11:06
Onrust en stress zorgen dat je niet goed kunt ontspannen. Ergens van kunnen genieten doe je als je ontspanning ervaart.
Soms lukt dat gewoon niet zo goed.
Probeer eens om bewust wat langzamer te lopen. Haal rustig adem. Soms helpt dat al.

Goede tip. Ik probeer al regelmatig even diep in en uit te ademen, mijn lijf te ontspannen, dat helpt inderdaad (op dat moment) wel.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
captain_hindsight schreef:
19-10-2020 23:00
Dat gezeik altijd over moeten genieten, ik ben er allergisch voor eigenlijk.

Niet van jou TO maar het idee dat je zou moeten genieten van sleur en bladibla.
Ik begrijp jouw post wel. Ik heb dat meer met het idee dat er altijd van alles gedaan zou moeten worden om het leuk te hebben “ga je nog wat leuks doen”, “ga je nog op vakantie”.
Ik heb zelf een lastige tijd achter de rug en nu met een beperking merk ik dat juist simpele dingen mij weer blij kunnen maken. Dat is voor mij heel waardevol. En dat zijn momentopnames. Ik ben blij dat ik die weer kan ervaren. Even een tevreden en ontspannen gevoel hebben, het is fijn als dat kan.
En nee ik hoef niet te genieten van stofzuigen, een boodschap doen of de poep van mijn hond in een zakje afvoeren.
En probeer te strepen in je lijstjes. Wat is echt nodig, wat kan wachten tot later of tot morgen? Soms is iets dan niet meer nodig. Ik was ook altijd erg goed in veel willen en moeten van mezelf. Inmiddels moet ik zo zuinig omgaan met mijn energie dat ik wel moet kiezen en schuiven. Soms is dat kut, maar het geeft (nu ik dat moet) ook wel een bepaalde rust. Maar ik heb dat wel moeten leren.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om eens te kijken of al die dingen die je ‘moet’ ook wel echt moet?

Stel, jij draait iedere week een was. Doe je dat dan omdat het van je planning/lijstjes/stress moet of omdat zoontje en jij anders de week erop geen schone kleren meer hebben?

(Misschien stom voorbeeld, maar je snapt me wel ;-) )

Verder: is het een idee om dat uurtje tv extra gezellig te maken? Geurkaars aan, goeie koffie of thee erbij, dekentje... dat tv-kijken brengt je wat rust, dan zou ik dat uit gaan bouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven