Sint en kerst lekkernijen met minder suiker

22-11-2020 13:50 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had net een lekker kopje thee gezet en had een stukje gevulde speculaas afgesneden. Ik nam een hapje en omg, de vullingen renden gillend mijn mond uit. Jemig wat was dit zoet. Volgens de verpakking zit er 39 gram suiker per 100 gram in. Nu kan ik dit voortaan wel zelf gaan bakken met minder suiker e/o suikervervangers,het internet staat tenslotte vol met recepten,echter heb ik daar niet altijd zin in. Heeft iemand tips mbt merken,winkels die deze lekkernijen verkopen met minder suiker. Normaal zou ik in de supermarkt rustig etiketten gaan lezen,echter in coronatijd is dit een minder goed idee.
elmoni wijzigde dit bericht op 22-11-2020 13:51
Reden: Autocorrectie
3.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er echt minder suiker in zit, maar ik vind de gewone speculaasjes van de Lidl (in een rood pak) heel lekker kruidig en naar mijn beleving minder zoet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tja dat had je kunnen weten met gevulde speculaas waar dacht je dat het anders uit bestond?
En ook zo heerlijk zoet zijn de schuimpjes.
Alle reacties Link kopieren
Je kan trouwens op de site van Albert Heijn ook gewoon online etiketten lezen.

AH gevulde speculaas: toegevoegde suikers 39 gram per 100 gram
AH Gevulde speculaasslof: toegevoegde suikers 24 gram per 100 gram
AH Roomboter gevulde speculaas duo: toegevoegde suikers 23 gram per 100 gram
AH Roomboter gevulde speculaaspunten: toegevoegde suikers 20 gram per 100 gram

Dat staat dus waarschijnlijk ook bij al het andere Sinterklaassnoep en Sinterklaasgebak. Daar hoef je niet voor de supermarkt in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De kruidnoten met minder suiker van de Hema zou ik in elk geval lekker laten liggen, die vond ik een heel vieze nasmaak hebben.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Mandarijn? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Maar gevulde speculaas is toch ook gewoon zoet?
Spijs is gewoon amandelen met suiker.

Dus zelfs als je dat zou eten met een suikervervanger, als dat bestaat, zal het nog steeds zo zoet zijn als ze de smaak willen evenaren.

Kun je dan niet beter gewoon voor pepernoten of een gewoon stul speculaas gaan?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Speculaas met spijs, dat hoort gewoon mierzoet te zijn. Maar zooo lekker, ik ga het straks halen door jou ;-D
Alle reacties Link kopieren
Het is sowieso mierzoet omdat de spijs uit 50% suiker en 50% amandelen (of gemalen witte bonen) bestaat.

Misschien moet je zelf kruidnootjes gaan bakken met een suikervervanger?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Wellicht niet helemaal wat je zoekt omdat je het zelf moet maken. Maar ik bak regekmatig gezonde ontbijt/lunch muffins van havermout. Soms met een klein beetje kaneel erdoor maar nu met speculaaskruiden. Ik vind het iig heel lekker (en de kinderen ook)
Speculaasjes op vers wit brood met boter gesmeerd :flirting:
Heerlijk! Ik hou echt waanzinnig veel van de wintersnacks. Geeft me echt een cozy gevoel in deze koude dagen.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 12:42
99.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, en elke biowinkel heeft minder zoete lekkernijen. Ik denk dat de spijs gewoon meer amandel en minder suiker heeft. Ik vind het zelf veel lekkerder als het wat rustiger is qua zoetheid, dan proef je de winterse kruiden ook beter.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-11-2020 15:09
Speculaasjes op vers wit brood met boter gesmeerd :flirting:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-11-2020 15:09
Speculaasjes op vers wit brood met boter gesmeerd :flirting:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
22-11-2020 15:04
Wellicht niet helemaal wat je zoekt omdat je het zelf moet maken. Maar ik bak regekmatig gezonde ontbijt/lunch muffins van havermout. Soms met een klein beetje kaneel erdoor maar nu met speculaaskruiden. Ik vind het iig heel lekker (en de kinderen ook)

Ik ben benieuwd, heb je een recept voor me?
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
22-11-2020 15:09
Speculaasjes op vers wit brood met boter gesmeerd :flirting:
Gelijk op mn boodschappenbriefje gezet. Speculaasjes. Ook heel lekker op stevig volkorenbrood. En dan pas op mn werk op het brood doen want anders worden zij soppig... :proud:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
pokkewijf schreef:
22-11-2020 17:12
Gelijk op mn boodschappenbriefje gezet. Speculaasjes. Ook heel lekker op stevig volkorenbrood. En dan pas op mn werk op het brood doen want anders worden zij soppig... :proud:
Dat is juist het lekkerste, dat soppige!
Je zou een grotere hoeveelheid kunnen bakken en dan invriezen.

Verder genieten wij er gewoon van maar beperken het tot het weekend.
Ik denk trouwens dat als je een kruidcake bij de bakker koopt dat dat minder zoet is dan gevuld speculaas. Maar goed, dat is mijn gevoel..

Heerlijk met een warme chocomelk met slagroom ;-D
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-11-2020 17:11
Ik ben benieuwd, heb je een recept voor me?
125 gr Havermout
1 Banaan
3 Appels
2 Eieren
150 ml Melk
2 tl Kaneel
75 gr Rozijnen
40 gr Amandelen
40 gr Walnoten
Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 180 graden
Meng de havermout, banaan, eieren, melk, kaneel en rozijnen samen met één appel (geschild en van klokhuis ontdaan) in een keukenmachine
Hak de noten grof, schil de andere twee appels en snijd ze in kleine partjes
Roer de noten en appelpartjes door het beslag en schep dit in 6 - 8 muffinvormpjes (het liefst een flexibele vorm, dan krijg je ze er makkelijk uit. Gebruik je stevige papieren vormpjes, dan kun je ze beter uit de vormpjes eten)
Plaats de havermoutmuffins voor 30 minuten in de oven
Laat de muffins even afstomen, haal ze uit de flexibele vorm door deze voorzichtig om te keren en serveer de ontbijtmuffins lauwwarm

Ik gebruik bovenstaande als basis. Maar mijn zoon heeft een aantal allergien dus wij gebruiken oat of rijst melk (heel soms kokos maar dat werkt minder goed heb ik ontdekt) en geen rozijntjes en geen noten. Een kale versie dus hier. Ik doe er weer meer kaneel in denk ik/ of pas dus speculaaskruiden. Eigenlijk doe ik gewoon maar wat en als ik t te flauw vind smaken doe ik er gewoon meer in. Met cacao is ook lekker trouwens, of spekkoek kruiden. Mijn oudste is geen broodeter en vind dit heerlijk en mijn kruidenla ontploft dus ik probeer weleens wat :lol:
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-11-2020 17:19
Dat is juist het lekkerste, dat soppige!
Ik ga voor knapperig
:rofl:
pokkewijf wijzigde dit bericht op 22-11-2020 17:27
2.36% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Mensen, stop met hier te vertellen wat allemaal lekker is!!! Mijn probleem is dat ik alles lust (en heerlijk vind).
:flirting: :popcorn: :flirting:
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
22-11-2020 17:24
<knip>

Ik gebruik bovenstaande als basis. Maar mijn zoon heeft een aantal allergien dus wij gebruiken oat of rijst melk (heel soms kokos maar dat werkt minder goed heb ik ontdekt) en geen rozijntjes en geen noten. Een kale versie dus hier. Ik doe er weer meer kaneel in denk ik/ of pas dus speculaaskruiden. Eigenlijk doe ik gewoon maar wat en als ik t te flauw vind smaken doe ik er gewoon meer in. Met cacao is ook lekker trouwens, of spekkoek kruiden. Mijn oudste is geen broodeter en vind dit heerlijk en mijn kruidenla ontploft dus ik probeer weleens wat :lol:

Wat leuk, dankjewel. Ik heb het meteen opgeslagen, kijken of ik volgend weekend eens aan de bak kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven