Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Krijgen gevaccineerden privileges?

21-11-2020 14:40 1103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was onderwerp van gesprek aan de talkshowtafels, in de kranten, op de radio en - uiteraard - op de sociale media.

Mogen mensen die zich laten vaccineren tegen corona binnenkort meer dan mensen die zo'n prik weigeren.

Minister de Jonge had er er over in de Tweede Kamer
https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-gee ... ~a0de8b86/

Volgens zorgminister Hugo de Jonge komt er geen ‘indirecte vaccinatieplicht’ in de strijd tegen het coronavirus. Wel zou het kunnen dat gevaccineerden meer vrijheden krijgen dan mensen die nog niet zijn ingeënt. Regeringspartij VVD sluit ‘indirecte dwang’ niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen of naar evenementen.

Wat vinden jullie hier van?
Mag een organisator van een festival eisen dat een bezoeker gevaccineerd is?
Maar als een organisator van een festival dat mag vinden jullie dat een werkgever of school dat mag eisen?



Afbeelding
Een beetje dezelfde discussie als de mazelen prik bij de dagopvang.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -raemakers


Uiteraard ga ik er vanuit dat er binnenkort voldoende vaccins voorhanden zijn.

TO trap af:

Ik vind dat bijvoorbeeld een festival zo'n voorwaarde mag stellen, het is aan de persoon de keus of hij daar wel of niet in meegaat.
Een festival is ook geen eerste levensbehoefte

Als werkgevers, scholen, gemeentehuizen etc. dat soort eisen gaan stellen wordt het al discutabel, ik kan nergens anders een paspoort halen, er is leerplicht en werk heb ik nodig voor een dak boven mijn hoofd en brood in de kast.
Ik word dan min of meer gedwongen mezelf te vaccineren.


Tijd voor een stevig debat :lol:

Gevaccineerden privileges geven vind ik

Totaal aantal stemmen: 368

Een goed idee (48%)
Schandalig (35%)
Mwah ben er nog niet helemaal uit (16%)
Anders, zie mijn toelichting in de draad (1%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel met jou eens :) Festivals zelf weten, maar mensen uit overheidsgebouwen weren zou ik erg vinden. Daar heb je gewoon recht op als belastingbetaler en je hebt ze nodig als burger.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet over eerlijk, het gaat over effectief. Het is effectief voor de samenleving als mensen die gevaccineerd zijn meer mogen. De horeca zal het toejuichen dat ze gasten mogen ontvangen als ze gevaccineerd zijn.
Dus er zal een periode zijn waarin nog niet elke groep gevaccineerd is en uiteraard mogen de gevaccineerden dan meer. Toch heerlijk voor verpleeghuisbewoners dat ze meer bezoek mogen ontvangen?
Als over een jaar iedereen in theorie gevaccineerd zou kunnen zijn maar er is een grote groep die nog niet gevaccineerd is, dan zijn er 2 scenario's: die groep is klein genoeg om mee te kunnen liften, of de groep is te groot om mee te kunnen liften. In het 2e geval zullen die mensen niet overal welkom zijn. Maar dat is dan vaak toch een eigen keuze. Niet vaccineren lijkt hen minder risicovol dan wel vaccineren. En dat mag, maar dan zijn er consequenties.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
21-11-2020 14:47
Ik ben het wel met jou eens :) Festivals zelf weten, maar mensen uit overheidsgebouwen weren zou ik erg vinden. Daar heb je gewoon recht op als belastingbetaler en je hebt ze nodig als burger.
Maar als het gros denkt niet te willen vaccineren, dan is het alternatief dat we zo door blijven hobbelen. Omdat ik gewoon weer in een normale samenleving wil wonen, waarin ik op vakantie kan gaan wanneer en waar ik wil, waarin ik gewoon kan doen en laten wat ik wil, dan zal ik wel moeten. Ik zie namelijk niet echt een alternatief. Jij wel?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
hoe graag ik ook zou willen dat iedereen zich in laat enten, heb ik moeite met dit soort dwang. Klinkt leuk, privileges, maar het is in mijn ogen gewoon verkapte dwang.

Een festival, horecagelegenheid etc mag zelf bepalen wie ze binnenlaten, maar overheidsgebouwen moeten gewoon voor iedereen toegankelijk blijven. Dan houden ze maar de mondkapjesverplichting.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Als straks er voor iedereen vaccinaties beschikbaar zijn en je weigert sluit dat dan maar uit bij de zorgverzekering en laat het je maar vakantiedagen kosten als je ziek wordt. .
Als het mensen geld kost vliegen de principes vaak de deur uit.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 21-11-2020 14:56
4.29% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tja.
Ik, man en kind halen geen vaccinatie. Dat zou betekenen dat we niet meer naar kantoor mogen. Als we beiden geen baan meer hebben kunnen we de hypotheek niet meer betalen.
Zijn we verwijtbaar werkloos dan? Ook geen recht op WW.
Dus de bijstand in.
Huis verkopen? Schulden.
Kind niet meer naar school.

En nee nog steeds laten we ons niet vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 14:55
Tja.
Ik, man en kind halen geen vaccinatie. Dat zou betekenen dat we niet meer naar kantoor mogen. Als we beiden geen baan meer hebben kunnen we de hypotheek niet meer betalen.
Zijn we verwijtbaar werkloos dan? Ook geen recht op WW.
Dus de bijstand in.
Huis verkopen? Schulden.
Kind niet meer naar school.

En nee nog steeds laten we ons niet vaccineren.
Maar waarom dan niet? Wil je niet van deze situatie af dan? Wat is je alternatief?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
O en ik vind er wel wat van als we van alles niet meer mogen. Maar ik kan prima leven zonder horeca en festivals.
Maar krijgt iedereen überhaupt een vaccinatie? Eerst sowieso niet, maar is dat daarna wel de bedoeling?
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 14:55
Tja.
Ik, man en kind halen geen vaccinatie. Dat zou betekenen dat we niet meer naar kantoor mogen. Als we beiden geen baan meer hebben kunnen we de hypotheek niet meer betalen.
Zijn we verwijtbaar werkloos dan? Ook geen recht op WW.
Dus de bijstand in.
Huis verkopen? Schulden.
Kind niet meer naar school.

En nee nog steeds laten we ons niet vaccineren.
En als je de supermarkt en de daklozenopvang ook niet in mag ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
21-11-2020 14:51
Maar dat is dan vaak toch een eigen keuze. Niet vaccineren lijkt hen minder risicovol dan wel vaccineren. En dat mag, maar dan zijn er consequenties.

In het geval van een festival of de horeca heb je een keuze maar die keuze is er niet meer als mijn werkgever het verplicht stelt, of de school van mijn dochter.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 14:54
Als straks er voor iedereen vaccinaties beschikbaar zijn en je weigert sluit dat dan maar uit bij de zorgverzekering en laat het je maar vakantiedagen kosten als je ziek wordt. .
Als het mensen geld kost vliegen de principes vaak de deur uit.
Zorgverzekering per maand 25 euro duurder als je je niet laat vaccineren inderdaad.
Kijk, ik snap dat zo'n nieuw vaccin angst in kan boezemen. Maar het alternatief is dit vaccin nog 5 jaar klinisch testen en dan beginnen met vaccineren. En ondertussen? Wat doen we in die 5 jaar?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
21-11-2020 14:52
Maar als het gros denkt niet te willen vaccineren, dan is het alternatief dat we zo door blijven hobbelen. Omdat ik gewoon weer in een normale samenleving wil wonen, waarin ik op vakantie kan gaan wanneer en waar ik wil, waarin ik gewoon kan doen en laten wat ik wil, dan zal ik wel moeten. Ik zie namelijk niet echt een alternatief. Jij wel?
Ja. De kwetsbaren en niet-kwetsbaren die zich willen laten vaccineren zijn beschermd. Als je dat niet wil, ben je niet beschermd en neem je het kleine risico COVID te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 14:54
Als straks er voor iedereen vaccinaties beschikbaar zijn en je weigert sluit dat dan maar uit bij de zorgverzekering en laat het je maar vakantiedagen kosten als je ziek wordt. .
Als het mensen geld kost vliegen de principes vaak de deur uit.

En je moet eens opletten hoe principieel mensen nog zijn als ze volgend jaar niet meer een vliegtuig in kunnen, of sowieso op vakantie, als ze niet gevaccineerd zijn.
nounou
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 14:54
hoe graag ik ook zou willen dat iedereen zich in laat enten, heb ik moeite met dit soort dwang. Klinkt leuk, privileges, maar het is in mijn ogen gewoon verkapte dwang.

Een festival, horecagelegenheid etc mag zelf bepalen wie ze binnenlaten, maar overheidsgebouwen moeten gewoon voor iedereen toegankelijk blijven. Dan houden ze maar de mondkapjesverplichting.
Dit! Ik heb hier ook moeite mee. Prima om inenten te stimuleren. Maar mensen weren uit bepaalde gebouwen gaat mij echt te ver.

Er zal vast ook weer een uitzondering komen voor mensen die vanwege religieuze redenen weigeren.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 14:55
Tja.
Ik, man en kind halen geen vaccinatie. Dat zou betekenen dat we niet meer naar kantoor mogen. Als we beiden geen baan meer hebben kunnen we de hypotheek niet meer betalen.
Zijn we verwijtbaar werkloos dan? Ook geen recht op WW.
Dus de bijstand in.
Huis verkopen? Schulden.
Kind niet meer naar school.

En nee nog steeds laten we ons niet vaccineren.
Maar waarom dan toch zo dwars en eigenwijs?
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
21-11-2020 14:57
Maar waarom dan niet? Wil je niet van deze situatie af dan? Wat is je alternatief?
Ik vind de maatregelen buitensporig als je ziet hoeveel mensen er daadwerkelijk op de ic belanden en overlijden.
Ik ben geen complotgekkie en geen corona ontkenner.
Deze achterlijke situatie is ontstaan omdat er gesneden is in de zorg.
Ik vind de maatschappij, de reacties en de haat op elkaar gevaarlijker dan het coronavirus. En ik ben vooral heel erg bezorgd dat het grote deel van de mensen mee gaat in deze gekte.
Mondkapjes die niet werken, je geliefden niet meer knuffelen. We zijn gek geworden.

Hoe wij het doen?
We werken thuis, zoeken geen grote groepen mensen op, spreken alleen af met anderen als niemand verkouden is.
Maar mijn beste vriendin krijgt gewoon een knuffel van me.

Het is wat het is. We leven met zoveel mensen op elkaar, over een paar jaar is er wel weer een nieuw virus.

Ik weiger me te laten enten met een vaccin wat zo kort getest is. Helemaal na wat er na de mexicaanse griep is gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 14:54
Als straks er voor iedereen vaccinaties beschikbaar zijn en je weigert sluit dat dan maar uit bij de zorgverzekering en laat het je maar vakantiedagen kosten als je ziek wordt. .
Als het mensen geld kost vliegen de principes vaak de deur uit.


Dat klopt

Maar zou je het accepteren als je werkgever zegt, prima als je gaat voetballen / skiën maar als je daar een sportblessure oploopt neem je maar vakantiedagen op.

Als zorgverzekeraars mensen met overgewicht uitsluiten van suikerziekte die veroorzaakt wordt door obesitas.
Rokers die zich niet meer kunnen behandelen tegen longkanker.

Pfffffffffffff geen makkelijke discussie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
21-11-2020 14:58
En als je de supermarkt en de daklozenopvang ook niet in mag ?
Geen idee. Echt niet. Boodschappen doen we online vanaf 1 december. En verder zie ik het wel. Emigratie behoort ook tot de mogelijkheden. Maar liever niet.
Alle reacties Link kopieren
pingpang schreef:
21-11-2020 15:02

Ik ben geen complotgekkie en geen corona ontkenner.
Deze achterlijke situatie is ontstaan omdat er gesneden is in de zorg.



Leg uit :@@:
Met cijfermatige onderbouwing.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Vertrouwt iedereen zomaar het vaccin? Ik heb daar toch wel een beetje twijfels bij...
De kortdurende werking van dit vaccin zullen ze wel testen, als in de eerste uren/dagen. Maar hoe is de werking over 1 jaar, 5 jaar en 10 jaar??

Er komt hoe dan ook dwang zoals het nu gesteld word in de media...
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
21-11-2020 14:54
hoe graag ik ook zou willen dat iedereen zich in laat enten, heb ik moeite met dit soort dwang. Klinkt leuk, privileges, maar het is in mijn ogen gewoon verkapte dwang.

Een festival, horecagelegenheid etc mag zelf bepalen wie ze binnenlaten, maar overheidsgebouwen moeten gewoon voor iedereen toegankelijk blijven. Dan houden ze maar de mondkapjesverplichting.
Zo sta ik er ook in.
Ik vind het ook verkapte dwang zo en zulke verkapte dwang heel ingewikkeld om te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
21-11-2020 15:02
Maar waarom dan toch zo dwars en eigenwijs?
Omdat mijn gezondheid maar vooral die van mijn kind me heilig is.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
21-11-2020 14:58
Zorgverzekering per maand 25 euro duurder als je je niet laat vaccineren inderdaad.






Dan mag je ook wel verhogen voor rokers, drinkers, voetballers, mensen op ski vakantie, dikkerds etc.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven