Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Covid in de zorg

21-06-2020 11:36 377 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal.

Ik ben zelf werkzaam in een umc als verpleegkundige. Ik merk dat, nu de covid periode wat minder word en de reguliere zorg opstart ik meer tijd heb om na te denken wat er allemaal gebeurt is de afgelopen tijd. Ik moet zeggen... het doet me meer dan ik dacht.

Ik heb dit topic geopend met als reden dat er misschien meer zorgmedewerkers zijn die dit ook zo ervaren, hun hart willen luchten of tips hebben voor anderen.
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Florence71 schreef:
25-10-2020 07:17
Verder allemaal heel herkenbaar wat hier boven staat. Ik ga nu nog maar met 1 collega naar de cohort, vorige keer met 4. De rest is mentaal afgehaakt, vond het te zwaar of vond het adhoc gerooster lastig.
Ik ben ook bang voor meer agressie onder bezoek of patienten, onbegrip voor overplaatsingen en er heerst een andere mentaliteit onder personeel. De motivatie is minder, schouders eronder lukt niet meer. Zo begrijpelijk, want we voelen ons niet meer gesteund door de samenleving, die er een potje van lijkt te maken. Ik vind ook dat het nog strenger mag worden qua maatregelen, maar of de mensen luisteren. Zou het fijn vinden om hier met elkaar te delen, in ieder geval iedereen vast veel sterkte morgen.
Ik snap dat je totaal niet gemotiveerd meer bent, maar niet iedereen in de samenleving maakt er een potje van.
Strengere maatregelen gaan denk ik niet helpen, misschien als mensen met covid19 gewoon achter in de zorg wachtrij moeten aansluiten dat mensen wat minder nonchalant gaan worden?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-10-2020 08:25
Ik snap dat je totaal niet gemotiveerd meer bent, maar niet iedereen in de samenleving maakt er een potje van.
Strengere maatregelen gaan denk ik niet helpen, misschien als mensen met covid19 gewoon achter in de zorg wachtrij moeten aansluiten dat mensen wat minder nonchalant gaan worden?
Dat gaat dus niet want covid patienten die hebben ACUTE zorg nodig


Iemand die een hart operatie nodig heeft anders gaat hij misschien snel dood niemand weet wanneer of iemand die nu beademd moet worden anders is hij over vijf minuten dood. Dat is het verschil dus ke KAN niet de covid zorg uitstelleb
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-10-2020 08:25
Ik snap dat je totaal niet gemotiveerd meer bent, maar niet iedereen in de samenleving maakt er een potje van.
Strengere maatregelen gaan denk ik niet helpen, misschien als mensen met covid19 gewoon achter in de zorg wachtrij moeten aansluiten dat mensen wat minder nonchalant gaan worden?
het is niet dat ik totaal niet gemotiveerd ben. En ik zie dat het gros zijn best doet. Maar als ik nu weer lees van dat feest in Hilversum word ik er wel moedeloos van...

en wat absor zeg, je kan ze niet achter in de wachtrij aan laten sluiten, bovendien kan je er toch niet altijd wat aan doen als je besmet raakt. Juist de kwetsbaren belanden in het ziekenhuis, en ze weten lang niet altijd hoe ze er aan gekomen zijn.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
25-10-2020 08:33
Dat gaat dus niet want covid patienten die hebben ACUTE zorg nodig
Iemand met een zware astma aanval of een copd patient heeft ook zorg nodig, als de zorg ‘op’ is dan is het gewoon jammer maar helaas.
We waren ten slotte gewaarschuwd
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-10-2020 09:04
Iemand met een zware astma aanval of een copd patient heeft ook zorg nodig, als de zorg ‘op’ is dan is het gewoon jammer maar helaas.
We waren ten slotte gewaarschuwd
Ja? Dan laten we de mensen stikkend op straat liggen? Is het zo makkelijk?
Dan rijd je een kind aan en laten we die doodbloeden op straat want de ambulances zijn op?
Is dat dan gewoon Jammer?
Alle reacties Link kopieren
@smulrol, was het maar zo simpel
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
25-10-2020 09:14
Ja? Dan laten we de mensen stikkend op straat liggen? Is het zo makkelijk?
Dan rijd je een kind aan en laten we die doodbloeden op straat want de ambulances zijn op?
Is dat dan gewoon Jammer?
Ik heb het helemaal niet over SEH, maar ook die zijn zonder covid soms vol/tijdelijk gesloten waardoor je uren op je beurt moet wachten. De capaciteit is niet oneindig, dus waarom heeft iemand met covid meer recht op zorg dan dat aangereden kind?
Alle reacties Link kopieren
het gaat niet meer om meer recht, het gaat om het meest acute. Treat first, what kills first, dat principe
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-10-2020 09:24
Ik heb het helemaal niet over SEH, maar ook die zijn zonder covid soms vol/tijdelijk gesloten waardoor je uren op je beurt moet wachten. De capaciteit is niet oneindig, dus waarom heeft iemand met covid meer recht op zorg dan dat aangereden kind?
Mensen die acute zorg nodig hebben hoeven (want kunnen) nooit uren op zorg wachten

Je snapt niet hoe het systeem werkt

Stel jij hebt één ambulance. Ga je die nu naar een stikkende covid patient sturen die dood zal gaan als je niet nu helpt
Of. Laat je die covid patient doodgaan en die ambulance stilstaan om te wachten tot er misschien een kind doodgaat tien minuten later?

Stel dat kind wordt niet aangereden dan heb je onnodig iemand laten sterven
Maar stel er wordt wel een kind aangereden, dan heb je al gekozen voor de covid patient
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
25-10-2020 09:45
Mensen die acute zorg nodig hebben hoeven (want kunnen) nooit uren op zorg wachten

Je snapt niet hoe het systeem werkt

Stel jij hebt één ambulance. Ga je die nu naar een stikkende covid patient sturen die dood zal gaan als je niet nu helpt
Of. Laat je die covid patient doodgaan en die ambulance stilstaan om te wachten tot er misschien een kind doodgaat tien minuten later?

Stel dat kind wordt niet aangereden dan heb je onnodig iemand laten sterven
Maar stel er wordt wel een kind aangereden, dan heb je al gekozen voor de covid patient
Ik beweer helemaal niet dat ambulances stil moeten staan.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-10-2020 09:24
Ik heb het helemaal niet over SEH, maar ook die zijn zonder covid soms vol/tijdelijk gesloten waardoor je uren op je beurt moet wachten. De capaciteit is niet oneindig, dus waarom heeft iemand met covid meer recht op zorg dan dat aangereden kind?
Heeft niks met recht te maken, maar met spoedeisende zorg op dat moment. Of dat nu een COVID patiënt is of een aangereden kind.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-10-2020 09:57
Ik beweer helemaal niet dat ambulances stil moeten staan.
Wat probeer je dan wel te zeggen? Want of jij begrijpt het niet of ik begrijp jou niet
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een verpleeghuis en zie als een berg op tegen komende periode. We hebben de afgelopen weken al weer wat besmettingen gehad ( we waren de eerste golf redelijk goed doorgekomen), die mensen zijn op één na allemaal overleden. Wij hebben een enorm tekort aan personeel, mogen geen uitzendkrachten meer inzetten (want: te groot risico omdat ze op meerdere plekken werken) en kunnen niets van de normale zorg afschalen. De bedden die leegkomen, zijn binnen een paar dagen weer gevuld, vooral met crisisopnames omdat mantelzorg weggevallen is.
Daarnaast alle discussies met familie over de maatregelen.

En dan zijn er ook nog een aantal collega's die de Willem Engel/complottheorieën kan op gaan en dus gewoon gaan lopen protesteren op het malieveld, feestjes hebben met tientallen mensen etc. Ondanks wat ze op het werk zien gebeuren.

Ik kan wel janken!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Snowy wat heftig, en ik begrijp niet dat familie zo kan reageren en nog minder dat collega's zijn met complottheorieen, terwijl je er met je neus bovenop zit. En zij dus ook nog een risico vormen voor jou als collega en voor de bewoners, verschrikkelijk. Veel sterkte!
snowy2 schreef:
25-10-2020 11:37
Ik werk in een verpleeghuis en zie als een berg op tegen komende periode. We hebben de afgelopen weken al weer wat besmettingen gehad ( we waren de eerste golf redelijk goed doorgekomen), die mensen zijn op één na allemaal overleden. Wij hebben een enorm tekort aan personeel, mogen geen uitzendkrachten meer inzetten (want: te groot risico omdat ze op meerdere plekken werken) en kunnen niets van de normale zorg afschalen. De bedden die leegkomen, zijn binnen een paar dagen weer gevuld, vooral met crisisopnames omdat mantelzorg weggevallen is.
Daarnaast alle discussies met familie over de maatregelen.

En dan zijn er ook nog een aantal collega's die de Willem Engel/complottheorieën kan op gaan en dus gewoon gaan lopen protesteren op het malieveld, feestjes hebben met tientallen mensen etc. Ondanks wat ze op het werk zien gebeuren.


Ik kan wel janken!
Bizar he?

Ik snap het janken wel, het is bizar en achterlijk en egocentrisch. Helaas zie je door dit soort dingen dat veel mensen echt helemaal niet zo fijn of leuk zijn.

Voor zorgpersoneel nog even extra naar...Alsof iemand op je kotst. :hug: :hug: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Snowy verschrikkelijk!!! Ik werkte vroeger in het verpleeghuis huis en heb zo met je te doen!!! Probeer alsjeblieft op jezelf te letten, in het zkhuis krijgen we psychische ondersteuning wat voor sommige collega’s exht broodnodig is. Ik weet dat in verpleeghuizen de situatie altijd treuriger is. 😢
Kolere Snowy, dat is heftig. Ik weet idd ook dat het verpleeghuis een stuk heftiger kan zijn dan een ziekenhuis.
Pas goed op jezelf. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel Snowy!
Het voelt zo veel anders als je weet dat je dit met zijn allen doet en er samen doorheen gaat komen. Eigenlijk vind ik dit ook geen discussie die op de werkvloer thuis hoort.

Hier rijden ambulances en bussen af en aan om mensen op te halen en over te plaatsen naar ziekenhuizen aan de andere kant van het land. Maar hoe lang overplaatsen nog mogelijk is, weet niemand.
Alle reacties Link kopieren
Snowy :hug:

Hier ook te maken gehad met z'n anti corona gekkie en we zitten nu dus met corona.

Denk om jezelf en heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Psychische ondersteuning is er (vrijwel) niet. We ondersteunen elkaar zoveel mogelijk, maar dat is soms best lastig.
Wat ook meeweegt is dat je in het verpleeghuis een andere band hebt met bewoners dan in het ziekenhuis met patiënten. (Ik heb ook jaren in het zkh gewerkt) Sommige bewoners wonen al jaren bij ons, de familieleden kan je al jaren. Je weet dat bewoners gaan overlijden, het verpleeghuis is nou eenmaal een eindstation, maar meestal gaan ze niet met 6 in 2 dagen. Veel verzorgenden/verpleegkundigen maken echt een rouwproces door als een bewoner overlijdt, en dat is normaal, maar het zijn er nu gewoon teveel!
Alle reacties Link kopieren
😭😭😭😭 heb echt zo met jou en alle verpleeghuis collega’s te doen



Ik denk ook dat jouw collega’s die in de wappiestand gaan( a la willem engel) dat is vaak voor hun ook maar onbewust een manier hoe ze het hoofd boven water kunnen houden. Dat ik bedoel dat als ze het zo niet doen dat het eigenlijk te confronterend is
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
25-10-2020 18:54
😭😭😭😭 heb echt zo met jou en alle verpleeghuis collega’s te doen



Ik denk ook dat jouw collega’s die in de wappiestand gaan( a la willem engel) dat is vaak voor hun ook maar onbewust een manier hoe ze het hoofd boven water kunnen houden. Dat ik bedoel dat als ze het zo niet doen dat het eigenlijk te confronterend is
Klopt, en ergens snap ik het wel, het is een coping mechanisme. Ik hoop alleen dat ze nog een beetje verstand bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk vooral samen met 1 collega en ik en collega denken totaal anders over dingen.
Zij vind haar rust en antwoorden bij God en ik ben daar te nuchter voor.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
25-10-2020 19:20
Ik werk vooral samen met 1 collega en ik en collega denken totaal anders over dingen.
Zij vind haar rust en antwoorden bij God en ik ben daar te nuchter voor.
als God haar dan maar wel zegt dat ze zich aan de regels moet houden en niet dat dit alles wat gebeurt zijn wil is en dat het ergens goed voor is...en dat ze met honderden in de kerk moeten gaan zitten
Alle reacties Link kopieren
Florence71 schreef:
26-10-2020 09:49
als God haar dan maar wel zegt dat ze zich aan de regels moet houden en niet dat dit alles wat gebeurt zijn wil is en dat het ergens goed voor is...en dat ze met honderden in de kerk moeten gaan zitten
Ze zegt dat ze corona proef naar de kerk gaat maar ik weet wel beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven