zijn achternaam houden?

04-11-2020 13:21 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren gescheiden, geen kinderen , maar toch gebruik blijven maken van je ex zijn achternaam?

Leontien Borsato kreeg er commentaar op..

Als niets je nog verbind is de achternaam dan blijven gebruiken dan nog iets wat je zou doen?
lilalinda schreef:
04-11-2020 13:30
beter nog: geef hem niet weg!
Ik heb er geen spijt van dat ik zijn naam heb aangenomen.
Ik vind het dan wel weer leuk als hij zegt "mijn vrouw", net als dat ik "mijn man" zeg. Maar daar zie ik niet zo veel bezitterigs in, net zo min als "mijn vriend/vriendin".
captain_hindsight schreef:
05-11-2020 10:23
Ik vind het dan wel weer leuk als hij zegt "mijn vrouw", net als dat ik "mijn man" zeg. Maar daar zie ik niet zo veel bezitterigs in, net zo min als "mijn vriend/vriendin".
ik vind "mijn man "bezitteriger" dan "mijn vriend". Omdat je om iemands vriend te zijn, daar zit iets wederkerigs in. Je kunt niet in je eentje iemands vriend zijn.
Maar iemands-man, dat klinkt dan weer bezitterig.
lilalinda schreef:
05-11-2020 10:28
ik vind "mijn man "bezitteriger" dan "mijn vriend". Omdat je om iemands vriend te zijn, daar zit iets wederkerigs in. Je kunt niet in je eentje iemands vriend zijn.
Oh dat heb ik dus niet, vind het wel gezellig klinken.

Heb je dat ook bij "mijn partner"?
05-11-2020 10:30

Bij "mijn partner" denk ik direct aan iemand van hetzelfde geslacht. Maar dat iemand dat dan niet hardop wil zeggen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
lilalinda schreef:
Beetje vergezocht. Dat wordt dan weer op eieren lopen om niet bezitterig te klinken. Als je daar al dat soort conclusies uit moet gaan trekken is het einde zoek.
05-11-2020 10:30

Partner = (voor mij) gelijk aan vriend
alleen bij man/vrouw heb ik die bezitterige associatie
Hexopbezemsteel schreef:
05-11-2020 10:35
Beetje vergezocht. Dat wordt dan weer op eieren lopen om niet bezitterig te klinken. Als je daar al dat soort conclusies uit moet gaan trekken is het einde zoek.
nee hoor, je hoeft je er toch niks van aan te trekken?
lilalinda schreef:
05-11-2020 10:36
nee hoor, je hoeft je er toch niks van aan te trekken?
Was ik ook zeker niet van plan. Maar ik vind het nog steeds vergezocht dat je dit soort conclusies trekt uit een zeer gangbare term.
Hexopbezemsteel schreef:
05-11-2020 10:39
Was ik ook zeker niet van plan. Maar ik vind het nog steeds vergezocht dat je dit soort conclusies trekt uit een zeer gangbare term.
het zijn geen conclusies hoor
ik vind (daar is geen onderzoek aan te pas gekomen) gevoelsmatig Mijn-man bezitteriger klinken dan mijn-vriend
Maar ik heb geen enkel oordeel over of mensen nou mijn-man, mijn-vriend, of mijn-wederhelft (oid) zeggen
lilalinda schreef:
05-11-2020 10:05
maar waarom zou jij dan wel alleen maar een zaaddonor zijn?
dat is toch hetzelfde?
Omdat ze dan niks van mij hebben.
Hexopbezemsteel schreef:
05-11-2020 10:33
Bij "mijn partner" denk ik direct aan iemand van hetzelfde geslacht. Maar dat iemand dat dan niet hardop wil zeggen.
Ha, ja ik ook hoor.
Sinned77 schreef:
05-11-2020 10:44
Omdat ze dan niks van mij hebben.
Maar wat is het verschil met de moeder?

situatie 1:
Naam van moeder, na scheiding: Papa lijkt zaaddonor?

Situatie 2:
Naam van vader, na scheiding: Moeder lijkt broedmachine?

wat is het verschil? waarom lijkt pa in situatie 1 wel zaaddonor, maar waarom zie jij in situatie 2, moeder niet als broedmachine?
Metallover schreef:
05-11-2020 07:00
Lijkt me ook niet meer dan logisch, ze komen namelijk uit haar.

Ik vind het echt bizar (en zelfs een beetje dom) om in deze tijd als vrouw de naam van je man aan te nemen. Alsof je zijn bezit wordt.
Ze is natuurlijk niet mijn bezit maar wel mijn vrouwtje.
westerpaviljoen wijzigde dit bericht op 05-11-2020 11:29
0.30% gewijzigd
lilalinda schreef:
05-11-2020 10:53
Maar wat is het verschil met de moeder?

situatie 1:
Naam van moeder, na scheiding: Papa lijkt zaaddonor?

Situatie 2:
Naam van vader, na scheiding: Moeder lijkt broedmachine?

wat is het verschil? waarom lijkt pa in situatie 1 wel zaaddonor, maar waarom zie jij in situatie 2, moeder niet als broedmachine?
In situatie 1 klinkt het alsof vader na een scheiding meteen uitgeschreven is uit het leven van de kinderen, situatie 2 is niet van toepassing, het blijven nou eenmaal haar kinderen.
De moeder van mn kinderen vond het trouwens een goede statusverhoger om de kinderen mijn achternaam te geven. Waar zij vandaan komt hebben een heleboel kinderen de achternaam van de moeder en niet omdat moeders dat nou zo graag wilde.
Sinned77 schreef:
05-11-2020 11:04
In situatie 1 klinkt het alsof vader na een scheiding meteen uitgeschreven is uit het leven van de kinderen, situatie 2 is niet van toepassing, het blijven nou eenmaal haar kinderen.
maar het blijven toch ook altijd zijn kinderen?
er is toch geen verschil tussen pa&ma?
Sinned77 schreef:
05-11-2020 11:04
De moeder van mn kinderen vond het trouwens een goede statusverhoger om de kinderen mijn achternaam te geven. Waar zij vandaan komt hebben een heleboel kinderen de achternaam van de moeder en niet omdat moeders dat nou zo graag wilde.
Je hebt kromme redeneringen. De kinderen blijven ook 'nou eenmaal' jouw kinderen. Ook met haar achternaam. Echt raar dat je het zo ziet.
Als ze jouw achternaam hebben zijn het jouw kinderen, hebben ze haar achternaam hebben was je alleen zaaddonor. pf.. vermoeiend. Zeker als je met de moeder van de kinderen samenwoont of samengewoond hebt, heb je ongeacht de achternaam toch ook een band met jullie kinderen?

Maar na scheiding heb jij bij kinderen met jouw achternaam dus wel een omgangsregeling en met kinderen met haar achternaam niet. Want dan was je ineens alleen maar zaaddonor. EN als ze jouw achternaam hebben was zij niet alleen maar eiceldonor.
Heel bijzonder.
Later is nu
lilalinda schreef:
05-11-2020 11:05
maar het blijven toch ook altijd zijn kinderen?
er is toch geen verschil tussen pa&ma?
Ik heb niet de indruk dat dit gaat landen bij Sinned77.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Blij dat ik gewoon mocht kiezen wat ik wilde qua achternaam. Het was mijn keuze zijn achternaam te willen.
Solomio schreef:
05-11-2020 11:08
Ik heb niet de indruk dat dit gaat landen bij Sinned77.
ben er ook beetje bang voor
dat is wellicht zijn manier van tegen vader- en moederrollen aankijken
lilalinda schreef:
Jawel hoor. Je kunt juist niet in je eentje iemands man of vrouw zijn.
lilalinda schreef:
05-11-2020 11:29
ben er ook beetje bang voor
dat is wellicht zijn manier van tegen vader- en moederrollen aankijken

Nouja, misschien gaat hij er anders naar kijken, naar aanleiding van onze opmerkingen.

Overigens: wij konden dus indertijd niet kiezen, maar had dat wel gekund, hadden de kinderen waarschijnlijk de naam van m'n man gekregen. Mijn man had hier nooit bij stilgestaan en ik had niet echt de behoefte een 'strijd' aan te gaan. Geen idee of het een strijd geworden zou zijn, maar ik vond het niet belangrijk genoeg om voor op de strepen te staan. Zoveel maakte me die achternaam niet uit.
Later is nu
minnimouse schreef:
05-11-2020 11:31
Jawel hoor. Je kunt juist niet in je eentje iemands man of vrouw zijn.
en daarom vind ik dus MIJN man raar klinken, bezitterig
anders dan MIJN vriend
lilalinda schreef:
05-11-2020 11:41
en daarom vind ik dus MIJN man raar klinken, bezitterig
anders dan MIJN vriend
Zelfs als je er 'ik vind' bijzet is het nog een discussie waard zelfs.

Ik voel het net zoals jij beschrijft, maar ik weet ook dat dat natuurlijk hartstikke subjectief is.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
De vader van mijn kinderen vond het enorm belangrijk dat ze zijn achternaam zouden krijgen. Ik was het daar geloof ik niet per se mee eens maar ik heb wel toegegeven.

Nu maakt het me echt niets meer uit (terwijl we inmiddels niet zo goed uit elkaar gegaan zijn). Ze moesten een achternaam krijgen en die hebben ze nu. En hij is en blijft hun vader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven