vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
kendra74 schreef:
25-10-2020 00:51
@red ik zie het niet sls bedonderen ik denk serieus dat hij zoiets heeft van wij zijn partners en zij kan het wel missen, hij spreekt het niet uit maar zo gemakkelijk denkt hij wel, en dat gedeelte stoort nog meer
Het blijft evengoed een afknapper.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-10-2020 23:57
Ik zeg nergens dat TO bij hem moet blijven maar dat ik het heel raar vind dat ze geen interesse heeft waarom hij weinig geld heeft. En als je er dan naar vraagt zegt ze het niet weet en dat hij maar een extra baan moet nemen.

Wie weet is hij wel een keer opgelicht door iemand waardoor hij u een schuld heeft buiten zijn schuld om. Dan zijn die financiële problemen van tijdelijke aard. Maar als je dat niet vraagt, dan weet je dat niet. Ik vind het raar dat zoveel mensen maar gewoon de boel afkappen zonder meer te willen weten.

Eens.
Met ook onderstaande toevoeging.

chocolol schreef:
25-10-2020 00:13
Ja daar heb je gelijk in, als het buiten zijn schuld was had hij er beter eerder open over kunnen zijn.
kendra74 schreef:
25-10-2020 00:51
@red ik zie het niet sls bedonderen ik denk serieus dat hij zoiets heeft van wij zijn partners en zij kan het wel missen, hij spreekt het niet uit maar zo gemakkelijk denkt hij wel, en dat gedeelte stoort nog meer
Bedonderen=profiteren in dit geval.
Heeft niets met bedonderen te maken maar vooral met een houding en denkwijze die mij ook zou laten afknappen.
Dat makkelijke zou me ook storen. En ook even bepalen dat hij ‘t beter aan jou kan vragen dan aan een ander vind ik raar. Ik zou juist eerder mijn zaakjes koste wat kost zelf willen regelen en een oude vriend vragen voor te schieten dan mijn vriendin waar ik net een jaar mee ben en die een gezin heeft.
Zeker hoor eveneens een afknapper, hoe modern we ook zijn sommige dingen passen niet
Ik blijf voorlopig maar lekker alleen, want ik vind het maar vermoeiend allemaal
kendra74 schreef:
25-10-2020 01:05
Zeker hoor eveneens een afknapper, hoe modern we ook zijn sommige dingen passen niet
Als vrouw hoef je met dit gedrag bij de meeste mannen ook niet aan te komen. Niemand heeft zin om een ander waar je nog niet zo lang mee bent te moeten onderhouden of uit de brand te helpen.
Bedankt voor jullie tijd en aandacht!
Het erge is @rum dat je aan je zelf gaat twijfelen ben ik nou echt zo wreed dat ik mijn partner geen geld voor eten wil geven
Alle reacties Link kopieren
De gelijkwaardige relatie is weg. Hij leunt en steunt nu op jou, en dat kan je er niet bij hebben. Je wilt een vent die keihard werkt, die zegt: ik neem elke ochtend om 06.00 uur nog een krantenwijk erbij.
ik geef mn bek ook maar een douw
rumforviva schreef:
25-10-2020 01:10
Als vrouw hoef je met dit gedrag bij de meeste mannen ook niet aan te komen. Niemand heeft zin om een ander waar je nog niet zo lang mee bent te moeten onderhouden of uit de brand te helpen.
Precies.


Er was nog niet lang geleden ook een topic van een man die een relatie had met een dame die overduidelijk uit was op iemand die haar ging onderhouden en wilde snel onderdak en hulp bij al haar geldproblemen. Ook daar was iedereen redelijk eensgezind.
Ja daarom ben ik nu ook uit mijn twijfel en ga ik de relatie beëindigen, ik vind het jammer dat het zo gelopen is maar dit is niet mijn toekomst
kendra74 schreef:
25-10-2020 01:12
Het erge is @rum dat je aan je zelf gaat twijfelen ben ik nou echt zo wreed dat ik mijn partner geen geld voor eten wil geven

Daarom ben je met een profiteur. Om eens en voor altijd van dat getwijfel af te komen. Je wordt bedonderd en je interne alarmsysteem gaat af. Die twijfel is gewoon angst dat je in je eigen ogen en in die van anderen niet okay bent als je geen geld geeft aan je met geld worstelende vriend. Je bent echt okay hoor om af te knappen op een man die geen trots kent en het geen flikker kan schelen dat hij in jouw achting is gedaald.
@kroonprinses en dat snap ik niet van hem zijn trots zal hij daar helemaal niet aan gedacht hebben zo wil je toch niet dat een vrouw naar je kijkt
kendra74 schreef:
25-10-2020 01:30
@kroonprinses en dat snap ik niet van hem zijn trots zal hij daar helemaal niet aan gedacht hebben zo wil je toch niet dat een vrouw naar je kijkt

Sommige vrouwen houden van dat soort sneue mannen en hoopt hij dat jij er zo eentje bent.

En misschien komt trots niet in zijn woordenboek voor en leeft ie daarom als een arme sloeber.

Gaat niet om hem natuurlijk maar om wat jij toelaatbaar vindt om prettig te leven met een man. En zo te lezen ben je eruit.
fashionvictim schreef:
24-10-2020 23:55
Nee, hoor, ik ben zelf ook straatarm geweest en nog buiten mijn schuld om ook. Grote verschil is dat ik nota bene als alleenstaande moeder zonder vangnet, me daar zelf weer uit heb geknokt. Ik had alleen wat vriendinnen die me steunden, maar voor de rest heb ik gewoon zelf hard gewerkt en nu heb ik het heel goed.

Ik vind dus dat het nu de tijd is dat ik gewoon eens lekker van mijn zuurverdiende welvaart ga genieten.

Mijn ex bleek ook zo'n klaploper te zijn die het doodnormaal vond om schulden te maken of rekeningen niet te betalen. Nou, daar heb ik geen zin meer in. Toen ik daarachter kwam vond ik dat net zo'n afknapper als TO.

Ik heb jaren van mijn leven wakker gelegen, het letterlijk aan mijn hart gekregen van de stress om armoede die niet eens mijn schuld was, geen enkele vent gaat mij ooit weer terug die ellende in sleuren. Daar heb ik echt veel en veel te hard voor gewerkt en veel te veel voor opgeofferd. Hoe leuk iemand ook is, dan is het toedeledokie en tabee.
Daar ben ik het wel volkomen mee eens. Ex bleek enorme schulden te hebben. Kwam ik na 2 weken samenwonen achter. Gekozen om te blijven en een aantal jaren het echt zwaar gehad.
Dat nooit weer!
Ik heb bijstand ( afgekeurd, dus blijvend) maar geen schulden.
Ik verwacht niet van een man dat hij maar alles voor mij betaald. Ik ga alleen ook niet meer maaltijden overslaan, op schoenen lopen met gaten erin en Idd stijf van de stress.
Dus hierin geef ik je 100% gelijk en wat super dat je het nu goed hebt, knap!

Ik zal zelf niet iemand afschrijven puur omdat zijn inkomen laag is. Schulden wel, net als alcoholist zijn.. Dat feestje ben ik al een keer veel te lang geweest.

Bij incidenteel geld te kort zou ik wel met alle liefde bijspringen.
@less maar dat is het hoe weet je dat het incidenteel is, gewoon zelf oplossen of familie vragen ipv vriendin waar je niet mee samen woont.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
24-10-2020 22:32
ik voelde mij zo rot/beledigd, zeker omdat hij en vaak bij mij is, ik ook vaak dingen betaal en ik totaal niet veeleisend naar hem ben omdat ik weet dat hij niet veel te besteden heeft , en ik ook een alleenstaande moeder ben.

ik heb aangegeven het niet te lenen want ik ben geen bank, ik heb het gegeven.

in mijn achterhoofd denk en dacht ik , als je een echte vent bent , geef je het hoe dan ook terug.

Had ik in ieder geval wel gedaan.
Ja, dat kan ik me wel voorstellen. Een oom van mij nam geld aan van zijn nichtjes die nog kinderen waren (had hij kennelijk geen scrupules over) en mijn moeder was toen razend en heeft het geld teruggeëist. Op de een of andere manier vond ik ook die actie niet zo fijn. Dus drie verliezers omdat één persoon meer wou hebben dan hij verdiende.

Bepaalde dingen dóe je niet en op de een of andere manier ga je als man geen geld vragen aan je verloofde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
24-10-2020 23:57
Ik zeg nergens dat TO bij hem moet blijven maar dat ik het heel raar vind dat ze geen interesse heeft waarom hij weinig geld heeft. En als je er dan naar vraagt zegt ze het niet weet en dat hij maar een extra baan moet nemen.

Wie weet is hij wel een keer opgelicht door iemand waardoor hij u een schuld heeft buiten zijn schuld om. Dan zijn die financiële problemen van tijdelijke aard. Maar als je dat niet vraagt, dan weet je dat niet. Ik vind het raar dat zoveel mensen maar gewoon de boel afkappen zonder meer te willen weten.
Ja maar dan zou ik toch niet om geld gaan vragen. Heb ik het vandaag niet dan morgen ook niet.

Ik zou misschien wel zeggen dat ik momenteel in een periode zit van gebakken aardappelen en tosti's met suiker, omdat ik deze maand te weinig overheb. En dat het me zo spijt dat ik niet kan trakteren, maar dat ik dat volgende maand hopelijk goed kan maken. Als hij dan geld zou aanbieden, zou ik het lang weigeren, vermoedelijk zou ik het helemaal niet aannemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
kendra74 schreef:
25-10-2020 01:50
@less maar dat is het hoe weet je dat het incidenteel is, gewoon zelf oplossen of familie vragen ipv vriendin waar je niet mee samen woont.
Ik vind sowieso niet dat jíj hem financieel zou moeten helpen èn ik vind het ronduit asociaal om voor te stellen een geldkostende activiteit te ondernemen en dan elke keer weer je pinpas te vergeten. Dat laatste is gewoon berekenend en voor mij al een afknapper op zichzelf. Werkt hij wel veel uren? Hij klinkt namelijk nogal gemakzuchtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat geldproblemen een probleem in je relatie vormen . Maar op een paar punten kijk ik er wel anders naar. Hoe komt het dat jullie na zo'n tijd zo weinig van elkaar weten? Waarom weet je niet hoe het komt dat hij financiële problemen heeft? Ik begrijp niet hoe jullie relatie dan werkt, als jullie dat nooit met elkaar bespreken. Waarom zijn jullie niet open naar elkaar? Bovendien lees ik hier dat je je partner niet om geld moet vragen. Ik zou juist verwachten dat je zo dichtbij je partner staat dat je die als eerste om hulp vraagt. Wat voor relatie heb je als je nog liever een oude bekende vraagt dan je eigen partner?
Persoonlijk zou ik bij een leuke lieve partner dus echt wel willen weten hoe financiële problemen opgelost gaan worden, voordat ik zou besluiten de leuke relatie aan de kant te schuiven. Maar als er zo weinig communicatie over en weer is (daar zijn jullie beiden verantwoordelijk voor) dan is de band waarschijnlijk ook niet zo sterk en misschien wel beter om te stoppen en ieder jullie eigen pad in te slaan.
Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Deze man is dus niet financieel zelfstandig. Alle bellen rinkelen bij deze man wat mij betreft. Toevallig pin pas vergeten, net even geen geld enz. Hij maakt al gebruik van jouw gastvrijheid, dat scheelt hem al weer geld. En dan als bonus de “kun je mij geld lenen” vraag.

Eerst nog weigeren maar het dan nog meenemen, dat was de grootste afknapper in het verhaal. Zo hoog is de nood dus bij hem.

Ik heb 2x een relatie gehad, ik was altijd de meestverdienende, zuinig en van huis uit geleerd “geef geen geld uit dat je niet hebt“ en een flinke spaarrekening.
1e relatie bleek de partner schulden te hebben en de 2e relatie ging over en eiste mijn ex gewoon de helft. Ik ben er klaar mee om gebruikt te worden als bank. Ik ben nu alleen met mijn lieve kinderen en al mijn zelfverdiende + gespaarde geld. En dat is voor mij en mijn kinderen en verder niemand! Ik ga ook nooit meer een financiële verbintenis aan met een partner (als die er al komt)

Hoe leuk je vriend ook is, in al die maanden hij geen stappen gezet tot het verbeteren van de situatie. Aangezien de bellen rinkelen zou het voor mij nu ook einde relatie zijn.
Ik doe mijn best
apiejapie schreef:
25-10-2020 07:06
Ik begrijp dat geldproblemen een probleem in je relatie vormen . Maar op een paar punten kijk ik er wel anders naar. Hoe komt het dat jullie na zo'n tijd zo weinig van elkaar weten? Waarom weet je niet hoe het komt dat hij financiële problemen heeft? Ik begrijp niet hoe jullie relatie dan werkt, als jullie dat nooit met elkaar bespreken. Waarom zijn jullie niet open naar elkaar? Bovendien lees ik hier dat je je partner niet om geld moet vragen. Ik zou juist verwachten dat je zo dichtbij je partner staat dat je die als eerste om hulp vraagt. Wat voor relatie heb je als je nog liever een oude bekende vraagt dan je eigen partner?
Persoonlijk zou ik bij een leuke lieve partner dus echt wel willen weten hoe financiële problemen opgelost gaan worden, voordat ik zou besluiten de leuke relatie aan de kant te schuiven. Maar als er zo weinig communicatie over en weer is (daar zijn jullie beiden verantwoordelijk voor) dan is de band waarschijnlijk ook niet zo sterk en misschien wel beter om te stoppen en ieder jullie eigen pad in te slaan.
Sterkte
Waarom zou hier een groot verhaal achter schuilgaan? Dan had TO dat wel geweten. Als iemand gemakzuchtig is dan is er minder om te bespreken. Dat is iets wat je in de praktijk ziet en waar je dan conclusies aan kunt verbinden voor jezelf.

Niet iedereen met te weinig geld kan daar zelf niks aan doen. Sommige mensen vinden het wel makkelijk als een ander hun problemen oplost terwijl ze zelf op de bank blijven zitten.

@Senseo: wat een verhaal zeg. En wat een vreselijke 2e ex. Ik hoop maar dat jij niet in goederengemeenschap met hem getrouwd was.
Alle reacties Link kopieren
En tijdens jullie relatie heeft hij nooit aangekaart dat hij zijn financiële situatie wil verbeteren? Als in het volgen van een opleiding, zoeken naar goedkopere woonruimte of het verlagen van zijn maandelijkse lasten door bv zijn auto de deur uit te doen? In mijn ogen spreekt het van weinig ambitie wanneer je niets doet aan je structurele financiële tekorten. Behalve dan jou te vragen om deze gaten te dichten. Persoonlijk zou ik ook niet warmlopen van zo’n instelling. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik de moeite zou nemen om mijn reden om de relatie te beëindigen zo specifiek toe te lichten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven