Wat betekent voor jullie balans tussen werk en gezin?

21-11-2020 14:44 403 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de serie 'Waarom werken vrouwen niet? wordt aangekaart dat een groot deel van de vrouwen in Nederland parttime werkt, terwijl dat in andere landen helemaal niet zo gebruikelijk is.

Mede naar aanleiding hiervan, maar ook door onze eigen zoektocht naar balans, ben ik benieuwd wat balans nou bij andere gezinnen inhoudt?
Heb je die gevonden? Blijft het een eeuwige zoektocht?
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
21-11-2020 22:17
Eerlijk: zo ga je worden gezien door sommigen. Geen ontkomen aan. Maar gaat erom wat vriend en jij vinden. Hoewel man en ik evenveel werken en veel inkomsten hebben doe ik toch meer thuis. En helaas weet ik niet waar het aan ligt. Je moet als vrouw sterk in je schoenen staan om 50/50 te realiseren. En veel mensen zeggen dat ik haar op mijn tanden heb ;-)
Als man misschien net zo?
Mijn vriend zei ook dat mochten er kinderen komen en hij gaat minder werken (slechts 6% van de mannen gaat minder werken als er kinderen komen!), dat hij dan eigenlijk wel de behoefte voelt om aan werkgever uit te leggen waarom ik écht niet minder kan werken etc... Omdat hij bang is dat het anders niet geaccepteerd wordt. We zullen beiden 'tegen de stroom in moeten zwemmen', vrees ik.
Ik heb ook geen enkel voorbeeld in de omgeving waarbij de moeder níet chef kind én chef huishouden is. Onze beide moeders regelen thuis alles, vroeger bij vriendinnetjes was de moeder thuis en kwam de vader 's avonds voor het eten binnen, etc. Toen zei m'n vriend van: "Dan kunnen wij toch dat voorbeeld zijn?" en dat hoop ik oprecht, maar ik weet gewoon niet hoe het zou kunnen.
Jupiter1995 schreef:
21-11-2020 22:26
Ja hij wil kinderen. En het is nu te laat om hem zelf tot die conclusie te laten komen, vrees ik. :P Ik ben hier vanaf het begin al vrij stellig over geweest. Hij werkt nu minder dan ik (32 uur) en we doen echt evenveel in het huishouden en hij vindt het ook vanzelfsprekend om het later ook 50/50 te verdelen en hij vindt baby's leuker dan ik. Maarja, ik weet ook weer uit onderzoek hoe veel mensen 50/50 willen en hoe weinig mensen dat lukt. ;) Dat maakt me een beetje bang. Ik sprak laatst die angst naar hem uit en dat vond hij ergens wel lullig, alsof ik hem niet vertrouw. Maar ik vertrouw hem wel, maar de rest van de maatschappij niet zo. Als uiteindelijk iedereen mij gaat bellen over het kind en niet hem, want 'lullig om hem te storen op zijn werk', en mijn contract wordt niet verlengd en dat van hem wel, etc., dan wordt je toch een bepaalde rol ingeduwd.

Tijdelijk, want dat je in die rol geduwd wordt, betekent niet dat dat je rol voor altijd is.

Alles elke dag, elke week, elke maand en elk jaar eerlijk delen kan niet altijd. Zo'n verdeling is geen statisch gegeven maar kan steeds worden bijgesteld. Elk jaar de verdeling bekijken en bijstellen kan dingen ook achteraf nog gelijk stellen.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
21-11-2020 22:26
Ja hij wil kinderen. En het is nu te laat om hem zelf tot die conclusie te laten komen, vrees ik. :P Ik ben hier vanaf het begin al vrij stellig over geweest. Hij werkt nu minder dan ik (32 uur) en we doen echt evenveel in het huishouden en hij vindt het ook vanzelfsprekend om het later ook 50/50 te verdelen en hij vindt baby's leuker dan ik. Maarja, ik weet ook weer uit onderzoek hoe veel mensen 50/50 willen en hoe weinig mensen dat lukt. ;) Dat maakt me een beetje bang. Ik sprak laatst die angst naar hem uit en dat vond hij ergens wel lullig, alsof ik hem niet vertrouw. Maar ik vertrouw hem wel, maar de rest van de maatschappij niet zo. Als uiteindelijk iedereen mij gaat bellen over het kind en niet hem, want 'lullig om hem te storen op zijn werk', en mijn contract wordt niet verlengd en dat van hem wel, etc., dan wordt je toch een bepaalde rol ingeduwd.
Ik ontken niet dat men meestal in het begin de moeder belt.
Maar mijn kinderen zijn nu 5, 6 en 8 en school, clubjes en moeders (hier verder altijd moeders) weten inmiddels echt wel dat ze man moeten bellen... wist het kdv ook vrij vlot.

En natuurlijk weet je het niet van tevoren, maar als jij je partner daarin vertrouwt (jij kent hem tenslotte), dan zou ik er van uitgaan dat hij zijn rol gaat pakken en dat de omgeving daar wellicht iets langer over doet, maar dat dat ook goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
21-11-2020 22:29
Als man misschien net zo?
Mijn vriend zei ook dat mochten er kinderen komen en hij gaat minder werken (slechts 6% van de mannen gaat minder werken als er kinderen komen!), dat hij dan eigenlijk wel de behoefte voelt om aan werkgever uit te leggen waarom ik écht niet minder kan werken etc... Omdat hij bang is dat het anders niet geaccepteerd wordt. We zullen beiden 'tegen de stroom in moeten zwemmen', vrees ik.
Ik heb ook geen enkel voorbeeld in de omgeving waarbij de moeder níet chef kind én chef huishouden is. Onze beide moeders regelen thuis alles, vroeger bij vriendinnetjes was de moeder thuis en kwam de vader 's avonds voor het eten binnen, etc. Toen zei m'n vriend van: "Dan kunnen wij toch dat voorbeeld zijn?" en dat hoop ik oprecht, maar ik weet gewoon niet hoe het zou kunnen.
Wij hebben daar van tevoren niet per se over nagedacht. Maar man is chef kinderen én chef huishouden.

En dat is ook weer niets om trots op te zijn, want bij ons is het dus ook scheef... Niet dat ik niets doe, maar mijn man doet stukken meer.

Ik weet dus dat die mannen er prima zijn. Bij mijn vier meest nabije vriendinnen is het 50-50. Twee hebben het goed verdeeld (waarin de vrouw denk ik alsnog wel iets meer doet, maar echt wel een balans, inclusief beiden minder werken) en twee waar het totaal scheef loopt. In alle gevallen had ik ze dat van tevoren kunnen vertellen. Heeft ook echt te maken met het type man.
Alle reacties Link kopieren
vitamined schreef:
21-11-2020 22:45
Wij hebben daar van tevoren niet per se over nagedacht. Maar man is chef kinderen én chef huishouden.

En dat is ook weer niets om trots op te zijn, want bij ons is het dus ook scheef... Niet dat ik niets doe, maar mijn man doet stukken meer.

Ik weet dus dat die mannen er prima zijn. Bij mijn vier meest nabije vriendinnen is het 50-50. Twee hebben het goed verdeeld (waarin de vrouw denk ik alsnog wel iets meer doet, maar echt wel een balans, inclusief beiden minder werken) en twee waar het totaal scheef loopt. In alle gevallen had ik ze dat van tevoren kunnen vertellen. Heeft ook echt te maken met het type man.
Precies dit. Bij ons is hij ook chef huishouden en chef kinderen, tot nu dus ongeveer en ik meer moet gaan doen (en dat is best wennen).

Ik ken eigenlijk geen mannen die NIET minder zijn gaan werken toen er kinderen kwamen. Al mijn collega's werken 3 of 4 dagen per week zodra er kinderen komen. In mijn familie niet anders.

En er zijn natuurlijk altijd momenten waarop vriend als een soort tweederangs ouder bestempelt wordt (bijvoorbeeld tantes die vacatures gingen opsturen toen hij thuis bleef met de baby, want hij was immers werkloos), maar niet onder mijn en jongere generaties eigenlijk. Misschien geluk met de omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de, ja, toch wel, geruststelling alledrie. :)
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
21-11-2020 22:29
Als man misschien net zo?
Mijn vriend zei ook dat mochten er kinderen komen en hij gaat minder werken (slechts 6% van de mannen gaat minder werken als er kinderen komen!), dat hij dan eigenlijk wel de behoefte voelt om aan werkgever uit te leggen waarom ik écht niet minder kan werken etc... Omdat hij bang is dat het anders niet geaccepteerd wordt. We zullen beiden 'tegen de stroom in moeten zwemmen', vrees ik.
Ik heb ook geen enkel voorbeeld in de omgeving waarbij de moeder níet chef kind én chef huishouden is. Onze beide moeders regelen thuis alles, vroeger bij vriendinnetjes was de moeder thuis en kwam de vader 's avonds voor het eten binnen, etc. Toen zei m'n vriend van: "Dan kunnen wij toch dat voorbeeld zijn?" en dat hoop ik oprecht, maar ik weet gewoon niet hoe het zou kunnen.

Zorg dat je evenveel of meer dan jouw partner verdiend! Heel slecht, maar in de praktijk werkt het zo wel. En heb de “mindere” eisen, vaak denken mannen niet zo na over de opvoeding. Bedenk wat jij belangrijk vindt, rest is bijzaak. Belangrijk vinden wij: zoontje, elkaar, werk en familie/vrienden.

Betekent hier concreet (en ja ik krijg hier commentaar op):
Zoontje krijgt goed te eten, maar dat kan ook uit potje zijn
Trakteren op het kdv als ie 1 wordt doen we niet. Weet ie zelf toch niks van en de andere kinderen ook niet.
Als zoontje 1 wordt krijgt hij een mooie taart, maar wel van de bakker
Huishouden komt iemand nu 1x per week voor en volgend jaar 2x per week
Sporten/afspreken met vrienden doe ik als zoontje slaapt
Ik werk veel, maar niet tussen 5 en 7

En als man zoontje een lelijke combinatie aantrekt, blijft dat aan. Man is contactpersoon voor consultatiebureau en voor dat soort dingen. Word ik gebeld dat man een afspraak is vergeten zeg ik dat ze mijn man moeten bellen. Zo ook met familie dingen van mans kant. Iedere zondag hebben we “planningsoverleg” : wie haalt of brengt zoontje en wie kan hem eventueel ophalen als hij ziek wordt. Boodschappen worden dan besteld etc.

Nogmaals het kan, maar je moet van het begin af aan het best hard spelen soms en dan komt het helemaal goed :)
elein schreef:
21-11-2020 22:55
Ik ken eigenlijk geen mannen die NIET minder zijn gaan werken toen er kinderen kwamen. Al mijn collega's werken 3 of 4 dagen per week zodra er kinderen komen. In mijn familie niet anders.
Is maar kwestie van je omgeving. Wij kennen letterlijk geen koppels die minder zijn gaan werken omwille van kinderen (niet hij en niet zij).
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
21-11-2020 23:12
Zorg dat je evenveel of meer dan jouw partner verdiend! Heel slecht, maar in de praktijk werkt het zo wel. En heb de “mindere” eisen, vaak denken mannen niet zo na over de opvoeding. Bedenk wat jij belangrijk vindt, rest is bijzaak. Belangrijk vinden wij: zoontje, elkaar, werk en familie/vrienden.

Betekent hier concreet (en ja ik krijg hier commentaar op):
Zoontje krijgt goed te eten, maar dat kan ook uit potje zijn
Trakteren op het kdv als ie 1 wordt doen we niet. Weet ie zelf toch niks van en de andere kinderen ook niet.
Als zoontje 1 wordt krijgt hij een mooie taart, maar wel van de bakker
Huishouden komt iemand nu 1x per week voor en volgend jaar 2x per week
Sporten/afspreken met vrienden doe ik als zoontje slaapt
Ik werk veel, maar niet tussen 5 en 7

En als man zoontje een lelijke combinatie aantrekt, blijft dat aan. Man is contactpersoon voor consultatiebureau en voor dat soort dingen. Word ik gebeld dat man een afspraak is vergeten zeg ik dat ze mijn man moeten bellen. Zo ook met familie dingen van mans kant. Iedere zondag hebben we “planningsoverleg” : wie haalt of brengt zoontje en wie kan hem eventueel ophalen als hij ziek wordt. Boodschappen worden dan besteld etc.

Nogmaals het kan, maar je moet van het begin af aan het best hard spelen soms en dan komt het helemaal goed :)
Thanks voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Roodborstje86 schreef:
21-11-2020 23:12
En als man zoontje een lelijke combinatie aantrekt, blijft dat aan.
Er zijn echt mensen die het dan weer uittrekken? :|

De tip over blijven corrigeren is ook mijn ervaring, maar dan vooral bij de oudere generatie, niet bij KDV/school/CB eigenlijk. Mijn schoonmoeder bleef hardnekkig mij dingen vragen over de verlanglijstjes en hapjes enzo. Terwijl dat (zeker in de eerste jaren) echt zijn terrein was. Die heb ik ook steeds maar doorverwezen, en inmiddels krijg ik bijna geen vragen meer. :D Consequent doorverwijzen, en voor je vriend: consequent die rol opeisen. Geen genoegen nemen met mensen die je als B-selectie ouder zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken vaders die 1 dag per week thuisblijven.

Maar dan wel als tijdelijk ouderschapsverlof, niet als definitieve maatregel.

En meestal ook nog eens vooral omdat het huis bijvoorbeeld verbouwd moet worden en dat ouderschapsverlof gewoon een "handige maatregel" is om meer tijd te hebben voor de verbouwing.

Meestal niet of nauwelijks om effectief meer tijd met kind te hebben en al helemaal niet om het huishouden rond te krijgen.
De stofzuiger, de afwas, de was, ... staat 's avonds gewoon op hun vrouw te wachten. En koken en tegelijk een kind bezighouden is "mission impossible" voor de meeste mannen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik herken veel niet, misschien ook wel omdat ik eerst jarenlang de enige aanspreekbare ouder ben geweest en daarna een man heb gekregen die vele malen socialer is dan ik ben. Dus contacten met andere ouders had hij. Inclusief wijn en hapjes en speeltuinpicknicks. En als ik werk heb ik mijn telefoon niet aan, dus belden ze mij niet. Bij appgroepjes liet ik mijn man toevoegen en ook reageren.

Ons huishouden is meer georganiseerd om allergieën dan om taakverdeling. Ik merk wel dat ik op het moment dat de allergieën een minder grote rol spelen ik de ingeslepen patronen actief moet doorbreken.
Mijn man werkt veeeeeeeeeeeel meer uren dan ik, maar verdient daarmee veel minder.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Balans zoeken en vinden is een continue proces. Omdat dingen veranderen in de tijd. Voordat dochter geboren werd, werkte ik fulltime en vriend parttime. Vlak na haar geboorte werd zijn contract niet verlengd en was hij thuisblijfvader. Ik werk nog steeds fulltime, ouderschapsverlof is op. Vriend werkt parttime als zzper.

Huishouden: we hebben hulp in d's huishouding en ieder heeft eigen taken. Dingen rondom dochter doen we samen. Op school wordt nu vaker hulp van ouders gevraagd ipv moeders.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-11-2020 23:30
Ik ken vaders die 1 dag per week thuisblijven.

Maar dan wel als tijdelijk ouderschapsverlof, niet als definitieve maatregel.

En meestal ook nog eens vooral omdat het huis bijvoorbeeld verbouwd moet worden en dat ouderschapsverlof gewoon een "handige maatregel" is om meer tijd te hebben voor de verbouwing.

Meestal niet of nauwelijks om effectief meer tijd met kind te hebben en al helemaal niet om het huishouden rond te krijgen.
De stofzuiger, de afwas, de was, ... staat 's avonds gewoon op hun vrouw te wachten. En koken en tegelijk een kind bezighouden is "mission impossible" voor de meeste mannen.
Voor de meeste vrouwen ook. Die snauwen dan (moe als ze zijn na het werken): "Mamma is éven aan het koken ja?! Ga maar TV kijken, maar kom niet in de keuken zeuren!"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
22-11-2020 09:59
Voor de meeste vrouwen ook. Die snauwen dan (moe als ze zijn na het werken): "Mamma is éven aan het koken ja?! Ga maar TV kijken, maar kom niet in de keuken zeuren!"...

Hoe weet jij dat? Ga je zo vaak op visite op werkdagen bij stellen met kinderen, dat je dat regelmatig mee maakt?
Gewoon de dingen eerlijk verdelen (beiden evenveel uur werken) en vooral: met een leuke man trouwen.

Wij werken en zorgen gelijkwaardig. Mijn man doet ietsje meer derde shift omdat mijn werktijden zich niet goed verhouden met schooltijden.

Van tevoren bespreek je die dingen en je houdt je er vervolgens aan als er kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-11-2020 10:03
Hoe weet jij dat? Ga je zo vaak op visite op werkdagen bij stellen met kinderen, dat je dat regelmatig mee maakt?
Vrouwen zijn ook geen wondermensen en dat ze zouden kunnen multitasken, is een sprookje.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 10:07
Vrouwen zijn ook geen wondermensen en dat ze zouden kunnen multitasken, is een sprookje.
Niemand beargumenteert dan ook dat vrouwen wondermensen zijn, integendeel.

Vrouwen zijn simpelweg de mensen die in eigenlijk alle situaties het leeuwendeel van zowel de zorg als de huishoudelijke taken doen. Dat is op het moment gewoon een feit.
pejeka schreef:
22-11-2020 10:07
Vrouwen zijn ook geen wondermensen en dat ze zouden kunnen multitasken, is een sprookje.

Maar hoe zo zouden ze hun kinderen af snauwen als ze na een werkdag nog moeten koken?

Koken na een lange werkdag was ook niet mijn favoriete bezigheid maar ik ben volwassen kan mezelf in dat snauwen best beheersen. Snauwen maakt het er niet beter op, goede voorbereiding en planning wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik ook niet veel moeite hoeven doen om het eerlijk en gelijk te krijgen. Man heeft thuis altijd al moeten meehelpen vanwege ziekte moeder en had daarmee ook een vader die thuis zijn dingen deed. Dat scheelt enorm denk ik.

En verder is het vooral gewoon een echt lieve man die zichzelf eerder achter stelt dan voorop. Dat scheelt ook enorm.

En verder ben ik wel altijd heel duidelijk geweest dat ik carrière wilde maken. Dat helpt ook. En deed dat vervolgens ook gewoon, waardoor je automatisch de ander dwingt ook zijn deel te doen.
dannas schreef:
22-11-2020 11:22
Hier heb ik ook niet veel moeite hoeven doen om het eerlijk en gelijk te krijgen. Man heeft thuis altijd al moeten meehelpen vanwege ziekte moeder en had daarmee ook een vader die thuis zijn dingen deed. Dat scheelt enorm denk ik.

En verder is het vooral gewoon een echt lieve man die zichzelf eerder achter stelt dan voorop. Dat scheelt ook enorm.

En verder ben ik wel altijd heel duidelijk geweest dat ik carrière wilde maken. Dat helpt ook. En deed dat vervolgens ook gewoon, waardoor je automatisch de ander dwingt ook zijn deel te doen.

Dat inderdaad! Veel mensen in mijn omgeving verbazen zich ook dat mijn man zo veel doet en kan in het huishouden. Dat ging ook niet helemaal vanzelf. Zeker niet toen ik weer ging werken/studeren na vijf jaar thuis te zijn geweest.

Door je eigen belangen niet achter te stellen op die van de ander bereik je meer dan door te mopperen en het maar weer zelf te doen.

Man hier is opgegroeid in een huishouden waar moeder alles deed, alleen zijn zus moest helpen de jongens hoefden dat niet. Moeder deed alles als de jongens op school/werk waren. Hij wist dus weinig over het huishouden, maar heeft dat snel geleerd, het is geen hogere wiskunde immers.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 10:07
Vrouwen zijn ook geen wondermensen en dat ze zouden kunnen multitasken, is een sprookje.
Door het sprookje blijft het rolpatroon wel in stand. "Vrouwen zijn nou eenmaal veel beter in multitasken, dus zij mogen dat soort dingen doen". Blij dat je het ermee eens bent dat het een sprookje is. :)
Alle reacties Link kopieren
Wij werken en studeren beide. Hij doet meer qua schoonmaken en ik voor de kinderen. Het zijn ook niet zijn kinderen dus dat wil ik zo. Aan huishouden doen we dus beide qua uren evenveel. Met ex ook altijd netje verdeeld. Ik begrijp vrouwen niet die als huissloof door het leven gaan. Man komt thuis van dag buitenhuis werken en gaat zitten? Dacht het niet. Anders eet je maar gekookt water. De groetjes. Mijn pa was ook heel hip 40 jaar geleden stond hij op het schoolplein en kookte meestal. De was en strijk was zijn afdeling. Ouders werkte beide meer dan ft. Heb wdb echt wel een goed voorbeeld gehad en zou ook gewoon niet willen samenwonen met iemand die niet meewerkt. Dus het kan echt wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het huishoudschema van mijn moeder nog op mijn duimpje:
Op maandag: Wasdag, dus dan werden alle wassen gedraaid (soms zette mijn moeder alvast op zondagavond een was aan), de huiskamer werd gestofzuigd na het weekend, en de badkamer grondig schoongemaakt.
Op dinsdag: dinsdag was een dag voor klussen die niet elke week terugkeerden. Dus de ene keer werden op dinsdag alle ramen van het huis gezeemd, de andere keer kreeg de keuken een grote beurt, weer een andere keer waren gang, overloop en trappenhuizen aan de beurt, enz.
Op woensdag: alle bedden verschonen en het beddengoed wassen en alle slaapkamers een grote beurt.
Op donderdag: de huiskamer een grondige beurt en meestal nog wat kleine dingen ernaast (de trap nog een keer stofzuigen, bijv.).
Op vrijdag: ook geen vast schema, maar meestal de buitenboel zemen, alle deuren en deurposten in huis afnemen, de koelkast ontdooien en van binnen goed schoonmaken, dat soort dingen.
Op zaterdag ging mijn moeder boodschappen doen in de ochtend, mijn vader stofzuigde dan in de tussentijd de hele benedenverdieping en ruimde de ontbijtboel weg.

Toilet werd standaard elke dag schoongemaakt.

Ik vraag me wel eens af hoe mensen dit doen náást hun werk? Of lopen die elke dag van 18.00 uur tot bedtijd te poetsen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-11-2020 16:33
Ik ken het huishoudschema van mijn moeder nog op mijn duimpje:
Op maandag: Wasdag, dus dan werden alle wassen gedraaid (soms zette mijn moeder alvast op zondagavond een was aan), de huiskamer werd gestofzuigd na het weekend, en de badkamer grondig schoongemaakt.
Op dinsdag: dinsdag was een dag voor klussen die niet elke week terugkeerden. Dus de ene keer werden op dinsdag alle ramen van het huis gezeemd, de andere keer kreeg de keuken een grote beurt, weer een andere keer waren gang, overloop en trappenhuizen aan de beurt, enz.
Op woensdag: alle bedden verschonen en het beddengoed wassen en alle slaapkamers een grote beurt.
Op donderdag: de huiskamer een grondige beurt en meestal nog wat kleine dingen ernaast (de trap nog een keer stofzuigen, bijv.).
Op vrijdag: ook geen vast schema, maar meestal de buitenboel zemen, alle deuren en deurposten in huis afnemen, de koelkast ontdooien en van binnen goed schoonmaken, dat soort dingen.
Op zaterdag ging mijn moeder boodschappen doen in de ochtend, mijn vader stofzuigde dan in de tussentijd de hele benedenverdieping en ruimde de ontbijtboel weg.

Toilet werd standaard elke dag schoongemaakt.

Ik vraag me wel eens af hoe mensen dit doen náást hun werk? Of lopen die elke dag van 18.00 uur tot bedtijd te poetsen?
Als er niet iedere dag mensen/kinderen in huis rondlopen, is de bovengenoemde intensiteit niet nodig.
Daarnaast denk ik dat vele die veel werken gebruik maken van een hulp in de huishouding.

Er zijn tegenwoordig genoeg dingen die het je makkelijker kunnen maken. Robotstofzuiger. Ook ideaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven