Schijn woningnood

22-11-2020 12:52 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de eerste ILD wandel ik door mijn stad en zie overal mogelijkheden. In een bedrijvenpark staat meer dan de helft van de kolossale panden leeg .
In de winkelstraten staat steeds meer leeg.
V&D en Hudson’s Bay , de Kijkshop etc sloegen grote gaten in de stadsharten. Hoe kan het dat de woningnood zo hoog is in een land met zoveel plek?
Welkom in de tropen
Dit soort panden wordt vaak anti kraak bewoond. Koud, gehorig. Veel vandalisme ook van hangjongeren en junks die binnen komen of proberen te komen
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
22-11-2020 13:25
Het zou voor studenten wel een optie zijn denk ik. Units erin, paar bedrijfspanden bij elkaar en je hebt een kleine campus. Dan is er vast wel een supermarkt die er brood in ziet om een kleine vestiging onderin te plaatsen.

Voor reguliere bewoning lijkt het me lastiger.
In Leiden vinden de studenten dat ze in het centrum horen te wonen want zij vinden dat zij degene zijn die levendigheid brengen. :facepalm:
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
22-11-2020 13:25
Het zou voor studenten wel een optie zijn denk ik. Units erin, paar bedrijfspanden bij elkaar en je hebt een kleine campus. Dan is er vast wel een supermarkt die er brood in ziet om een kleine vestiging onderin te plaatsen.

Voor reguliere bewoning lijkt het me lastiger.
Maar ook voor studenten moet het gewoon leefbaar zijn, dus een fatsoenlijke woning met keuken en badkamer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
22-11-2020 13:28
Maar ook voor studenten moet het gewoon leefbaar zijn, dus een fatsoenlijke woning met keuken en badkamer.
En openbaar vervoer in de buurt.
Een dak boven je hoofd is niet hetzelfde als een woning.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
22-11-2020 13:29
En openbaar vervoer in de buurt.
Dat is op een industrieterrein over het algemeen helemaal ruk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Er moet gewoon wat gaan veranderen, meer out of the box gedacht gaan worden.
De panden in de stad blijven leeg, winkelen is niet meer zoals het was.
Een student moet ook wel enigszins veilig op eigen gelegenheid laat thuis kunnen komen.
dianaf schreef:
22-11-2020 13:30
Dat is op een industrieterrein over het algemeen helemaal ruk.
Inderdaad.
daar wil je 's avonds laat niet alleen thuis komen.
rumforviva schreef:
22-11-2020 13:22
Ja, mocht morgen een deel van het land overstromen en mensen hebben acuut een dak boven hun hoofd nodig, dan is het een ander verhaal. Maar voor reguliere woningzoekenden zijn bedrijfspanden geen oplossing.

*kuch* asielzoekers *kuch*
*2020* schreef:
22-11-2020 13:29
En openbaar vervoer in de buurt.
Dat kun je per terrein bekijken natuurlijk. Ik kan er hier zo een paar in de buurt opnoemen met een prima busverbinding. Genoeg haltes, als er animo voor is zou daar ook een nachtbus kunnen rijden.
Sommige leegstaande gebouwen worden hier wel verbouwd tot 1 kamerappartementjes of studio's. Gebeurt al zo lang, zo heb ik op kamers gewoond in een oud sigarenwinkeltje.
Timetraveler schreef:
22-11-2020 13:21
Heel eerlijk gezegd denk ik dat een vriendin van mij, die al 10+ jaar wacht op een sociale huurwoning, het geen klap uitmaakt of ze op een industrieterrein komt te wonen zolang je maar eindelijk een eigen plek hebt. Dat zal vast voor meer mensen gelden (al is het alles behalve ideaal).
De euforie van eindelijk een eigen plek is snel verdwenen, als dat betonblok op een troosteloos bedrijventerrein met nul groen en nul voorzieningen eenmaal een feit is. Dan komt onherroepelijk de behoefte aan voorzieningen. Nog los van dat een bedrijventerrein ombouwen naar een woonwijk ook jaren duurt. En als het alleen om dat ene leegstaande pand gaat, dan krijg je dus te maken met de bedrijvigheid van de wel in bedrijf zijnde panden, met dag en nacht vrachtvervoerders, uitstoot, personeel dat massaal de wijk in komt scheuren, onveilige verkeerssituaties, parkeeroverlast en dergelijke.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-11-2020 13:39
Sommige leegstaande gebouwen worden hier wel verbouwd tot 1 kamerappartementjes of studio's. Gebeurt al zo lang, zo heb ik op kamers gewoond in een oud sigarenwinkeltje.
Natuurlijk kan het wel, maar het ene pand is makkelijker te verbouwen dan het andere. Die basisschool die ik aanhaalde is eenvoudiger dan bijvoorbeeld een oud V&D pand. Want die basisschool is al in lokalen verdeeld, je zou blokverwarming kunnen aansluiten, er zitten al ramen in ed. Maar zo'n V&D pand is lastiger, dat zijn vaak blokkendozen zonder (veel) ramen. Een klein pand is dan makkelijker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
22-11-2020 13:35
Dat kun je per terrein bekijken natuurlijk. Ik kan er hier zo een paar in de buurt opnoemen met een prima busverbinding. Genoeg haltes, als er animo voor is zou daar ook een nachtbus kunnen rijden.

Dan moet er wel heel veel animo zijn: bij ons in het dorp is zelfs de 1x-per-uur-bus-tussen-9-en-5 geschrapt door de vervoersmaatschappij, omdat zij vonden dat hij niet meer genoeg opbracht. Iedereen moet maar 2,5 km lopen naar de eerste busstop.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
22-11-2020 13:49
Dan moet er wel heel veel animo zijn: bij ons in het dorp is zelfs de 1x-per-uur-bus-tussen-9-en-5 geschrapt door de vervoersmaatschappij, omdat zij vonden dat hij niet meer genoeg opbracht. Iedereen moet maar 2,5 km lopen naar de eerste busstop.
Studentenwoningen ging het over toch? Die zitten allereerst al niet in een dorp, gaan meer met het ov en willen ook die nachtbus wel gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Marelyse schreef:
22-11-2020 13:42
De euforie van eindelijk een eigen plek is snel verdwenen, als dat betonblok op een troosteloos bedrijventerrein met nul groen en nul voorzieningen eenmaal een feit is. Dan komt onherroepelijk de behoefte aan voorzieningen. Nog los van dat een bedrijventerrein ombouwen naar een woonwijk ook jaren duurt. En als het alleen om dat ene leegstaande pand gaat, dan krijg je dus te maken met de bedrijvigheid van de wel in bedrijf zijnde panden, met dag en nacht vrachtvervoerders, uitstoot, personeel dat massaal de wijk in komt scheuren, onveilige verkeerssituaties, parkeeroverlast en dergelijke.
Het bedrijventerrein wat ik had gezien bestond uit voormalige administratieve bewoners zoals AON , RAET , QSP etc.
Geen vrachtverkeer dus
Welkom in de tropen
Tomos schreef:
22-11-2020 13:52
Het bedrijventerrein wat ik had gezien bestond uit voormalige administratieve bewoners zoals AON , RAET , QSP etc.
Geen vrachtverkeer dus
Dan gaat het dus over een heel bedrijventerrein ombouwen tot woonwijk en niet een enkel pand. Dat realiseer je niet even in een jaar.
Hoe dan ook, die panden zijn in bezit van vastgoedondernemers, die doen dingen als ze rendabel zijn. Dat is het dus blijkbaar niet.
rumforviva schreef:
22-11-2020 13:59
Hoe dan ook, die panden zijn in bezit van vastgoedondernemers, die doen dingen als ze rendabel zijn. Dat is het dus blijkbaar niet.
Als het rendabel te krijgen was, dan hadden ze het vast al uitgevoerd ja :).
Alle reacties Link kopieren
Tomos schreef:
22-11-2020 13:01
Deze reactie zegt meer over U dan over mijn TO ...
Het is God niet. Gebruik gerust u.

Je opent een topic of thread. En jij bent zelf de to (topic opener) of ts (topic starter).
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt zijn veel van die kantoren omgebouwd naar short-stay studio's voor buitenlandse studenten en jonge expats. De huur is niet laag. Er zal best iemand aan verdienen, anders deden ze het niet zo vaak. Maar ik geloof niet dat de gemiddelde Nederlandse jongere er veel aan heeft.
Er is ook schijnarmoe in de wereld. En nu?
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 14:39
Er is ook schijnarmoe in de wereld. En nu?

Wat is schijnarmoe, te weinig geld om van te eten maar teveel om eraan dood te kunnen gaan?
Zo ongeveer alles wat potentieel woningen kan opleveren wordt (veelal door gemeenten) verkocht aan projectontwikkelaars.
Die maken er vaak idd wel wat moois van, maar vragen daar de hoofdprijs voor.
Als je veel geld hebt kunt je best woonruimte vinden, helaas heeft dat wel als gevolg dat veel jonge mensen die in zo'n stad geboren en getogen zijn de stad uit moeten omdat ze er het geld niet voor hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven