Waarom is karnemelk goedkoper dan gewone melk?

20-10-2020 13:21 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je zou toch denken dat karnemelk bewerkelijker is?
Alle reacties Link kopieren
Het blijft over na het maken van boter. Restproduct waar je geld mee kan verdienen!
Alle reacties Link kopieren
karnemelk is een bijproduct van boter. Dus eigenlijk overschot wat niet speciaal gemaakt wordt. Tenminste, zo was het vroeger
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Karnemelk is het restproduct (bijproduct) van het maken van boter.
Omdat het goor is ( mijn mening)
Alle reacties Link kopieren
Voedingswaarde is lager dan van "gewone" magere melk. Dus er zit weinig (duur) vet in. Hoe voller hoe duurder.

Karnemelk is trouwens nu niet enkel meer een restproduct, maar kan ook artificieel gemaakt worden in de fabriek.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Het heeft een lager vetgehalte. Dat vet kunnen ze voor relatief veel geld verkopen als boter.
Mijn gok zou zijn: omdat het langer houdbaar is.
Alle reacties Link kopieren
De "echte" gekarnde karnemelk is trouwens duurder, juist vanwege de traditionele productie. Deze heet biologisch-dynamisch en is meestal enkel rechtstreeks bij de boer en bij natuurwinkels te krijgen.

In de supermarkt koop je karnemelk of biologische karnemelk uit de fabriek ( met toegevoegd melkzuur). Het "biologische" slaat dan enkel op het feit dat de de melk van biologische oorsprong is. Maar met karnen hebben deze producten dus niets meer te maken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
heeft iemand al genoemd, dat het een bijproduct van boter is? :)

de waarheid is, dat het heel vies is, en eigenlijk niet voor consumptie geschikt
:sick:
Alle reacties Link kopieren
Vroeger als kind dronk ik "botermelk" (zo noemde oma dat) en dat was een soort "dikke" gebonden karnemelk. Dat vond ik toch een partij lekker.
Maar die is volgens mij nergens meer te krijgen ? Geen idee of dat misschien ook rechtstreeks van bij de boer kwam.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
20-10-2020 14:03
Vroeger als kind dronk ik "botermelk" (zo noemde oma dat) en dat was een soort "dikke" gebonden karnemelk. Dat vond ik toch een partij lekker.
Maar die is volgens mij nergens meer te krijgen ? Geen idee of dat misschien ook rechtstreeks van bij de boer kwam.
is dat niet wat vroeger Karnemelk heette?
De karnemelk uit de winkel, mag eigenlijk niet zo heten toch? (was daar niet eens een Keuringsdienst-uitzending over?)
Ik ken ui Engeland Butter milk, en dat is ouderwetse Karnemelk

Wat ook kan, is dagmelk (geen idee of iemand dat nog drinkt), ONgepasteuriseerde melk, direct van de koe
lilalinda wijzigde dit bericht op 20-10-2020 14:30
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2020 13:58
heeft iemand al genoemd, dat het een bijproduct van boter is? :)

de waarheid is, dat het heel vies is, en eigenlijk niet voor consumptie geschikt
:sick:

:HA:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wij karnden thuis zelf, die karnemelk was echt eel anders van smaak. Gemaakt van rauwe melk dus. De boter werd uitgebreid gewassen, maar die vond ik niet zo lekker. Als bakproduct voor zoet gebak vond ik het wel prima. De karnemelk was heerlijk fris.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 14:21
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Belgali: misschien is het biest? Melk van een koe die net bevallen is.
Alle reacties Link kopieren
https://www.facebook.com/keuringsdienst ... 702884532/
Alle reacties Link kopieren
http://www.watbetekenthet.nl/wat-betekent-botermelk/
Alle reacties Link kopieren
Fishie44 schreef:
20-10-2020 14:15
@Belgali: misschien is het biest? Melk van een koe die net bevallen is.
geen idee ... straks eens aan mijn moeder vragen of die het weet. Oma is er helaas niet meer.
Misschien is het ook jeugdsentiment. En als je het nu proeft, dat het dan toch weer vies is :) Je smaak ontwikkeld zich ook door de jaren heen natuurlijk.

Het enige wat ik me zeker herinner is dat het een dikkere structuur had.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
lilalinda schreef:
20-10-2020 14:10
is dat niet wat vroeger Karnemelk heette?
De karnemelk uit de winkel, mag eigenlijk niet zo heten toch? (was daar niet eens een Keuringsdienst-uitzending over?)
Ik ken ui Engeland Butter milk, en dat is ouderwetse Karnemelk

Wat ook kan, is dagmelk (geen idee of iemand dat nog drinkt), gepasteuriseerde melk, direct van de koe
Ik probeer me dat voor te stellen en dan krijg ik zo'n beeld van iemand die met een percolator-achtig apparaat onder de koe hangt, en dan het glas wat eronder staat onmiddellijk doorgeeft aan de drinker.
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
belgali schreef:
20-10-2020 14:28
geen idee ... straks eens aan mijn moeder vragen of die het weet. Oma is er helaas niet meer.
Misschien is het ook jeugdsentiment. En als je het nu proeft, dat het dan toch weer vies is :) Je smaak ontwikkeld zich ook door de jaren heen natuurlijk.

Het enige wat ik me zeker herinner is dat het een dikkere structuur had.
Biest is echt heel iets anders dan botermelk. Ik ken botermelk in ieder geval als product lijkend op karnemelk. Biest moet je wellen om een dikkere structuur te krijgen. De karnemelk die wij zelf maakten was wisselend van dikte.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
20-10-2020 13:27
Omdat het goor is ( mijn mening)
dit en omdat er daardoor dus minder vraag naar is.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-10-2020 14:10


Wat ook kan, is dagmelk (geen idee of iemand dat nog drinkt), ONgepasteuriseerde melk, direct van de koe
Dat vind ik de lekkerste melk die er is, vele boeren verkopen dit nog.
Alle reacties Link kopieren
Buttermilch in Duitsland is een dikkere soort karnemelk.

Heerlijk met citroensmaak.

https://www.muellermilch.de/produkte/fr ... h/zitrone/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
lilalinda schreef:
20-10-2020 14:10


Wat ook kan, is dagmelk (geen idee of iemand dat nog drinkt), ONgepasteuriseerde melk, direct van de koe
Dat hadden wij heel vroeger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven