Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 34)

20-11-2020 20:21 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 57 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 480.000 mensen positief getest en ruim 8.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33
Edelhertje schreef:
22-11-2020 16:29
Bij de quote:
Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat. denk ik aan het gezin van een goede vriendin van mij, die afgelopen week onverwachts uit het leven is gestapt vanwege langdurige depressies. Het is maar goed dat zij niet wisten in maart dat dit nu de situatie zal zijn met hun vrouw en mama.
Ik heb niet naar de begrafenis kunnen gaan vanwege coronabesmettingen in ons gezin en dat is vet ruk maar het valt in het niets bij wat bovenstaand gezin doormaakt.

Ik zeg heus niet dat je altijd kumbaya moet zingen en dat je niet mag klagen maar dit soort drama trek ik heel heel slecht!
Gecondoleerd :hug: :redrose:
Mag ik even invallen met een vraag? Anders moet ik een nieuw topic openen.

Mijn kind zit op de basisschool. Nu heeft er een gezin Corona gehad. Niet alle gezinsleden zijn beter, maar het kind gaat nu wel weer naar school.
Volgens de moeder is dit volgens de regels. Ik baal er enorm van. Hij wilde zelfs met mijn kind afspreken. Ik heb dit afgeketst en ook de reden erbij genoemd.
En toen werd moeder boos op mij, want de doet alles volgens de regels :@@:
Je moet toch 10 dagen nadat de zieke persoon beter is in quarantaine blijven als gezinslid? Of je na 5 dagen laten testen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
redbulletje schreef:
22-11-2020 17:19
Je moet toch 10 dagen nadat de zieke persoon beter is in quarantaine blijven als gezinslid? Of je na 5 dagen laten testen.
Het jongetje heeft Corona gehad,
Maar teste nu negatief.

Maar een vriendin van mij heeft ook Corona gehad. Ze heeft negatief getest en drie weken later werd ze weer ziek en weer een positieve test.
amarna schreef:
22-11-2020 17:20
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
Precies! Ik vind het heel rigide om vast te blijven aan 'zo doen we het altijd' onder deze omstandigheden. Nog een paar maandjes doorbijten en linksom of rechtsom kunnen we weer meer sociale dingen ondernemen (als het mooi buitenzit weer wordt zeker en met een vaccinatie helemaal!)
amarna schreef:
22-11-2020 17:20
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
Als je geen reet geeft om kerst is het inderdaad niet erg nee. Ik geef er ook niks om, erger nog ik zal het verschil niet eens merken want ik vier altijd kerst in mijn pyjama. Maar er bestaan natuurlijk ook mensen die kerst wel heel belangrijk vinden en voor hen is het wel erg.
Alle reacties Link kopieren
Als jongetje Corona heeft gehad en nu weer 24 uur klachtenvrij is kan hij gewoon weer naar school, dus deze moeder heeft gelijk.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
22-11-2020 17:20
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
Wij vieren Kerst allang niet meer groot, meestal alleen met mijn ouders, maar ik hecht wel veel waarde aan Kerst en de hele sfeer rondom Kerst, ik zie het ook niet als opgeklopt of commercieel. Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen wel een lichtpuntje was in een tijd waarin heel veel gezelligheid al is weggevallen. Ik snap dat er met klem wordt benadrukt dat het echt heel onverstandig is om nu een tafel vol gasten te ontvangen, maar als je het brengt als 'is het nou echt zo erg om het een keer over te slaan' (op een toon die eigenlijk al zegt dat je een aansteller bent als je dat inderdaad erg vindt) en dat vanuit het perspectief van iemand die er toch al nooit veel aan vond, denk ik niet dat je veel mensen mee krijgt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 17:27
Als je geen reet geeft om kerst is het inderdaad niet erg nee. Ik geef er ook niks om, erger nog ik zal het verschil niet eens merken want ik vier altijd kerst in mijn pyjama. Maar er bestaan natuurlijk ook mensen die kerst wel heel belangrijk vinden en voor hen is het wel erg.
Ik ga graag uit eten, maar ik ga er geen heisa van maken dat dat nu niet kan. Dat komt vanaf 't voorjaar wel weer.
marjorette schreef:
22-11-2020 17:08
Klopt, ik bedoel ook niet jou met die iemand maar diegene die al maanden dit komt melden en vingerwijzen als de cijfers (besmettingen niet opnames) stijgen. Dat stoort mij omdat in mijn omgeving de meeste zich prima aan de regels houden, en ook nog heel veel thuiswerken.
Ik begrijp die ergernis. Vooral het wij-zij-vingerwijzen gaat natuurlijk niks oplossen, en brengt niet het "samen tegen corona" gevoel....

Maar er is een andere kant.

Verreweg de meeste mensen houden zich aan de regels. Toch doet het straatbeeld soms anders vermoeden.

Ik had vandaag een afspraakje! Yes! Toegegeven, het was de Corona-teststraat, maar werd wel geholpen door een man.

Die teststraat is recht naast een meubelplein met een Ikea, een Mediamarkt en heel veel andere winkels. Daar was het zó ontzettend druk dat verkeersregelaars de boel in goede banen moesten leiden en er speciaal een rijstrook vrijgemaakt was voor die teststraat.

Ik probeer dan echt te denken dat al die gezinnen (ik moest nogal lang wachten en kon aardig observeren) daar strikt noodzakelijk met z'n 4 of 5en naar de Baderie gingen, maar wie hou je dan voor de gek?

Ja, heel veel mensen doen hun best, maar evenzoveel ook niet. Best begrijpelijk trouwens gezien de decembermaand, maar ontkennen dat dit gebeurd en suggereren dat het uitzonderingen zijn is natuurlijk ook flauwe kul en vind ik best bijzonder.
Susan schreef:
22-11-2020 17:28
Wij vieren Kerst allang niet meer groot, meestal alleen met mijn ouders, maar ik hecht wel veel waarde aan Kerst en de hele sfeer rondom Kerst, ik zie het ook niet als opgeklopt of commercieel. Ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen wel een lichtpuntje was in een tijd waarin heel veel gezelligheid al is weggevallen. Ik snap dat er met klem wordt benadrukt dat het echt heel onverstandig is om nu een tafel vol gasten te ontvangen, maar als je het brengt als 'is het nou echt zo erg om het een keer over te slaan' (op een toon die eigenlijk al zegt dat je een aansteller bent als je dat inderdaad erg vindt) en dat vanuit het perspectief van iemand die er toch al nooit veel aan vond, denk ik niet dat je veel mensen mee krijgt.
Die hele sfeer rondom kerst creeer je toch in je eigen huis? Mijn kerstboom staat al bijna 2 weken. Je kunt het met je gezin of met je 'knuffelpersoon' toch gezellig maken? Als je veel familie wil zien, dan spreek je toch elk komend weekend met een ander (stel) af?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tante die heeft aangegeven dat ze heel graag een van de Kerstdagen met ons (in ieder geval mij en mijn ouders) door wil brengen, voor haar is het namelijk haar allerlaatste Kerst, want ze heeft nog maar een paar maanden. Voor haar gaat 'is het nou echt zo erg om een keertje...' ook niet echt op.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
22-11-2020 17:31
Ik heb ook een tante die heeft aangegeven dat ze heel graag een van de Kerstdagen met ons (in ieder geval mij en mijn ouders) door wil brengen, voor haar is het namelijk haar allerlaatste Kerst, want ze heeft nog maar een paar maanden. Voor haar gaat 'is het nou echt zo erg om een keertje...' ook niet echt op.
Nou ja, dat soort dingen bedoel ik dus. Of gewoon mensen voor wie kerstmis altijd het hoogtepunt van het jaar is. Beetje jammer als die mensen weggezet worden als aanstellers omdat de schrijver van het bericht er zelf allemaal niks aan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-11-2020 17:34
Nou ja, dat soort dingen bedoel ik dus. Of gewoon mensen voor wie kerstmis altijd het hoogtepunt van het jaar is. Beetje jammer als die mensen weggezet worden als aanstellers omdat de schrijver van het bericht er zelf allemaal niks aan vindt.
Ja precies, dat vind ik ook jammer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
amarna schreef:
22-11-2020 17:20
Zijn die kerstdagen ècht voor iedereen zo ontzettend belangrijk ? Ik snap die ophef niet zo.
Is het zo'n ramp om het rustig te houden met je eigen gezin of een paar gasten?
Is het niet leuker om een feestelijke dag(en) te organiseren als de maatregelen versoepeld zijn?
Ik ben niet zo'n kerstjunkie, dat moge duidelijk zijn. Nooit geweest. Opgeklopt commercieel gedoe. Gezelligheid omdat het "moet" en "iedereen het doet".
Ik haal mn moeder op, kook extra lekker maar geen vreetfeest en geen huis dat van tuinhek tot zolder versierd is.
Ik ben van plan om ter compensatie etentjes te organiseren voor familie en vrienden zodra het weer veilig kan.
Toch niet zo erg om kerst en oudjaar een keer eenvoudig te houden of zelfs over te slaan?
Ramp? Nee.
Erg? Nee
Zin om het dan effectief maar te laten? Ook nee.

Easy as that :)
MajaDB schreef:
22-11-2020 17:30
Ik begrijp die ergernis. Vooral het wij-zij-vingerwijzen gaat natuurlijk niks oplossen, en brengt niet het "samen tegen corona" gevoel....

Maar er is een andere kant.

Verreweg de meeste mensen houden zich aan de regels. Toch doet het straatbeeld soms anders vermoeden.

Ik had vandaag een afspraakje! Yes! Toegegeven, het was de Corona-teststraat, maar werd wel geholpen door een man.

Die teststraat is recht naast een meubelplein met een Ikea, een Mediamarkt en heel veel andere winkels. Daar was het zó ontzettend druk dat verkeersregelaars de boel in goede banen moesten leiden en er speciaal een rijstrook vrijgemaakt was voor die teststraat.

Ik probeer dan echt te denken dat al die gezinnen (ik moest nogal lang wachten en kon aardig observeren) daar strikt noodzakelijk met z'n 4 of 5en naar de Baderie gingen, maar wie hou je dan voor de gek?

Ja, heel veel mensen doen hun best, maar evenzoveel ook niet. Best begrijpelijk trouwens gezien de decembermaand, maar ontkennen dat dit gebeurd en suggereren dat het uitzonderingen zijn is natuurlijk ook flauwe kul en vind ik best bijzonder.
Ik zie eigenlijk wel ongeveer hetzelfde en ik ben het eens met jou.
Susan schreef:
22-11-2020 17:31
Ik heb ook een tante die heeft aangegeven dat ze heel graag een van de Kerstdagen met ons (in ieder geval mij en mijn ouders) door wil brengen, voor haar is het namelijk haar allerlaatste Kerst, want ze heeft nog maar een paar maanden. Voor haar gaat 'is het nou echt zo erg om een keertje...' ook niet echt op.
Ik snap wat je zegt. Maar denk eens om: jullie kunnen haar besmetten en dan is ze misschien volgende week al overleden en zij kan ook jullie besmetten.
Ik weet niet wat ik zou besluiten hoor in deze situatie. Het is allemaal al rot genoeg.
Sterkte
newspaper schreef:
22-11-2020 16:26
Ach die dreigementen over handhaven. Rutte riep enkele persconferenties geleden ook dat ze bedrijven konden sluiten als ze zich niet hielden aan het thuiswerken. Nou er zullen vast een hoop bedrijven hierom gesloten zijn.
Ik word een beetje moe van dat dreigen met handhaven, alsof mensen dat nog serieus nemen, zeker na dat akkefietje met Grapperhaus
Helemaal eens. Ik hoor al maanden niks anders dan dat er nu toch echt strenger gaat worden gehandhaafd.
Dat is dat eeuwige gepolder. Ik denk dat er nog maar weinig mensen echt onder de indruk zijn inmiddels. Die denken bij het organiseren van een feestje al gauw: het zal mijn tijd wel wezen.
Dolfijn911 schreef:
22-11-2020 17:28
Als jongetje Corona heeft gehad en nu weer 24 uur klachtenvrij is kan hij gewoon weer naar school, dus deze moeder heeft gelijk.
Lekker dan. Hij kucht overigens nog wel.
Edelhertje schreef:
22-11-2020 16:29
Bij de quote:
Ik dacht alleen maar: het is maar goed dat we toen niet wisten hoe het er nu voorstaat. denk ik aan het gezin van een goede vriendin van mij, die afgelopen week onverwachts uit het leven is gestapt vanwege langdurige depressies. Het is maar goed dat zij niet wisten in maart dat dit nu de situatie zal zijn met hun vrouw en mama.
Ik heb niet naar de begrafenis kunnen gaan vanwege coronabesmettingen in ons gezin en dat is vet ruk maar het valt in het niets bij wat bovenstaand gezin doormaakt.

Ik zeg heus niet dat je altijd kumbaya moet zingen en dat je niet mag klagen maar dit soort drama trek ik heel heel slecht!
Dat vind ik oprecht klote keer honderd voor je en dat meen ik echt. Maar waarom mag je van jou niet klagen? En wie bepaald wat klagen is en wat niet?

Van mij is bekend dat ik een depressie heb. Jouw vriendin had langdurige depressies schrijf je maar haar zelfmoord kwam onverwachts?
Bij mij zijn ze er juist heel alert op. Ik voel me soms zelfs behoorlijk gecontroleerd en op de huid gezeten. Ik snap het wel hoor laat dat duidelijk zijn :rose:
newspaper schreef:
22-11-2020 16:29
Als iemand het nou echt zo ervaart? Daar kun jij helemaal niets over zeggen
Dankjewel. Lief.

Ja het is vaker lastig gebleken om hier gevoelens te bespreken. Ik neem het niemand kwalijk. We gaan allemaal anders met situaties om.
In mijn geval had ik al depressies en slikte ik daar al medicijnen tegen en had ik al therapie. Het is alleen flink versterkt tijdens deze pandemie. Ik heb gelukkig wel hulp.
redbulletje schreef:
22-11-2020 17:31
Die hele sfeer rondom kerst creeer je toch in je eigen huis? Mijn kerstboom staat al bijna 2 weken. Je kunt het met je gezin of met je 'knuffelpersoon' toch gezellig maken? Als je veel familie wil zien, dan spreek je toch elk komend weekend met een ander (stel) af?
In België mag dat dus volgens mij niet, al ben ik de draad over de knuffelcontacten al een tijdje kwijt. Mensen ontvangen zoals in Nederland mag iig niet, of toch maar 1-2 mensen per maand (!).

Ik heb ook het idee dat kerst - vooral door ouders en grootouders - een groot ding blijft in België. Ik weet iig dat we elk jaar bij schoonmoeder zaten met kerstavond, vanaf 17u en dan je hoofdgerecht eens rond 21u30 of later (met aardappelkroketten, dat is ook een typisch ding hier schijnt het) komt.

Anyway, los van alle regels zou ik wel graag bij mijn ouder zijn met kerst of nieuwjaar. Zoals jij heb ik geen siblings en mijn ouders waren en zijn me erg dierbaar. Mijn overgebleven ouder - nog geen 1,5 jaar plots alleen gevallen - is dan ook nog de ouder met wie ik de sterkste band heb. We hebben elkaar helaas maar 3 keer in het echt gezien in 2020. Ik was bijna een half jaar geleden voor het laatst thuis. Ik zou het op z’n zachtst gezegd dus rot vinden moest m’n overgebleven ouder de feestdagen alleen moeten doorbrengen wegens de regels in beide landen (zoals bijv alleen bezoek uit de regio, niet de grens over voor familiebezoek, enz.).

Nog een toevoeging over funshoppende Belgen: het is niet slim maar ik begrijp wel dat Belgen de grens over gaan. Zowat alle winkels zijn dicht en in het Kruidvat of de Delhaize of Aldi zijn de niet noodzakelijke dingen zoals boeken, speelgoed enz. afgezet. Je mag het alleen bestellen en afhalen. En dat terwijl het toch wel leuk kan zijn om je cadeaus voor Sint-Maarten (vieren ze a la Sinterklaas in sommige regio’s van België) of Sinterklaas in een winkel te kopen ipv online.
rosanna08 schreef:
22-11-2020 16:20
down is niet hetzelfde als een depressie
I know. Mensen spreken nogal eens van het hebben van een dipje of even in de put zitten of down zijn. Een echte depressie (en ik ben niet hier om die diagnose te stellen voor wie dan ook) is echt anders dan het hebben van een dip.
Solomio schreef:
22-11-2020 16:04
Jezus, dramaqueen.
Eens. Niet normaal meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven