Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Alle reacties Link kopieren
Al moet je het natuurlijk eigenlijk vergelijken met het aantal mensen in een leeftijdsgroep, ik weet niet hoeveel meer/minder vijftigers dan twintigers er zijn in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 14:19
Ah niet dus.
Kijk verwarring alom.
Het is niet zo raar dat sommige mensen dan uitgaan van perceptie. Dat we proberen antwoorden te vinden op veel onduidelijkheid. Want als men zich grotendeels aan de richtlijnen houdt zoals mensen hier claimen waar komen die besmettingen dan vandaan? Want hoe is jullie waarneming: ik zie mensen zich allemaal wel aan de maatregelen houden beter gestoeld dan de mijne (ik zie het namelijk minder gebeuren)
Het is beiden maar een mening aangezien het best nog wel onduidelijk is waar al die besmettingen vandaan komen.
Ik denk dat als idd (vrijwel) niemand zich aan de maatregelen hield het aantal besmettingen hard zou blijven stijgen.

Ik denk dat in alle rekenmodellen rekening gehouden wordt met een percentage mensen dat zich niet aan de maatregelen houdt, maar dat er nu net wat meer mensen zich er niet aan houden dan waar de rekenaars op gerekend hadden.

Dat betekent m.i. dat nog steeds een ruime meerderheid zich behoorlijk goed aan de maatregelen houdt, maar de minderheid die dat niet doet is net te groot.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 14:19
Ah niet dus.
Kijk verwarring alom.
Het is niet zo raar dat sommige mensen dan uitgaan van perceptie. Dat we proberen antwoorden te vinden op veel onduidelijkheid. Want als men zich grotendeels aan de richtlijnen houdt zoals mensen hier claimen waar komen die besmettingen dan vandaan? Want hoe is jullie waarneming: ik zie mensen zich allemaal wel aan de maatregelen houden beter gestoeld dan de mijne (ik zie het namelijk minder gebeuren)
Het is beiden maar een mening aangezien het best nog wel onduidelijk is waar al die besmettingen vandaan komen.
Jouw waarneming klopt, maar de mijne of die van Solo of van Griebus of Zaza kloppen ook.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-11-2020 14:36
Ik denk dat als idd (vrijwel) niemand zich aan de maatregelen hield het aantal besmettingen hard zou blijven stijgen.

Ik denk dat in alle rekenmodellen rekening gehouden wordt met een percentage mensen dat zich niet aan de maatregelen houdt, maar dat er nu net wat meer mensen zich er niet aan houden dan waar de rekenaars op gerekend hadden.

Dat betekent m.i. dat nog steeds een ruime meerderheid zich behoorlijk goed aan de maatregelen houdt, maar de minderheid die dat niet doet is net te groot.

Ik denk vooral ook dat het zo gecompliceerd is omdat niet iedereen één op één iemand besmet.
Is het nog steeds zo dat gedacht wordt dat 20% zorgt voor 80% van de besmettingen?
Als we daar nou eens achter zouden komen, wat van iemand een superspreader maakt ....
nounou
AnAppleADay schreef:
22-11-2020 14:21
Al moet je het natuurlijk eigenlijk vergelijken met het aantal mensen in een leeftijdsgroep, ik weet niet hoeveel meer/minder vijftigers dan twintigers er zijn in Nederland.
Klopt, dat wordt hier nu even vergeten. Percentages!
MarieSimone schreef:
22-11-2020 14:19
Ah niet dus.
Kijk verwarring alom.
Het is niet zo raar dat sommige mensen dan uitgaan van perceptie. Dat we proberen antwoorden te vinden op veel onduidelijkheid. Want als men zich grotendeels aan de richtlijnen houdt zoals mensen hier claimen waar komen die besmettingen dan vandaan? Want hoe is jullie waarneming: ik zie mensen zich allemaal wel aan de maatregelen houden beter gestoeld dan de mijne (ik zie het namelijk minder gebeuren)
Het is beiden maar een mening aangezien het best nog wel onduidelijk is waar al die besmettingen vandaan komen.
Nou dit lijkt me voor de meeste mensen moeilijk te beoordelen.

Ik heb zelf geen idee.
Van alle 17 miljoen Nederlanders ken ik maar een klein aantal persoonlijk, en het grootste deel van de mensen die ik persoonlijk ken, heb ik al heel lang niet gezien.
En de mensen die ik wel heb gezien, daar heb ik van het merendeel niet echt zicht op of ze zich goed aan de regels houden.

Het aantal mensen waar ik dat wel van weet, dat zijn er weinig.
Ik heb net een stukje gewandeld en kwam hier en daar een verdwaalde beer achter de ramen tegen en ineens schoot het me naar de strot. Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat.
Die doodstille straten, het applaus voor de zorg, de t-shirts met roze hartjes en de mensen die hun vakantie annuleerden.
Ik kan niet anders dan constateren dat de rek er uit is.
Het vertaalt zich bij mij ik een flinke depressie. Die beren staan voor mij symbool aan mededogen, compassie en een saamhorigheidsgevoel. Dat wat voor mijn gevoel nu ver te zoeken is :-(
anoniem_638f50e4e4ee8 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 15:23
0.68% gewijzigd
Lacuba schreef:
22-11-2020 14:10
De grootste groep die verantwoordelijk is voor besmettingen zit tussen de 18 en 30 jaar. Dat is ook de groep die zich nauwelijks aan de regels houdt.
Ik deel je mening maar hoezo is wat ik zeg anders dan wat jij zegt?
Ik zeg het ook nog eens helemaal niet stellig en ik zeg erbij dat ik geen geleerde ben of arts en dus puur af ga op wat ik op het nieuws hoor en zelf met eigen ogen zie.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
22-11-2020 14:53
Klopt, dat wordt hier nu even vergeten. Percentages!
Nou ja, opzich is het dan alleen maar méér uit verhouding aangezien er meer vijftigers zijn dan twintigers in Nederland maar wel minder testen.
Dus het percentage testers ligt bij twintigers alleen maar nog hoger dan hij vijftigers.
MarieSimone schreef:
22-11-2020 15:18
Ik heb net een stukje gewandeld en kwam hier en daar een verdwaalde beer achter de ramen tegen en ineens schoot het me naar de strot. Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat.
Die doodstille straten, het applaus voor de zorg, de t-shirts met roze hartjes en de mensen die hun vakantie annuleerden.
Ik kan niet anders dan constateren dat de rek er uit is.
Het vertaalt zich bij mij ik een flinke depressie. Die beren staan voor mij symbool aan mededogen, compassie en een saamhorigheidsgevoel. Dat wat voor mijn gevoel nu ver te zoeken is :-(
Sorry maar wat een drama. Het is niet dat we in een oorlog zitten. Je praat je zelf al maanden de put in. Daar word je toch alleen maar ongelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-11-2020 14:36
Ik denk dat als idd (vrijwel) niemand zich aan de maatregelen hield het aantal besmettingen hard zou blijven stijgen.

Ik denk dat in alle rekenmodellen rekening gehouden wordt met een percentage mensen dat zich niet aan de maatregelen houdt, maar dat er nu net wat meer mensen zich er niet aan houden dan waar de rekenaars op gerekend hadden.

Dat betekent m.i. dat nog steeds een ruime meerderheid zich behoorlijk goed aan de maatregelen houdt, maar de minderheid die dat niet doet is net te groot.
Nee, dat is niet zo. Ze houden niet bij voorbaat al rekening met mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Wel hebben ze gegevens, bijvoorbeeld over mobiliteit, die vergeleken kunnen worden met wat je zou verwachten dat er zou gebeuren: als iedereen thuis werkt, heeft dat effecten op hoeveel er bewogen wordt. Maar dat is dus achteraf, niet vooraf al.
Alle reacties Link kopieren
marjorette schreef:
22-11-2020 13:43
En dit gaat hier al maanden zo als de cijfers stijgen, dat er door iemand gesuggereerd wordt dat niemand zich meer aan de regels houdt. Dat is gewoon weg niet waar, ja, sommige hebben schijt aan alle regels maar dat is echt niet de grootste groep.
Ik suggereer niet dat niemand zich meer aan de regels houdt hoor, maar ik merk wel dat mensen de laatste tijd steeds kortere meters hanteren. Het was echt al maanden geleden dat onbekenden zo dichtbij gekomen waren dat ik hun slechte adem kon ruiken, maar de afgelopen week gebeurde dat ineens meerdere keren, in situaties waarin afstand houden prima kon.
Geen idee waar dat aan ligt, maar het valt echt op.
Beter één beer achter glas dan tien op de weg :idee:
Ik kan t (ook) alleen maar baseren op wat ik zie. Ik zie een stuk meer (auto) verkeer op de doorgaande weg voor mijn huis,van en naar Rotterdam centrum. In maart was t uitgestorven op de weg.

Ook nu op zondag best veel verkeer.

Ik vind dit zelf wel een interessante site:

https://spotrotterdam.nl/

Real life druktemeter voor Rotterdam.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
22-11-2020 15:49
Beter één beer achter glas dan tien op de weg :idee:
Ik heb de beren liever achter het raam dan samen met een paar leeuwen op de weg :-)
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 15:18
Ik heb net een stukje gewandeld en kwam hier en daar een verdwaalde beer achter de ramen tegen en ineens schoot het me naar de strot. Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat.
Die doodstille straten, het applaus voor de zorg, de t-shirts met roze hartjes en de mensen die hun vakantie annuleerden.
Ik kan niet anders dan constateren dat de rek er uit is.
Het vertaalt zich bij mij ik een flinke depressie. Die beren staan voor mij symbool aan mededogen, compassie en een saamhorigheidsgevoel. Dat wat voor mijn gevoel nu ver te zoeken is :-(

is het echt een depressie door dit of heb je ervaring met winterdepressies?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik wilde dit toch met jullie delen, hoewel de minister in het middagjournaal al wat zwakkere statements leek te maken hierover. Ik ben echt jaloers op de maatregelen in Nederland, maar aangezien mijn familie er woont bekijk ik het wel met een bang hartje ivm meer risico op besmetting. Tegelijkertijd zijn de cijfers in NL beter dan in BE, dus die angst is ergens niet helemaal gegrond denk ik :)

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201122_92152941

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) waarschuwt: “De politie zal waar nodig ook op Kerstmis aanbellen”

De politie zal ook op Kerstmis toezien op de naleving van de coronamaatregelen. Dat zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) in een interview met De Zondag.

“Kerst is een belangrijke periode voor veel mensen, ook voor mij”, aldus Verlinden in De Zondag. “It’s gonna take some time, but I’ll get there , zong Chris Rea in het nummer Driving home for Christmas. We zijn nu op vijf weken van Kerstmis. Als we ons allemaal goed aan de maatregelen houden, dan kunnen we misschien een perspectief bieden.”

Wat dat perspectief is, kan de minister nu nog niet zeggen. “Ik wil geen valse beloftes doen. Maar het is mijn absolute wens, en die van mijn collega’s, om iets meer menselijke nabijheid toe te laten voor Kerstmis. Tegelijk moeten we de alarmsignalen van de ziekenhuizen heel serieus nemen.”

Handhaving is dus ook tijdens de feestdagen belangrijk en waar nodig, door geluidshinder bijvoorbeeld, zal de politie aanbellen, aldus de minister. “Maar de woonstbetreding op zich is geen prioriteit. De wetgeving maakt dat ook niet mogelijk.”

Vieren buiten bubbel

Ondanks de waarschuwingen van experten en de overheid is bijna één op de drie Belgen niet van plan om de eindejaarsfeesten in de eigen bubbel te vieren, zo bleek eerder deze week uit de resultaten van de Grote Coronastudie van de UAntwerpen waar 26.000 mensen aan deelnamen. Uit de studie blijkt dat 86 procent zich met Sinterklaas zal houden aan de regel om slechts te vieren met één knuffelcontact. 75 procent is van plan dat te doen met oudjaar. En 68 procent wil dat doen met kerst.

Ook heel wat jongeren zeggen zich niet te zullen houden aan dat ene knuffelcontact met Kerstmis, namelijk 40,8 procent van de jongeren tussen 18 en 35 jaar. Studenten doen het binnen deze categorie wel wat beter, met 29,4 procent die zegt zich niet aan de richtlijn te zullen houden.

“Kerst niet zoals vroeger”

“Het laatste wat we willen, is een kerstmisgolf”, zo verklaarde premier Alexander De Croo (Open VLD) woensdag nog in het Eén-programma ‘Vandaag’. “Als we rond Kerstmis onvoorzichtig zijn, krijg je drie tot vier weken erna het resultaat.”

“Tegen kerst zal het coronavirus er nog zijn. En mensen zullen niet gevaccineerd zijn. We zullen in de kerstperiode nog gevaarlijk zijn ten opzichte van elkaar. We moeten dat durven toegeven”, zei De Croo. “De kerstperiode is een periode van samenzijn en goeie herinneringen delen, maar je wil toch geen gevaar zijn voor elkaar. Kerst zal absoluut niet zijn zoals het vroeger was.”

Welke concrete regels met Kerstmis zullen gelden, is nog niet duidelijk. De huidige maatregelen, waaronder de regel dat maximaal één knuffelcontact per gezin tegelijk thuis mag worden ontvangen, gelden voorlopig tot 13 december.
Alle reacties Link kopieren
Maar in maart zat er toch ook meer dicht? Contactberoepen/scholen etc..?
Wat heeft dat met je niet aan de regels houden te maken?
Ik vind het wel logisch dat het nu drukker is dan in maart. Toen ook meer paniek! Erg blij dat dat nu wat minder is..
rosanna08 schreef:
22-11-2020 15:59
is het echt een depressie door dit of heb je ervaring met winterdepressies?
Ik denk eigenlijk dat ontzettend veel mensen hier down van worden, zoals MarieSimone.
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 15:18
Ik heb net een stukje gewandeld en kwam hier en daar een verdwaalde beer achter de ramen tegen en ineens schoot het me naar de strot. Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat.
Die doodstille straten, het applaus voor de zorg, de t-shirts met roze hartjes en de mensen die hun vakantie annuleerden.
Ik kan niet anders dan constateren dat de rek er uit is.
Het vertaalt zich bij mij ik een flinke depressie. Die beren staan voor mij symbool aan mededogen, compassie en een saamhorigheidsgevoel. Dat wat voor mijn gevoel nu ver te zoeken is :-(
Jezus, dramaqueen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MarieSimone schreef:
22-11-2020 15:18
Ik heb net een stukje gewandeld en kwam hier en daar een verdwaalde beer achter de ramen tegen en ineens schoot het me naar de strot. Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat.
Die doodstille straten, het applaus voor de zorg, de t-shirts met roze hartjes en de mensen die hun vakantie annuleerden.
Ik kan niet anders dan constateren dat de rek er uit is.
Het vertaalt zich bij mij ik een flinke depressie. Die beren staan voor mij symbool aan mededogen, compassie en een saamhorigheidsgevoel. Dat wat voor mijn gevoel nu ver te zoeken is :-(
Er staan toch serieus echt nergens meer beren achter ramen zeg. Of was dat bedoeld om je stukje meer drama te geven ?
Solomio schreef:
22-11-2020 16:04
Jezus, dramaqueen.
Lekker empathisch. Ik - e.v.a. - worden er ook behoorlijk down van.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 16:08
Lekker empathisch. Ik - e.v.a. - worden er ook behoorlijk down van.
Ja, ik word er ook down van, maar de manier van omschrijven is wat mij betreft overdramatisch. Heeft niks met (gebrek aan) empathie te maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
22-11-2020 16:08
Er staan toch serieus echt nergens meer beren achter ramen zeg. Of was dat bedoeld om je stukje meer drama te geven ?
Oh, hier wel. Er is zelfs een berenrevival, lijkt het wel.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
22-11-2020 12:20
En wat zeg jij dan tegen die collega als ze hierover vertelt? Hou op met treuren want anders was ze wel ergens anders aan doodgegaan? Je lijkt me echt een empathische collega.
Natuurlijk niet. Ik heb meegeleefd met het overlijden van haar moeder, haar gesteund waar ik kon en van mijn medeleven laten blijken. Zoals ik bij iedere collega doe die een ouder verliest. Neemt niet weg dat ik zelf denk dat corona niet haar doodsoorzaak was, maar dat houd ik voor me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven