Een narcist in je leven.

28-10-2020 22:04 26 berichten
Goedenavond.

Zoals de titel al aangeeft wil ik het in dit topic hebben over mijn ervaringen met een narcist en in dit geval een vrouwelijke narcist. Ik heb sinds een aantal jaren deze persoon in mijn leven en sterke vermoedens dat zij een narcistische persoonlijkheid heeft. Ben er behoorlijk van geschrokken hoe zij op slinkse wijze veel schade heeft kunnen aanrichten bij mij en ook anderen in mijn omgeving.

Ze kwam in eerste instantie over als heel sociaal, charmant, vriendelijk en oprecht. Binnen no time had ze mij ingepalmd en dacht alleen maar wat een leuke vrouw! Het duurde even voordat de ware aard naar boven kwam maar na een paar maanden begon ze steeds onhebbelijker te worden.. ze genoot er bijvoorbeeld van om mij onzeker te maken, over onbenullige dingen vaak, problemen te zoeken waar dat ze er niet waren en tegelijkertijd de heldin uit te hangen die begaan is en het beste met mij voorheeft. Als ik haar ergens op aansprak wist ze het altijd zo te draaien en te manipuleren dat ik de kwaaie pier was en zij het slachtoffer. Deel niet vaak persoonlijke info met mensen die ik niet goed ken maar zij kreeg het voor elkaar om mij vrij snel veel persoonlijke dingen te laten vertellen wat vervolgens tegen mij werd gebruikt als het haar even zo uitkwam. Deed alsof we vriendinnen waren om zo dingen uit mij te trekken. Ook had ze veel behoefte aan aandacht en in het middelpunt staan, nieuwelingen in de groep zag ze als een bedreiging en was ze als de kippen bij om die zich voor zich te winnen en haar charme in de strijd te gooien. Als haar inspanningen niet het gewenst effect hadden begon het roddelen en zwartmaken van betreffende persoon.

Wat mij het meest verbaasd is hoe makkelijk narcisten doorgaans erin slagen om mensen om hen heen te verzamelen die hen bewonderen en vaak zelfs op een voetstuk plaatsen. De vrouwelijke narcist heeft een bepaalde aantrekkingskracht zo lijkt het en kan daardoor mensen heel goed bespelen en dat maakt het ook moeilijk om naar buiten te treden met je verhaal als slachtoffer van een narcist, bang om niet gelooft te worden. De enige keer dat ik iemand in vertrouwen heb genomen hierover was tevergeefs, de narcist heeft ook deze persoon om haar vinger weten te winden. Mensen zijn makkelijk om de tuin te leiden heb ik opgemerkt en het heeft ook bij mij even geduurd voordat de puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Wat een ellende kunnen deze mensen veroorzaken in iemands leven.

Zijn er hier mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
Of ben je misschien zelf een narcist en bereid jouw ervaringen te delen vanuit jouw perspectief, ook welkom..
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kende iemand die vergelijkbare dingen deed als deze vrouw. Op een moment vertrouwde ik diegene enigszins. Gelukkig niet genoeg om persoonlijke dingen te delen. Ik heb me verzet tegen het onzeker maken.
Alle reacties Link kopieren
Nvt
mariekkk wijzigde dit bericht op 26-04-2021 21:42
Reden: Te prive
99.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ee keer is genoeg
moentje_ schreef:
28-10-2020 22:04


Wat mij het meest verbaasd is hoe makkelijk narcisten doorgaans erin slagen om mensen om hen heen te verzamelen die hen bewonderen en vaak zelfs op een voetstuk plaatsen. De vrouwelijke narcist heeft een bepaalde aantrekkingskracht zo lijkt het en kan daardoor mensen heel goed bespelen en dat maakt het ook moeilijk om naar buiten te treden met je verhaal als slachtoffer van een narcist, bang om niet gelooft te worden.

Mensen zijn makkelijk om de tuin te leiden heb ik opgemerkt en het heeft ook bij mij even geduurd voordat de puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Wat een ellende kunnen deze mensen veroorzaken in iemands leven.

Wat mij het meest verbaasd is hoe makkelijk sommige mensen zich inbeelden psychiater te zijn.
En dan anderen om de tuin proberen te leiden door met diagnoses te gaan slingeren.

Misschien is ze gewoon een k'twijf naar je, maar omdat veel mensen haar aardig vinden klink jij gewoon erg jaloers. Je voorbeelden zijn in ieder geval niet duidelijk genoeg om te kunnen zeggen of zij zich als een k'twijf gedraagt of dat het aan jou ligt.
Ja, mannelijke narcisten. De eerste heeft me zwaar beschadigd, ik heb heel lang niet doorgehad wat er speelde, ik ging mezelf haten omdat ik serieus dacht dat het allemaal aan mij lag. In die tijd heb ik zelfs hulplijnen gebeld omdat ik totaal wanhopig was. Daarna heb ik het nog twee keer meegemaakt (ik kom erg lief over, dus ik lijk een gemakkelijke prooi) maar na die eerste ervaring kregen deze personen geen macht over mij. Daar was ik heel snel klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Beste vriendin was een pathologisch leugenaar en liep schijnbaar al op 6 jarige leeftijd bij de GGZE voor het dagelijks liegen tegen ouders..

Ex-partner was gediagnostiseerd als narcist maar in mijn ogen meer een psychopaat.

Ja ik zoek ze wel uit hoor... :frusty:

De enige oplossing is inderdaad alle banden verbreken... voor altijd
Ik lees niet perse het etiket narcist in deze beschrijving.
En ja ik heb jarenlange ervaring.

Wat maakt dat jij haar een narcist denkt te kunnen noemen?

Dat ze karakter heeft wat jou minder goed bevalt maar narcist... Mwah.
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
28-10-2020 22:31

Misschien is ze gewoon een k'twijf naar je,
Waarom zou je je als een kutwijf gedragen tov een vriendin ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ze is geen narcist omdat jij dat vindt.
wat voor ellende?
mariekkk schreef:
28-10-2020 22:19
Ik heb er een in mannelijke vorm in mijn leven gehad. Dat was een traumatische ervaring kan ik je zeggen. Ik ben er jog niet van hersteld. Deze persoon heeft zo met mijn gevoelens gespeeld dat ik niet meer wist wie ik was en wat wel en niet waar was. Ik kon niet meer op mijn eigen waarneming vertrouwen. Het is bizar te zien dat een narcist zoveel aantrekkingskracht bezit waardoor alle mensen voor hem vallen. En hem geloven. De enige manier om ervan af te komen is radicaal alle contact te verbreken. Ik kon dat pas toen hij me zover had gedreven dat ik ontzettend en onomkeerbaar boos was.
Een relatie met een narcist lijkt me 100x erger en moeilijker om eruit te komen, blij te lezen dat het je is gelukt.. :redrose:
Ik ken iemand met soortgelijk gedrag maar die was borderliner. Maakt het wat uit?

Gewoon je zelfrespect oprapen, afstoffen en een andere kant op gaan. Je moet maar zo denken: jij kan weg. Zij zitten hun hele leven met zichzelf opgescheept.
Mijn bijna ex man..gediagnosticeerd.
Het laatste jaar was het ergste wat ik meegemaakt heb met hem.
En wat heb ik in onze relatie blinde vlekken gehad.
Was mezelf kwijt, en hervind mijzelf beetje bij beetje weer.
blijmetmij schreef:
28-10-2020 23:16
Ik ken iemand met soortgelijk gedrag maar die was borderliner. Maakt het wat uit?

Gewoon je zelfrespect oprapen, afstoffen en een andere kant op gaan. Je moet maar zo denken: jij kan weg. Zij zitten hun hele leven met zichzelf opgescheept.
Ik denk niet dat je beseft wat ee narcist met je kan doen als je in een destructieve relatie zit.
Je wordt zo gemanipuleerd dat weggaan helemaal geen optie is, want hij/zij is ook best lief en leuk en charmant en grappig.
nadanni schreef:
28-10-2020 23:20
Je wordt zo gemanipuleerd dat weggaan helemaal geen optie is, want hij/zij is ook best lief en leuk en charmant en grappig.
Je draagt dus zelf geen enkele verantwoordelijkheid voor de situatie en dus je eigen leven? Handig
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
29-10-2020 00:34
Je draagt dus zelf geen enkele verantwoordelijkheid voor de situatie en dus je eigen leven? Handig
+100

To kijk ook naar je eigen rol en waarom jij open stond voor een charmante redder met rafelrandjes.

Wat wil je met deze situatie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mumper schreef:
29-10-2020 00:34
Je draagt dus zelf geen enkele verantwoordelijkheid voor de situatie en dus je eigen leven? Handig
Dit zijn uitspraken die kant nog wal slaan.
Natuurlijk heb je zelfverantwoordelijkheid, maar als je in zo'n situatie zit, en het eerst gewoon niet ziet en er langzaam insluipt, is dat heel heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar vanaf het moment dat je het wel ziet zal je er toch iets mee moeten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
In augustus een maand gedate met vermoedelijk een narcistische vrouw. Eerst zette ze haar lichaam en charmes in om me in te palmen. Vanaf het begin strooide ze met liefde en fysiek contact. Gaandeweg veranderde haar gedrag, slechte verhalen over exen, veel meegemaakt in haar jeugd, altijd in de slachtofferrol, haar leven was één grote lijdensweg, had veel ruzie met haar moeder en alles draaide om haar. Ieder moment dat we samen waren vraagde ze om aandacht en erkenning. Het was leuk als we samen dingen deden maar een ''hel'' als ze me probeerde jaloers te maken via WhatsApp of plots me negeerde tijdens het intensief appen, ze was plotseling in slaap gevallen.

Ze miste me, ik was geweldig, ik was zo lief. Totdat ik ontdekte dat er nog iemand anders in het spel was, dan pas vielen de puzzelstukje in elkaar, ik confronteerde haar en daar was ze absoluut niet blij mee. Ik merkte dat ze enorm bang was dat haar leugens zouden uitkomen. Ik ken de andere man en we hebben gesproken, blijkt dat ze dezelfde dingen tegen ons zei en ons tegen elkaar heeft uitgespeeld.

Vanaf die dag is het contact gestopt, althans dat dacht ik. Het voelde enorm pijnlijk en ze liet me als een baksteen vallen. Ze heeft nog meerdere malen contact gezocht met mij, dan negeerde ze me weer en heb gevraagd om me niet meer te sturen. Echter bleef ze me contacteren, de laatste keer zei ze dat ik haar echt gelukkig maakte en nog wou praten, ze probeert me terug te winnen om me nu weer dagen te negeren. Nooit ga ik nog terug naar die giftige vrouw.

Wat ik meemaakte in die periode:
Aantrekken en afstoten, drama creëren, negeren, geen volwassen gesprek mee kunnen voeren, altijd het slachtoffer zijn, mensen tegen elkaar uitspelen, de andere bewust jaloers maken, en veel seks zonder echte liefde.

Voor mij persoonlijk een zeer pijnlijke ervaring omdat ik op dat moment in een rouwperiode zat, mijn vader en grootvader zijn kort voor ik met haar begon overleden en heb het gevoel dat ze me heeft verleid op mijn zwakste moment. Haar stiefvader heeft toen ze jonger was zelfmoord gepleegd en ik dacht dat ze me wel zou begrijpen, echter heeft ze totaal het tegenovergestelde gedaan.

Met die andere man is het uiteindelijk ook misgelopen op identiek dezelfde manier waar wederom ook weer andere mannen in het spel waren.

Nooit zo'n giftige vrouw in mijn leven ontmoet, ze zuigen al je energie, zelfs in zo'n korte periode, uit je lijf. Blij da ik er van af ben.
nadanni schreef:
28-10-2020 23:20
Ik denk niet dat je beseft wat ee narcist met je kan doen als je in een destructieve relatie zit.
Je wordt zo gemanipuleerd dat weggaan helemaal geen optie is, want hij/zij is ook best lief en leuk en charmant en grappig.
De borderliner was een bekende die me in een hele (gedeelde) kring zwart maakte met een bizarre onderliggende agenda. Die was te ontwijken, ook omdat ze zich bij anderen ook steeds verder onmogelijk maakte.

Als kind opgegroeid in een gezin vol narcistische patronen dus ik ken de worsteling beter dan je denkt. Breken met een partner is nota bene makkelijker dan je hele opvoeding van je af schudden.

Ik blijf erbij; zij zitten altijd met zichzelf (en vaak met dezelfde bagage als die ze doorgeven); jij kan kiezen om weg te gaan.

En dan ben je de bagage niet kwijt, maar je stopt de patronen waarbij jij als afvoerputje wordt gebruikt. Dat is genoeg; de rest moet je zelf opbouwen. Niet anderen verantwoordelijk voor blijven maken.
Herkenbaar, ik heb zo'n zus en zo'n partner gehad, allebei heel 'aardig' en charmant maar met een dubbele agenda om je compleet mee de grond in te timmeren.
Geen contact meer mee gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
29-10-2020 13:51

Geen contact meer mee gelukkig.
Prima oplossing.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Verschrikkelijk om deze mensen tegen te komen in het leven. Veel sterkte en zorg dat die gene nooit meer bij jou je naasten in de buurt komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik las de opening van TO en ik vroeg me af wanneer de eerste post zou komen dat je geen etiket mag plakken.

Echt praat hier nooit over narcisme je word nog verder de grond ingestampt.

Ik vraag me altijd af wat voor diagnose die mensen dan wel niet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven