Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
ClubSoda schreef:
21-11-2020 16:02
Hier een gelijke verdeling tav werk, zorg en huishouden. Dat is gelukkig al zo vanaf dat de kinderen klein zijn.

Partner regelt bijv. alles voor sport, dus ook de 'mentale workload'. Ik zit niet in de app-groep. Ik doe andere dingen waar hij niet op hoeft te letten.
Schoolzaken, speelafspraken etc. doen we samen/ om en om.
Ik herken overigens dat school meestal mij benaderd. Ik heb hen een paar keer meteen doorverwezen naar mijn partner en dat lijkt nu te verbeteren.

We hebben de afgelopen jaren wel regelmatig met elkaar besproken hoe het gaat en wat aangepast zou moeten worden. Tijdens de lock-down periode is eea even scheef gegroeid, aangezien ik verplicht thuis werkte en mijn partner niet. Na een paar weken hebben we het hierover gehad en nieuwe afspraken gemaakt. Hierdoor is de balans weer terug.

ik vind dit de gezamenlijke verantwoordelijkheid van beide partners. Erg jammer dat in Nederland (en ook veel andere landen) de traditionele rolpatronen en sociale normen er nog zo ingesleten zitten.

Bij ons precies andersom, voor man vervalt er een hoop reistijd, en hij doet nu wat vaker vaatwasser uitruimen en alvast beginnen met koken. Door de lockdown ziet hij ook meer wat ik allemaal even tussendoor doe. Tot maart stond hij op om 6.00 uur om om 16:15 te vertrekken, naast wassen en aankleden doet hij niks. Ik sta op, was me, kleed me aan, ontbijt en ruim ondertussen de vaatwasser uit (indien nodig) of slinger een was aan die een kind moet ophangen of programmeer een was die ik zelf bij thuiskomst op hang. Ruim de ontbijtboel op als ik de laatste ben etc. Hoewel man heus wel wist dat ik dat deed, realiseerde hij zich nooit zo dat het druk was, tot hij het zag gebeuren. Wat dat betreft heeft de lockdown hier wel een positieve verandering ingezet.
@Andersom, nu doe je weer alsof jullie het allemaal altijd zo eerlijk verdeeld hebben, terwijl je in dat ene topic, een tijd geleden iets heel anders zei. Weet je nog dat we het er toen over hadden? Ik denk dat het niet handig is om te doen alsof je alles eerlijk verdeelt terwijl dat niet zo is. En tips geeft voor een eerlijke verdeling, terwijl die bij jullie ook niet werkten.
Alle reacties Link kopieren
Balans is voor mij dat het hele huis aan kant is als iedereen thuis komt, en er niet meer haastje-repje nog van alles moet worden gedaan (wassen draaien, kamer stofzuigen, gewassen kleding opvouwen, badkamer poetsen, enz.) zodat iedereen lekker ontspannen van het avondeten kan genieten en van de avond kan genieten. En hoe je dat dan verdeelt als gezin, moet ieder voor zich weten, of de man minder werkt of de vrouw, en of de man overdag dat huishouden doet of de vrouw, maakt geen bal uit. Maar gewoon een fijne, opgeruimde en schone plek om thuis te komen na een dag werken, in plaats van een plek waar de ontbijtboel nog weggeruimd moet worden, de kamer nog even gezwabberd, er nog een was gedraaid moet worden, en oh ja, het bed moet nog verschoond, en dat állemaal in de avond. Lijkt me niet prettig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lafae schreef:
21-11-2020 16:15
@Andersom, nu doe je weer alsof jullie het allemaal altijd zo eerlijk verdeeld hebben, terwijl je in dat ene topic, een tijd geleden iets heel anders zei. Weet je nog dat we het er toen over hadden? Ik denk dat het niet handig is om te doen alsof je alles eerlijk verdeelt terwijl dat niet zo is. En tips geeft voor een eerlijke verdeling, terwijl die bij jullie ook niet werkten.

Wij hebben het eerlijk verdeeld, ik doe niet alsof. Misschien kun je hier even een linkje plakken van welke posts je bedoelt want ik weet niet waar ik ze kan vinden.

Eerlijk is bij ons niet alles precies de helft, maar eerlijk in het totale plaatje. Als de één meer werkt en meer reist, is het logisch dat de ander iets meer thuis op pakt.

Verder snap ik niet waarom jouw focus zo op mij ligt. Ik geef hier tips die bij ons wel werkten of ik vertel erbij waarom ze niet werkten.
pejeka schreef:
21-11-2020 16:24
Balans is voor mij dat het hele huis aan kant is als iedereen thuis komt, en er niet meer haastje-repje nog van alles moet worden gedaan (wassen draaien, kamer stofzuigen, gewassen kleding opvouwen, badkamer poetsen, enz.) zodat iedereen lekker ontspannen van het avondeten kan genieten en van de avond kan genieten. En hoe je dat dan verdeelt als gezin, moet ieder voor zich weten, of de man minder werkt of de vrouw, en of de man overdag dat huishouden doet of de vrouw, maakt geen bal uit. Maar gewoon een fijne, opgeruimde en schone plek om thuis te komen na een dag werken, in plaats van een plek waar de ontbijtboel nog weggeruimd moet worden, de kamer nog even gezwabberd, er nog een was gedraaid moet worden, en oh ja, het bed moet nog verschoond, en dat állemaal in de avond. Lijkt me niet prettig.

Tja, in de huidige maatschappij lopen werkdagen en vrije tijd wat meer door elkaar. Ik vind het zelf geen punt om in de avond nog even iets te doen. Liever dat dan mijn leuke job opgeven.
Ik vind het zo jammer als vrouwen doen alsof thuis alles zo eerlijk verdeeld is, als dat niet het geval is. Het schept een onterecht beeld van maakbaarheid: als je maar dit en dat zou doen, dán is de werklast eerlijk verdeeld. Maar de realiteit is dat het geen bal uitmaakt wat je doet: het is bij bijna niemand eerlijk verdeeld. Soms zijn mensen tevreden over de verdeling, dat is natuurlijk heel fijn, maar dat is niet hetzelfde als een eerlijke verdeling.

En als ik puf heb zal ik even kijken of ik het topic nog kan terugvinden. Als je meent dat ik op je focus, kun je het je vast nog wel voor de geest halen, het is de enige andere keer geweest dat ik je hier op attendeerde.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-11-2020 16:28
Tja, in de huidige maatschappij lopen werkdagen en vrije tijd wat meer door elkaar. Ik vind het zelf geen punt om in de avond nog even iets te doen. Liever dat dan mijn leuke job opgeven.
Ik heb ook een fijne baan. Maar (en dat is mijn mening, dus kan goed dat ik het mis heb) het lijkt mij fijner als je als gezin in de avond gewoon rust hebt. Lijkt me voor niemand leuk als je dan nog eens emmers en dweilen pakt om de badkamer te poetsen, of de keuken een goede beurt te geven. Dat je gewoon met zijn allen om tafel kunt zitten, nog wat nakletsen over de dag of over dingen die aan de orde komen, en dan op je gemak de avond in. Voor kinderen ook fijner dan een ouder die dan nog eens gaat lopen poetsen, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Lafae schreef:
21-11-2020 16:32
Ik vind het zo jammer als vrouwen doen alsof thuis alles zo eerlijk verdeeld is, als dat niet het geval is. Het schept een onterecht beeld van maakbaarheid: als je maar dit en dat zou doen, dán is de werklast eerlijk verdeeld. Maar de realiteit is dat het geen bal uitmaakt wat je doet: het is bij bijna niemand eerlijk verdeeld. Soms zijn mensen tevreden over de verdeling, dat is natuurlijk heel fijn, maar dat is niet hetzelfde als een eerlijke verdeling.

En als ik puf heb zal ik even kijken of ik het topic nog kan terugvinden. Als je meent dat ik op je focus, kun je het je vast nog wel voor de geest halen, het is de enige andere keer geweest dat ik je hier op attendeerde.
Toen refereerde je ook aan eerdere posts. Vandaar dat ik denk dat je focus op mij ligt.

Als je tevreden bent, dan is het eerlijk, want niemand voelt zich dan benadeeld. Eerlijk is iets anders dan precies gelijke delen van alles, en precies gelijk hoeft helemaal niet om het eerlijk te maken. Eerlijk is voor mij dat je allebei een gelijke werklast hebt in tijd en mentale belasting én dat je allebei ongeveer een gelijke hoeveelheid aan vrije tijd hebt. En dan kan ik prima de was doen, en man de tuin. Kan ik prima tevreden zijn met wat meer kleine blokjes vrije tijd terwijl man juist wat minder blokjes vrije tijd heeft die per stuk wel groter zijn.
pejeka schreef:
21-11-2020 16:35
Ik heb ook een fijne baan. Maar (en dat is mijn mening, dus kan goed dat ik het mis heb) het lijkt mij fijner als je als gezin in de avond gewoon rust hebt. Lijkt me voor niemand leuk als je dan nog eens emmers en dweilen pakt om de badkamer te poetsen, of de keuken een goede beurt te geven. Dat je gewoon met zijn allen om tafel kunt zitten, nog wat nakletsen over de dag of over dingen die aan de orde komen, en dan op je gemak de avond in. Voor kinderen ook fijner dan een ouder die dan nog eens gaat lopen poetsen, lijkt me.

Als je alleen maar kunt denken in 'of en of' heb je misschien wel gelijk. Soms werkt én/én ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-11-2020 16:50
Als je alleen maar kunt denken in 'of en of' heb je misschien wel gelijk. Soms werkt én/én ook goed.
En wat bedoel je met én/én precies?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mijn werk meer noodzaak dan leuk. Ik werkte er 32 maar nu 28 en dat vind ik ideaal. Man werkt fulltime en is in praktijk bijna twaalf uur per dag weg, dus ik regel en doe het meeste in huis . Ideaal? Nee, maar voor nu hebben we wel een ritme dat werkt.

Peuter gaat begin volgend jaar naar school, dus ben benieuwd hoe het dan veranderd.
pejeka schreef:
21-11-2020 16:54
En wat bedoel je met én/én precies?

Dat ik prima nog lekker kan natafelen én daarna nog even een wasje kan ophangen. Heel grote klussen pak ik zelden in de avond op, maar kleine dagelijkse klusjes verstoren hier de rust niet. Afruimen en opruimen moeten toch elke avond, prima dat dan tegelijk iemand even de stofzuiger door de kamer trekt als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-11-2020 17:04
Dat ik prima nog lekker kan natafelen én daarna nog even een wasje kan ophangen. Heel grote klussen pak ik zelden in de avond op, maar kleine dagelijkse klusjes verstoren hier de rust niet. Afruimen en opruimen moeten toch elke avond, prima dat dan tegelijk iemand even de stofzuiger door de kamer trekt als dat nodig is.
Tuurlijk, opruimen na de avondmaaltijd, dat hoort erbij, Maar echt niet dat ik het dan nog fijn zou vinden om te gaan stofzuigen of wassen te draaien of bedden te verschonen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wij het nu wel aardig in balans hebben ik werk 32 uur en man 40.

Man begint heel erg vroeg met werken ik iets later man is tussen 4 en 5 thuis en ik tussen half 5 en half 6. Wij hebben een gedeelde agenda en zetten onze afspraken die wij niet kunnen verzetten daar in. En daarbij hebben we een duidelijke afspraak hij is maandag en donderdag verantwoordelijk bij ziekte + de tandarts afspraken ik de dinsdag en vrijdag en ik doe alle dokter afspraken zonodig.

Het helpt ook denk ik dat onze kdv allebij de ouders in een ap groep hebben staan dus als er iets is krijgen we beiden een apje en belt of regelt die gene wie verantwoordelijk is die dag iets. En hoe het later op de basisschool gaat moeten we dan maar weer kijken.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2020 16:24
Balans is voor mij dat het hele huis aan kant is als iedereen thuis komt, en er niet meer haastje-repje nog van alles moet worden gedaan (wassen draaien, kamer stofzuigen, gewassen kleding opvouwen, badkamer poetsen, enz.) zodat iedereen lekker ontspannen van het avondeten kan genieten en van de avond kan genieten. En hoe je dat dan verdeelt als gezin, moet ieder voor zich weten, of de man minder werkt of de vrouw, en of de man overdag dat huishouden doet of de vrouw, maakt geen bal uit. Maar gewoon een fijne, opgeruimde en schone plek om thuis te komen na een dag werken, in plaats van een plek waar de ontbijtboel nog weggeruimd moet worden, de kamer nog even gezwabberd, er nog een was gedraaid moet worden, en oh ja, het bed moet nog verschoond, en dat állemaal in de avond. Lijkt me niet prettig.
Dan is er bij ons dus nooit balans, want ik ben getrouwd met iemand die dat nou net geen bal interesseert en het kind heeft (van beide kanten overigens) dat gen geërfd. Ik ben de enige in mijn hele omgeving die thuiskomen in een opgeruimd huis prettig vind.
Lafae schreef:
21-11-2020 16:32
Ik vind het zo jammer als vrouwen doen alsof thuis alles zo eerlijk verdeeld is, als dat niet het geval is. Het schept een onterecht beeld van maakbaarheid: als je maar dit en dat zou doen, dán is de werklast eerlijk verdeeld. Maar de realiteit is dat het geen bal uitmaakt wat je doet: het is bij bijna niemand eerlijk verdeeld. Soms zijn mensen tevreden over de verdeling, dat is natuurlijk heel fijn, maar dat is niet hetzelfde als een eerlijke verdeling.

En als ik puf heb zal ik even kijken of ik het topic nog kan terugvinden. Als je meent dat ik op je focus, kun je het je vast nog wel voor de geest halen, het is de enige andere keer geweest dat ik je hier op attendeerde.
Daar ben ik het mee eens, het is veel complexer. Dat wijst onderzoek over dit onderwerp ook uit.
Bij ongeveer 10% van de gezinnen in Nederland is het eerlijk verdeeld, bij de andere gezinnen doet de vrouw (aanzienlijk) meer.
Alle reacties Link kopieren
ClubSoda schreef:
21-11-2020 17:18
Daar ben ik het mee eens, het is veel complexer. Dat wijst onderzoek over dit onderwerp ook uit.
Bij ongeveer 10% van de gezinnen in Nederland is het eerlijk verdeeld, bij de andere gezinnen doet de vrouw (aanzienlijk) meer.
De meeste van die vrouwen werken ook aanzienlijk minder dan hun man. Dus als je 20 uur, of 16 uur, of 10 uur, minder werkt dan je partner, lijkt het mij ook logisch dat je het leeuwendeel van de huishoudelijke taken voor je rekening neemt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
ClubSoda schreef:
21-11-2020 17:18
Daar ben ik het mee eens, het is veel complexer. Dat wijst onderzoek over dit onderwerp ook uit.
Bij ongeveer 10% van de gezinnen in Nederland is het eerlijk verdeeld, bij de andere gezinnen doet de vrouw (aanzienlijk) meer.
De meeste van die vrouwen werken ook aanzienlijk minder dan hun man. Dus als je 20 uur, of 16 uur, of 10 uur, minder werkt dan je partner, lijkt het mij ook logisch dat je het leeuwendeel van de huishoudelijke taken voor je rekening neemt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben balans. Beide 32 uur werk en de rest verdelen we heel simpel; als de een aan de gang is, gaat de ander ook wat nuttigs doen.

En waar we beiden echt geen zin in hebben, of het nut niet van inzien, blijft lang liggen :)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Wij vinden rust erg belangrijk. Dus haasten wij ons niet van het een naar het ander. Dan maar wat minder ondernemen.
Vooral in de ochtend en in de avond willen we genoeg tijd hebben. Hier dus geen vso en geen bso. Dat betekent dan weer wel dat we zo'n 2 a 3x in de week s'avonds aan het werk zijn. Wat nu lastiger wordt omdat de oudste steeds later naar bed gaat.
Man werkt 36 uur en ik als er geen corona is ongeveer 32 uur. We zijn beide erg flexibel en werken veel thuis.
pejeka schreef:
21-11-2020 17:25
De meeste van die vrouwen werken ook aanzienlijk minder dan hun man. Dus als je 20 uur, of 16 uur, of 10 uur, minder werkt dan je partner, lijkt het mij ook logisch dat je het leeuwendeel van de huishoudelijke taken voor je rekening neemt.

Het gaat bij dat soort onderzoeken over het totale plaatje. Betaald werk én huishouden én zorg voor kinderen. En dan blijken vrouwen nog steeds het leeuwendeel van de totale werkload te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vrij regelmatig een gesprek over wie hoeveel uur wilde werken. Na de geboorte van de oudste bleef vriend liever thuis, en ik 36u (4×9) Later ging hij 24u werken, ik nog steeds 36, nu wel met opvang. Ik heb afgelopen jaar een opleiding erbij gevolgd (dus ca 40-50 upw) en het idee was dat ik daarna uren zou gaan opmaken of ouderschapsverlof, en hij naar 32 uur.

Alleen toen kwam corona, en sindsdien is mijn werk nogal druk. Tegelijkertijd werk ik nu 80% thuis en heeft hij een nieuwe baan waar hij heel gelukkig is waarbij hij vaak vroeg weg is, en ik dus niet voor 8.30 begin op de meeste dagen. En de woensdagmiddag die hij eerst deed, valt nu meestal op mij.

Als ik nu wat inlever is het eerlijker verdeeld 32/32 ongeveer. Maar ik vond het wel makkelijker toen hij gewoon voor 24u koos en ik voor 36 kon kiezen. :$ Ik ben nu ook opeens 'ouder 1' in de telefoon boom omdat ik het meest flexibel werk heb. Dat is ook wel wennen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-11-2020 17:25
De meeste van die vrouwen werken ook aanzienlijk minder dan hun man. Dus als je 20 uur, of 16 uur, of 10 uur, minder werkt dan je partner, lijkt het mij ook logisch dat je het leeuwendeel van de huishoudelijke taken voor je rekening neemt.
Gek genoeg is dat alleen maar logisch als het de vrouw is die minder werkt.

Uit alle onderzoeken blijkt namelijk ook dat als de partners evenveel werken of de vrouw meer uren werkt, de vrouw alsnog meer zorg en huishouden doet.

We moeten met zijn allen als maatschappij mannen meer 'opvoeden' en voorleven dat zorgen en huishouden een heel normaal onderdeel van je leven is.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
21-11-2020 16:09
Als man en ik allebei fulltime werken verdient man bruto het dubbele dan ik terwijl we dezelfde opleidingsniveau hebben en in hetzelfde vakgebied werken. Niet echt in balans.

Ik kan net zo goed niet werken want mijn man verdient toch genoeg maar dan heb ik jaren gestudeerd voor niks dus ik werk.

In de huidige maatschappij is het nog steeds dat vrouwen minder verdienen dan mannen waardoor het vaak is dat de vrouw minder gaat werken wanneer er kinderen komen. Zo lang bedrijven daar niet in veranderd zal dat ook niet in balans zijn.
Ik vind dit altijd zo raar, wat heb je zelf gedaan om een hoger loon te krijgen? Onderhandel je wel eens over je salaris? Hoe denk je dat die mannen een hoger salaris hebben gekregen?
pejeka schreef:
21-11-2020 17:06
Tuurlijk, opruimen na de avondmaaltijd, dat hoort erbij, Maar echt niet dat ik het dan nog fijn zou vinden om te gaan stofzuigen of wassen te draaien of bedden te verschonen.
Hier doen we 20 of 30 minuten na het eten allemaal samen even iets. De een ruimt af en pakt de vaatwasser in, de ander draait een was en vouwt die op, weer een ander trekt even de stofzuiger door de benedenverdieping en iemand haalt een doekje door het toilet en de wasbakken. Kost dus echt niet je hele avond. De kinderen kunnen daar gewoon even bij helpen vanaf dat ze oud genoeg zijn. Dus tegen 19:00 is het huis aan kant en kan iedereen zitten. En dat met 32 en 36 uur werken, 2 scholieren en iedereen heeft sport en hobby’s. De grotere klussen zijn een uurtje op zaterdagochtend en op mijn vrije ochtend een uurtje.

Ook een thuisblijfmoeder heeft s avonds nog werk te doen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven