Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe behoud je de feeling met het team bij thuiswerken?

28-10-2020 11:09 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste keer op kantoor was na de zorgelijke speech in maart van Rutte, ondertussen werk ik dus ruim 8 maanden thuis en het bevalt mij erg goed, zo goed zelfs waardoor ik het gevoel heb op een eiland te zitten.
We hebben een team groepsapp, maar daarin reageren altijd dezelfde mensen, in die app worden hele ruzies uitgevochten, voor de rest worden mededelingen gedaan via de mail, dat lees ik, en daar waar er actie ondernomen moet worden, dan doe ik dat, en alles wat ter info is dat archiveer ik.
Maar nu komt het: Ik merk dat er veel aan mij voorbij gaat, vandaag zag ik een mail voorbij komen dat de nieuwe laptops binnen zijn en opgehaald kunnen worden bij een uitgiftepunt, en ik had zoiets van laptops??? Blijkt dus dat er laptops werden verdeeld en dat je je daarvoor moest opgeven, zo ook met bepaalde projecten, ik zie mails voorbij komen met namen van collega's die ( op afstand) deelnemen aan een project, en wederom wist ik nergens van.

Doordat ik zo lang vanuit huis werk, is mijn werk een soort onderdeel geworden van mijn privé, het voelt niet meer als werken maar meer als iets wat bij het huishouden hoort, ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden, maar ik sta anders in het arbeidsproces als toen ik nog op kantoor werkte, ik spreek enkele collega's nog wel prive, maar de rest heb ik nooit meer gezien of gesproken, ik ben dus op zoek naar handvaten hoe ik vanuit huis weer up-to-date kan blijven, en hoe ik het gevoel van " erbij horen" terug kan krijgen.

Herkend iemand dit trouwens??
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op kantoor is er elke maand een update vanuit de directie. Daarin wordt vanalles besproken. Werk van mensen wordt gedeeld, nieuwe ontwikkelen mbt het Corona beleid van het bedrijf etc.

Daarnaast spreek ik mijn team elke dag een half uurtje via MS teams. Ik heb een relatief klein team, dus dat maakt het wat makkelijker. Ik ben de manager van dat team en het is mijn taak om te zorgen dan mijn teamleden betrokken blijven en op de hoogte zijn van alles wat speelt. Dat half uurtje heeft ook nooit een vaste agenda. We kletsen over prive en over werk. Daarnaast is er wekelijks een officiële team meeting, die wel echt alleen over werk gaat.

Mijn eigen manager heeft elke twee weken een overleg met zijn team (waar ik dus weer onderdeel van ben). Daarnaast heb ik eens per week een individueel overleg met hem. Hij heeft naar zijn team dezelfde verantwoordelijkheden als ik naar mijn team.

Wat regelt jouw werkgever voor jou? En wat doet jouw manager hierin?
En bespreek dit met je manager of in het eerstvolgende teamoverleg. Je bent vast niet de enige die hier tegenaan loopt. Het is een welkbekend verschijnsel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het herkenbaar tot op zekere hoogte. Met de mensen in mijn team heb ik dagelijks contact en daarbij speelt dat niet maar de andere mensen in het bedrijf (en het bedrijf is klein) spreek ik een stuk minder. Ik kreeg toevallig van de week de tip om elke week een moment in te plannen om een collega te bellen, gewoon om even bij te praten.

Gelukkig heb ik wel de optie om naar kantoor te gaan. Vanaf volgende week ga ik dat ook weer meer doen.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn team heb ik om de week een vergadering via teams. Tussendoor bellen of mailen we. We hebben een klein team, dus daarmee kan het zo. Bij mijn man hebben ze elke maandag ochtend de start van de week samen. Kopje koffie er bij, soms een kind hier en daar, even het weekend doornemen, rondje wat iedereen gaat doen en aan de slag. Op vrijdagen hebben ze om de zoveel weken een Online activiteit. Borrelen, online escaperoom, etc. Daar kan je je voor opgeven. De maandagochtenden zijn redelijk verplicht. Als je echt niet kan mag je best een keertje missen, maar in principe wordt je geacht aanwezig te zijn.

Edit: verder wordt er aangenomen dat je (zoveel mogelijk) op je vaste momenten werkt en staat Teams aan. Collegas kunnen je dan altijd beeldbellen. Bij ons beide wordt hier veel gebruik van gemaakt. We hebben zo dus best wat contact met collega’s.
pergamon wijzigde dit bericht op 28-10-2020 11:25
17.02% gewijzigd
Ik vind het absurd en juist totaal niet herkenbaar. Je hebt toch gewoon teambijeenkomsten per video waar dit soort dingen gedeeld worden?
anoniem_192359 wijzigde dit bericht op 28-10-2020 11:23
13.22% gewijzigd
Ik herken het wel. Dit is echt iets wat ik met mijn leidinggevende zou bespreken en in overleg met hem/haar in de groep zou gooien. Precies zoals je hier doet. Dat je het gevoel hebt dat je ‘uit de loop bent’ en of mensen dat herkennen en wat jullie er samen aan zouden kunnen doen.
Tijd om een (desnoods slechts wekelijke) dagstart in te voeren met z'n allen.

Ons team spreekt elkaar een half uur per week, voor de social. En daarnaast hebben we ook nog eens per maand team meetings. Ook doen we online uitjes en wordt nu het lootjestrekken georganiseerd.

Sommige mensen vallen inderdaad 'weg' maar daar hebben ze zelf dan de grootste rol in.
Mijn leidinggevende plant 1 x per 2 weken een 2 uur durende online team sessie met verplichte aanwezigheid. Gewoon om te kletsen. Over werk, wat je dwars zit, hoe je je voelt, leuke verhalen, privé zaken, grappen, zorgen. Alles loopt door elkaar en je kan alles zeggen. Het werkt heel goed om verbonden te blijven moet ik zeggen. Nou had ik al een fijne leidinggevende maar de sfeer in het team is veel hechter en veiliger geworden door deze online klets-sessies.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 1x per week naar kantoor en 1 x per 6 weken videomeeting hele team.

We bellen en whatsappen ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MarvelousMrsMaisel schreef:
28-10-2020 11:23


Sommige mensen vallen inderdaad 'weg' maar daar hebben ze zelf dan de grootste rol in.

Maar niet iedereen is hetzelfde. Meer introverte mensen of mensen die moeite hebben vanuit thuis de verbinding te houden zijn ook maar wie ze zijn hè, die varen wel bij de structuur van een kantoor en dat lukt dan niet vanuit huis, dat is vooral heel vervelend voor die mensen zelf.

Een goede manager faciliteert iets waardoor iedereen betrokken blijft, dat laat je niet volledig van de individuele medewerker afhangen. Ik lees hier al veel over social online meetings die gepland worden, kletsuurtjes zoals wij die hebben (verplicht). Dat zijn goede dingen en noodzakelijk in deze tijd.
Wij hebben sinds maart de vrijdagmiddagborrel ingevoerd. Digitaal uiteraard. Maar je mist de kletspraatjes bij het koffiezetapparaat gewoon enorm.

Voor werkgerelateerde zaken hebben we 1 à 2 keer per week een half uur overleg met het hele team. Daarnaast vinden er nog heel veel kleine overlegjes plaats en bel je iemand gewoon als je die wilt spreken.

Ik houd gewoon de werkuren aan zoals eerst. Werk en privé gaan iets meer door elkaar heen lopen, maar ik probeer dat echt te scheiden.

Als je dingen mist, houd je je mail dan wel goed bij? En hoe gebeurde verdeling van projecten eerst?
Alle reacties Link kopieren
Maar dat voorbeeld van de mail over die laptops: heb je die aankondiging via de mail gemist? Of is het mondeling meegedeeld aan een paar mensen en is de uitgiftemail naar iedereen gestuurd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben om de week werkoverleg. Daarnaast worden belangrijke zaken, nieuwe medewerkers, projecten, etc. wekelijks in een blog van het afdelingsmanagement gedeeld. Ook van de directie elke week een blog met een persoonlijke noot, en de werkgerelateerde highlights die iedereen aangaan.
Momenteel zijn ze bezig met een soort virtuele wandelgang. Online meetings waar je naar behoeven kunt instappen, om zo ook eens iemand van buiten je eigen cirkeltje te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Iedere dinsdag een half uurtje meeting, waarbij we van te voren een overzicht in moeten vullen met welke werkzaamheden zijn gedaan. Dan is het makkelijk te zien wat er nog ligt.

Af en toe een half uur een ‘praatje klets’, waarbij het over van alles mag gaan behalve werk.

En eens in de maand een 2-urig teamoverleg.

Verder weten we elkaar te vinden gedurende de dag via teams, voor een werkgerelateerde vraag en Soms praatje klets.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Elke maandag hebben wij een weekstart. En elke donderdag hebben we een meeting over de cijfers. Dus dan zie ik al mijn collega's van het team. Op vrijdag zit ik altijd met collega's die dezelfde functie hebben om te bespreken wat we tegenaan lopen, wat beter kan, wat goed gaat etc.
Elke eerste vrijdag van de maand hebben we met het overkoepelende team een presentatie met alle toffe dingen die we die maand gedaan hebben, aankondiging van nieuwe mensen die gaan beginnen en wat grappige feitjes van de maand. Aansluitend is een virtuele borrel voor wie wil.
Oh en morgenavond hebben we een online pubquiz!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dagelijks om 9 uur kwartier dagstart, na de lunch kwartier hartslag met ons team. Iedere maandag weekoverleg met team en 1 keer per maand afdelingsbreed overleg

Dit hadden we trouwens voor het thuiswerken ook al. Nu lopen ze wel vaker uit door sociale klets.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 28-10-2020 12:22
22.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen werkoverleg of weekstart oid? En werkt het hele team thuis?

Van mijn team werkt een deel nog op kantoor (ik ook) en een deel werkt thuis. We zijn een kritiek proces waarvan is aangegeven dat we bij voorkeur op kantoor werken, maar dit is geen verplichting.

Heel eerlijk: ik bespreek en stem af met de collega's op kantoor. Ik ga daarnaast niet ook nog eens via mail of teams afstemmen met de collega's thuis, tenzij dit echt nodig is.
Ik kan me voorstellen dat wel vergeten wordt bepaalde dingen te vermelden tijdens de werkoverleggen via Teams.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
28-10-2020 11:35
Wij hebben sinds maart de vrijdagmiddagborrel ingevoerd. Digitaal uiteraard. Maar je mist de kletspraatjes bij het koffiezetapparaat gewoon enorm.
hebben jullie een manier gevonden waarop dat leuk is?
Ik vind de probeersels die ik tegenkom tot nu toe, echt vooral vreselijk!
lilalinda schreef:
28-10-2020 12:29
hebben jullie een manier gevonden waarop dat leuk is?
Ik vind de probeersels die ik tegenkom tot nu toe, echt vooral vreselijk!

Niet teveel mensen. Wij doen het met 10, dat lijkt me wel de max online.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 28-10-2020 19:05
58.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wekelijkse update Per mail van de directeur. Daarnaast 2x per week half uur koffiemoment voor wie wil aansluiten (dit zijn wel vaak dezelfde). Verder hebben we 2x een uitje georganiseerd, keer online en een keer coronaproof buiten.

Als leidinggevende heb ik voor de zomer ook met iedereen 1 op 1 een wandeling gedaan en hou ik korte lijntjes met al ‘mijn’ mensen. Ik spreek iedereen tenminste een uur 1 op 1 elke maand en sommige vaker.
Bellyflop schreef:
28-10-2020 11:28
Maar niet iedereen is hetzelfde. Meer introverte mensen of mensen die moeite hebben vanuit thuis de verbinding te houden zijn ook maar wie ze zijn hè, die varen wel bij de structuur van een kantoor en dat lukt dan niet vanuit huis, dat is vooral heel vervelend voor die mensen zelf.

Een goede manager faciliteert iets waardoor iedereen betrokken blijft, dat laat je niet volledig van de individuele medewerker afhangen. Ik lees hier al veel over social online meetings die gepland worden, kletsuurtjes zoals wij die hebben (verplicht). Dat zijn goede dingen en noodzakelijk in deze tijd.

Gewoon al inloggen bij het wekelijkse koffiemoment, is natuurlijk niet iets onmogelijks voor introverte mensen. Maar je hebt ook mensen die dat dan gaan vermijden. Tja. Je bent ook gewoon groot en volwassen. Dus dat lijkt me niet zo moeilijk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
28-10-2020 12:12
Heb je geen werkoverleg of weekstart oid? En werkt het hele team thuis?

Van mijn team werkt een deel nog op kantoor (ik ook) en een deel werkt thuis. We zijn een kritiek proces waarvan is aangegeven dat we bij voorkeur op kantoor werken, maar dit is geen verplichting.

Heel eerlijk: ik bespreek en stem af met de collega's op kantoor. Ik ga daarnaast niet ook nog eens via mail of teams afstemmen met de collega's thuis, tenzij dit echt nodig is.
Ik kan me voorstellen dat wel vergeten wordt bepaalde dingen te vermelden tijdens de werkoverleggen via Teams.
Persoonlijk denk ik dat een team dat gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor werkt, hier heel erg alert op moet zijn.
Collega's die thuis werken, hebben daar redenen voor, maar als je niet oppast, worden ze buiten gesloten, omdat dingen niet meer met hun worden afgestemd en langs hen heen gaan.
Het zogenaamde hybride vergaderen waarbij mensen thuis en op kantoor zitten, is technisch niet overal goed ingericht en maakt het ook niet makkelijker.

Ik werk zelf ook in een kritiek proces, maar bij ons is op kantoor werken niet toegestaan.
Er is 1 collega op kantoor voor dingen die echt op locatie moeten, de rest werkt thuis.

Wij stemmen af in Teams, telefoontjes, kleine overleggen e.d. Ook als iedereen thuis werkt, is het oppassen dat mensen niet buiten de boot gaan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
28-10-2020 11:35
Wij hebben sinds maart de vrijdagmiddagborrel ingevoerd. Digitaal uiteraard. Maar je mist de kletspraatjes bij het koffiezetapparaat gewoon enorm.

Voor werkgerelateerde zaken hebben we 1 à 2 keer per week een half uur overleg met het hele team. Daarnaast vinden er nog heel veel kleine overlegjes plaats en bel je iemand gewoon als je die wilt spreken.

Ik houd gewoon de werkuren aan zoals eerst. Werk en privé gaan iets meer door elkaar heen lopen, maar ik probeer dat echt te scheiden.

Als je dingen mist, houd je je mail dan wel goed bij? En hoe gebeurde verdeling van projecten eerst?


Mijn mail hou ik goed in de gaten, maar er word nu veel gecommuniceerd in de groepsapp, en vaak staan er rond de 200 appjes in die app dus ik scroll er vaak vluchtig doorheen, en blijkbaar zie ik dingen over het hoofd.
Het verdelen van projecten gebeurde vroeger tijdens het fysieke overleg, dan werd er vertelt over het nieuwe project, en dan kwam de vraag wie er wil deelnemen, mijn LG hield destijds ook bij wie er altijd een vinger opstak en wie niet, en ze motiveerde de trage regeerders om deel te nemen aan projecten, en tegen degene die zich altijd aanmeldden zei ze dan , nee jij dit keer niet.
En dat mis ik nu een beetje.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
28-10-2020 13:55
Persoonlijk denk ik dat een team dat gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk op kantoor werkt, hier heel erg alert op moet zijn.
Collega's die thuis werken, hebben daar redenen voor, maar als je niet oppast, worden ze buiten gesloten, omdat dingen niet meer met hun worden afgestemd en langs hen heen gaan.

Het zogenaamde hybride vergaderen waarbij mensen thuis en op kantoor zitten, is technisch niet overal goed ingericht en maakt het ook niet makkelijker.

Ik werk zelf ook in een kritiek proces, maar bij ons is op kantoor werken niet toegestaan.
Er is 1 collega op kantoor voor dingen die echt op locatie moeten, de rest werkt thuis.

Wij stemmen af in Teams, telefoontjes, kleine overleggen e.d. Ook als iedereen thuis werkt, is het oppassen dat mensen niet buiten de boot gaan vallen.

Klopt, het is ook lastig. Hangt ook samen met de aard van het werk waardoor we bij voorkeur op kantoor werken. Mijn werk is heel erg ad hoc, slechts een klein deel kun je vooraf inplannen.

We letten erop dat we het laten weten wanneer iets invloed heeft op het werk van anderen, maar we doen vaak geen Teams consultatieronde vooraf, omdat dat in veel gevallen te veel vertraagt, wat dan ook weer gevolgen heeft voor andere processen in de organisatie.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
28-10-2020 15:21
[/b]

Mijn mail hou ik goed in de gaten, maar er word nu veel gecommuniceerd in de groepsapp, en vaak staan er rond de 200 appjes in die app dus ik scroll er vaak vluchtig doorheen, en blijkbaar zie ik dingen over het hoofd.
Het verdelen van projecten gebeurde vroeger tijdens het fysieke overleg, dan werd er vertelt over het nieuwe project, en dan kwam de vraag wie er wil deelnemen, mijn LG hield destijds ook bij wie er altijd een vinger opstak en wie niet, en ze motiveerde de trage regeerders om deel te nemen aan projecten, en tegen degene die zich altijd aanmeldden zei ze dan , nee jij dit keer niet.
En dat mis ik nu een beetje.
Maak het bespreekbaar. Dat je dingen mist in de groepsapp vanwege teveel andere berichten. Zoiets als laptops moet gewoon via officiëlere wegen dan een appje. En geef ook aan dat je de werkoverleggen mist. Steek het constructief in, dus vraag of anderen het herkennen en kom met wat eigen ideeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven