Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-11-2020 20:38
Dan kun jij het toch samen met je moeder vieren?
Het ging er in het vorige Topic over een mogelijke maatregel dat je alleen met je eigen huishouding kerst zou mogen vieren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
20-11-2020 20:58
Dat snap ik niet?

Kijk, ik snap best dat MajaDB-bashen tot een soort nationale sport verworden is op dit topic. Mensen met afwijkende toon en mening worden in dit topic nou eenmaal bij voorkeur weggezet als debiel, harteloos, achterlijk of hysterisch, maar ik heb liever dat je die laatste zin even uitlegd. Ik snap namelijk veel meer dan jij kan bevatten!
Jij krijgt gewoon veel tegengas omdat je deze topics bij tijd en wijle volkomen domineert en daarbij nogal eens uit de bocht vliegt. Je valt anderen aan, spreekt jezelf tegen en gaat af en toe goed over de schreef met je 'opzouten met die vijftigplussers'-houding van je.

Op dagen dat jij veel post, kom ik hier gewoon niet meer omdat ik er persoonlijk helemaal gestoord van word.

Ik vind het helemaal niet leuk om jou te bashen maar ik heb wel een hekel aan jouw opstelling hier.
MajaDB schreef:
20-11-2020 21:52
Beperkingen in vrijheid.
Nee hoor, die zijn niet nodig. En al helemaal niet met Kerst.
Die beperkingen zijn keuzes, geen gegevens.
MajaDB schreef:
20-11-2020 21:52
Ik heb eigenlijk nooit zo het idee dat er een "kamp" moet zijn.

Als er al een lamp is, dan kamp "samenleving".

Corona heeft de breuklijnen vergroot, verschillen uitvergroot meer mensen tegenover dan naast elkaar gezet. Hoewel de overheid de strijd al vanaf maart voert met de slogan "samen krijgen we corona er onder" is er feitelijk weinig "samen" aan.

We begonnen in maart de crisis met het onderscheid jongeren-ouderen. Toen moesten de kettingrokende babyboomers het ontgelden, en het dorre hout. Ging je op vakantie deze zomer, dan was je een tokkie, stel je kritische vragen, ben je viruswappie of complotdenker, toen waren het de studenten, de jongeren en de illegale feestjes. Arjen Lubach heeft eigenhandig Lange Frans digitaal vermoord, en op dit ogenblik worden de vaccinatie-twijfelaars tot hel en verdoemenis veroordeeld.

De kracht van ons land is onze diveristeit, onze vrijgevochtendheid, onze eigengereidheid en vooral, onze vrijheid. In dit land was het altijd het streven dat iederen kon zijn wie hij/zij wilde zijn. Dat stond al onder druk, en is door corona, alleen maar nog meer onder druk komen te staan.

Voor het bestrijden van een pandemie zijn regels nodig. Structuur. Beperkingen in vrijheid. Dat snap ik. Maar elkaar de maat nemen is niet nodig en werkt eerder averechts. Ga, op anderhalve meter, naast elkaar staan, in plaats van tegenover elkaar.
:there:
rosanna08 schreef:
21-11-2020 08:58
Het ging er in het vorige Topic over een mogelijke maatregel dat je alleen met je eigen huishouding kerst zou mogen vieren
Okee, ik had 't in mijn suggestie over maximaal 2 huishouden waarbij dan uiteraard gekozen wordt voor de optie met de minste personen tegelijk. Dus heeft iemand 3 volwassen kinderen waarvan 1 een gezin met kinderen heeft, de ander alleen een partner en de 3e is single. Dan kan moeders naar de single. Mensen die met schoonfamiliedilemma's zitten kunnen er ook voor kiezen om zonder partner naar hun ouders te gaan zodat beide kanten bezoek van hun eigen kind krijgen.
Griebus67 schreef:
21-11-2020 09:13
Jij krijgt gewoon veel tegengas omdat je deze topics bij tijd en wijle volkomen domineert en daarbij nogal eens uit de bocht vliegt. Je valt anderen aan, spreekt jezelf tegen en gaat af en toe goed over de schreef met je 'opzouten met die vijftigplussers'-houding van je.

Op dagen dat jij veel post, kom ik hier gewoon niet meer omdat ik er persoonlijk helemaal gestoord van word.

Ik vind het helemaal niet leuk om jou te bashen maar ik heb wel een hekel aan jouw opstelling hier.

Volkomen mee eens.
Sinjoren schreef:
21-11-2020 09:18
Nee hoor, die zijn niet nodig. En al helemaal niet met Kerst.
Die beperkingen zijn keuzes, geen gegevens.
Nee, natuurlijk zijn dat keuzes. Keuzes die voorvloeien uit het basis-beleid hoewel dát beleid af en toe moeilijk te peilen is.

Feit is dat het huidge beleid bepaald wordt door de huidige, democratisch gekozen regering, dus daar hebben we ons bij neer te leggen. Dat neemt niet weg dat we het niet kritisch hoeven te volgen zonder gelijk als wappie of complotdenker weg gezet te worden.

Als je binnen dit topic niet braaf in polonaise achter het RIVM aan waggelt, wordt je redelijk snel door een aantal forumfossielen aangevallen en weggezet.

Als je dan kritisch bent wordt je off-topic verweten, maar die zelfde fossielen neem zich de vrijheid je enkel op de vorm, en vrijwel nooit op de inhoud aan te vallen. Zal wel een viva-forum dingetje zijn om binnen zo'n topic een bepaalde mores in taal en stijl te hanteren en iederen die dat niet appreciëren kan, weg te zetten als aso, hinderlijk, storend en nog tig negatieve kwalificaties.

Begin dan een eigen, besloten forum!

Karaktermoord is de meest walgelijke vorm van sencuur, en daar zijn sommigen hier, verrekte bedreven in.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-11-2020 09:39
Okee, ik had 't in mijn suggestie over maximaal 2 huishouden waarbij dan uiteraard gekozen wordt voor de optie met de minste personen tegelijk. Dus heeft iemand 3 volwassen kinderen waarvan 1 een gezin met kinderen heeft, de ander alleen een partner en de 3e is single. Dan kan moeders naar de single. Mensen die met schoonfamiliedilemma's zitten kunnen er ook voor kiezen om zonder partner naar hun ouders te gaan zodat beide kanten bezoek van hun eigen kind krijgen.
De meeste mensen willen helemaal geen kerst zonder hun partner vieren.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
20-11-2020 21:52
Ik heb eigenlijk nooit zo het idee dat er een "kamp" moet zijn.

Als er al een lamp is, dan kamp "samenleving".

Corona heeft de breuklijnen vergroot, verschillen uitvergroot meer mensen tegenover dan naast elkaar gezet. Hoewel de overheid de strijd al vanaf maart voert met de slogan "samen krijgen we corona er onder" is er feitelijk weinig "samen" aan.

We begonnen in maart de crisis met het onderscheid jongeren-ouderen. Toen moesten de kettingrokende babyboomers het ontgelden, en het dorre hout. Ging je op vakantie deze zomer, dan was je een tokkie, stel je kritische vragen, ben je viruswappie of complotdenker, toen waren het de studenten, de jongeren en de illegale feestjes. Arjen Lubach heeft eigenhandig Lange Frans digitaal vermoord, en op dit ogenblik worden de vaccinatie-twijfelaars tot hel en verdoemenis veroordeeld.

De kracht van ons land is onze diveristeit, onze vrijgevochtendheid, onze eigengereidheid en vooral, onze vrijheid. In dit land was het altijd het streven dat iederen kon zijn wie hij/zij wilde zijn. Dat stond al onder druk, en is door corona, alleen maar nog meer onder druk komen te staan.

Voor het bestrijden van een pandemie zijn regels nodig. Structuur. Beperkingen in vrijheid. Dat snap ik. Maar elkaar de maat nemen is niet nodig en werkt eerder averechts. Ga, op anderhalve meter, naast elkaar staan, in plaats van tegenover elkaar.
Helemaal gelijk. Op de één of andere manier is er een sekte ontstaan in onze samenleving die het nog correcter dan correct wil doen en die al moord en brand schreeuwen als je zomaar op straat een praatje met je buurvrouw hebt gemaakt zonder mondkapje op.

En waar ik me ook ontiegelijk aan stoor, is dat er nauwelijks ruimte is voor relativering in de media, het enige dat er mag worden gepreekt is "het virus" en hoe erg het allemaal is en hoe ongehoorzaam sommige mensen zijn in het naleven van "de maatregelen". Terwijl, als je de cijfers bekijkt, er hooguit 5-10 coronapatiënten pér ziekenhuis zijn (maar de zorg is daardoor blijkbaar overbelast) en het R-cijfer allang vér onder 1 ligt (momenteel tussen 0,8 en 0,85).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nou ja het R cijfer loopt natuurlijk altijd achter de feiten aan. Inmiddels lopen de besmettingen weer op dus het R getal zal dan over 2 weken wel meehobbelen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft helemaal niets te maken met een ander geluid laten horen, maar alles met de manier waarop er over mensen gesproken wordt. Alsof het nummers zijn en alleen interessant wanneer iemand nog economische waarde heeft. Alles wat oud is, mag gewoon doodgaan en mensen die tot een kwetsbare groep behoren het aan zichtbaar elf te danken hebben en dat we daar ook geen rekening mee hoeven te houden.
En het eeuwige herhalen van dingen die al net zo vaak beantwoord zijn.
Ik wil best toegeven dat ik niet altijd even aardig reageer, zou fijn zijn als anderen ook de hand in eigen boezem zouden kunnen steken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
En relativeren geeft het risico op nog slechter naleven van de maatregelen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
20-11-2020 21:29
Ik heb de podcast van Diederik Gommers en Marion Koopmans geluisterd. Nav het ‘pessimistische vooruitzicht’ van Gommers: Pfizer heeft hem later teruggebeld. Het ging niet om 10.000 vaccins in het eerste kwartaal van 2021, maar om 10.000 vaccins in november en december. In 2021 zullen ze al (veel) meer kunnen leveren. Ik vind ze in ieder geval erg positief hierover in deze podcast. Het geeft hoop. Er wordt zelfs gesteld dat we in de eerste maanden van 2021 echt vooruitgang kunnen boeken.

Wel irritant dat de media pessimistische Gommers er op deze manier uit laat springen en dit nu niet naar buiten brengt.
Die Gommers wil gewoon de show blijven stelen en hij wordt op dit podium gezet door Rutte, die voor volksgezondheid kiest bóven alles. En dan in de zin dat je altijd recht op een IC-bed moet blijven houden, hoe slecht je ook verder voor jezelf zorgt. Alles moet daarvoor wijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Solomio schreef:
20-11-2020 22:29
Het klinkt prachtig, maar als ik hier iémand anderen de maat zie nemen ben jij het wel.

Practice what you preach.
Helemaal eens!
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-11-2020 09:46
Nee, natuurlijk zijn dat keuzes. Keuzes die voorvloeien uit het basis-beleid hoewel dát beleid af en toe moeilijk te peilen is.

Feit is dat het huidge beleid bepaald wordt door de huidige, democratisch gekozen regering, dus daar hebben we ons bij neer te leggen. Dat neemt niet weg dat we het niet kritisch hoeven te volgen zonder gelijk als wappie of complotdenker weg gezet te worden.

Als je binnen dit topic niet braaf in polonaise achter het RIVM aan waggelt, wordt je redelijk snel door een aantal forumfossielen aangevallen en weggezet.

Als je dan kritisch bent wordt je off-topic verweten, maar die zelfde fossielen neem zich de vrijheid je enkel op de vorm, en vrijwel nooit op de inhoud aan te vallen. Zal wel een viva-forum dingetje zijnom binnen zo'n topic een bepaalde mores in taal en stijl te hanteren en iederen die dat niet appreciëren kan, weg te zetten als aso, hinderlijk, storend en nog tig negatieve kwalificaties.

Begin dan een eigen, besloten forum!

Karaktermoord is de meest walgelijke vorm van sencuur, en daar zijn sommigen hier, verrekte bedreven in.
Voor het geval je het echt niet snapt heb ik even de zinnetjes vet gemaakt die ik persoonlijk dus heel storend vind. Want je doet hier namelijk precies wat je anderen verwijt: je gebruikt geen enkel argument maar probeert mensen en hun opvattingen te diskwalificeren door zo grof mogelijk uit de hoek te komen.

Als je dat een keer of dertig per dag komt doen ben ik niet alleen wel klaar met jou, maar ook met dit hele topic. Is öók een manier om je gelijk te krijgen natuurlijk, door iedereen die er anders in staat weg te jagen.
Griebus67 schreef:
21-11-2020 09:13
Jij krijgt gewoon veel tegengas omdat je deze topics bij tijd en wijle volkomen domineert en daarbij nogal eens uit de bocht vliegt. Je valt anderen aan, spreekt jezelf tegen en gaat af en toe goed over de schreef met je 'opzouten met die vijftigplussers'-houding van je.

Op dagen dat jij veel post, kom ik hier gewoon niet meer omdat ik er persoonlijk helemaal gestoord van word.

Ik vind het helemaal niet leuk om jou te bashen maar ik heb wel een hekel aan jouw opstelling hier.
Herkenbaar! Ze heeft aardig wat mensen weggejaagd of minder doen posten.
Karaktermoord nog wel.
Op een forum.
MajaDB schreef:
21-11-2020 09:46
Nee, natuurlijk zijn dat keuzes. Keuzes die voorvloeien uit het basis-beleid hoewel dát beleid af en toe moeilijk te peilen is.

Feit is dat het huidge beleid bepaald wordt door de huidige, democratisch gekozen regering, dus daar hebben we ons bij neer te leggen. Dat neemt niet weg dat we het niet kritisch hoeven te volgen zonder gelijk als wappie of complotdenker weg gezet te worden.

Als je binnen dit topic niet braaf in polonaise achter het RIVM aan waggelt, wordt je redelijk snel door een aantal forumfossielen aangevallen en weggezet.

Als je dan kritisch bent wordt je off-topic verweten, maar die zelfde fossielen neem zich de vrijheid je enkel op de vorm, en vrijwel nooit op de inhoud aan te vallen. Zal wel een viva-forum dingetje zijn om binnen zo'n topic een bepaalde mores in taal en stijl te hanteren en iederen die dat niet appreciëren kan, weg te zetten als aso, hinderlijk, storend en nog tig negatieve kwalificaties.

Begin dan een eigen, besloten forum!

Karaktermoord is de meest walgelijke vorm van sencuur, en daar zijn sommigen hier, verrekte bedreven in.
Het is Viva, wat verwacht je anders :)

En zoals hier al wel vaker gezegd: asociaal is zo'n holle term die hier vaak gesmeten wordt, maar die niets betekent. Sociaal zijn in die context is gigantisch overroepen; 95% en wellicht zelfs 99,99% van de populatie is het niet eens waard dat je er als individu ook maar iets rekening mee houdt.

En OT: Kerst voorbereidingen vlotten hier goed. Sterren-diner voor 10, heerlijk.
rosanna08 schreef:
21-11-2020 09:57
En relativeren geeft het risico op nog slechter naleven van de maatregelen
Wie relativeert er dan?

Ik zie op dit ogenblik alleen maar hysterische angst en euforisch cijfer-fetisjisme. Je moet eens van een afstand beschouwen hoe hier elke dag op cijfers gereageerd wordt en hoe die elke dag doorgesproken en uitgekauwd worden. Da's bijna gênant! En als je daar niet aan mee doet, of een ander geluid laat horen bent je wappie, virusontkenner, of, volgense sommige, schofterig.....

Wérd er maar eens gerelateerd..... bedacht iemand zich maar eens dat het leven naast corona gewoon door gaat. Dat het volgend jaar gewoon weer kerst is, en verjaardag van zoon/dochter, en vakantie.

2020 is tot op heden een bijzonder jaar. Sommige misschien een illusie armer,niedereen, stuk voor stuk, een ervaring rijker.

Sommige hebben iemand verloren. Maar dat was in 2019 ook zo en zal in 2021, 20222, en 2023 ook zo zijn. Dit was de eerste pandemie in lange tijd.

Maar niet de laatse.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 09:56
Het heeft helemaal niets te maken met een ander geluid laten horen, maar alles met de manier waarop er over mensen gesproken wordt. Alsof het nummers zijn en alleen interessant wanneer iemand nog economische waarde heeft. Alles wat oud is, mag gewoon doodgaan en mensen die tot een kwetsbare groep behoren het aan zichtbaar elf te danken hebben en dat we daar ook geen rekening mee hoeven te houden.
En het eeuwige herhalen van dingen die al net zo vaak beantwoord zijn.
Ik wil best toegeven dat ik niet altijd even aardig reageer, zou fijn zijn als anderen ook de hand in eigen boezem zouden kunnen steken.
Ik vind mensen nooit zomaar nummers of alleen belangrijk als ze "economische waarde" hebben (wat dat dan ook mag zijn. Maar oude mensen, en zeker zeer oude mensen, overlijden nou eenmaal een keer. Niet leuk voor de familie die een oma of moeder of opa of vader moet missen, maar ook niks nieuws. Niemand heeft het eeuwige leven. En tot nu toe kon het zomaar gebeuren dat een ouder iemand die al verzwakt was, of een niet meer goed werkend afweersysteem had, ergens een griepje oppikte, of een virusje, of een blaasontsteking, of een infectie aan een op zich onschuldig wondje, en dat was dan funest, gewoon omdat het afweersysteem het niet meer aankon. En zo is het ook met Covid: verreweg de meeste mensen die eraan zijn overleden, hadden al talloze andere kwalen, een verzwakt immuunsysteem, en had Covid hen niet de laatste druppel in de emmer gegeven, dan wel een andere op zich onschuldige infectie.

In het verleden accepteerden we gewoon dat het zo was. Nog altijd triest om een geliefde familielid te moeten missen, maar de realiteit was altijd dat dat familielid waarschijnlijk gewoon aan het einde van zijn krachten (en leven) was. Maar nu met Covid lijkt het wel alsof we dat opeens niet meer (willen) accepteren, terwijl het in de meeste gevallen toch gewoon hetzelfde is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
tvp
Alle reacties Link kopieren
Wat Maja schrijft:
Ik zie op dit ogenblik alleen maar hysterische angst en euforisch cijfer-fetisjisme. Je moet eens van een afstand beschouwen hoe hier elke dag op cijfers gereageerd wordt en hoe die elke dag doorgesproken en uitgekauwd worden. [...]
Wérd er maar eens gerelateerd..... bedacht iemand zich maar eens dat het leven naast corona gewoon door gaat. [...]
Dat valt mij ook op. Er wordt zo angstig gedaan en al dat gepeuter over cijfers en het gespeculeer over wat die cijfers betekenen en welke kant het op zou kunnen gaan qua maatregelen en over het gedrag van mensen die zich daar wel of niet of te veel of te weinig aan houden....

Als je mij van tevoren had gevraagd hoe een pandemie eruit zou zien in onze samenleving, dan had ik toch een beduidend heftiger schrikbeeld voor ogen dan onze huidige situatie.
Het aantal doden valt mee.
De ziekenhuizen kraken, maar kunnen het aan.
Mensen hebben voldoende tijd en aandacht om op een forum aan cijferfetisjisme te doen en zich te verliezen in speculaties :)
Alle reacties Link kopieren
Alleen met je eigen huishouden vind ik geen optie. Hoeveel alleenstaanden zitten er dan wel niet alleen thuis met kerst. Wij zijn met zijn tweeën en hebben 1 dag mijn opa van 88 uitgenodigd. Dan zitten we met zijn drieën. Afstand houden doen we sowieso bij hem en dit is prima te doen. Ik vind het niet kunnen om hem alleen thuis te laten zitten. En zo zijn er zoveel.

Twee huishoudens met een maximum van 4 of zes lijkt me al schappelijker.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
21-11-2020 10:00
Voor het geval je het echt niet snapt heb ik even de zinnetjes vet gemaakt die ik persoonlijk dus heel storend vind. Want je doet hier namelijk precies wat je anderen verwijt: je gebruikt geen enkel argument maar probeert mensen en hun opvattingen te diskwalificeren door zo grof mogelijk uit de hoek te komen.

Als je dat een keer of dertig per dag komt doen ben ik niet alleen wel klaar met jou, maar ook met dit hele topic. Is öók een manier om je gelijk te krijgen natuurlijk, door iedereen die er anders in staat weg te jagen.
Nou ja, wie de schoen past trekke hem aan natuurlijk. Kennelijk voel jij je aangesproken. Dat hoeft helemaal niet. Je kan ook gewoon vinden dat de ander ongelijk heeft. Politiek links en rechts zullen ook nooit vinden dat de ander gelijk heeft. De een vindt de ander inhalig en egoistisch en de ander vindt de ene een rupsje nooitgenoeg die aan zijn bezittingen komt knabbelen. Je zal elkaar nooit overtuigen, en dat komt vooral omdat men persoonlijke belangen heeft. Als je "elkaar overtuigen" het grootste goed vindt of "de ander moet altijd vinden dat mijn visie de juiste is" dan word je ongelukkig. Je moet accepteren dat de ander misschien een paar puntjes heeft maar dat jij op je eigen manier wil leven.

Op het moment gaat de opvatting "alles om Corona te vermijden" boven alles, en aangezien dat gepaard gaat met bestuurlijke maatregelen zal een bepaald percentage daarover razend worden; dat kan je niet vermijden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
21-11-2020 10:09
Wie relativeert er dan?

Ik zie op dit ogenblik alleen maar hysterische angst en euforisch cijfer-fetisjisme. Je moet eens van een afstand beschouwen hoe hier elke dag op cijfers gereageerd wordt en hoe die elke dag doorgesproken en uitgekauwd worden. Da's bijna gênant! En als je daar niet aan mee doet, of een ander geluid laat horen bent je wappie, virusontkenner, of, volgense sommige, schofterig.....

Wérd er maar eens gerelateerd..... bedacht iemand zich maar eens dat het leven naast corona gewoon door gaat. Dat het volgend jaar gewoon weer kerst is, en verjaardag van zoon/dochter, en vakantie.

2020 is tot op heden een bijzonder jaar. Sommige misschien een illusie armer,niedereen, stuk voor stuk, een ervaring rijker.

Sommige hebben iemand verloren. Maar dat was in 2019 ook zo en zal in 2021, 20222, en 2023 ook zo zijn. Dit was de eerste pandemie in lange tijd.

Maar niet de laatse.
Waarom gebruik je hier weer al die woorden: hysterie, fetisjisme, genant? Je oproep om dingen te relativeren is legitiem, maar waarom zo denigrerend en bozig de hele tijd? Ik negeer de meeste van je posts, terwijl ik het volgens mij op grote lijnen met je eens bent. Maar ik heb geen zin in al die negativiteit en gebrek aan vertouwen in de mensheid de hele tijd.

Waarom vraag je om relativerensvermogen als je dat zelf zo weinig uitdraagt? Cijfers uitkauwen kan prima nààst beseffen dat het leven gewoon doorgaat. Angst en zorg is niet hetzelfde. Zorg en interesse in het verloop ook niet, en angst en interesse ook niet. De meeste mensen hier zijn denk ik redelijk weldenkend en relativerend. VOlgens mij is er niemand hier die denkt dat er volgend jaar geen kerst, vakantie etc. is.

Volgens mij is 95% van de Nederlanders überhaupt goed bezig om zit zo goed en zo kwaad mogelijk aan te passen, afwegingen te maken, en daarop te acteren.

Lees anders "de meeste mensen deugen" eens. Leuk boek. Wordt je misschien blijer van :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven