Ligt het aan mijn onzekerheid?

19-10-2020 23:07 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Om maar even met de deur in huis te vallen: mijn vriend en ik hebben (naar mijn mening) heel weinig seks.

We hebben bijna 7 maanden een relatie, maar zijn eigenlijk al een paar maandjes langer dan dat aan het daten. In het begin hadden we natuurlijk wel meer seks. Het viel me toen wel op dat hij niet dagelijks 'in the mood' was, maar dat hoeft natuurlijk ook niet en ik zocht er dus ook niks achter.

Echter vind ik het de afgelopen tijd echt dramatisch. Het is maximaal 1 keer per week, maar vaak minder dan dat. De laatste keer kan ik me niet zo goed heugen meer, ik denk een week of 2/3 geleden.

Hij heeft wel eens aangegeven dat ik ook initiatief mag tonen, maar dit durf ik eigenlijk niet zo goed omdat ik bang ben om afgewezen te worden.
Laatst ging ik wel tegen hem aanliggen en knuffelen, maar toen kreeg ik deze reactie: pff, ik ben zo moe. Ben echt blij dat ik eindelijk in bed lig. Ben jij ook moe?
Dit soort dingen zegt hij wel vaker. Hij lijkt het bijna aan te voelen wanneer ik wel zin heb en dan gooit hij dit soort opmerkingen. Eigenlijk voel ik me dan bij voorbaat al afgewezen en probeer ik het niet eens meer, want ja hij is toch o zo moe.

Ik heb afgelopen weekend wel aangegeven waar ik me aan erger (dat hij abnormaal veel gamed, maar ook het stukje seks). Hij geeft aan dat hij altijd wel seks met mij wil (merk ik anders vrij weinig van) maar gewoon wel eens moe is. Hij vind seks niet het belangrijkste, en seks kun je altijd nog wel hebben volgens hem. Ik gaf aan dat ik persoonlijk wel vind dat seks een van de weinige dingen is wat een relatie onderscheid van een vriendschap of broer/zus relatie. Hij begreep dit niet helemaal en was het er al helemaal niet mee eens.

Ik had gehoopt dat het die avond wel wat zou worden, maar helaas.

Ik ben zelf iemand die wel regelmatig seks moet hebben, anders verdwijnt mijn zin op den duur ook op de een of andere manier. Waar dit aan ligt weet ik ook niet zo goed.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet en ik begin nu toch wel een beetje onzeker te worden.

Iemand ervaringen? Tips?
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
T-Bag schreef:
20-10-2020 00:30
Omdat hij momenteel een uitkering heeft heb ik wel zoiets van: goedzo. Dit is beter dan helemaal niks doen.

Ik denk dat het daarom ook rauw op mijn dak viel. Ik voel me dan direct verantwoordelijk voor zowel mijn werk als hem. Heel benauwend vind ik dat ergens.

Hoe bedoel je het laatste stuk? Hoe moet ik hem laten zien dat het anders kan? Of bedoel je dat hij dat moet laten zien?
Logisch dat dat benauwend voelt, het is ook benauwend en ik ben bang dat jij de kar zal moeten gaan trekken op alle vlakken. Kijk dus uit.

Wat ik bedoel is dat hij juist moet laten zien dat hij ook anders kan zijn, een partner die meer aan je behoeften en verwachtingen kan voldoen.
Mist die redelijk zijn natuurlijk, maar je komt niet onredelijk over ;-)
Hij zal het moeten gaan doen, die meer uren volhouden en zelfs nog uitbreiden naar iets dat een volledig salaris oplevert. Of wil jij alles gaan betalen?
Meer interesse in je tonen, tijd met je willen besteden, leuke dingen willen gaan doen en daar moeite voor doen en initiatief in nemen.
Meer zin in seks zou ook wel leuk zijn denk ik of wil je dat dit je toekomst wordt?
En wat die uren betreft, dat is dus bij jouw werkgever. Heb jij dat geregeld?
Ik zou het niet doen. Als hij wil werken, laat hem dan zelf iets zoeken, los van jou.
Alle reacties Link kopieren
Hij maakte ooit een opmerking dat hij er wel zou willen werken. Niet serieus, maar ook geen grap. Toen hadden we echt mensen tekort en zo is het balletje gaan rollen eigenlijk. En nu dus een beter aanbod gekregen omdat ze tevreden zijn en er een collega weggaat.

Wat is er wel leuk aan hem?

Hij is lief, kan goed met hem lachen, ook wel praten (als die een keer tijd heeft), hij laat me inzien dat ik teveel over me heen laat lopen en dat veel vrienden van mij geen echte vrienden zijn.
En m'n familie mag hem wel, vind ik zelf heel belangrijk.

Maargoed, een groot deel van die eigenschappen hebben m'n vriendinnen (de echte) ook wel.

Op dit moment en stapelen de irritaties zich wel erg op. Misschien ook omdat ik in een studio woon en we continu op elkaars lip zitten. Ik weet het niet.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens niet het idee dat ik heel onredelijk ben, nee.
Een keer een bosje bloemen, een massage of gewoon fijn kriebelen zou ook al fijn zijn. Een keer iets ondernemen in plaats van de hele dag lamlendig thuis zitten. Al is het even een stukje wandelen want: corona.

Tussen het gamen door zegt die soms wel lieve dingen of geeft een knuffel of een kus. Maargoed als dat alles is wat er vanaf kan...?

Ik moet zeggen dat ik natuurlijk ook niet altijd even leuk ben. Ik vind dat hij echt wel potentie heeft en vind het jammer dat hij er niks mee doet. Ben ook niet bang om hem dit te vertellen en te laten merken. Kan me voorstellen dat dit pusherig over komt. Ben ook wel eens flink chagrijnig. Zeg niet altijd alles even lief en kan dus nogal bot uitvallen.
De laatste tijd al helemaal. Reageer amper of kortaf op lieve woordjes, geef zelf amper complimentjes. Dus ik heb er natuurlijk ook een aandeel in.
t-bag wijzigde dit bericht op 20-10-2020 01:09
Reden: Toevoeging
16.81% gewijzigd
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
T-Bag schreef:
20-10-2020 01:01
ook wel praten (als die een keer tijd heeft), hij laat me inzien dat ik teveel over me heen laat lopen en dat veel vrienden van mij geen echte vrienden zijn.
Hoe laat hij je dat inzien?

Ik vind het vreemd dat je familie hem wel leuk vindt. Hij klinkt niet bepaald als de ideale schoonzoon.

Hij heeft wel in 1 ding gelijk, je laat te veel over je heen lopen.
Alle reacties Link kopieren
Dus 7 maanden samen, nu al zoveel luiheid en gedoe en hij heeft duidelijk geen gouden l*l ... Wat doe je nog bij die kerel???

Of ben je aan 't wachten tot je straks 7 jaar ongelukkig bent geweest?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
DontYouHatePants schreef:
20-10-2020 01:12
Hoe laat hij je dat inzien?

Ik vind het vreemd dat je familie hem wel leuk vindt. Hij klinkt niet bepaald als de ideale schoonzoon.

Hij heeft wel in 1 ding gelijk, je laat te veel over je heen lopen.
Als er iets gebeurd of er wordt iets gezegd dan heb ik dat in eerste instantie nooit door. Hij komt dan op een later moment met: pik jij dit? Dit is toch niet normaal, etc.
En vaak slaat hij de spijker wel op zijn kop ja.

Als ik aangeef dat hij die dingen OOK doet dan ziet hij dat niet zo.

Familie zegt wel eens: wat doet hij nou de hele dag? Betaald hij wel mee? Zou die niet is wat gaan doen?

Maar niks in de trant dat ze hem niet aardig vinden ofzo.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Stel dat het uitgaat ...

Waarom kan ie dan geen kamer zoeken in de stad?
Of terug naar zijn oude thuis en daar werk zoeken?

Door hem binnen te slepen in 't bedrijf waar jij op dit moment werkt ben je niet ineens getrouwd ofzo ... Hij mag de hemel god al danken dat jij dit baantje geregeld hebt. (Want kan het zijn dat ie anders ook nog eens op jouw kap leefde?)


Dus nope, het ligt niet aan jou, maar gewoon aan die luie gamende smorende idioot die je kost en inwoning hebt gegeven ...
Alleen doet ie vrij weinig om zijn kost te verdienen.
wissewis wijzigde dit bericht op 20-10-2020 01:24
19.74% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-10-2020 01:19
Dus 7 maanden samen, nu al zoveel luiheid en gedoe en hij heeft duidelijk geen gouden l*l ... Wat doe je nog bij die kerel???

Of ben je aan 't wachten tot je straks 7 jaar ongelukkig bent geweest?
Ik vind het lastig. Misschien zeur en zeik ik inderdaad wel teveel en om niks? Heb ik teveel series en films gekeken? Een vertekend beeld van hoe een goede en gezonde relatie hoort te zijn?
Ligt het gewoon wel aan mij? Ik heb geen flauw idee meer.

Ik weet ook oprecht niet hoe/aan wat je kan merken dat je de ware hebt gevonden en hoe een langdurige relatie er nou echt uit hoort te zien.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-10-2020 01:22
Stel dat het uitgaat ...

Waarom kan ie dan geen kamer zoeken in de stad?
Of terug naar zijn oude thuis en daar werk zoeken?

Door hem binnen te slepen in 't bedrijf waar jij op dit moment werkt ben je niet ineens getrouwd ofzo ... Hij mag de hemel god al danken dat jij dit baantje geregeld hebt. (Want kan het zijn dat ie anders ook nog eens op jouw kap leefde?)
Ik denk dat hij eerder terug zou gaan naar zijn eigen huis. En ja, mocht hij dit baantje niet hebben dan zou ik het grootste deel van alles inderdaad betalen denk ik.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
T-Bag schreef:
20-10-2020 01:23
Ik vind het lastig. Misschien zeur en zeik ik inderdaad wel teveel en om niks? Heb ik teveel series en films gekeken? Een vertekend beeld van hoe een goede en gezonde relatie hoort te zijn?
Ligt het gewoon wel aan mij? Ik heb geen flauw idee meer.

Ik weet ook oprecht niet hoe/aan wat je kan merken dat je de ware hebt gevonden en hoe een langdurige relatie er nou echt uit hoort te zien.
Stel dat je je verhaal aan een vriendin zou doen.
En dan wel de échte waarheid en niet de verbloemde.

Dat je een game-verslaafde smorende kerel hebt binnengehaald.
Die nauwelijks seks wil, terwijl jij wel wil.
Die alleen maar met andere joy-sticks aan de gang wil.
Die het normaal vindt dat zijn vriendin wel een job regelt.
En er vanuit gaat dat als het zou uitgaan hij nog wel mag blijven inwonen.
Die nooit enige vorm van attentie laat zien.

En dat na amper 7 maanden samen.

Wat denk je dat ze je vertellen?



Ik gok deels ook op een gevalletje "te snel gaan samenwonen".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-10-2020 01:28
Stel dat je je verhaal aan een vriendin zou doen.
En dan wel de échte waarheid en niet de verbloemde.

Dat je een game-verslaafde smorende kerel hebt binnengehaald.
Die nauwelijks seks wil, terwijl jij wel wil.
Die alleen maar met andere joy-sticks aan de gang wil.
Die het normaal vindt dat zijn vriendin wel een job regelt.
En er vanuit gaat dat als het zou uitgaan hij nog wel mag blijven inwonen.
Die nooit enige vorm van attentie laat zien.

En dat na amper 7 maanden samen.

Wat denk je dat ze je vertellen?



Ik gok deels ook op een gevalletje "te snel gaan samenwonen".
Nou eentje is heel duidelijk geweest in haar woorden: je bent zelf zo goed bezig, je hebt negatieve energie om je heen waardoor je wordt belemmerd, je verdient beter, ik was er allang klaar mee geweest. Zoiets.
De anderen zeggen: gewoon praten met hem, geef het een kans, hoe zie je je toekomst voor je, je wist waar je aan begon, hij heeft niet zomaar die uitkering

Tja. Allemaal hebben ze een goed punt. En jij ook. Ik denk ook te snel gaan "samenwonen".

Het blowen op zich kan ik niet veel over zeggen. Ik rook zelf ook veel (gewoon sigaretten dan, ben bewust dat dit slecht is ja) en blow heeeeeeeel heeeel af en toe ook wel eens. Maar de hele dag door? Niet voor mij weggelegd.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
T-Bag schreef:
20-10-2020 01:23
Ik vind het lastig. Misschien zeur en zeik ik inderdaad wel teveel en om niks? Heb ik teveel series en films gekeken? Een vertekend beeld van hoe een goede en gezonde relatie hoort te zijn?
Ligt het gewoon wel aan mij? Ik heb geen flauw idee meer.

Ik weet ook oprecht niet hoe/aan wat je kan merken dat je de ware hebt gevonden en hoe een langdurige relatie er nou echt uit hoort te zien.
Hoe kan je nou niet weten dat het beter kan dan dit?
Laat me het je dan vertellen:
je hebt een profiterende, meeliftende, manipulerende vriend, die bijna te lui is om zijn eigen kont af te vegen, die amper affectie toont en verwacht dat jij de rest van zijn leven wel betaald.

Dat is niet normaal en dat kan veeeel beter.
Ik blijf bij wat ik gezegd eerder gezegd heb. Uitmaken is mijn advies.
Wil je het per se toch, om redenen die ik nooit zal begrijpen, een kans geven,
laat hem dan een baan zoeken. Dus niet bij jou.
Laat hem een woning zoeken voor zichzelf. Die hij bekostigd.
Laat hem jou leuk behandelen, met aandacht, leuke dingen en intiatief nemen enzo.
En dan heb je een kans dat je een normale, leuke relatie krijgt.

Waar het uiteindelijk om gaat, is wat jij vindt dat je verdiend. Je weet zelf ook wel dat het beter kan, dat hoop ik in elk geval.
En anders, bij deze.
Alle reacties Link kopieren
Zorg trouwens vooral dat je NIET zwanger wordt van deze.

Anders hang je er waarschijnlijk wel definitief aan vast.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
DontYouHatePants schreef:
20-10-2020 01:42
Hoe kan je nou niet weten dat het beter kan dan dit?
Laat me het je dan vertellen:
je hebt een profiterende, meeliftende, manipulerende vriend, die bijna te lui is om zijn eigen kont af te vegen, die amper affectie toont en verwacht dat jij de rest van zijn leven wel betaald.

Dat is niet normaal en dat kan veeeel beter.
Ik blijf bij wat ik gezegd eerder gezegd heb. Uitmaken is mijn advies.
Wil je het per se toch, om redenen die ik nooit zal begrijpen, een kans geven,
laat hem dan een baan zoeken. Dus niet bij jou.
Laat hem een woning zoeken voor zichzelf. Die hij bekostigd.
Laat hem jou leuk behandelen, met aandacht, leuke dingen en intiatief nemen enzo.
En dan heb je een kans dat je een normale, leuke relatie krijgt.

Waar het uiteindelijk om gaat, is wat jij vindt dat je verdiend. Je weet zelf ook wel dat het beter kan, dat hoop ik in elk geval.
En anders, bij deze.

Ik ga dit even in me opnemen en laten bezinken.
In de tussentijd hoop ik dat vriendlief ergens het licht een keer gaat zien.

En over zwanger worden: wordt lastig zonder seks. Maar nee, ik wacht in het algemeen liever nog even een aantal jaar. Op zo'n manier als nu dan liever helemaal niet.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft hem trouwens natuurlijk niet "binnen het uur" buiten te zetten als het ooit gedaan raakt.

Maar jullie klinken jong.
Ik neem aan dat hij nog wel ergens in zijn vroegere hometown familie of vrienden heeft waar ie desnoods een paar dagen / weken op de bank kan slapen als het uitraakt.
Terwijl ie daar op zoek gaat naar werk en een kamer. Als hij toch wil terugkeren.

En dat er elk uur of elke 2 uur een trein rijdt die kant op.


Want in jouw - waarschijnlijk niet immens grote - studio blijven hangen terwijl het uit is en dan ook nog waarschijnlijk samen in 1 bed moeten liggen ... lijkt me ook niet erg gezellig.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-10-2020 02:02
Je hoeft hem trouwens natuurlijk niet "binnen het uur" buiten te zetten als het ooit gedaan raakt.

Maar jullie klinken jong.
Ik neem aan dat hij nog wel ergens in zijn vroegere hometown familie of vrienden heeft waar ie desnoods een paar dagen / weken op de bank kan slapen als het uitraakt.
Terwijl ie daar op zoek gaat naar werk en een kamer. Als hij toch wil terugkeren.

En dat er elk uur of elke 2 uur een trein rijdt die kant op.


Want in jouw - waarschijnlijk niet immens grote - studio blijven hangen terwijl het uit is en dan ook nog waarschijnlijk samen in 1 bed moeten liggen ... lijkt me ook niet erg gezellig.

Oh, wacht even. Volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk geformuleerd: hij heeft een eigen appartementje in zijn eigen woonplaats. Hij kan dus gewoon terug naar zijn huis.

Ik word bijna 24, voel me al heel oud trouwens.
Hij is 26.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
TO ik vind sommige reacties hier heel erg kortzichtig. En jou heel erg bevestigen in je negatieve emoties.

Ik heb zelf ADD, en vind hem echt niet per se klinken als een onmens. Kan wel zo zijn hoor dat het een eikel is, maar naar aanleiding wat jij schrijft zie ik vooral een 20er met issues. Die zijn best doet, maar niet altijd de motivatie kan opbrengen.

Dat betekent niet dat jij genoegen moet nemen met iemand die jouw behoeften niet serieus neemt, dat je er genoegen mee moet nemen dat hij iedere avond blowt (ipv aan de Concerta zit, als hij het echt nodig heeft) en alleen maar gamed. Dat jij genoegen moet nemen met iemand die maar een paar keer per maand seks wilt. Je hebt alle recht om de relatie te verbreken als je het niet trekt.

Maar als je echt gek op die jongen bent
Dan ga je eerst nog een paar keer het gesprek aan, dan maak je goed duidelijk dat bepaalde dingen dealbreakers zijn. En dat je niet jouw behoeftes opzij kan en wilt zetten. Tenzij je de relatie al hebt opgegeven heb je helemaal niks aan de bevestiging van je negatieve gevoelens, dat zorgt er alleen maar voor dat jullie verder van elkaar af komen te staan.
Een beginnende relatie, nu al zoveel ergernis op een belangrijk punt.

Waarom trek je aan een dood paard?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
20-10-2020 08:31
Een beginnende relatie, nu al zoveel ergernis op een belangrijk punt.

Waarom trek je aan een dood paard?

Ik begrijp dat ook nooit.
Maar veel vrouwen hebben helaas zo weinig zelfrespect en zelfvertrouwen dat ze liever in een slechte relatie zitten dan in geen relatie.
T-Bag schreef:
20-10-2020 01:01
Hij maakte ooit een opmerking dat hij er wel zou willen werken. Niet serieus, maar ook geen grap. Toen hadden we echt mensen tekort en zo is het balletje gaan rollen eigenlijk. En nu dus een beter aanbod gekregen omdat ze tevreden zijn en er een collega weggaat.

Wat is er wel leuk aan hem?

Hij is lief, kan goed met hem lachen, ook wel praten (als die een keer tijd heeft), hij laat me inzien dat ik teveel over me heen laat lopen en dat veel vrienden van mij geen echte vrienden zijn.
En m'n familie mag hem wel, vind ik zelf heel belangrijk.

Maargoed, een groot deel van die eigenschappen hebben m'n vriendinnen (de echte) ook wel.

Op dit moment en stapelen de irritaties zich wel erg op. Misschien ook omdat ik in een studio woon en we continu op elkaars lip zitten. Ik weet het niet.

Jij bent op weg om geisoleerd te worden. Je hebt straks niets meer van jezelf. Hij is op je werk, beheerst je vriendenkring en straks volgt je familie.

Echt, wegwezen.
Metallover schreef:
20-10-2020 08:46
Ik begrijp dat ook nooit.
Maar veel vrouwen hebben helaas zo weinig zelfrespect en zelfvertrouwen dat ze liever in een slechte relatie zitten dan in geen relatie.
Mannen en vrouwen.

Ik vermoed dat het vooral de hoop is dat men het kan repareren. Mijn ervaring is echter dat als het begin al zo moeizaam is, dat nooit goed gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
20-10-2020 09:14
Mannen en vrouwen.

Ik vermoed dat het vooral de hoop is dat men het kan repareren. Mijn ervaring is echter dat als het begin al zo moeizaam is, dat nooit goed gaat komen.
Toch zijn het voornamelijk vrouwen met het ‘redderssyndroom’ die denken dat de man wel gaat veranderen door hun liefde en inzet.
En het werkt nooit. Je kunt een kat niet laten blaffen.
Metallover schreef:
20-10-2020 09:28
Toch zijn het voornamelijk vrouwen met het ‘redderssyndroom’ die denken dat de man wel gaat veranderen door hun liefde en inzet.
En het werkt nooit. Je kunt een kat niet laten blaffen.
Spiritus erover en aansteken... WOEF!
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
20-10-2020 00:39
- gamen
- geen seks
- lui
- blowen
- ADHD/ADD
- Uitkering

Als hij de laatste man op aarde was zou ik nog liever alleen blijven.
Wat is er in godsnaam leuk aan hem?
En ik begrijp ik het goed dat jij een baan voor hem hebt geregeld bij jouw werk?
Dus ook dat komt niet uit zijn eigen initiatief?
Ben benieuwd hoe lang hij dat vol gaat houden.

Nou, dit inderdaad. Je legt de lat wel heel laag TO. Een luie vent. Die dus kennelijk liever gamet dan werkt.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
20-10-2020 08:13
TO ik vind sommige reacties hier heel erg kortzichtig. En jou heel erg bevestigen in je negatieve emoties.

Ik heb zelf ADD, en vind hem echt niet per se klinken als een onmens. Kan wel zo zijn hoor dat het een eikel is, maar naar aanleiding wat jij schrijft zie ik vooral een 20er met issues. Die zijn best doet, maar niet altijd de motivatie kan opbrengen.

Dat betekent niet dat jij genoegen moet nemen met iemand die jouw behoeften niet serieus neemt, dat je er genoegen mee moet nemen dat hij iedere avond blowt (ipv aan de Concerta zit, als hij het echt nodig heeft) en alleen maar gamed. Dat jij genoegen moet nemen met iemand die maar een paar keer per maand seks wilt. Je hebt alle recht om de relatie te verbreken als je het niet trekt.

Maar als je echt gek op die jongen bent
Dan ga je eerst nog een paar keer het gesprek aan, dan maak je goed duidelijk dat bepaalde dingen dealbreakers zijn. En dat je niet jouw behoeftes opzij kan en wilt zetten. Tenzij je de relatie al hebt opgegeven heb je helemaal niks aan de bevestiging van je negatieve gevoelens, dat zorgt er alleen maar voor dat jullie verder van elkaar af komen te staan.

Ik lees niet dat mensen hem een onmens noemen. Mensen zeggen wat jij bij het dikgedrukte ook zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven