Ben ik te jaloers?

20-11-2020 14:12 132 berichten
Hi forum,

Ik date nu enkele weken met een leuke man die ik via gemeenschappelijke vrienden heb leren kennen. We kenden elkaar al een paar maanden voordat hij me mee uit vroeg. Waar ik in het begin de boot een beetje af hield (terwijl hij juist behoorlijk intens was), heb ik nu aardig gevoelens voor hem ontwikkelt. Hij deed in het begin ook echt zijn best voor mij, nam veel iniatief tot afspreken, chocolaatjes mee, raadde me boeken en muziek aan die ik leuk zou vinden, appte me vrijwel dagelijks om te vragen hoe mijn dag ging etc.

Hij liep de eerste maand behoorlijk hard van stapel, zei op de 2e date bijvoorbeeld al dat hij wilde afspreken dat we alleen seks met elkaar zouden hebben. Ook praatte hij veel over zijn vrienden en familie, en wilde al op "double date" met een ander stel. Hij leek behoorlijk zijn best te doen om mij in zijn leven in te passen.

Nu het probleem. Ik heb het gevoel dat hij nog niet helemaal over zijn ex heen is. Hij heeft "maar" 2 jaar een relatie gehad met haar. Omdat zij na de break-up door een moeilijke fase in haar leven ging, heeft hij haar nog langere tijd emotionele support gegeven ook al waren ze geen stel meer. Kort daarna heeft ze vrij plots van de één op de andere dag het contact verbroken en bijna 3 jaar niks meer van zich laten horen.

...tot 3 weken geleden dus. Ineens appte ze mijn vriend om te vragen hoe het ging en te vertellen waar ze al die tijd geweest was.

Mijn vriend zegt dat ze "alleen wilde checken of ik nog leefde". Vind ik een beetje vreemd na zo lang. Toen ik vroeg of hij heeft verteld dat hij iemand anders had ontmoet, ontweek hij eerst een tijdje mijn vragen en gaf na enigzins aandringen toe dat hij niet had gezegd dat hij een nieuw meisje had ontmoet. Ik merk dat ik daar toch behoorlijk onzeker van word. Hij belooft mij allemaal mooie dingen, praat over een toekomst samen, maar ondertussen app je wel met je ex zonder te zeggen dat je een nieuw meisje hebt.

"Ja maar, toen hadden we nog geen relatie" is zijn excuus. Ik had in zijn geval wel even kort gezegd dat ik weer aan het daten was, anders is het toch net alsof hij de deur naar haar open houdt?

Stel ik me nu aan met mijn jaloerse gedrag? Het voelt gewoon zo raar. Ik had liever gehad dat hij wat rustiger aan had gedaan in het begin. Hij deed me voelen alsof ik heel speciaal voor hem was en nu blijkt dat hij in diezelfde periode heeft zitten appen met zijn ex.
anoniem_398316 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:12
5.70% gewijzigd
Die ex is jaloers die komt weer terug in zijn leven.
Hij heeft gewoon wat appjes naar haar gestuurd. Echt, waar maak je je in godsnaam druk over?

Het antwoord is dus ja, maar dat wist ik eigenlijk al bij het lezen van het onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Wel raar dat hij je niet noemt idd. Alsof hij nog beschikbaar is voor haar.
Nja, dat hij jou verzwijgt is een beetje gek.
Op zich is het niet zo raar om een tijd lang geen contact met je ex te hebben, ook al ben je on speaking terms uit elkaar gegaan omdat 't toch pijn kan doen om de ander weer te zien daten. Dat ze juist nu hem weer opzoekt na al die tijd kan zijn dat ze zich nu sterk genoeg voelt om op vriendschappelijke voet met hem verder te gaan.
Ik zou het ook niet appreciëren, tenminste het feit dat hij het bewust verzwijgt. Als ik je zo lees, dan was het Potpourri boven en Potpourri onder en hij moest alles van Potpourri weten en afspraken maken over sex, maar intussen houdt hij wel bepaalde dingen voor zich. Want het is effectief zo dat, als het 3 jaar geleden was dat hij nog iets van haar had gehoord, het vreemd is dat hij dit niet aan jou vertelt. Want dat is wel echt nieuws.
Misschien een hele lieve man, maar dit is toch een rood vlaggetje.
Alle reacties Link kopieren
Als het langer uit is dan dat de relatie duurde, zou ik mij niet zo snel zorgen maken. Ik app mijn ex ook wel eens na jaren van radiostilte, maar dat is dan niet omdat ik wil weten of hij nog leeft, maar omdat ik een concrete praktische vraag heb die alleen hij kan beantwoorden. Daar steekt geen dubbele agenda achter. Ik meld hem dan ook niet of ik wel of niet aan het daten ben. Dat gaat hem niks aan. En ik zou het ook een beetje wanhopig over vinden komen. Zo van: "Kijk eens! Ik heb iemand!"

Maar je onderbuik gevoel zegt blijkbaar wat anders, dat zou ik niet negeren. Maar ik zou er ook niet direct naar handelen. Het feit dat hij niet vertelt dat hij aan het daten is, kan je ook zien als dat hij dat voor haar geen interessante informatie vind juist OMDAT hij geen romantische interesse in haar heeft.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Dus hij wilde vanaf de tweede date exclusief zijn (alleen seks met elkaar) maar hij verzwijgt bij zijn ex dat hij aan het daten is met jou?

Ik zou het geen jaloezie noemen, meer dat je feilloos oppikt dat hij niet zo fantastisch is als hij zich naar jou heeft voorgedaan.

Mensen moeten lekker doen waar ze zin in hebben, maar zou geen trek hebben in vaag en ontwijkend gedoe van een date aan het begin, midden of eind.

Rode vlag is sowieso dat heel hard van stapel lopen. Het heeft iets neurotisch, niet helemaal in contact met de realiteit staan en komt onvolwassen over.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf nooit exclusiviteit afspreken zonder een relatie. Daarnaast is het niet verboden om contact te hebben met een ex. Je kent hem nog maar een paar weken. Je bent nog maar in de fase van elkaar leren kennen, de goede en de slechte kanten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Welke boeken en muziek raadde hij aan?

En waarom?
S7rin schreef:
20-11-2020 14:23
Als het langer uit is dan dat de relatie duurde, zou ik mij niet zo snel zorgen maken. Ik app mijn ex ook wel eens na jaren van radiostilte, maar dat is dan niet omdat ik wil weten of hij nog leeft, maar omdat ik een concrete praktische vraag heb die alleen hij kan beantwoorden. Daar steekt geen dubbele agenda achter.
Ja, je slaat eigenlijk de spijker op z'n kop. Ik heb het idee dat er bij haar namelijk wel een agenda achter zit. Ze appte hem namelijk dat ze het afgelopen jaar een burn-out heeft gehad en dat haar relatie kort geleden is uit gegaan. Het kwam op mij vooral over alsof ze aan het verkennen was of mijn vriend nog beschikbaar is. Vandaar dat ik het ook vervelend vind dat hij niet even gezegd heeft dat hij alweer aan het daten is.
viva-amber schreef:
20-11-2020 14:53
Ik zou zelf nooit exclusiviteit afspreken zonder een relatie. Daarnaast is het niet verboden om contact te hebben met een ex. Je kent hem nog maar een paar weken. Je bent nog maar in de fase van elkaar leren kennen, de goede en de slechte kanten.
We hebben beiden geen behoefte aan seks buiten een relatie, dus wat dat betreft zitten we op één lijn. Ik moet echt verliefd zijn op iemand om daar van te kunnen genieten en hij zei hetzelfde te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dit snap ik even niet: "Ze wist dat ook dat mijn vriend weer aan het daten was, want dat had een gemeenschappelijk vriend haar al verteld."
Maar hoe weet je dat? Dan heeft je vriend het toch wel met haar over jou gehad, anders wist je dit toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Je bouwt een relatie niet alleen op verliefdheid. Je zoekt iemand met de juiste eigenschappen zoals trouw en eerlijkheid niet in woorden maar in daden. Waarom zou je exclusiviteit afspreken met iemand die je amper kent?
Het enige voordeel is voor hem, hij weet zeker dat jij niemand anders doet. Terwijl jij nog amper weet of hij wel relatiemateriaal is.
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-11-2020 15:09
9.37% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom gaan enkelen hier uit van verzwijgen, terwijl het ook gewoon een kwestie kan zijn van niet aan de orde komen. Zeker als je gewoon nog aan het daten bent lijkt het mij normaal om niet iedere keer dat je een ex spreekt even een update geeft.
QueenArachnia schreef:
20-11-2020 15:07
Dit snap ik even niet: "Ze wist dat ook dat mijn vriend weer aan het daten was, want dat had een gemeenschappelijk vriend haar al verteld."
Maar hoe weet je dat? Dan heeft je vriend het toch wel met haar over jou gehad, anders wist je dit toch niet?
Nee, mijn vriend heeft het zelf niet over mij gehad. Een kennis van mijn vriend heeft het aan ex verteld.
Potpourri schreef:
20-11-2020 14:58
Ja, je slaat eigenlijk de spijker op z'n kop. Ik heb het idee dat er bij haar namelijk wel een agenda achter zit. Ze appte hem namelijk dat ze het afgelopen jaar een burn-out heeft gehad en dat haar relatie kort geleden is uit gegaan. Het kwam op mij vooral over alsof ze aan het verkennen was of mijn vriend nog beschikbaar is. Vandaar dat ik het ook vervelend vind dat hij niet even gezegd heeft dat hij alweer aan het daten is.
Hier spreekt je jaloezie, je zoekt er teveel achter.
Alle reacties Link kopieren
Hmm... ik krijg zo de indruk dat zijn ex een hengeltje aan het opgooien is naar jouw vriend. Daar is niets mis mee, ze hebben een lange relatie gehad en zelfs daarna elkaar nog emotioneel steun geboden. Het is dus (in mijn ogen) ongeveer 2.5j aan geweest en nu 2.5j uit.

Dat ze weet dat je vriend nu datet en toch een balletje opgooit, vind ik niet mooi. Maar dat je vriend haar niet vertelt met jou samen te zijn, is erger.

Je vriend komt over als een slappe zak die nu twijfelt of hij door wil met zijn nieuwe vlam of toch zou gaan voor "the one that got away".

Niet leuk dit!
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
20-11-2020 15:11
Hmm... ik krijg zo de indruk dat zijn ex een hengeltje aan het opgooien is naar jouw vriend. Daar is niets mis mee, ze hebben een lange relatie gehad en zelfs daarna elkaar nog emotioneel steun geboden. Het is dus (in mijn ogen) ongeveer 2.5j aan geweest en nu 2.5j uit.

Dat ze weet dat je vriend nu datet en toch een balletje opgooit, vind ik niet mooi. Maar dat je vriend haar niet vertelt met jou samen te zijn, is erger.

Je vriend komt over als een slappe zak die nu twijfelt of hij door wil met zijn nieuwe vlam of toch zou gaan voor "the one that got away".

Niet leuk dit!
Als jij ruwweg een week aan het daten bent met iemand (dan heb je meestal pas 1 date gehad, of misschien 2), dan ga jij dat al vertellen ja?
DS1971 schreef:
20-11-2020 15:15
Als jij ruwweg een week aan het daten bent met iemand (dan heb je meestal pas 1 date gehad, of misschien 2), dan ga jij dat al vertellen ja?
Daar gaat het toch niet om? Als hij nog niet over zijn ex heen is, dan mag dat. Maar dan is inmiddels wel de tijd aangebroken om daar eerlijk over te zijn. Ik heb weinig zin om te investeren in een man die nog gevoelens voor een ex partner blijkt te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat jouw radar afgaat. Ik zou hier ook niet ontspannen van worden en ik ben absoluut niet het jaloerse type.
Als je hem nu al niet vertrouwt, belooft het al niet veel goeds voor de toekomst in elk geval.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:19
Daar gaat het toch niet om? Als hij nog niet over zijn ex heen is, dan mag dat. Maar dan is inmiddels wel de tijd aangebroken om daar eerlijk over te zijn. Ik heb weinig zin om te investeren in een man die nog gevoelens voor een ex partner blijkt te hebben.
Terecht.
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
20-11-2020 15:19
Ik snap dat jouw radar afgaat. Ik zou hier ook niet ontspannen van worden en ik ben absoluut niet het jaloerse type.
Als je hem nu al niet vertrouwt, belooft het al niet veel goeds voor de toekomst in elk geval.
+1
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
20-11-2020 15:15
Als jij ruwweg een week aan het daten bent met iemand (dan heb je meestal pas 1 date gehad, of misschien 2), dan ga jij dat al vertellen ja?
Ja.

En toen werd ik plots geblokkeerd op alles door m'n ex. Terwijl hij zo graag "vrienden wou blijven" :idee:
Veritas vos liberabit
DS1971 schreef:
20-11-2020 15:08
Waarom gaan enkelen hier uit van verzwijgen, terwijl het ook gewoon een kwestie kan zijn van niet aan de orde komen. Zeker als je gewoon nog aan het daten bent lijkt het mij normaal om niet iedere keer dat je een ex spreekt even een update geeft.

Omdat het aan de orde kwam en hij de vraag van TO ontweek. Verder eens dat je elkaar niet zo op de huid moet zitten als je elkaar maar net kent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven