Werk & Studie alle pijlers

Werk en mentale problemen

22-11-2020 14:12 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag viva leden,

Ik hoor graag jullie meningen en/of adviezen over onderstaande situatie.

Persoon x zit al langer niet goed in zijn vel. Veel gebeurd afgelopen maanden/jaar. Persoon x is halverwege Oktober 'ingestort' en heeft aangegeven op werk dat het niet goed gaat, er doorheen zit en werken lastig is.

Werk geeft aan naar dokter te gaan, doorverwijzing om te kunnen praten. Persoon x heeft dit gedaan, kan pas in het nieuwe jaar terecht bij een pycholoog.

Persoon x heeft zijn best gedaan om door te blijven werken zoals 'normaal' maar is nu op een punt dat hij het niet meer trekt om zijn (volledige) uren te werken.

Werk geeft geen enkele optie of mogelijkheid. Ziek melden mag niet (alleen bij lichamelijke ziektes), en meer opties zijn er niet. Wat zijn de opties/rechten voor persoon x in deze situatie?
Ziek melden en afspraak vragen bij de bedrijfsarts.
Persoon x hoeft niet te zeggen wat de aard van de ziekte is.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:12
Goedemiddag viva leden,. Ziek melden mag niet (alleen bij lichamelijke ziektes), en meer opties zijn er niet. Wat zijn de opties/rechten voor persoon x in deze situatie?


Je kan je ook met psychische klachten ziek melden. Dat proberen ze alleen te voorkomen omdat dat een langdurig traject kan zijn waar een werkgever niet op zit te wachten. Zou zeggen ziekmelden als het niet meer gaat, anders is de kans groot dat ze een andere manier gaan zoeken en waarschijnlijk ook gaan vinden om persoon x te lozen.
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 22-11-2020 14:17
35.65% gewijzigd
Wat bedoel je met ziekmelden mag niet? Tuurlijk mag dat wel als je ziek bent..

daarna direct in actie komen: bedrijfsarts/arbo/huisarts/po/psycholoog
Alle reacties Link kopieren
Persoon x heeft recht op contact met de bedrijfsarts, ook wanneer hij nog niet ziek is gemeld, dus als preventief gesprek. De bedrijfsarts kan werkgever en werknemer dan verder adviseren.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-11-2020 14:24
21.04% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, de bedrijfsarts bepaald of en hoe persoon X belastbaar is en dus kan werken.
Persoon X moet dus aan werkgever aangeven dat hij niet in staat is te werken met het verzoek om hem op te laten roepen bij een bedrijfsarts.
Alle reacties Link kopieren
Benerweer schreef:
22-11-2020 14:17
Wat bedoel je met ziekmelden mag niet? Tuurlijk mag dat wel als je ziek bent..

daarna direct in actie komen: bedrijfsarts/arbo/huisarts/po/psycholoog
Persoon x wou heeft zich vorige week gemeld bij werkgever dat het niet meer gaat en wat zijn opties zijn. Bijvoorbeeld ziekmelden.

Werkgever gaf aan dat hij persoon x alleen ziek kan melden als hij 'echt' ziek is. Enige optie die persoon x kreeg was zijn werkdag op een ander moment inhalen.
Zou de huisarts niet vergeten, bedrijfsartsen zijn ook niet altijd even objectief.
Alle reacties Link kopieren
TO, een werkgever bepaalt niet wat 'echt ziek is'.

Een huisarts mag niet adviseren over werk, dat recht is voor behouden aan bedrijfs- en verzekeringsartsen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:23
Persoon x wou heeft zich vorige week gemeld bij werkgever dat het niet meer gaat en wat zijn opties zijn. Bijvoorbeeld ziekmelden.

Werkgever gaf aan dat hij persoon x alleen ziek kan melden als hij 'echt' ziek is. Enige optie die persoon x kreeg was zijn werkdag op een ander moment inhalen.

Dit zou ik gewoon vertellen aan de arts en zeggen dat dat de druk nog groter maakt. Wat een rare manier van doen!
viva-amber schreef:
22-11-2020 14:25
TO, een werkgever bepaalt niet wat 'echt ziek is'.

Een huisarts mag niet adviseren over werk, dat recht is voor behouden aan bedrijfs- en verzekeringsartsen.

Die vragen alleen wel of er contact is geweest met de huisarts en die winnen daar ook advies in, zeker ook naar de huisarts zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik lees vooral bedrijfarts, zal dit doorgeven.

Zou persoon x ook bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlaging kunnen aanvragen? (Persoon x heeft vast contract) Of zou dit dan ook via de bedrijfsarts moeten gaan?
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:31
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik lees vooral bedrijfarts, zal dit doorgeven.

Zou persoon x ook bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlaging kunnen aanvragen? (Persoon x heeft vast contract) Of zou dit dan ook via de bedrijfsarts moeten gaan?


contractverlaging is jezelf in de vingers snijden, ziek is ziek. Je staat ook sterker als je de huisarts inlicht.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:23
Persoon x wou heeft zich vorige week gemeld bij werkgever dat het niet meer gaat en wat zijn opties zijn. Bijvoorbeeld ziekmelden.

Werkgever gaf aan dat hij persoon x alleen ziek kan melden als hij 'echt' ziek is. Enige optie die persoon x kreeg was zijn werkdag op een ander moment inhalen.
Werkgever lult.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:31
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik lees vooral bedrijfarts, zal dit doorgeven.

Zou persoon x ook bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlaging kunnen aanvragen? (Persoon x heeft vast contract) Of zou dit dan ook via de bedrijfsarts moeten gaan?
Nee, waarom zou je dat willen of doen?

Gewoon ziekmelden, bedrijfsarts en zou eens zoeken naar rechtsbijstand. Hier zijn gewoon regels voor in Nederland en voorzieningen.
Contractvermindering is absoluut geen goed idee en waarschijnlijk geen oplossing voor de klachten van persoon.

Werkgever bepaalt niet of je je mag ziekmelden. Dat kan persoon gewoon doen en dan verder volgens Poortwachter: afspraak met bedrijfsarts, probleemanalyse, plan van aanpak etc. Lees dit even.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je vrijwillig afstand doet van je contract uren dan ben je voor die uren ook niet meer verzekerd voor arbeidsongeschiktheid.

TO, waarom denk jij dat jij de beste persoon bent om deze man/vrouw te adviseren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
22-11-2020 14:26
Die vragen alleen wel of er contact is geweest met de huisarts en die winnen daar ook advies in, zeker ook naar de huisarts zou ik zeggen.
Hij heeft al een doorverwijzing van de ha naar de psych dus dat is al gebeurd, staat in op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
22-11-2020 14:45

TO, waarom denk jij dat jij de beste persoon bent om deze man/vrouw te adviseren?
Waar lees jij dat TO dat denkt?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-11-2020 14:45
Wanneer je vrijwillig afstand doet van je contract uren dan ben je voor die uren ook niet meer verzekerd voor arbeidsongeschiktheid.

TO, waarom denk jij dat jij de beste persoon bent om deze man/vrouw te adviseren?
Ik denk/ben absoluut niet de beste persoon om te adviseren. Persoon x heeft bij mij aangeklopt met dit verhaal, wat te doen. Aangegeven dat ik hier (ook) geen verstand van heb maar zal kijken of ik meer informatie kan inwinnen. Vandaar dat ik dit topic heb gestart.

Maar ik ga persoon x adviseren om een gesprek aan te vragen met bedrijfarts. Hopelijk komt hij dan verder.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:49
Ik denk/ben absoluut niet de beste persoon om te adviseren. Persoon x heeft bij mij aangeklopt met dit verhaal, wat te doen. Aangegeven dat ik hier (ook) geen verstand van heb maar zal kijken of ik meer informatie kan inwinnen. Vandaar dat ik dit topic heb gestart.

Maar ik ga persoon x adviseren om een gesprek aan te vragen met bedrijfarts. Hopelijk komt hij dan verder.
En rechtsbijstand te zoeken, de werkgever is onrechtmatig bezig.
Alle reacties Link kopieren
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 14:23
Persoon x wou heeft zich vorige week gemeld bij werkgever dat het niet meer gaat en wat zijn opties zijn. Bijvoorbeeld ziekmelden.

Werkgever gaf aan dat hij persoon x alleen ziek kan melden als hij 'echt' ziek is. Enige optie die persoon x kreeg was zijn werkdag op een ander moment inhalen.
Maar wat is in hemelsnaam 'echt ziek'?
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat een werkgever niet zomaar zegt dat ziekmelden een van de eerste opties is als het niet meer gaat.
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 14:59
Maar wat is in hemelsnaam 'echt ziek'?
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat een werkgever niet zomaar zegt dat ziekmelden een van de eerste opties is als het niet meer gaat.
Huh?


Een werkgever heeft daar sowieso helemaal niets niet over te zeggen. Iemand meldt zich ziek, hoeft niet te melden wat die heeft, en werkgever meld hem ziek. Daar heeft die helemaal niets over te zeggen op dat moment.

Dan kan die persoon de arboarts/verzekeringsarts inschakelen. Maar werkgever kan niet zomaar ziekmeldingen weigeren. Of bedenken dat niet ziek genoeg is.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 15:08
41.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 14:59
Maar wat is in hemelsnaam 'echt ziek'?
Ik kan me trouwens wel voorstellen dat een werkgever niet zomaar zegt dat ziekmelden een van de eerste opties is als het niet meer gaat.
Ben ik met je eens. Maar persoon x heeft bij werkgever duidelijk aangegeven dat hij het niet trekt om zijn eerstvolgende dienst te pakken. Heeft zelf allemaal opties opgenoemd (onbetaald verlof etc) maar dit werd allemaal afgeketst.

Nu is werkgever van persoon x ook extreem moeilijk met ziekmelden. (Denk aan 3x per dag moeten bellen met een update). Persoon x gaat maandag om de bedrijfarts vragen, mocht dit ook afgeketst worden gaat hij rechtsbijstand inschakelen.
Pindaflip1996 schreef:
22-11-2020 15:06
Ben ik met je eens. Maar persoon x heeft bij werkgever duidelijk aangegeven dat hij het niet trekt om zijn eerstvolgende dienst te pakken. Heeft zelf allemaal opties opgenoemd (onbetaald verlof etc) maar dit werd allemaal afgeketst.

Nu is werkgever van persoon x ook extreem moeilijk met ziekmelden. (Denk aan 3x per dag moeten bellen met een update). Persoon x gaat maandag om de bedrijfarts vragen, mocht dit ook afgeketst worden gaat hij rechtsbijstand inschakelen.
En dat moet dus helemaal niet.

En dat mag helemaal niet. Goed zo, laat die persoon echt hulp zoeken als die werkgever maandag zijn houding niet veranderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven