Zolder aanpakken jaren 70 woning (en isolatie)

17-11-2020 20:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Wij zijn momenteel bezig om de zolder (woning 1976) te verbouwen. Het grotere dakraam zit er inmiddels in. 😅

Maar voor we verder gaan zouden we ook graag (eventueel) het dak van binnenuit (extra) willen isoleren. In de winter is het erg koud en in de zomer bloody hot!
Daar zit ook meteen mijn twijfel en via Google kom ik wisselende berichten tegen.
Want, in de jaren 70 werd er al dakisolatie gebruikt bij het bouwen van woningen. Uiteraard minimaal, maar binnen de normen van toen. Op internet lees ik wisselende verhalen over het bij-isoleren ivm condensvorming en evt schade voor de dakconstructie. Maar daarnaast ook over het wel of geen luchtspouw laten tussen de beide lagen.

Concrete vraag: hier iemand een zolder verbouwd (uit jaren 70-80) waarbij extra is geïsoleerd? En hoe hebben jullie dit aangepakt?

Overigens hebben we al een isolatieadviseur over de vloer gehad die meteen aangaf dat zij het niet doen omdat er al isolatie in zit, we zouden er zelfs geen gipsplaten tegenaan kunnen zetten. Het lijkt me weer erg kort door de bocht aangezien het op deze manier wel een erg treurige ruimte blijft.
mtbs86 wijzigde dit bericht op 17-11-2020 20:52
Reden: Aanvulling
15.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet heel hoopgevend:

“Overigens hebben we al een isolatieadviseur over de vloer gehad die meteen aangaf dat zij het niet doen omdat er al isolatie in zit, we zouden er zelfs geen gipsplaten tegenaan kunnen zetten. Het lijkt me weer erg kort door de bocht aangezien het op deze manier wel een erg treurige ruimte blijft.”

Aan de andere kant willen dit soort bedrijven vaak ook hun handen niet branden omdat ze niet weten hoe de dakconstructie in elkaar zit. Voel je het echt tochten op de zolder als het waait?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een woning uit de jaren 70 gewoond waar de zolder niet meer was dan een vliering. Daar hebben we een echte (woon-)zolder van laten maken. Dat kon gewoon maar het was wel een grote, tijdrovende en kostbare verbouwing. Complicerende factor was dat er asbest gebruikt bleek te zijn voor de dakisolatie. Dat moest (uiteraard) door een speciaal bedrijf verwijderd worden en had nog heel wat voeten in de aarde.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het waarschijnlijk niet maar als de adviseur zegt dat het al geisoleerd is dan hoef je toch niet meer te isoleren? Wij hebben van vliering ook een volledige slaapkamer gemaakt. Let op, in de zomer is het bloedheet en in de winter kan het heel koud zijn. Wij slapen er en hebben airco die ook kan verwarmen.
Ons huis was geïsoleerd aan de binnenkant door de vorige bewoners. Wij hebben alles verwijderd en van buitenaf geïsoleerd toen het dak toch vervangen moest worden. Toen zag je wel wat voor negatieve invloed de isolatie had gehad op het houten dak. Gelukkig was de constructie nog goed, maar er had wel veel vocht gezeten.

Is het dak al eens vervangen? Als het huis uit de jaren 70 is zal dat wellicht ook eens toe zijn aan vervanging. Dan zou je gelijk 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan.
anoniem_329319 wijzigde dit bericht op 17-11-2020 21:28
0.72% gewijzigd
wolkie schreef:
17-11-2020 21:22
Ik snap het waarschijnlijk niet maar als de adviseur zegt dat het al geisoleerd is dan hoef je toch niet meer te isoleren? Wij hebben van vliering ook een volledige slaapkamer gemaakt. Let op, in de zomer is het bloedheet en in de winter kan het heel koud zijn. Wij slapen er en hebben airco die ook kan verwarmen.
Vroeger isoleerde ze met bijvoorbeeld 4 cm piepschuim en tegenwoordig met 14 cm PIR. Dat verschil voel je echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
17-11-2020 21:26
Ons huis was geïsoleerd aan de binnenkant door de vorige bewoners. Wij hebben alles verwijderd en van buitenaf geïsoleerd toen het dak toch vervangen moest worden. Toen zag je wel wat voor negatieve invloed de isolatie had gehad om het houten dak. Gelukkig was de constructie nog goed, maar er had wel veel vocht gezeten.

Is het dak alerts vervangen? Als het huis uit de jaren 70 is zal dat wellicht ook eens toe zijn aan vervanging. Dan zou je gelijk 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan.
Oh echt he? Dat is dus ook mijn angst. Mijn man is wat makkelijker en denk dat het allemaal wel wat mee zal vallen.

Het dak is voor zover wij weten nog nooit vervangen, maar lijkt er nog goed uit te zien. Wat het iets ingewikkelder maakt is dat het gaat om een 2-onder-1-kapwoning. En de kans groot is dat je wellicht met verschillen komt te zitten wanneer we het dak zouden laten vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
17-11-2020 21:27
Vroeger isoleerde ze met bijvoorbeeld 4 cm piepschuim en tegenwoordig met 14 cm PIR. Dat verschil voel je echt wel.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Daarnaast tocht het behoorlijk. Nou hoeft het van mij ook niet meteen 14cm te zijn, maar de ruimte mag wel iets behaaglijker worden. Uiteindelijke doel is om er een mooie speelkamer en later slaapkamer van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat eigenlijk om het soort isolatie dat er al in zit. Als je 2x dampdicht bouwt gaat het niet goed, dat klopt wel. Ik weet niet of die isolatie adviseur dat ook van dichtbij bekeken heeft?

Van binnenuit isoleren is trouwens niet perse slecht als het ook goed dicht gemaakt wordt met folie.

Maar het gaat inderdaad niet goed als er al een dampdichte laag (andere) isolatie in zit.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
17-11-2020 21:26
Ons huis was geïsoleerd aan de binnenkant door de vorige bewoners. Wij hebben alles verwijderd en van buitenaf geïsoleerd toen het dak toch vervangen moest worden. Toen zag je wel wat voor negatieve invloed de isolatie had gehad op het houten dak. Gelukkig was de constructie nog goed, maar er had wel veel vocht gezeten.

Is het dak al eens vervangen? Als het huis uit de jaren 70 is zal dat wellicht ook eens toe zijn aan vervanging. Dan zou je gelijk 2 vliegen in 1 klap kunnen slaan.
Waarom zou een dak uit de jaren 70 aan vervanging toe zijn? Ons huis is uit 1916 en dat dakbeschot is echt nog helemaal in orde. Kurkdroog, nergens last van lekkage en houtworm is echt minimaal.

Ik zou kijken of je de bestaande isolatie kan vermaken door nieuwe, dikkere isolatie. PIR platen bieden over het algemeen een hogere isolatiewaarde dan bijvoorbeeld steenwol doet en zijn makkelijk te verwerken.
Eengezinswoning (huur) jaren 60 en nog niet zo lang geleden gerenoveerd. Nieuw dakkapel dat goed geïsoleerd is. Het is in de winter op zolder gemiddeld 18 graden terwijl de CV niet aan staat. De CV gaat hier pas in de avond aan en op zolder staat deze standaard op 2. Het wordt dan ca 20 graden daar en de warmte blijft lang hangen.
Almdudler schreef:
17-11-2020 21:43
Waarom zou een dak uit de jaren 70 aan vervanging toe zijn? Ons huis is uit 1916 en dat dakbeschot is echt nog helemaal in orde. Kurkdroog, nergens last van lekkage en houtworm is echt minimaal.

Ik zou kijken of je de bestaande isolatie kan vermaken door nieuwe, dikkere isolatie. PIR platen bieden over het algemeen een hogere isolatiewaarde dan bijvoorbeeld steenwol doet en zijn makkelijk te verwerken.
De levensduur van dakbedekking is afhankelijk van het materiaal. Dakpannen gaan zo’n 40/60 jaar mee. Epdm of bitumen wat korter. Dakbeschot is idd vaak niet nodig om te vervangen.
Eames6 schreef:
17-11-2020 21:27
Vroeger isoleerde ze met bijvoorbeeld 4 cm piepschuim en tegenwoordig met 14 cm PIR. Dat verschil voel je echt wel.

Ja klopt. Zit als een soort schil om het huis heen. Is hier ook zo gegaan en volgens mij zelfs 17 cm. Kan mij nog herinneren dat de bouten om het zonnescherm op te hangen een paar tientjes kostte.
Alle reacties Link kopieren
Hier net een eind jaren 60 huis compleet gerenoveerd. Mijn zolder was wel geïsoleerd, maar dat was destijds toch ander spul dan nu, was in de loop der tijd wel eens vocht in gaan zitten etc.

Alle isolatie is verwijderd, en daar is nieuw materiaal voor in de plaats gekomen. En daar tegenaan gewoon gipsplaten, anders wordt het inderdaad wel heel sneu. Het dak raampje (enkel glas met oud hout) vervangen door een nieuw raampje met dubbel glas), de ramen in de dakkapellen ook volledig vervangen door dubbel glas.
Ondanks alles wordt het wel gewoon warm, het blijft een groot dak oppervlak waar de zon opstaat. Dus ik heb wel een airco, maar die is nu natuurlijk niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben recent onze (opberg)vliering op de zolder vervangen en geïsoleerd. De vliering is nu helemaal dicht (bereikbaar met een vlizotrap) en bestaat van bovenaf gezien uit een laag underlayment (de vloer van de vliering), balken met daartussen isolatiemateriaal, folie, en dan plafondplaten. De dakplaten zelf wilden we er namelijk niet afhalen, veel te veel gedoe. En naisoleren terwijl de huidige dakplaten en isolatie blijft zitten wordt je ruimte vaak kleiner van en heb je een grotere kans op vochtproblemen.
Uiteraard hebben we nu met de vliering niet het volledige dak geïsoleerd, maar wel de hele 'dakpunt' (3m hoog in het midden van de vliering) en dat scheelt echt wel behoorlijk, en is ook een groot oppervlak. Op de vliering hebben we een thermometer van het weerstation staan om het in de gaten te houden. Het is daar momenteel zo'n 3 graden kouder dan op de zolder zelf, luchtvochtigheid is niet anders.
Huis komt uit jaren 70-80.
Uiteraard moet je dak voor zo'n oplossing wel hoog genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je met de goede folies werkt kan er veel tegenwoordig. Wij hebben aan de buitenkant van het dak nog de oude pur-platen liggen (5 cm dik en zo oud dat ze wel goed poreus zijn ondertussen) met dampopen folie (van dakbeschot naar buiten) erover. Binnen zijn we nu de kap aan het isoleren met 9cm glaswol en weer een dampopen folie wat condensatie van binnen tegen isolatie en dakbeschot voorkomt. t Is een flinke klus maar we merken nu al heel veel verschil. Maar wel heel belangrijk dus dat je folies de goede kant op ademen/afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel bezig met een huis uit 1986. Bij ons is het dak ook vanaf de bouw ietswat geïsoleerd.

Heb verschillende bedrijven over de vloer gehad.
Alle 3 zeggen ze:
Spuit er een dampopen materiaal tegenaan zoals Tecnofoam. Daarna gewoon af te werken met gips.
Kost wel ongeveer 35 euro per m2 maar als je nog een andere duurzame maatregel neemt kun je wel veel subsidie terugvragen. Dit jaar is dat nog 30 euro per m2 voor dakisolatie, mits voldaan aan bepaalde voorwaarden. Echter krijg je dat dit jaar nergens meer voor elkaar en het is afwachten wat de subsidie in 2021 zal zijn.
Wij hebben als bedrijf zeer regelmatig zolders verbouwd en isolatie achteraf aangebracht. Het kan het goed. Maar.... je moet het goed en secuur doen. Grootste probleem ontstaat als er aan de buitenkant een dampdichte folie zit (bijvoorbeeld pur-isolatie met een bitumen laagje). Als je dan aan de binnenkant ook een dampdichte folie plaatst over de isolatielaag, of een isolatie met aluminium folie, kan het vocht wat tussen je dak en nieuwe isolatie ontstaat niet mer weg en krijg je vochtproblemen.
Wij isoleren altijd met glaswol, van ditzelfde merk heb je ook een “duplex klimaatfolie”. Deze folie past zich aan, aan de temperatuur en dus luchtdruk. Hierdoor is hij dampdicht om vocht uit de constructie te houden van binnenuit, maar ook dampopen om vocht af te voeren.
Luchtspouw tussen dak en nieuwe isolatie kan, maar die luchtstroom vermindert ook de isolatiewaarde.
Koop je isolatie in een systeem en in 1 merk. Als je dan de instructies van het merk nauwkeurig opvolgt, heb je de minste kans op problemen. Het ene systeem werkt wel met een luchtspouw, de andere niet.
Dus niet isolatie van merk A en folie van B omdat die combi het voordeligst lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Teigetjesfamilie schreef:
29-11-2020 18:51
Wij hebben als bedrijf zeer regelmatig zolders verbouwd en isolatie achteraf aangebracht. Het kan het goed. Maar.... je moet het goed en secuur doen. Grootste probleem ontstaat als er aan de buitenkant een dampdichte folie zit (bijvoorbeeld pur-isolatie met een bitumen laagje). Als je dan aan de binnenkant ook een dampdichte folie plaatst over de isolatielaag, of een isolatie met aluminium folie, kan het vocht wat tussen je dak en nieuwe isolatie ontstaat niet mer weg en krijg je vochtproblemen.
Wij isoleren altijd met glaswol, van ditzelfde merk heb je ook een “duplex klimaatfolie”. Deze folie past zich aan, aan de temperatuur en dus luchtdruk. Hierdoor is hij dampdicht om vocht uit de constructie te houden van binnenuit, maar ook dampopen om vocht af te voeren.
Luchtspouw tussen dak en nieuwe isolatie kan, maar die luchtstroom vermindert ook de isolatiewaarde.
Koop je isolatie in een systeem en in 1 merk. Als je dan de instructies van het merk nauwkeurig opvolgt, heb je de minste kans op problemen. Het ene systeem werkt wel met een luchtspouw, de andere niet.
Dus niet isolatie van merk A en folie van B omdat die combi het voordeligst lijkt.
We hebben niet het idee dat er al een folie tussen zit. Er zit een laagje (ca 2 a 3cm) piepschuim op geplakt lijkt het. Daaronder zitten dan weer houten platen. Zelf zitten we eraan te denken om hier pirplaten tegenaan te monteren zodat het een massa zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
26-11-2020 09:50
Ik ben momenteel bezig met een huis uit 1986. Bij ons is het dak ook vanaf de bouw ietswat geïsoleerd.

Heb verschillende bedrijven over de vloer gehad.
Alle 3 zeggen ze:
Spuit er een dampopen materiaal tegenaan zoals Tecnofoam. Daarna gewoon af te werken met gips.
Kost wel ongeveer 35 euro per m2 maar als je nog een andere duurzame maatregel neemt kun je wel veel subsidie terugvragen. Dit jaar is dat nog 30 euro per m2 voor dakisolatie, mits voldaan aan bepaalde voorwaarden. Echter krijg je dat dit jaar nergens meer voor elkaar en het is afwachten wat de subsidie in 2021 zal zijn.
Oh dat meen je? Isolatiebedrijven? Die dat aangeven? Wij zouden het idd als 2e maatregel willen gebruiken, maar blijf het dak toch een dingetje vinden door alle wisselende verhalen 🤷‍♀️
Haal in ieder geval alles aan de binnenkant er af voordat je opnieuw begint. Folie kan er ook in verschillende soorten onder de dakpannen liggen. Als je niet zeker weet of en/of wat. Ga dan binnen niet dampdicht isoleren (pir-platen met een aluminium laag is dampdicht). Dan krijg je problemen met condensatie op je dakbeschot. En uiteindelijk houtrot.
Uiteindelijk kan het heel goed en is het niet moeilijk. Maar het moet wel secuur en kies zoals ik al zei kies voor 1 systeem.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor dak heb je? Betonpannen, bitumen.. ?
Alle reacties Link kopieren
Teigetjesfamilie schreef:
30-11-2020 22:00
Haal in ieder geval alles aan de binnenkant er af voordat je opnieuw begint. Folie kan er ook in verschillende soorten onder de dakpannen liggen. Als je niet zeker weet of en/of wat. Ga dan binnen niet dampdicht isoleren (pir-platen met een aluminium laag is dampdicht). Dan krijg je problemen met condensatie op je dakbeschot. En uiteindelijk houtrot.
Uiteindelijk kan het heel goed en is het niet moeilijk. Maar het moet wel secuur en kies zoals ik al zei kies voor 1 systeem.
Onder de dakpannen ligt ook zeker geen folie.
Om alles aan de binnenkant te demonteren hebben we eerder over nagedacht, maar is niet haalbaar aangezien we dan ook aan de constructie van het dak komen. De platen aan de buitenkant en binnenkant liggen vast op een soort T-profiel van hout. Daartussen zit het laagje piepschuim vast.

Kortste klap, gipsplaten bevestigen en netjes afwerken zonder verder te isoleren?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
30-11-2020 22:03
Wat voor dak heb je? Betonpannen, bitumen.. ?
Betonpannen
Okey, ik snap wat voor dak je hebt.
Pir is dampdicht. Dus OF isoleren met een luchtspouw OF isoleren met een klimaatfolie aan de binnenzijde (eerst isoleren, dan de folie, dan gipsplaten o.i.d.)

Niet isoleren kan uiteraard ook. Maar dit is wel het moment.

Ik heb ook weleens gezien dat ze zonder de dakpannen piepschuim spoten die vervolgens aan elkaar plakken tot 1 geheel. Maar daar ken ik geen voor of nadelen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven