Zo sneu. Moe naar een verzorgingstehuis en heel veel zorgen

09-11-2020 13:04 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is niet meer te doen voor mij, ma is dement en gaat steeds sneller achteruit, ze belt 20 keer per dag, voornamelijk om me uit te schelden en te dreigen ‘er een eind aan te maken’ als ik niet meteen kom. Maar dat deed ze vroeger al toen ik nog jong was.

Ik weet het, het is de ziekte. Douchen, eten koken, dat kan ze niet meer en daar is hulp bij thuis. De andere dagen doe ik zelf.Ze vorige week van de slapende lijst afgehaald en op de actieve lijst gezet. Er waren nog drie wachtenden voor haar. Kortom nog een paar maandjes. Nu ben ik net gebeld dat er plek is. Maar eerst moet er iemand van CIZ langskomen en ma moet officieel toestemming geven. Wat ze niet gaat doen vermoed ook de casemanager. Ook die en de dames die moe verzorgen vinden het de hoogste tijd. We wilden dit niet in Corona tijd, maar de situatie is nu echt onhoudbaar geworden. We wilden het in het voorjaar al, maar toen brak Corona uit en was het voor mij ook onbespreekbaar. Maar nog langer wachten gaat niet meer. Het enige wat ik nog doe is werken, 20 keer ma spreken op een dag en elke vrije minuut daar heen. Ik ben gewoon helemaal op. Fysiek en mentaal. Mijn moeder is ze al heel lang niet meer. Die ben ik al een tijdje kwijt. Een gesprek voeren is niet mogelijk en zij is nu het kind en ik de volwassene.

Geeft ze geen toestemming moet er dus plaatsvervangende toestemming komen van de rechter en dan wordt ze dus met een ambulance heengebracht, kunnen ze zelfs de deur forceren en mogen ze in het uiterste geval moe in de handboeien slaan. Het is daarnaast een heel fijn huis, maar door Corona mag ze nu even niet eigen meubeltjes meenemen. Die mogen na corona weer. Ze komt dus in een vreemde omgeving zonder vertrouwde spulletjes. Wat ik ook sneu vindt.

Enfin, vanmiddag dus eerst het gesprek met de CIZ persoon en de casemanager. Hopelijk gaat ma overstag. Heeft iemand ook wel eens in een situatie gezeten dat de persoon die echt hulp en zorg nodig heeft niet wil en hoe ging dat?

Gatverdarrie, ik zit er echt even mee in mijn maag. Het gaat ineens zo snel en ik weet ook dat dit haar laatste ‘plekje’ zal zijn. Ben er echt even misselijk van.
buzziebee wijzigde dit bericht op 09-11-2020 13:10
9.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar wel een :hug: voor jou omdat ik begrijp dat dit heel moeilijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig! Veel sterkte!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2020 14:07
Reden: Ongepast
98.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring maar ik wilde je wel heel veel sterkte toewensen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ze wil helemaal niet dood!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2020 14:27
Reden: Quote verwijderd
83.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je gaat weer eens te ver...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2020 14:27
Reden: Quote verwijderd
82.69% gewijzigd
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg! Hork.
Je zou ook kunnen zeggen: geen tips maar ik begrijp je zorgen.

To: ik snap dat het heftig is. Veel sterkte.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2020 14:27
Reden: Quote verwijderd
50.79% gewijzigd
Always look on the bright side of life
Nondeju, zeg.

Sterkte, To.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-11-2020 14:27
Reden: Quote verwijderd
82.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
09-11-2020 13:14
Ze wil helemaal niet dood!
Dat ze het nu zegt, is niet helemaal serieus te nemen, maar genoeg dementerenden die dat nooit zeggen.

Het had gekund ( dat ze moeite heeft met het leven) omdat ze vroeger, toen ze nog niet dement was, ook al vaak zei 'ik maak me van kant als je niet gauw genoeg hier komt'. ( maak ik op uit jouw OP)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Wat heftig voor je. Ik denk (ook uit eigen ervaring, werk op een gesloten pg afdeling) dat ze het uiteindelijk heel fijn gaat hebben en het goed zal zijn voor haar en ook voor jou. Je zult zelf meer lucht krijgen, en meer tijd voor jezelf kunnen hebben. En je kunt zelf bepalen wanneer je naar haar toe gaat. Ben je enigs kind of heb je nog meer broers en zussen? Ik wens je heel veel succes en hopelijk komt er een goede oplossing voor je moeder.
Alle reacties Link kopieren
Heftig BuzzieBee!

Ik heb het meegemaakt, niet met m'n moeder, maar met m'n oma met wie ik een hele sterke band heb. 2 weken voordat Corona uitbrak hebben we haar naar het verzorgingstehuis gebracht. Dit nadat ze haar keuken in lichterlaaie had gezet, en echt niet meer voor zichzelf kon zorgen en daardoor na een ernstige val in het ziekenhuis terecht was gekomen. De indicatie krijgen was echt heel moeilijk. Uiteindelijk, omdat ze er zo slecht aan toe was is ze op de palliatieve zorg terecht gekomen. Ik was bij haar omdat ze van mij altijd rustig wordt.

Maar toen ze erachter kwam wat er gebeurde heeft ze me gewoon geslagen! Gezegd dat ik haar kleindochter niet meer ben als ik haar daar achter laat, dat mijn moeder haar dochter niet meer is. Het was zo verdrietig allemaal.

Een uur later belde het verzorgingstehuis dat de situatie niet houdbaar was, oma niet op de palliatieve zorg kon blijven en dat ze naar de gesloten afdeling moest. Dus moesten we haar op dezelfde dag nog een keer verhuizen.

Nu zit ze daar dus sinds begin dit jaar, net toen ze een beetje gesetteld was kwam corona en hebben we haar drie maanden niet gesproken. Nu mogen we haar weer zien, en ze is bij vlagen goed, maar snapt er allemaal heel weinig van. Ze denkt dat ze op vakantie is in een slecht hotel, vraagt wanneer ze weer naar huis mag. Het is zo schrijnend allemaal.

Dat gezegd hebbende, we zijn blij dat ze vóór corona in het tehuis is gekomen, als we haar niet hadden kunnen zien als ze nog alleen woonde was het echt verkeerd gegaan. Ondanks dat we het heel zielig en verdrietig vinden dat oma daar zit, geeft het toch ook rust, je weet dat er altijd iemand op haar let. Ik hoop dat jij dat ook zo gaat ervaren.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik hoop voor je dat er alleen maar wijze besluiten worden genomen waar je moe zich goed bij voelt en jou de rust geeft waar je zo naar snakt
Alle reacties Link kopieren
Allereerst heel veel sterkte. Het is een groot verdriet.

Hier (in mijn omgeving, niet eigen moeder) was er uiteindelijk een gerechtelijk bevel. Maar moeder is niet met ambulance gebracht hoor.
De huisarts heeft een kalmerend pilletje voorgeschreven, en ze is die ochtend heel rustig meegegaan.
Ter plaatse zijn ze enorm goed opgevangen door het verplegend personeel. Haar kamer is ingericht met foto's etc.
Het was even pittig toen ze ging beseffen dat ze daar zou blijven. Maar inmiddels gaat het heel erg goed. Ze is helemaal opgeknapt! Moeder heeft het naar haar zin, heeft veel aandacht van de ontzettend lieve zusters, eet en drinkt goed, slaapt goed. Ze ziet er ook weer veel gezonder uit dan toen ze nog thuis woonde.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Afschuwelijk, dit soort situaties. En helaas herkenbaar. Schoonvader zit ongeveer op hetzelfde punt, ook dementerend. Gesprek met CIZ is al geweest, hij heeft wel toestemming gegeven gelukkig (is vrij meegaand) en staat nummer 1 op de wachtlijst. Van een klein verzorgingstehuis, dus het kan even duren. Maar ook heel snel gaan. In ons geval blijft schoonmoeder nog achter, zij is gelukkig wel lichamelijk en geestelijk gezond, maar kan de zorg echt niet meer aan. En is daardoor nu ook een extra zorg voor ons. Deze hele ellende drukt al heel lang op het hele gezin (schoonvader is ook relatief jong voor dit soort problematiek) en de rek is er echt uit inmiddels.
Het is echt vreselijk om dit soort aftakeling van dichtbij te zien. Hoop dat er wat rust komt als het daadwerkelijk zover is dat je moeder wordt opgenomen :hug:
Niet vanuit persoonlijke sfeer, maar vanuit werk wel meerdere keren meegemaakt.

Het is gewoon een heftig traject waarin je zit, en alle zorgen die je nu hebt rondom je moeder vergt veel energie.
Hopelijk krijgt ze gauw een opname indicatie (wel verbaasd dat ze al op een wachtlijst stond zonder dat ze een indicatie had? meestal gaat dat andersom, of heeft ze een indicatie en gaat dit om de toestemming tot gedwongen opname?)

Gedwongen opname hoeft niet altijd ambulance te betekenen.
Ik weet natuurijk niet hoe goed/slecht het cognitieve functioneren van je moeder is, maar iemand kan haar ook meenemen naar die afdeling zonder dat daar direct politie en ambulance bij komt kijken.
Soms neemt familie iemand mee om daar koffie te gaan drinken, waarbij uiteindelijk iemand niet meer mee terugkomt.
Ook dat is geen makkelijk proces overigens, zeker niet als je moeder ook nog veel wel onthoud.

Heb je iemand in je omgeving die je wat steun biedt? Dat zou namelijk mijn voornaamste tip zijn, zoek steun bij iemand die je dichtbij staat, omdat dit emotioneel gewoon veel van je kan vergen.
Voor het praktische deel heb je zo te lezen een casemanager en dat is in ieder geval al heel fijn.

Veel sterkte de komende tijd!
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij die haar moeder was ook dement , en is toen ook opgenomen sindsdien heeft haar moeder nooit meer tegen haar gesproken.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
09-11-2020 13:30
Dat ze het nu zegt, is niet helemaal serieus te nemen, maar genoeg dementerenden die dat nooit zeggen.

Het had gekund ( dat ze moeite heeft met het leven) omdat ze vroeger, toen ze nog niet dement was, ook al vaak zei 'ik maak me van kant als je niet gauw genoeg hier komt'. ( maak ik op uit jouw OP)
Je zit een drol in te pakken.. het blijft een kutopmerking van RB.

Sterkte TO.. :hug:
Nou ja.. dat dus..
Sorry als het bot overkomt, maar zowel mijn vader als moeder hebben altijd geroepen dat als ze zo dement worden als enkele familieleden dat ze dan willen dat het leven voor hen stopt. Ook recent nog toen mijn moeder en ik de documentaire 'De Wei' hebben gekeken. Als dat met jouw moeder niet het geval is, dan wens ik jullie veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je wel in dit geval redbulletje.
Het komt misschien wat ongevoelig over, maar ik hoop ontzettend (zeker nu we het van dichtbij meemaken) dat mijn leven niet zo hoeft te eindigen en ik zou er wat voor over hebben als je de regie in handen kunt nemen als het wel zo loopt.
Wij zeggen ook vaak onderling dat we inmiddels hopen dat schoonvader op een avond naar bed gaat en 's morgens niet meer wakker wordt. En dat dat eigenlijk een jaar geleden al had moeten gebeuren. Dementeren is echt afschuwelijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-11-2020 13:45
Sorry als het bot overkomt, maar zowel mijn vader als moeder hebben altijd geroepen dat als ze zo dement worden als enkele familieleden dat ze dan willen dat het leven voor hen stopt. Ook recent nog toen mijn moeder en ik de documentaire 'De Wei' hebben gekeken. Als dat met jouw moeder niet het geval is, dan wens ik jullie veel sterkte.
Dat kunnen je ouders wel roepen, maar dan hoef jij nog niet zomaar aan te nemen dat het voor iedereen geldt én het hier neer te schrijven ook nog eens.

Het is absoluut niet leuk om te horen dat je moeder dood wil, of ze het nou meent of niet.

Hebben jouw ouders gezorgd hebben voor een euthanasieverklaring en de bijbehorende extra verklaring in geval van dementie? Als ze jou dan aanwijzen als beslisser, ligt er een grote last op je schouders.
Superhuisvrouw schreef:
09-11-2020 13:40
Een kennis van mij die haar moeder was ook dement , en is toen ook opgenomen sindsdien heeft haar moeder nooit meer tegen haar gesproken.
? Wat wil je hiermee zeggen?
Iemand die zo erg dementerend is, kan echt niet meer alleen wonen.
gizzmo-returns schreef:
09-11-2020 14:05
? Wat wil je hiermee zeggen?
Iemand die zo erg dementerend is, kan echt niet meer alleen wonen.
Klopt, maar daar hoeft ze het nog niet mee eens te zijn. :)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-11-2020 13:45
Sorry als het bot overkomt, maar zowel mijn vader als moeder hebben altijd geroepen dat als ze zo dement worden als enkele familieleden dat ze dan willen dat het leven voor hen stopt. Ook recent nog toen mijn moeder en ik de documentaire 'De Wei' hebben gekeken. Als dat met jouw moeder niet het geval is, dan wens ik jullie veel sterkte.
Dat is best begrijpelijk, daar zijn ze de enigen niet in. Maar dat staat toch los van Corona?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen vinden hun draai wel hoor.
Het is triest maar vaak zie je dat ze na opname hard achteruit gaan, thuis houden ze vaak toch nog de schijn zoveel mogelijk op. Dat stabiliseert zich wel weer. Het is een grote overgang iniedergeval.

Sterkte TO! :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven