Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Corona via via... wat te doen?

22-11-2020 11:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van 11 is vorige week zaterdag bij grootouders geweest en daar was ook een vriendinnetje van mijn schoonzusje. Zoon is daar ook de hele dag geweest en samen (met zijn allen) aan tafel gegeten enz.

De maandag erna werd het vriendinnetje niet fit en een test gedaan; corona.

Mijn schoonzusje zit nu in quarantaine. Grootouders en broer niet, maar mogen thuis geen bezoek ontvangen.

Dit waren de adviezen van de ggd.

Nu vraag ik mij af; onze zoon was er ook die dag en dus ook samen aan tafel gegeten enz.

Wat houdt dit in voor onze zoon en ons gezin? Vind het wat vaag allemaal en twijfel eraan of wij (of alleen zoon) ook iets moeten ondernemen qua quarantaine?

Schoonmoeder zei van niet, volgens de ggd. Maar enerzijds voelt het krom. Zoon is wel bij haar in de buurt geweest nml...
Bel zelf met de GGD :idee:
Volgens mij is het als je meer dan een kwartier dicht bij een besmette bent geweest dat je in quarantaine moet.



Yep:
Wanneer ben je een nauw contact van iemand met COVID-19, en moet je dus in quarantaine?
Als je langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand was van iemand met COVID-19
Als iemand met COVID-19 in je gezicht hoest of niest
Als je in contact bent geweest met iemand met COVID-19 die geen nauw contact is, hoef je je niet aan aparte leefregels te houden. Houd wel je gezondheid in de gaten.
Een huisgenoot kan ook een nauw contact zijn, maar dan gelden andere leefregels dan voor andere nauwe contacten.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... %20contact
Alle reacties Link kopieren
Dat las ik ook. Dankjewel.
Het voelt zo verwarrend; schoonouders hoeven ook niet in quarantaine en 'mogen' gaan en staan waar ze willen. Terwijl dat meisje er toch de hele dag is geweest.

Nu doen ze dat niet, blijven thuis. Just in case. Maar gevoelsmatig voelt het alsof het ook zou moeten. Denk ik. Weet het niet goed uit te leggen misschien...
Klinkt of je schoonouders er niet zoveel zin aan hebben.

Ik hoop dat jij wel je verantwoordelijkheid met zoon neemt.
anoniem_400810 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 12:29
Reden: Niet goed gelezen. Schoonouders blijven thuis
2.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
22-11-2020 12:09
Klinkt of je schoonouders er niet zoveel zin aan hebben.

Ik hoop dat jij wel je verantwoordelijkheid met zoon neemt.
Hoe bedoel je?
Zoon thuishouden. Je zoon is daar de hele dag met dat meisje geweest toch?
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
22-11-2020 12:09
Klinkt of je schoonouders er niet zoveel zin aan hebben.

Ik hoop dat jij wel je verantwoordelijkheid met zoon neemt.
Huh, er staat toch dat zij voor de zekerheid wel thuisblijven?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het komt waarschijnlijk omdat het kind nog geen 13 is. Dan gaat de GGD er vanuit dat ze het virus minder makkelijk verspreiden. Dat was in ieder geval bij mijn moeder het geval. Zij is trouwens voor de zekerheid wel een week thuisgebleven. Niet besmet geraakt.

RIVM:
Het nieuwe coronavirus verspreidt zich vooral onder volwassenen en van volwassen familieleden naar kinderen. Verspreiding van COVID-19 onder kinderen of van kinderen naar volwassenen komt minder vaak voor. Over het algemeen geldt: hoe jonger het kind, hoe kleiner de rol bij de verspreiding van het virus is.
Het is belangrijk om ook thuis zoveel mogelijk de basisadviezen, zoals de hygiëneregels te volgen en om kinderen vanaf 13 jaar bij klachten te laten testen.

Kinderen spelen een kleine rol in de verspreiding. COVID-19 komt minder vaak voor bij kinderen en ze verspreiden het virus minder. De besmettingen en besmettelijkheid van kinderen neemt wel toe als ze ouder worden. We zien ook een stijgend aantal infecties bij jongeren en jongvolwassenen.
Susan schreef:
22-11-2020 12:22
Huh, er staat toch dat zij voor de zekerheid wel thuisblijven?

Oh ja. Niet goed gelezen.


Dan nog zou ik als TO was zelf even met de GGD bellen en het voorleggen wat met zoon te doen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de leeftijd van het besmette meisje.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Als je langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand was van iemand met COVID-19

[/quote]

Klopt. Kan me voorstellen dat dat gek voelt. Met haar ouders houdt ze geen 1,5m afstand, vandaar dat die wel in quarantaine moeten. Met de grootouders is dan denk ik wel die 1,5m afstand gehouden. Ik zou je zoon goed bevragen of hij die afstand gehanteerd heeft en bijv niet uit zelfde glas gedronken heeft. Zo nee geen quarantaine maar uiteraard wel opletten op klachten.

Zo beschouwd is het best gek dat er zoveel mensen besmet raken. Ik heb zelf het idee dat scholieren grote verspreiders zijn (hoeven geen afstand te houden onderling) en het via hun gezinnen weer doorgeven. Of wellicht collega's die geen afstand kunnen houden.
Ik vind het best aso dat jouw schoonzus jouw ouders blootstelt aan een kind wat niet eens het kleinkind is. Ik zou daar vooral woedend over worden. Hopelijk blijft het jouw ouders bespaart.
Alle reacties Link kopieren
globetrotter80 schreef:
22-11-2020 12:30


Zo beschouwd is het best gek dat er zoveel mensen besmet raken.
Nou, het is niet zo gek als je kijkt hoeveel mensen daar dan blijkbaar voor langere tijd aanwezig waren in dat huis, uit verschillende huishoudens. Dat zal niet het enige huis zijn waar dat zo gaat.

Hopelijk was dat meisje toen nog niet besmettelijk, maar gezien de aantallen is dat bij andere huizen vaak wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
22-11-2020 12:38
Nou, het is niet zo gek als je kijkt hoeveel mensen daar dan blijkbaar voor langere tijd aanwezig waren in dat huis, uit verschillende huishoudens. Dat zal niet het enige huis zijn waar dat zo gaat.

Hopelijk was dat meisje toen nog niet besmettelijk, maar gezien de aantallen is dat bij andere huizen vaak wel zo.
Klopt. Ik ga er van uit dat ze ook binnen 1,5m afstand houden. Wat blijkbaar het enige Ggd criterium is, maar wellicht verspreidt het zich ook via bijv deurklinken etc. Of houden mensen toch niet de afstand.
Alle reacties Link kopieren
Besmette meisje is 16. Zoon mocht naar grootouders. Wij wisten niet dat er ook vriendinnetje was.

We gaan hem maar nog 2 a 3 dagen thuishouden van school voor de zekerheid.
Maar wat bezielt die mensen om een niet tot de directe familie behorend kind naar de grootouders te laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-11-2020 12:51
Maar wat bezielt die mensen om een niet tot de directe familie behorend kind naar de grootouders te laten gaan?
Aangezien het een vriendin van haar schoonzusje is neem ik aan dat haar schoonzusje zelf ook van die leeftijd is en nog thuis woont, dus voor dat meisje zijn het gewoon de ouders van haar vriendin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Yavanna schreef:
22-11-2020 12:25
Het komt waarschijnlijk omdat het kind nog geen 13 is. Dan gaat de GGD er vanuit dat ze het virus minder makkelijk verspreiden. Dat was in ieder geval bij mijn moeder het geval. Zij is trouwens voor de zekerheid wel een week thuisgebleven. Niet besmet geraakt.

RIVM:
Het nieuwe coronavirus verspreidt zich vooral onder volwassenen en van volwassen familieleden naar kinderen. Verspreiding van COVID-19 onder kinderen of van kinderen naar volwassenen komt minder vaak voor. Over het algemeen geldt: hoe jonger het kind, hoe kleiner de rol bij de verspreiding van het virus is.
Het is belangrijk om ook thuis zoveel mogelijk de basisadviezen, zoals de hygiëneregels te volgen en om kinderen vanaf 13 jaar bij klachten te laten testen.

Kinderen spelen een kleine rol in de verspreiding. COVID-19 komt minder vaak voor bij kinderen en ze verspreiden het virus minder. De besmettingen en besmettelijkheid van kinderen neemt wel toe als ze ouder worden. We zien ook een stijgend aantal infecties bij jongeren en jongvolwassenen.
Dit schrijven ze ook:

Kinderen spelen een kleine rol in de verspreiding. COVID-19 komt minder vaak voor bij kinderen en ze verspreiden het virus minder. De besmettingen en besmettelijkheid van kinderen neemt wel toe als ze ouder worden. We zien ook een stijgend aantal infecties bij jongeren en jongvolwassenen. Verspreiding vindt echter veelal buiten school plaats, tijdens intensief contact met vrienden/klasgenoten in hun vrije tijd. En maar beperkt op school en in de klas. Klasgenoten hoeven daarom niet in quarantaine en vrienden/klasgenoten waarmee intensief contact is buiten school, moeten daarom wel in quarantaine. De GGD inventariseert bij de leerling met COViD-19 bij welke ‘buitenschoolse’ contacten quarantaine nodig is.


En dat is nu exact de situatie: in de vrije tijd.
Susan schreef:
22-11-2020 12:52
Aangezien het een vriendin van haar schoonzusje is neem ik aan dat haar schoonzusje zelf ook van die leeftijd is en nog thuis woont, dus voor dat meisje zijn het gewoon de ouders van haar vriendin.
Als het een dochter was van TO's ouders was het een zus en geen schoonzus ;)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-11-2020 13:00
Als het een dochter was van TO's ouders was het een zus en geen schoonzus ;)
Ja, maar het waren TO's ouders dus ook niet, het waren TO's schoonouders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
nadine1988 schreef:
22-11-2020 12:47
Besmette meisje is 16. Zoon mocht naar grootouders. Wij wisten niet dat er ook vriendinnetje was.

We gaan hem maar nog 2 a 3 dagen thuishouden van school voor de zekerheid.
Ik vind dit wel echt in de categorie 'een beetje dom' vallen hoor :facepalm:
redbulletje schreef:
22-11-2020 12:51
Maar wat bezielt die mensen om een niet tot de directe familie behorend kind naar de grootouders te laten gaan?
Iemand van 16 is geen kind meer maar een puber.
Alle reacties Link kopieren
Grootouders hebben nog 2 thuiswonende kinderen van 16. Besmet vriendinnetje is vriendin van hun dochter
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-11-2020 12:51
Maar wat bezielt die mensen om een niet tot de directe familie behorend kind naar de grootouders te laten gaan?
Grootouders zijn niet zwakzinnig hoor, en besluiten zelf wie ze wel of niet toelaten in hun huis.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven