Dreumes moeite met drinken uit (open) beker

26-10-2020 08:55 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Waar ik bij mijn oudste totaal geen moeite mee had heb ik nu met de jongste wel. Mijn zoontje van 16 maand kan al lange tijd niet wennen aan een open beker, rietbeker of anti-lekbeker. In het wisselen van deze varianten zit een beste tijd tussen. Het is net alsof hij de fles blijft willen boven alle andere keuzes. Als ik hem de beker blijf aanbieden drinkt hij een paar slokjes tot 1/4 deel van de beker en dan gooit of duwt hij het weg. Als ik hem de fles niet zou geven gaat hij ook niet 'vragen' om de fles omdat hij dorst heeft. Met als gevolg dat hij niet genoeg binnenkrijgt. Dilemma, want het consultatiebureau wil dus dat ondanks het weigeren ik het aan blijf bieden wat een huilende of gefrustreerde dreumes geeft.

Mijn vragen: klinkt dit bekent en hebben jullie tips? En hoe lang bleven jullie kinderen de fles gebruiken?

Met vriendelijke groet
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hielp het om in de open beker drinken te geven wat ze heel lekker vond (melk). Toen ze dat eenmaal onder de knie had ging de rest ook prima, al is het nog steeds geen grote drinker. Probeer het ook eens met wat verdunde yoghurt als hij dat lekker vind, dan verslikken ze zich minder snel.
Keep on dreaming!
Ik herken dit. Zoon is 17 maanden, heeft ook veel moeite met de overstap en gedraagt zich hetzelfde. Hij kan het wel dus hij krijgt gewoon geen fles meer. Als hij echt dorst heeft, dan drinkt ie wel. Ik maak me er geen zorgen om. Voldoende fruit, komkommer aanbieden - daar zit ook vocht in.
Alle reacties Link kopieren
Misschien het gewoon even bij de fles houden?

Je kind is nog geen 1,5 jaar. Ik weet dat het consultatiebureau vindt dat je kinderen vanaf 1 jaar aan open bekers moet laten wennen. Maar als het frustratie geeft bij jou en hem, dat is toch niet de moeite waard?

Mijn jongste wilde dat ook niet op die leeftijd. Pas rond de twee jaar geloof ik. Nou en. Ergens is het vanzelf gegaan.
Ja, niet ieder kind kan precies hetzelfde als een ander kind op dezelfde leeftijd.

Dat is niet heel raar toch?


Blijven oefenen en tijdelijk even terug voor de andere momenten naar een tuitbeker. Of een beker met zacht rietje of een van de andere soorten bekers die kind wel gewoon mee kan drinken zonder drama te worden en dan apart blijven oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes van 20 maanden drinkt 's ochtends en 's middag bij de boterham een flesje melk. De rest van de dag water uit een rietjes beker en soms een open beker. Maar dat laatste is bijna altijd geknoei en daar heb ik vaak geen zin in. Ze drinkt ook niet veel water trouwens.
Misschien kan je 1 of 2x per dag op een vast moment een fles geven zodat er wat vocht in gaat en de rest van de dag toch een andere beker aanbieden. Drinkt hij niet, dan heeft hij niet genoeg dorst denk ik.
Ik had een oefenbeker..

iets zoals deze

https://www.prenatal.nl/eten-en-drinken ... gL_FPD_BwE

Maar goed, het is vooral veel oefenen. Niet elk kind leert op dezelfde leeftijd alles.
Geduld en doekjes in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had dat ook, ik heb m’n schouders erover opgehaald en hem gewoon nog een tijdje uit de fles laten drinken.
Consultatiebureau luister ik niet naar, ik deed gewoon wat het beste werkt voor mijn kind.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en kan hij overal uit drinken.
Maak er gewoon geen strijd van en laat het lekker uit de fles drinken, tussendoor met bekers blijven oefenen en uiteindelijk komt het vanzelf wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste op dit moment is dat je dreumes gewoon voldoende drinkt. Dat gaat boven alles, ook boven het advies van de immer freundliche dames van het CB. Als je dat kunt bereiken door hem het flesje te geven, then so be it. Je dreumes drinkt voldoende en je hebt geen drama in huis. Hoe heerlijk rustgevend is dat?

Laat je niet zo overrulen door het CB.
Alle reacties Link kopieren
Het leest alsof je hem in 1 keer die beker leeg wil laten drinken, maar dat hij het wel gewoon kan.

Hier stond de hele dag door, en nog steeds, altijd een beker drinken op tafel. Kon ze drinken wanneer ze zin had.

Als hij naast het gewone drinken ook nog flessen krijgt dan krijgt hij vast voldoende vocht binnen.

De kinderarts vertelde mij ooit, nadat ik vertelde dat onze dochter als het heel heet was eigenlijk niet dronk (beetje rare dochter heb ik), dat een kind zichzelf niet uitdroogt. Als ze echt dorst hebben dan drinken ze wel.

Daarnaast halen ze ook nog heel veel vocht uit fruit, yoghurt en het avondeten. Dus hij moet echt niets meer naar binnen krijgen wil hij uitdrogen.

En inderdaad iets lekkers laten drinken. Bijvoorbeeld ranja of zo.

En het cb lekker laten praten is ook een goede optie. Als hij nu een kwart beker leegdrinkt kan hij het dus. Dus dan is er verder toch weinig aan de hand lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-10-2020 11:19
De kinderarts vertelde mij ooit, nadat ik vertelde dat onze dochter als het heel heet was eigenlijk niet dronk (beetje rare dochter heb ik), dat een kind zichzelf niet uitdroogt. Als ze echt dorst hebben dan drinken ze wel.

En toch hè... Ik ken een gezin met twee dochters. Beide dochters hebben met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis gelegen. Dat vind ik dan toch wel knap.
Alle reacties Link kopieren
Hier was de tuitspeen van dr Browns een heel goede overstap. Nog wel de vertrouwde fles maar wel oefenen met een tuit. Na een tijdje werd de tuitbeker toen gewoon geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is bijna 3 en wisselt alle soorten waterhouders die ik in huis heb (open beker, tuitbeker, rietjesbeker, bidon, waterflesje) af en drinkt dus ook nog af en toe uit de fles. Hij vraagt er echt om, met name op momenten dat 'ie moe is dus hij zal het wel fijn vinden. Waaruit hij drinkt vind ik veruit ondergeschikt aan dat hij drinkt dus ik vind het allemaal prima. Je kindje is nog zo jong, ik zou me er niet druk over maken, komt echt wel goed.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het even laten. Gewoon een fles geven zodat hij voldoende drinkt en af en toe eens oefenen met een ander soort beker. Dat komt echt vanzelf. Ik vind 16 maanden ook nog heel jong trouwens, volgens mij dronken mijn kinderen toen ook nog nauwelijks uit open bekers.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
26-10-2020 11:24
En toch hè... Ik ken een gezin met twee dochters. Beide dochters hebben met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis gelegen. Dat vind ik dan toch wel knap.
Dan zal er hoogst waarschijnlijk een medische reden voor geweest zijn, dat ze bijvoorbeeld geen dorstprikkel krijgen of buikgriep hadden.

Anders dan ben je als ouder ook wel wat tekortgeschoten hoor, dat je niet in de gaten hebt dat je kind te weinig drinkt en daar dan geen actie op onderneemt door bijvoorbeeld ijsjes aan te bieden, ranja, fruit, knijpzakjes en ga zo maar door.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
26-10-2020 13:04
Dan zal er hoogst waarschijnlijk een medische reden voor geweest zijn, dat ze bijvoorbeeld geen dorstprikkel krijgen of buikgriep hadden.

Daar heb ik nooit wat over gehoord. Buikgriep hadden ze in ieder geval niet.
Dat het bij je eerste overkomt is... Nou ja... Raar. Maar bij de tweede gewoon heel raar.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het bij allebei mijn kinderen lastig. Ze bleven gewoon veel te weinig drinken zonder fles. Die ben ik toen dus gewoon weer gaan geven. Met een speen met het grootste gat dronken ze in no time een hele fles water leeg, ook niet slecht voor de tanden dus of zo. Ze zijn nu 16 en 11, drinken al jaren uit een glas en hebben er helemaal niks aan overgehouden hoor, ik zie er geen enkel probleem in om het nog even bij een fles te laten.

Mijn dochters hadden ook nog heel lang een fles water in bed bij zich, vonden ze fijn om zo in slaap te vallen. Nog tot hun vijfde geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
26-10-2020 13:12
Daar heb ik nooit wat over gehoord. Buikgriep hadden ze in ieder geval niet.
Dat het bij je eerste overkomt is... Nou ja... Raar. Maar bij de tweede gewoon heel raar.
Nou dat ja. Als er dan niets fysiek mis is met die meisjes, dan is er wel iets mis in je beoordelingsvermogen als het tot 2 keer toe zover kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Hier drinken ze nog steed (bijna anderhalf) allebei graag uit de fles. Vooral bij het wakker worden en voor het slapen. Het is ook een soort rustmoment.
Ik vind het niet erg, enige wat ze echt niet krijgen is zoet drinken uit een fles.

Daarnaast drinken ze redelijk uit een rietjesbeker (bij het oefenen goed kijken dat het niet een te lang rietje is) en ook uit de 360 oefenbeker van Munchkin.
Maar de fles is nog favoriet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voorlopig lekker de fles blijven geven en dan een rietjesbeker of een open bekertje met wat water erin weg zetten zodat het zelf gepakt kan worden.

Wij hebben volgens mij nooit echt actief geoefend en is vanzelf goed gekomen, dochter drinkt nu uit alles.
OldWood schreef:
26-10-2020 10:13
Mijn zoon had dat ook, ik heb m’n schouders erover opgehaald en hem gewoon nog een tijdje uit de fles laten drinken.
Consultatiebureau luister ik niet naar, ik deed gewoon wat het beste werkt voor mijn kind.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en kan hij overal uit drinken.
Maak er gewoon geen strijd van en laat het lekker uit de fles drinken, tussendoor met bekers blijven oefenen en uiteindelijk komt het vanzelf wel goed.
Amen. Mijn gup liep met 16 maanden nog niet eens. Laat staan dat ze zonder meer dan de helft over zich heen te gooien uit een open beker kon drinken. Ik had echt geen zin om mijn dochter vier keer per dag schone kleren aan te doen.

En uiteindelijk kwam het vanzelf goed. Lang leve het kinderdagverblijf. Nu is ze bijna 2 en drinkt ze twee bekertjes per dag. In de ochtend en avond nog melk uit een fles.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter kon rond een maand of 10 redelijk uit een rietjesbeker drinken (al dronk ze wel maar beetjes). Een open beker lukte niet zo goed. Ze dronk veel te weinig waardoor haar poep regelmatig te hard werd. Voldoende rauwkost, fruit etc hielp niet voldoende. We hebben een tussenstap gemaakt door met een 360 graden beker te gaan oefenen met drinken erin dat ze lekker vond en de rietjesbeker ook regelmatig aan te bieden. Rond de 1.5 jaar ging dit steeds beter. Een fles voor het slapengaan kreeg ze nog totdat ze bijna 2 jaar was. Inmiddels is ze 4, drinkt ze genoeg en al geruime tijd prima uit een open beker.

Mijn zoon kon met 9 maanden uit een rietjesbeker drinken. Ik was zijn fles vergeten :facepalm: Dus dit maar voor het eerst geprobeerd en dat lukte dus blijkbaar meteen. Met 14 maanden pakte hij de open beker van zijn zus, dronk eruit alsof hij nooit anders had gedaan en zette de beker zonder te knoeien terug op de tafel zonder ooit maar een seconde te hebben geoefend.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven