Vriendin heeft relatie met pathologische leugenaar

19-10-2020 22:38 64 berichten
Hallo,

Ik zit met een dilemma. Een hele goede vriendin van mij heeft een relatie met een pathologische leugenaar. Tenminste, dat denken wij (haar vriendinnen / vrienden). Zij hebben elkaar begin dit jaar leren kennen en alles ging in een sneltrein vaart, binnen twee weken was hij bij haar ingetrokken. Hij had veel mooie praatjes en kocht wekelijks dure cadeaus. Zij was helemaal verliefd. En wij waren super blij voor haar, want het leek wel de prins op het witte paard; super sociaal, charmant, grappig, lief en attent.

Na een paar weken werd hij ziek (kanker) en ging hij een zwaar traject in. Hij had al eerder kanker gehad en had geen banden meer met familie en vriendin. Dit moesten zij dus samen doen. Door corona ging hij steeds alleen naar het ziekenhuis en tot op de dag vandaag is zij nog nooit met hem mee geweest.

Hij kocht huizen, verkocht ze weer en op de dag dat ze zouden verhuizen kwam hij met een belastingschuld van 700.000 euro waardoor hij het huis weer moest verkopen en zij dus niet gingen verhuizen.

Hij zou CEO worden van een groot bedrijf, ging niet door. Hij had een boot gekocht, naam er op laten photoshoppen (ik heb de daadwerkelijke foto gevonden en de verkoper gebeld) en bleek ook niet waar. Terwijl zij het liggeld a 700 euro begin van de zomer aan hem had overgemaakt. En zo zijn er nog meer leugens die we ontdekt hebben.

Zij heeft nog steeds niemand van zijn vrienden / familie ontmoet.

Paar weken geleden hebben een vriendin en ik een interventie gehouden om haar hiermee te confronteren. Hij had overal weer een verhaal op en zegt nu dat hij dit heeft gedaan omdat ie eigenlijk ongeneeslijk ziek is en nog maar 5 jaar te leven heeft. Hij was bang dat zij bij hem weg zou gaan. Nu wil ze een kind van hem en trouwen!!! Wij maken ons zorgen en weten niet wat we nog kunnen doen.

Haar ouders inlichten of het laten gaan? Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?
Een interventie? Wat ongepast.
Ik mis een open gesprek waarin je je vraagtekens benoemt en waar zij rustig op kan reageren.

Je hebt geluk dat ze je nog wil spreken.

Je kunt niets doen behalve er voor haar zijn en klaar staan als haar oogkleppen afvallen.
Ik zou dat als ouder wel graag willen weten ja, wat heftig, ook voor jullie. Ben bang dat je er weinig aan kan doen verder, behalve er voor je vriendin zijn als ze straks door hem aan de grond zit oid.

Hopelijk hebben andere forummers betere tips.
Heiterundsanft schreef:
19-10-2020 22:41
Een interventie? Wat ongepast.
Ik mis een open gesprek waarin je je vraagtekens benoemt en waar zij rustig op kan reageren.
Dat hebben we daarvoor al gedaan. Ik denk juist dat we dit vanuit liefde hebben gedaan voor haar. Je moet je vriendin toch waarschuwen en haar uit haar droom helpen. Hij maakt misbruik van haar.
Alle reacties Link kopieren
Heb je jullie speurwerk ook aan haar voorgelegd?

Het is uiteindelijk haar leven. Je kunt haar niet redden zolang zij hem gelooft.

Wat je moet doen is zorgen dat je in contact met haar blijft en dat je zegt dat ze altijd bij je aan mag blijven kloppen.

En dan loslaten. Je hebt haar nu voldoende gewaarschuwd. Meer kun je niet doen zonder haar kwijt te raken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
19-10-2020 22:46
Heb je jullie speurwerk ook aan haar voorgelegd?
Ja, we hebben al het bewijs verzameld (kvk uitreksels, kadaster, mailtjes) en aan haar voorgelegd. Hij heeft overal alleen weer een nieuw verhaal op.

Ik zelf dacht ook loslaten, maar vriendin zegt dat we nu niet kunnen stoppen omdat hij haar echt kapot aan het maken is.
MD33 schreef:
19-10-2020 22:48
Ja, we hebben al het bewijs verzameld (kvk uitreksels, kadaster, mailtjes) en aan haar voorgelegd. Hij heeft overal alleen weer een nieuw verhaal op.

Ik zelf dacht ook loslaten, maar vriendin zegt dat we nu niet kunnen stoppen omdat hij haar echt kapot aan het maken is.
Loslaten is niet hetzelfde als de rug toekeren. Als jullie je vriendin niet kwijt willen zullen jullie geduld en een hele lange adem moeten hebben, maar niet steeds hierover beginnen. Ze moet het eerst zelf gaan inzien, maar door erop te blijven wijzen duw je haar weg. Zij zal het zien alsof jullie haar of haar relatie willen kapot maken, en niet willen geloven dat hij haar kapot maakt. En ze is er zelf bij, zij maakt haar eigen keuzes nu.
Alle reacties Link kopieren
En toch zal je dat moeten doen.

Zolang ze hem gelooft, zal het bewijs nooit overtuigend zijn voor haar.

Je kunt iemand niet redden die niet gered wil worden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Die vriendin van jou kom nou niet bepaald intelligent over. Ik zou haar eens alleen vragen als hij kanker heeft waarom ze dan nog nooit mee geweest is naar t ziekenhuis, waarom zn huis en baan niet door gingen, het bootverhaal etc. Ja reageert ze hier raar op dan zou ik haar moeder idd eens opbellen en aangeven dat jullie je zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Nodig je vriendin+ pinokkio uit voor een etentje dan kunnen jullie al die zaken eens aankaarten.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet zo verkeerd is in deze situatie om je zorgen te bespreken met haar ouders. Houd er wel rekening mee dat ze hier waarschijnlijk niet blij mee zal zijn.
Maar je wil toch voor jezelf het gevoel hebben dat je in ieder geval alles hebt geprobeerd. Dat je niet lijdzaam hebt zitten afwachten hoe je vriendin zich in het ongeluk stort. Dat gebeurt misschien uiteindelijk toch wel, maar dan heb je in ieder geval iets gedaan.
En als dat lukt: blijf er voor haar zijn. Probeer je oordeel te parkeren. Zorg dat ze bij je terecht kan, mochten haar ogen open gaan.
Alle reacties Link kopieren
Is hij het?

https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/artikel/marco-d/
Alle reacties Link kopieren
Of hij:

https://www.ad.nl/binnenland/zo-viel-ee ... ~ab47b38e/
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
19-10-2020 23:03
Nodig je vriendin+ pinokkio uit voor een etentje dan kunnen jullie al die zaken eens aankaarten.
Dat kun je sowieso doen. Maar pathologische leugenaars laten zich niet makkelijk klem lullen. Die hebben overal een antwoord op en zijn vaak toch geloofwaardig. Vooral als je er verliefd op bent, natuurlijk, maar het is niet voor niets dat zulke mensen vaak jarenlang weg komen met de meest absurde leugens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou weglopen van de relatie. Daar valt niets te winnen. Enerzijds leidt bemoeienis alleen maar tot wrevel, wat me zou ergeren, omdat ze zo blind is, maar anderzijds zou ik het ook niet kunnen aanzien, hoe iemand haar leven, in mijn ogen, de vernieling in laat helpen door zo iemand. Dan wordt het zelfkastijding en dan kies ik voor mezelf. Vriendschap heeft zo zijn grenzen.
Nee, beide niet. Maar de verhalen komen wel echt overeen. Griezels!!
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-10-2020 23:10
Dat kun je sowieso doen. Maar pathologische leugenaars laten zich niet makkelijk klem lullen. Die hebben overal een antwoord op en zijn vaak toch geloofwaardig. Vooral als je er verliefd op bent, natuurlijk, maar het is niet voor niets dat zulke mensen vaak jarenlang weg komen met de meest absurde leugens.
Dat soort gasten weet natuurlijk wel wie ze uitzoeken.
En zo iemand kan overal een antwoord op hebben, als het aantoonbaar gewoon niet klopt dan is het klaar.
En wellicht gaan de oogkleppen er dan bij die vriendin nog steeds niet af maar mij zou het wel genoegdoening geven.
Afbeelding
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Gatver wat een enge vent!
En alles wat je s-beschrijft straalt uit dat hij een oplichter is.
Nu moet alleen je vriendin haar ogen nog openen... lastig als ze het niet wil zien.
Ik zou op dingen blíjven wijzen die niet kloppen.
Hij zal wel snel van jullie af willen. Eng zeg!
Alle reacties Link kopieren
Baloma schreef:
19-10-2020 23:48
Hij zal wel snel van jullie af willen. Eng zeg!

Ja inderdaad, voor je het weet mag je vriendin niet meer met jullie omgaan e.d.
Blijf haar waarschuwen voor dit soort dingen.
Ik zou haar vragen stellen. Als in:"Vind je het zelf niet vreemd dat....." en dan benoemen wat niet in de haak is. Misschien activeer je daarmee haar gezond wantrouwen.

Dit doet me trouwens denken aan een boek dat ik gelezen heb. Waargebeurd en ging ook over zo'n relatie. Duurde jaren....en het slachtoffer was financieel helemaal ten gronde gericht. Tonnen schuld wat hij moest aflossen en bijna zelfmoord gepleegd door de ravage die zijn ex had aangericht. Maar ja, hij was ook knetter verliefd en dacht de ware gevonden te hebben.
Ze weet hoe jullie over hem en zijn leugens denken en dan is het verder aan haar wat te doen.
Doet ze er niks mee? Dat is haar keuze.
Ik snap wel dat het moeilijk is om aan de zijlijn dit alles aan te moeten zien, maar echt je kan haar niet dwingen.
Als ze wel vervolgens iedere keer over hem loopt te zeiken dan zeg je iedere keer...jij kiest hiervoor maar zodra je van hem af wil dan zal ik je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
19-10-2020 22:52
En toch zal je dat moeten doen.

Waarom?! Die vriendin is toch niet helemaal achterlijk? staat ze onder curatele? Als jullie als buitenstaanders hier al achter zijn gekomen dan moet zij als partner toch wel meer weten?! Ze heeft haar ogen toch niet in d'r zak?. Ik zou dan denken dat ze de situatie accepteert.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens niet zo’n gek idee om er met haar ouders over te gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Ze zou hem kunnen vragen om zijn medisch dossier te mogen zien (kan online, via DigiD). Ik denk dat ik zoiets tegen mijn vriendin zou zeggen: "Luister, ik geloof hem niet, maar misschien heb ik het mis. Als hij jou zijn medisch dossier laat zien, dan geloof ik je. Als hij dat weigert, geloof je mij dan?"
Ik snap dat dat privé is en ze hoeft de details niet te zien, maar als ze ten minste kan zien wáár (bij welke arts of afdeling) hij onder behandeling is. Of wanneer er afspraken gepland staan of stonden.

Ik denk niet dat ik het met haar ouders zou bespreken. Wat heeft dat voor nut? Dan maak je alleen die mensen maar ongerust.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven