Werk & Studie alle pijlers

Werken zou moeten lonen...financiële achteruitgang?

26-10-2020 11:58 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of ik dit onderwerp onder Geld en Recht moet plaatsen of hier...Ik zit met een vervelende vraag / situatie.
Op dit moment ontvang ik alleen (oude) Wajong en zorg- en huurtoeslag. Ik zit echter in een MSNP-traject dat nog 2 jaar duurt.
Momenteel compenseert de bijzondere bijstand de bewindvoerderskosten (150 euro per maand). Na betaling van alle vaste lasten houdt de bewindvoerder 20 euro over om te sparen of voor extra uitgaven.

Nu heb ik binnenkort 2 sollicitatiegesprekken opstaan, waarvan 1 voor een functie tussen 20 en 24 uur per week. Ik heb in het verleden echter 24 uur per week gewerkt en ging er toen netto per maand 60 euro op achteruit, t.o.v. met alleen Wajong. Bestaat de kans dat de bewindvoerder maandelijks tekort gaat komen wanneer ik zou gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je dan niet meer werken? 30 uur in de week? Misschien ga je dan niet 60 euro erop achteruit?
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
26-10-2020 12:00
Waarom ga je dan niet meer werken? 30 uur in de week? Misschien ga je dan niet 60 euro erop achteruit?
a. Ik zit niet voor niets in de Wajong. b. Bij meer uren werken daalt of verdwijnt mijn huurtoeslag....
Ja.
Alle reacties Link kopieren
Snoopy80 schreef:
26-10-2020 12:02
a. Ik zit niet voor niets in de Wajong. b. Bij meer uren werken daalt of verdwijnt mijn huurtoeslag....

Dus je vindt dan dat de enige optie ‘helemaal niet werken’ overblijft?

En je vorige baan en loon zegt toch niet veel over wat je nu zou kunnen gaan verdienen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dit soort beslissingen met je bewindvoerder moet bespreken. Zeker wanneer jouw handelen direct gevolg heeft voor je financien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je zit niet voor niets in de Wajong.
Misschien dat je moeite heb met accepteren dat je in een Wajong zit?
Zou je bewindvoerder het voor elkaar krijgen de af te betalen bedragen maandelijks te verlagen, dan moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat het dan allemaal een stuk langer gaat duren eer je uit die situatie bent.
Voor je in de Wajong terecht kwam zijn er best wel wat keuringen aan vooraf gegaan.
Mocht het niet lukken met een vaste baan gaat het weer lastiger worden om in die Wajong terug te komen.
Vrijwilligerswerk lijkt me een zinniger optie.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
26-10-2020 12:08
Voor je in de Wajong terecht kwam zijn er best wel wat keuringen aan vooraf gegaan.
Mocht het niet lukken met een vaste baan gaat het weer lastiger worden om in die Wajong terug te komen.
Met 24 uur werken en soms een loondispensatie ben je niet uit de Wajong.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Weet je al wat je exact gaat verdienen dan? Ik zou dit met die bewindvoerder overleggen wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
En werken loont sowieso. Eerst maar daadwerkelijk solliciteren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van mening dat werken veel meer oplevert dan alleen financiële compensatie: nuttig bezig zijn, structuur in je dag, sociale contacten, je wereld groter maken.
En wellicht kun je doorgroeiden waardoor je er op lange termijn ook financieel op vooruit gaat.
Probeer niet alleen te kijken naar wat het je aan geld morgen oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Antwoord kort door de bocht:
Ja, het kan zijn dat je erop achteruit gaat als je gaat werken en werken dus niet loont. En ja, dat vind ik persoonlijk schandalig.

Advies: Ik zou contact opnemen met je bewindvoerder, die heeft vast vaker met dit bijltje gehakt.
Werken zou om meer redenen moeten draaien dan alleen geld.
prinses30 schreef:
26-10-2020 12:11
Ik ben van mening dat werken veel meer oplevert dan alleen financiële compensatie: nuttig bezig zijn, structuur in je dag, sociale contacten, je wereld groter maken.
En wellicht kun je doorgroeiden waardoor je er op lange termijn ook financieel op vooruit gaat.
Probeer niet alleen te kijken naar wat het je aan geld morgen oplevert.
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
26-10-2020 12:11
Ik ben van mening dat werken veel meer oplevert dan alleen financiële compensatie: nuttig bezig zijn, structuur in je dag, sociale contacten, je wereld groter maken.
En wellicht kun je doorgroeiden waardoor je er op lange termijn ook financieel op vooruit gaat.
Probeer niet alleen te kijken naar wat het je aan geld morgen oplevert.
Het levert mij persoonlijk in mijn huidige situatie überhaupt geen extra geld op. Alle inkomsten gaan naar de bewindvoerder
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-10-2020 12:06
Zou je bewindvoerder het voor elkaar krijgen de af te betalen bedragen maandelijks te verlagen, dan moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat het dan allemaal een stuk langer gaat duren eer je uit die situatie bent.
Het bedrag wat momenteel maandelijks wordt afgelost is het minimumbedrag. Dit kan niet verder worden verlaagd, alleen worden verhoogd wanneer je inkomen stijgt.

En de looptijd van een schuldsanering-traject is altijd 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
26-10-2020 12:10
Weet je al wat je exact gaat verdienen dan? Ik zou dit met die bewindvoerder overleggen wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
En werken loont sowieso. Eerst maar daadwerkelijk solliciteren. Succes!
Ik heb al daadwerkelijk gesolliciteerd, voor 1 van beide vacatures is het overmorgen het tweede gesprek en het uurloon is al bekend.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
26-10-2020 12:06
Je zit niet voor niets in de Wajong.
Misschien dat je moeite heb met accepteren dat je in een Wajong zit?
Nee, daar heb ik geen moeite mee. Het UWV ziet mogelijkheden voor me om me de juiste randvoorwaarden te kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-10-2020 12:10
Met 24 uur werken en soms een loondispensatie ben je niet uit de Wajong.
Met 24 uur werken bij deze baan zit ik net boven wat ik aan Wajong krijg. Ik krijg geen loondispensatie
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
26-10-2020 12:04
Dus je vindt dan dat de enige optie ‘helemaal niet werken’ overblijft?

Waar zeg ik dat? Er bestaat ook nog de optie vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld?

En je vorige baan en loon zegt toch niet veel over wat je nu zou kunnen gaan verdienen?
Jawel. Daar is het bedrag dat je aan Wajong krijgt op gebaseerd (maatmanloon)
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
26-10-2020 12:17
Werken zou om meer redenen moeten draaien dan alleen geld.
Waarom zijn er dan mensen die meer dan een modaal salaris krijgen?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
De Wajong is veranderd! Gelukkig, want veel mensen in de oude wajong gingen erop achteruit als ze meer gingen werken. Je kunt ook kiezen om naar een nieuwere variant te gaan en er zijn na 1 januari nog meer wijzigingen, dit moet ervoor zorgen dat je in ieder geval wajongtechnisch altijd meer gaat verdienen bij werken. Dus werken loont dan altijd. Dat van toeslagen ed zou je dan moeten berekenen. Wat je bewindvoerder doet als je meer gaat verdienen weet ik niet, als je schulden hebt gaat dan waarschijnlijk een groter deel naar je schulden.

Dit zijn de veranderingen na 1 januari https://www.uwv.nl/particulieren/arbeid ... index.aspx
Alle reacties Link kopieren
Worden uw inkomsten meer dan de huidige Wajong?

Ik kan mij voorstellen dat uw huurtoeslag dan minder wordt (maar niet verdwijnt bij 24 uur werk) maar het zou maar verbazen als u erop achteruit gaat.

Probeer de berekening hier eens:
(de tarieven voor 2020 zijn nog niet vastgesteld, dus het kan nog afwijken)
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven