zijn achternaam houden?
donderdag 5 november 2020 om 10:28
ik vind "mijn man "bezitteriger" dan "mijn vriend". Omdat je om iemands vriend te zijn, daar zit iets wederkerigs in. Je kunt niet in je eentje iemands vriend zijn.captain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 10:23Ik vind het dan wel weer leuk als hij zegt "mijn vrouw", net als dat ik "mijn man" zeg. Maar daar zie ik niet zo veel bezitterigs in, net zo min als "mijn vriend/vriendin".
Maar iemands-man, dat klinkt dan weer bezitterig.
donderdag 5 november 2020 om 10:30
Oh dat heb ik dus niet, vind het wel gezellig klinken.
Heb je dat ook bij "mijn partner"?
donderdag 5 november 2020 om 10:33
Bij "mijn partner" denk ik direct aan iemand van hetzelfde geslacht. Maar dat iemand dat dan niet hardop wil zeggen.captain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 10:30Oh dat heb ik dus niet, vind het wel gezellig klinken.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
donderdag 5 november 2020 om 10:35
Beetje vergezocht. Dat wordt dan weer op eieren lopen om niet bezitterig te klinken. Als je daar al dat soort conclusies uit moet gaan trekken is het einde zoek.
donderdag 5 november 2020 om 10:36
Partner = (voor mij) gelijk aan vriendcaptain_hindsight schreef: ↑05-11-2020 10:30Oh dat heb ik dus niet, vind het wel gezellig klinken.
alleen bij man/vrouw heb ik die bezitterige associatie
donderdag 5 november 2020 om 10:36
nee hoor, je hoeft je er toch niks van aan te trekken?Hexopbezemsteel schreef: ↑05-11-2020 10:35Beetje vergezocht. Dat wordt dan weer op eieren lopen om niet bezitterig te klinken. Als je daar al dat soort conclusies uit moet gaan trekken is het einde zoek.
donderdag 5 november 2020 om 10:39
donderdag 5 november 2020 om 10:41
het zijn geen conclusies hoorHexopbezemsteel schreef: ↑05-11-2020 10:39Was ik ook zeker niet van plan. Maar ik vind het nog steeds vergezocht dat je dit soort conclusies trekt uit een zeer gangbare term.
ik vind (daar is geen onderzoek aan te pas gekomen) gevoelsmatig Mijn-man bezitteriger klinken dan mijn-vriend
Maar ik heb geen enkel oordeel over of mensen nou mijn-man, mijn-vriend, of mijn-wederhelft (oid) zeggen
donderdag 5 november 2020 om 10:51
Ha, ja ik ook hoor.Hexopbezemsteel schreef: ↑05-11-2020 10:33Bij "mijn partner" denk ik direct aan iemand van hetzelfde geslacht. Maar dat iemand dat dan niet hardop wil zeggen.
donderdag 5 november 2020 om 10:53
Maar wat is het verschil met de moeder?
situatie 1:
Naam van moeder, na scheiding: Papa lijkt zaaddonor?
Situatie 2:
Naam van vader, na scheiding: Moeder lijkt broedmachine?
wat is het verschil? waarom lijkt pa in situatie 1 wel zaaddonor, maar waarom zie jij in situatie 2, moeder niet als broedmachine?
donderdag 5 november 2020 om 10:54
Ze is natuurlijk niet mijn bezit maar wel mijn vrouwtje.Metallover schreef: ↑05-11-2020 07:00Lijkt me ook niet meer dan logisch, ze komen namelijk uit haar.
Ik vind het echt bizar (en zelfs een beetje dom) om in deze tijd als vrouw de naam van je man aan te nemen. Alsof je zijn bezit wordt.
westerpaviljoen wijzigde dit bericht op 05-11-2020 11:29
0.30% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 11:04
In situatie 1 klinkt het alsof vader na een scheiding meteen uitgeschreven is uit het leven van de kinderen, situatie 2 is niet van toepassing, het blijven nou eenmaal haar kinderen.lilalinda schreef: ↑05-11-2020 10:53Maar wat is het verschil met de moeder?
situatie 1:
Naam van moeder, na scheiding: Papa lijkt zaaddonor?
Situatie 2:
Naam van vader, na scheiding: Moeder lijkt broedmachine?
wat is het verschil? waarom lijkt pa in situatie 1 wel zaaddonor, maar waarom zie jij in situatie 2, moeder niet als broedmachine?
De moeder van mn kinderen vond het trouwens een goede statusverhoger om de kinderen mijn achternaam te geven. Waar zij vandaan komt hebben een heleboel kinderen de achternaam van de moeder en niet omdat moeders dat nou zo graag wilde.
donderdag 5 november 2020 om 11:05
maar het blijven toch ook altijd zijn kinderen?
er is toch geen verschil tussen pa&ma?
donderdag 5 november 2020 om 11:07
Je hebt kromme redeneringen. De kinderen blijven ook 'nou eenmaal' jouw kinderen. Ook met haar achternaam. Echt raar dat je het zo ziet.Sinned77 schreef: ↑05-11-2020 11:04In situatie 1 klinkt het alsof vader na een scheiding meteen uitgeschreven is uit het leven van de kinderen, situatie 2 is niet van toepassing, het blijven nou eenmaal haar kinderen.
De moeder van mn kinderen vond het trouwens een goede statusverhoger om de kinderen mijn achternaam te geven. Waar zij vandaan komt hebben een heleboel kinderen de achternaam van de moeder en niet omdat moeders dat nou zo graag wilde.
Als ze jouw achternaam hebben zijn het jouw kinderen, hebben ze haar achternaam hebben was je alleen zaaddonor. pf.. vermoeiend. Zeker als je met de moeder van de kinderen samenwoont of samengewoond hebt, heb je ongeacht de achternaam toch ook een band met jullie kinderen?
Maar na scheiding heb jij bij kinderen met jouw achternaam dus wel een omgangsregeling en met kinderen met haar achternaam niet. Want dan was je ineens alleen maar zaaddonor. EN als ze jouw achternaam hebben was zij niet alleen maar eiceldonor.
Heel bijzonder.
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 11:08
Ik heb niet de indruk dat dit gaat landen bij Sinned77.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 5 november 2020 om 11:31
Jawel hoor. Je kunt juist niet in je eentje iemands man of vrouw zijn.
donderdag 5 november 2020 om 11:39
Nouja, misschien gaat hij er anders naar kijken, naar aanleiding van onze opmerkingen.
Overigens: wij konden dus indertijd niet kiezen, maar had dat wel gekund, hadden de kinderen waarschijnlijk de naam van m'n man gekregen. Mijn man had hier nooit bij stilgestaan en ik had niet echt de behoefte een 'strijd' aan te gaan. Geen idee of het een strijd geworden zou zijn, maar ik vond het niet belangrijk genoeg om voor op de strepen te staan. Zoveel maakte me die achternaam niet uit.
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 11:41
en daarom vind ik dus MIJN man raar klinken, bezitterigminnimouse schreef: ↑05-11-2020 11:31Jawel hoor. Je kunt juist niet in je eentje iemands man of vrouw zijn.
anders dan MIJN vriend
donderdag 5 november 2020 om 11:42
Zelfs als je er 'ik vind' bijzet is het nog een discussie waard zelfs.
Ik voel het net zoals jij beschrijft, maar ik weet ook dat dat natuurlijk hartstikke subjectief is.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
donderdag 5 november 2020 om 11:44
De vader van mijn kinderen vond het enorm belangrijk dat ze zijn achternaam zouden krijgen. Ik was het daar geloof ik niet per se mee eens maar ik heb wel toegegeven.
Nu maakt het me echt niets meer uit (terwijl we inmiddels niet zo goed uit elkaar gegaan zijn). Ze moesten een achternaam krijgen en die hebben ze nu. En hij is en blijft hun vader.
Nu maakt het me echt niets meer uit (terwijl we inmiddels niet zo goed uit elkaar gegaan zijn). Ze moesten een achternaam krijgen en die hebben ze nu. En hij is en blijft hun vader.