Lijf & Lijn alle pijlers

Langzaam en zeker, maar blijvend afvallen

16-11-2020 10:37 44 berichten
Hallo,

Vanochtend op de weegschaal kreeg ik een rolberoerte. Bij een lengte van 163 cm weeg ik 79,8, meer dan ooit.
Ik zou graag langzaam en zeker, maar blijvend af willen vallen. De eerste vijf kg eraf gaan bij mij meestal prima, daarna komt al snel de klad er weer in. Ik wil dus graag voor een langere periode blijven afvallen.
Wie schrijft er mee?
Lees je eens in over retrogradatie van pasta, rijst en aardappelen, daar kom je een heel eind mee.


Succes!
Cateautje schreef:
16-11-2020 10:39
Lees je eens in over retrogradatie van pasta, rijst en aardappelen, daar kom je een heel eind mee.


Succes!
Ik kom alleen maar hele zweverige niet-wetenschappelijke sites tegen, heb je een goed onderbouwde link voor me?
Cateautje schreef:
16-11-2020 10:39
Lees je eens in over retrogradatie van pasta, rijst en aardappelen, daar kom je een heel eind mee.


Succes!
Hoezo dan? Wat heeft oud brood met afvallen te maken?
TO ik heb het boek "de hamster in je brein" gelezen en dat vond ik zelf nogal een eye opener, is dat misschien wat voor je?
@ cateautje, bedankt! Maar ik betwijfel of dit bij me past.

@captainhindsight, ik heb het besteld!

Ik ben in dit topic ook op zoek naar mensen die mee willen afvallen en mee willen schrijven over hoe het hen vergaat.
Hoi Lola-lily, ik ben 1,62 en weet op dit moment niet wat ik weeg. Tijdens de Corona tijd ben ik een kilo of 5 à 6 aangekomen. Dat weet ik omdat ik me toen nog wel heb gewogen. (Toen woog ik 76 kg)
In het verleden heb ik weight watchers gedaan en ben toen 17 kg afgevallen. Daarna is er in totaal ongeveer 7 kg bijgekomen.
Weight watchers vind ik wel erg duur en de mogelijkheid om naar bijeenkomsten te gaan is er nu niet.
Daarom ben ik gaan lezen over "intermittent fasting" en probeer nu om 8 uur per dag te eten, en de rest niets.
Het voelt alsof ik sinds die tijd op hetzelfde gewicht ben gebleven, mijn kleding zit hetzelfde. Helaas snoep in nog steeds teveel, als ik dat niet zou doen zou ik waarschijnlijk wel wat afgevallen zijn.
Ik wil graag meeschrijven. Ik ben twee jaar geleden 10+ kg afgevallen (van 77 kg naar 64 en ik ben 1.66 m). Maar dit zit er nu grotendeels weer aan helaas. Weeg nu 73 kg. En ik baal ervan, maar die levensstijl was dus blijkbaar niet blijvend. Ik at veel salades als lunch maar ik heb ook prikkelbare darmsyndroom en reageer niet zo goed op veel groente... dus daar gaat mijn makkelijke optie :cry:
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een app die calorieën voor je telt.

Je vult je lengte en gewicht in en je vult in wat je doel is.
De app geeft je aan hoeveel calorieën je mag eten per dag.

Alles wat je eet geef je op in de app. Je scant de streepjescode en de app weet hoeveel calorieën er per 100 gram of per stuk zitten in datgene wat je eet.
Is je calorieënmeter vol dan mag je niet meer eten of eet je nog wel dan val je niet af.

Om af te vallen mag je ongeveer tussen 1500 - 1800 calorieën eten.
Zorg dat je in de ochtend onder 200 blijft, de middag onder de 500 en dan blijft er genoeg over voor een goed avondmaal en kan je lekker slapen zonder rammelende buik.

Voor mij werkt het, anderen vinden calorieën tellen maar niks. Het is maar waar je je goed bij voelt.

En wat sporten erbij is ook goed voor je algehele gezondheid en de verbranding van calorieën.
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 10:50
Ik kom alleen maar hele zweverige niet-wetenschappelijke sites tegen, heb je een goed onderbouwde link voor me?
Ik ben erop gewezen door mijn diabetesdiëtiste en van jou uitgaande zal ze me wel met een kluitje het riet in hebben gestuurd. Ze zit er natuurlijk ook op te wachten dat mijn voeten op een gegeven moment afgezet worden omdat ik continu teveel glucose in mijn bloed heb, raspositivo.
Cateautje schreef:
16-11-2020 11:04
Ik ben erop gewezen door mijn diabetesdiëtiste en van jou uitgaande zal ze me wel met een kluitje het riet in hebben gestuurd. Ze zit er natuurlijk ook op te wachten dat mijn voeten op een gegeven moment afgezet worden omdat ik continu teveel glucose in mijn bloed heb, raspositivo.
Huh?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er helemaal aan hoe je normaal gesproken leeft qua voeding en beweging. Ik kan wel gaan vertellen hoe je supergezond moet eten (hoeft niet weinig te zijn) en heel veel moet gaan trainen, maar als je normaal gesproken ontbijt en luncht met witte boterhammen met chocoladepasta en worst en je elke avond pizza en hamburgers naar binnen werkt en de hele dag liters cola drinkt, lijkt me dat een beetje een grote stap. En ik kan wel zeggen dat je heel veel groente moet eten, maar wat als je bijna niets daarvan lust? Dus wat is voor jou een normaal eetpatroon als je niet aan het lijnen bent en hoeveel beweeg/sport je?
pamelacourson wijzigde dit bericht op 16-11-2020 11:07
8.57% gewijzigd
@ Sherry: dat systeem heeft voor mij gewerkt, maar niet blijvend helaas...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-11-2020 11:04
Ik ben erop gewezen door mijn diabetesdiëtiste en van jou uitgaande zal ze me wel met een kluitje het riet in hebben gestuurd. Ze zit er natuurlijk ook op te wachten dat mijn voeten op een gegeven moment afgezet worden omdat ik continu teveel glucose in mijn bloed heb, raspositivo.
Ze vraagt toch gewoon om een onderbouwing? Moet iedereen dan maar zomaar geloven wat een willekeurige forummer op het internet pleurt?
pamelacourson schreef:
16-11-2020 11:06
Ze vraagt toch gewoon om een onderbouwing? Moet iedereen dan maar zomaar geloven wat een willekeurige forummer op het internet pleurt?
Ja, dit bedoelde ik. En ik heb echt dus al zelf gezocht maar geen van de sites die ik vond zag er erg betrouwbaar uit dus ik weet nog steeds niet wat Cateautje bedoelt.
Cateautje schreef:
16-11-2020 11:04
Ik ben erop gewezen door mijn diabetesdiëtiste en van jou uitgaande zal ze me wel met een kluitje het riet in hebben gestuurd. Ze zit er natuurlijk ook op te wachten dat mijn voeten op een gegeven moment afgezet worden omdat ik continu teveel glucose in mijn bloed heb, raspositivo.
Heeft TO diabetes dan?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
16-11-2020 11:10
Heeft TO diabetes dan?
Sommige mensen weten elk topic om hen te laten draaien, het is een gave.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 11:06
@ Sherry: dat systeem heeft voor mij gewerkt, maar niet blijvend helaas...
Ik ben van juni tot nu bijna 8 kilo afgevallen hiermee maar ik merk wel dat wanneer ik de app wat minder streng in vul dat ik weer in mijn oude eetpatroon val en meer ga snoepen. Als ik de weegschaal weer een kilo omhoog zie dan ga ik gelijk weer driftig de app invullen en gaat het weer de goede kant uit.

Ik merk wel dat het vooral ligt aan het eten want met alleen sporten val ik niet af.

De app drukt me op de feiten als ik een keer een boterham met Nutella wil eten kan dat natuurlijk wel want ik ben ook weer niet te streng voor mezelf want dan houd ik het niet vol maar dan is mijn lunch wel gelijk klaar. Als ik een ei, 4 rijstewafels met een plakje kipfilet en een beker magere melk als lunch heb dan heb ik nog wat over om in de middag cherrytomaatjes, komkommer en zalm te snacken.
Sherry750106 schreef:
16-11-2020 11:14
Ik ben van juni tot nu bijna 8 kilo afgevallen hiermee maar ik merk wel dat wanneer ik de app wat minder streng in vul dat ik weer in mijn oude eetpatroon val en meer ga snoepen. Als ik de weegschaal weer een kilo omhoog zie dan ga ik gelijk weer driftig de app invullen en gaat het weer de goede kant uit.

Ik merk wel dat het vooral ligt aan het eten want met alleen sporten val ik niet af.

De app drukt me op de feiten als ik een keer een boterham met Nutella wil eten kan dat natuurlijk wel want ik ben ook weer niet te streng voor mezelf want dan houd ik het niet vol maar dan is mijn lunch wel gelijk klaar. Als ik een ei, 4 rijstewafels met een plakje kipfilet en een beker magere melk als lunch heb dan heb ik nog wat over om in de middag cherrytomaatjes, komkommer en zalm te snacken.
Ja helemaal eens, zo werkt het ook bij mij. Maar het staat me tegen dat ik dan voor mijn gevoel de rest van mn leven dat ding moet invullen.
(Soms ben ik een tikje dramatisch ;-D )

En als ik dat dus niet deed, zat het er weer aan. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 11:16
Ja helemaal eens, zo werkt het ook bij mij. Maar het staat me tegen dat ik dan voor mijn gevoel de rest van mn leven dat ding moet invullen.
Ja daar heb je wel gelijk want zonder die app kan ik het ook niet. Ik moet het eetpatroon aanhouden wat de app me aanleert maar dat lukt niet zeker niet in deze tijd van feestdagen die gaan komen, chocoladeletters, pepernoten, kerstkransjes, gourmetten. Hmmmm ik weet dat ik het niet kan laten staan.
Ik moet van mezelf dat grenzeloze snoepen afleren.
Gaandeweg lukt me dat al heel goed met chips en koek. Alleen drop, chocolade en Ben&Jerry's chunki monkey kan ik nog steeds niet laten liggen.
Daarom probeer ik bewuster om te gaan met mijn keuzes qua eten.
Welkom aan degenen die mee willen schrijven! Het zit 'm bij mij ook absoluut in het snacken. Ontbijt, lunch en diner gaat vrijwel altijd 'goed'. Maar tussendoor, daar zit de verleiding voor mij. Of na kinderbedtijd op de bank.
Welke app gebruikte jij Sherry?

En nee, ik heb geen diabetes, gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb My Fitness Pal (blauw met wit poppetje) gebruikt.

5 jaar geleden heb ik fat secret (wit met groen sleuteltje) gebruikt, die is wat minder streng, het afvallen gaat daarom ook wat langzamer maar wat daar wel leuk is dat je met andere leden van het forum kan praten en recepten kan uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
lola-lily schreef:
16-11-2020 11:36
Welkom aan degenen die mee willen schrijven! Het zit 'm bij mij ook absoluut in het snacken. Ontbijt, lunch en diner gaat vrijwel altijd 'goed'. Maar tussendoor, daar zit de verleiding voor mij. Of na kinderbedtijd op de bank.
Welke app gebruikte jij Sherry?

En nee, ik heb geen diabetes, gelukkig maar.
Eet je wel genoeg tijdens de maaltijden dan? Als je alleen twee crackers met kipfilet als lunch neemt, is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om na een tijdje niet enorme trek te krijgen en naar van alles en nog wat te grijpen. Ik hoef zelf niet af te vallen, maar ben wel een enorme snaaier. Wat voor mij werkt, is genoeg eten tijdens de maaltijden en zoveel mogelijk onbewerkt te eten en dus geen fabriekstroep in huis te hebben. Dan eet ik bijvoorbeeld geroosterd volkorenbrood tussen de middag, maar dan met wat humus (pikante van AH, die vind ik goddelijk) en een enorme berg gegrilde groenten. Zo eet ik gezond én het verzadigt. En zorg dat je volkorenproducten neemt en zilvervliesrijst, ik merk bij mijn kinderen al heel erg dat ze de hele tijd willen eten als ze witte producten hebben gegeten. Die voeden gewoon niet.

En wil ik tussendoor iets, dan moet ik óf zelf iets lekkers maken óf ik kan iets makkelijks nemen maar dat wordt dan rauwkost, fruit, wat noten (niet teveel als je wilt afvallen uiteraard), iets waar je veel sneller genoeg van gegeten hebt. En dan gebeurt het ook eerder dat ik niets neem omdat ik geen zin heb om iets klaar te maken. Als je pepernoten en chips in huis hebt, denk je daar niet eens over na en pak je het gewoon.
Maar goed, ik hoef dus nooit honger te hebben, omdat ik altijd iets mag. Maar de snelle ongezonde rotzooi dus niet.
Ik schrijf graag mee.

Ik heb ook ooit kcal bijgehouden en ik vond het erg fijn dat dat zoveel inzicht geeft in wat je eet en hoeveel je eigenlijk nodig hebt.

Ik at overdag veel te weinig, waardoor ik vanaf het eind van de middag een niet te vullen gat had.
Nu doe ik het niet meer. Ik heb nu de kennis die ik nodig heb, mijn probleem nu zit hem in de uitvoering. Na een dag werken en kinderen schiet het koken er vaak bij in en eten we snel iets kant en klaar. Twee weken geleden ben ik begonnen met mezelf het doel stellen dat ik iedere dag vers kook en om het mezelf makkelijk te maken foodprep ik 1 dag in de week, zodat ik geen excuus heb om niet gezond te eten :-)

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en ben ruim 2kg kwijt. Nu enkel proberen de Sint verleidingen te weerstaan, want ik ben gek op marsepein en banketstaaf!! Met mezelf afgesproken dat ik tot 5-12 niet mag zondigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven